Харизма Для кожної людини, яка бажає спасатися у студійській чернечій спільноті, правилом життя є сама Євангелія Господа Нашого Ісуса Христа. А єдиною метою, до якої прагнуть ченці, є святість життя та спасіння душі. (Впродовж усієї історії християнства східне чернецтво знає про таку настанову щодо наслідування Христа через святість власного життя). Студити прагнуть досвідчувати Бога та стяжати Його благодать у своїх душах і серцях спільною та приватною молитвами, а також різними аскетичними вправами, добрими ділами, милостинею для бідних та упосліджених
У Типіконі, що його уклали слуга Божий митрополит Андрей і блаженний архимандрит Климентій Шептицькі, читаємо: "Як східні монахи боремося за досконалість, дотримуючись правил святих отців, і то Отців Сходу, тому хочемо заховувати всі монаші традиції Сходу".
Отже, харизма життя кожного монаха-студита і спільноти загалом - шукати Господа і, знайшовши Його, тісно поєднатися з Ним.
Головний настоятель. Адреса
Свято-Успенська Унівська Лавра, с. Унів, Перемишлянський р-н., Львівська обл. - 81216, тел.: (03263) 5-81-21.
Формаційні доми
Новіціят - у Свято-Успенській Унівській Лаврі, бо згідно з типіконом, головним монастирем для виховання монахів-початківців повинна бути Лавра Студійського уставу в Уневі. І так буде, доки кожна автономна кеновія не зможе забезпечити своїх архаріїв добрим чернечим вихованням. У монастирях Студійського уставу завжди має бути достатня кількість монахів, які належать до духовенства: піддияконів, дияконів і священиків, щоб якнайдостойніше відправляти церковні богослуження. У студійному домі св. Йоана Богослова, що в Рудному, перебувають монахи студити Львівської духовної семінарії. Вони щоденно користають з повного церковного правила та виконують різні монастирські послушанія (обов'язки). Уряд семінарії зобов'язує братів лише сумлінно ставитися до вимог навчальної програми.
ImageДочірні монастирі і доми
Дім св. Йоана Богослова (Львів-Рудно);
Місійна станиця (Висова, Перемишль, Польща);
Монастир свв. Мучеників Бориса і Гліба (м. Полоцьк, Білорусія);
Монастир Походження Древа Хреста Господнього (с. Підкамінь, Бродівський р-н., Львівська обл.);
Монастир св. Михаїла (вул. Винниченка, 22, м. Львів, тел. (факс) 74-23-09, e-mail: studyty@svichado.comЦя адреса електронної пошти приховується від різних спамерських та пошукових роботів. Щоб побачити її потрібно активувати java-script. );
Монастир св. пророка Іллі (с. Дора-Яремча, Коломийський р-н., Івано-Франківська обл.);
Свято-Іванівська лавра (вул. Чернеча гора, 1);
Свято-Преображенський монастир (м. Городок, Львівська обл.);
Свято-Троїцький монастир (с. Зарваниця, р-н., Тернопільська обл.);
Скит св. Андрія Первозванного (с. Осмолода, урочище Лужки, Івано-Франківська обл.).
Всього дочірних монастирів є 7, враховуючи 1 монастир у Білорусі, 1 скит, 1 студійний дім, 1 місійну станицю у Польщі і станицю в м. Києві.
Чисельність монашої спільноти
Загалом є 84 членів спільноти, а саме: єромонахів - 23, єродияконів - 4, схимонахів - 22, архаріїв-рясофорів - 20, архаріїв - 5, новиків та послушників - 10.
Чисельність монахів за кордоном
За кордоном, у місійній станиці (Перемишльсько-Варшавська митрополія, Польща), в Полоцькому монастирі (Білорусія), та на навчанні (у Греції, Німеччині, Римі) перебуває 9 осіб.
Освітній рівень монахів
З вищою освітою - 36 осіб (з вищою богословською - 28), з незакінченою вищою - 8 осіб, зі середньою - 42 особи.
Середній вік
Середній вік монахів - 36 років.
Дата заснування і засновник
Митрополит Андрей Шептицький 1898 року, будучи єромонахом Чину св. Василія Великого, заснував при Кристинопільському (тепер - Червоноградському) монастирі невелику монашу спільноту. її основним завданням стало відродження чернечого життя за Студійським уставом. У 1901 році, в селі Олеську, на Львівщині, також зібралася громада. То були рільники та ремісники, які спільно молилися та працювали. Саме ці дві монаші спільноти - кристинопільську та олеську - слуга Божий митрополит Андрей розвинув за давнім монашим уставом студитських монастирів. Для цих благочестивих ченців у 1904 році зусиллями митрополита збудовано лавру в Скнилові, поблизу Львова. Після її знищення у час українсько-польської війни 1918 року митрополит разом зі своїм братом Климентієм відновлює чернече життя в Унівській обителі (Львівщина). Як лавра вона отримала права матірного осередку всіх чоловічих чернечих спільнот, які тоді дотримувалися Уставу св. Теодора Студита. Для монахів Студійського уставу митрополит Андрей - найперше не засновник, а непересічна духовна особистість, яка відродила в Українській Греко-Католицькій Церкві життя східного чернецтва. Отже, від нього, нашого першого архимандрита, у Греко-Католицькій Церкві розпочинається нова історія монашества Студійського уставу.
Діяльність
Чернечі обителі - Свято-Успенська Унівська Лавра (Унів, на Львівщині), Свято-Троїцький монастир (Зарваниця, на Тернопільщині) та монастир Походження Дерева Хреста Господнього (с. Підкамінь, Бродівщина) належать до святих місць, де наша Церква особливо почитає Господа і Пресвяту Богородицю.
Монахи Унівської Лаври опікуються дітьми-сиротами шкільного віку, катехизують дітей в Унівській сільській школі, займаються рослинництвом, тваринництвом, городництвом і бджільництвом. У монастирській майстерні виготовляють предмети церковного вжитку (свічки, офірки та вугілля до кадила).
Ченці, які вчаться у Львівській духовній семінарії, катехизують при церкві св. Михаїла, у Львові, дітей різних вікових груп. Загалом на катехизації є 150 осіб. Щороку монастир у м. Яремчі (Іванофранківщина) приймає на відпочинок та на оздоровлення 150-200 дітей-чорнобильців. При Унівській лаврі є реколекційний будинок на 40 місць. Тут провадять реколекції монахи, монахині, священики, миряни нашої Церкви. Скажімо, уже восьмий рік Український католицький університет організовує в монастирі літню богословську школу. Музей старовинних ікон розташований в Унівській лаврі, а його фонди та реставраційний цех - у монастирі св. Михаїла (Львів). При обителі св. Йоана Хрестителя, у Львові, діє релігійне видавництво "Свічадо", а при церкві - марійська дружина.
Монастирські храми в Уневі та Львові виконують парохіяльні функції. Унівська лавра також опікується парохією, що неподалік від Унева, у с. Сивороги.
Історія
У вересні 1898 р., на хуторі Новий Двір, Кристинопільського василіянського монастиря, о. Андрей Шептицький започатковує новіціят. У жовтні декількох монахів-новиків переведено до Василіянського монастиря села Волсвин. Майбутній митрополит призначив їм духовного провідника і придбав найнеобхідніші речі. У 1901 р. у с. Олеську також зібралася громада молодих чоловіків - селян і ремісників, які мешкали в гурті та ділили свій день на молитву і працю. Про це довідався митрополит Андрей і заопікувався ними. З цих двох об'єднаних гуртків зародився перший у Галичині монастир студитів. Таку назву вибрано з огляду на те, що від самого початку ця монаша громада бажала дотримуватися Студійського уставу, який у Княжу добу прийняла чернеча громада Києво-Печерської лаври, а потім всі инші монастирі Київської Руси. Як бачимо, митрополит Андрей, засновуючи перший новий монастир Студійського уставу, хотів започаткувати чернече життя в Галичині за традицією монашого життя в княжій Київській державі. Для духовного проводу та відповідної організації перших студитів митрополит поселив їх ближче до свого осідку: спершу у Львові, у 1901 р., а потім у Скнилові, де у 1904 р. побудував монастир - Скнилівську лавру преподобного Антонія Печерського. Через два роки уклав для цієї лаври перший Студитський типікон - збірник правил чернечого життя. Лихоліття Першої світової війни обернулися переслідуванням Церкви і українського народу. У 1914 р. серби знищили дочірний студитський монастир в Камениці (Боснія) - найвизначніший на тоді релігійний та культурний осередок українців у діяспорі. На жаль, у 1918 р., під час українсько-польської війни, Скнилівську лавру цілковито знищено. Напередодні Першої світової війни в Скнилівській обителі було близько 50-ти монахів. З початком військових дій австрійський уряд частину монахів мобілізував до війська, а решту відправив до угорських концтаборів. Під час українсько-польської війни у 1918 р. будівлі лаври були спалені. Отож, монахи вимушено перебралися до свого львівського осідку - Студіону - і перебували там доти, доки митрополит у 1919 р. не перевів їх до Унівської резиденції галицьких митрополитів. Студіон (монастир св. Йосафата) посів у 1909 р. приміщення колишньої дяківської бурси. Там був головний осередок студитської книгозбірні, яка в 20-х рр. минулого століття нараховувала понад 10 тис. томів періодичних богословських та наукових видань. У час більшовицької окупації бібліотеку вивезено до Москви. У 1921-22 рр. у Львові також постала Лавра св. Івана Хрестителя, якій митрополит Андрей віддав свої маєтності на Чернечій Горі (тепер - Музей народної архітектури і побуту, або Шевченківський Гай). Особливого розквіту чернече життя набуло в матірній обителі студійських монастирів - Свято-Успенській Унівській лаврі. Монахи займалися ремеслами, сільським господарством. При монастирі були малярська школа і палітурна майстерня. З 1935 р. започатковано невелику друкарню, де монахи видавали щомісячник "Ясна путь". Лавра утримувала сиротинець, де проживало 40 дітей. До ІІ світової війни було засновано ще кілька монастирів: у Зарваниці (Поділля), у Дорі-Яремчі (Гуцульщина), в Осмолоді (урочище Лужки, Лемківщина), а також три місійних станиці на Підляшші. Загалом на цей час був 221монах, серед них - 117 схимонахів, 22 єромонахи і 13 дияконів. У 1936 р. архимандрит студитів, митрополит Андрей, знову приготовляє своє чернецтво до нових терпінь та будить духовну мужність сповідників Христової віри: "Приготовляйтеся на часи, в які (прийдеться) доведеться Вам за Христа та Його Церкву терпіти, а може й життя в жертву принести". Його слова, знову сказані на смертному одрі в 1944 р., все-таки стверджували, що по хреснім терпінні Церкви буде її воскресіння: "Наша Церква буде знищена, розгромлена більшовиками. Але ви держіться, не відступайте від віри, від Католицької Церкви. Тяжкий досвід, який впаде на вашу Церкву, є хвилевий. Я виджу Відродження нашої Церкви. Вона буде гарніша, величніша від давньої та буде обнімати цілий наш нарід...". У воєнний та повоєнний час мученицькою смертю загинуло 8 ченців. Багато засуджених перебували на засланні в Сибіру та Казахстані. Монахів систематично переслідували в їх обителях. Духовне життя треба було плекати в умовах підпільної Церкви. Частина монахів перебралася через Німеччину до Канади, де вони посіли монастир у Вудстоку. Після звільнення з в'язниці патріярх Йосиф подбав про відкритя студитського монастиря неподалік від Рима. Важкі умови плекання духовного життя в Україні суттєво спричинили зменшення монахів. Довготривале переслідування Церкви за тих сумних часів не вгасило віри, молитви, плекання чернечого життя і в Унівській обителі, монастирські приміщення якої спершу перетворили на концтабір для духовенства, яке не перейшло на православ'я, а пізніше - на притулок для престарілих. У монастирі монахи працювали в підсобному господарстві. Багато старих немічних ченців там і закінчили своє земне життя. Завдяки Божій помочі співбрати в посництві навіть за піввікове комуністичне засилля не зреклися свого чернечого служіння, але молилися, користаючи з допомоги своїх священиків, що вночі доїжджали в обитель. У маленьких тісних келіях вони почергово, протягом майже всієї ночі, служили кілька воскресних Св. Літургій. Монахи зберегли молитву і вірою вознесли хресну жертву до Божого престолу. Брат Доротей, останній монах із чернечої братії, що залишився в Унівській лаврі, упокоївся там у 1986 р.
У 1947 р. заарештовано і на 22 роки вивезено у страшну Володимирську в'язницю єромонаха, ігумена Климентія, де він і помер. Студитську родину тоді очолив отець - архимандрит Никанор Дейнега, якого пізніше висвячено на єпископа. У жахливих умовах підпілля він, важкохворий, жертовно служив монахам та монахиням. Після його смерти в 1982 році архимандритом став єромонах, ігумен Юрій Макар. 1985 року єромонах Юліян Вороновський стає ігуменом, а вже в 1990 році - архимандритом.
На хвилі спонтанних політичних перемін кінця 80-х - початку 90-х рр. ХХ ст. склалися сприятливі умови для становлення правового суспільства та визнання основних прав і свобод особистости: свободи сумління та віросповідування. Скорботна п'ятниця Христової Церкви змінилася пасхальним ликуванням її воскресіння. Тоді 28 студитів вийшло з підпілля. Нині Унівська лавра є матірною обителлю для решти семи монастирів.