Василіянський чин святого Йосафата, Василіянський чин, Отці Василіяни, Чин святого Василія Великого (ЧСВВ), Orcto Sancti Basilii Magni (OSBM) ImageХаризма
Плекання спільнотного життя задля власного освячення, через виконання обітів й заповідей любови та задля спасіння ближніх, через проведення місій і реколекцій, наукову та видавничу діяльність, душпастирство і працю з молоддю.
Головний настоятель. Адреса
Протоархимандрит Василіянського чину св. Йосафата, Curia Generalizia, Vіа S. Giosafat, 8 (Aventino), 00153 Roma, Italia, тел.: (3906) 5780362, факс: (3906) 5741976, e-mail: curiaosbm@virgilio.itЦя адреса електронної пошти приховується від різних спамерських та пошукових роботів. Щоб побачити її потрібно активувати java-script.
Провінційний настоятель в Україні. Адреса
Протоігумен Провінції Найсвятішого Спасителя в Україні, вул. Б. Хмельницького, 36, м. Львів 79019, тел.: (0322) 72-95-69, (032) 293-55-33, факс: (032) 297-55-85, e-mail: osbm@sc.net.uaЦя адреса електронної пошти приховується від різних спамерських та пошукових роботів. Щоб побачити її потрібно активувати java-script.
Формаційні доми
ImageКандидатура і новіціят - Монастир св. Миколая, с. Крехів, Жовківський р-н., Львівська обл. 80352, тел.: (8-03-252) 6-12-47, 6-64-46;
Монастир св. Миколая, с. Малий Березний, Великоберезнянський р-н., Закарпатська обл. - 89040, тел.: (8-03-135) 2-16-74.
Дім студій - Монастир св. Йосифа, Василіянський інститут філософсько-богословських студій ім. Митрополита Йосифа В. Рутського, вул. Широка, 6, Львів-Брюховичі - 79491, тел.: (8-0322) 59-36-37, e-mail: vifbs@catholic.orgЦя адреса електронної пошти приховується від різних спамерських та пошукових роботів. Щоб побачити її потрібно активувати java-script.
Монастирі і резиденції
Резиденція св. Івана Хрестителя, вул. св. Миколая, 12, м. Бар, Вінницька обл. - 23000, тел.: (8-04341) 2-53-83.
Монастир Благовіщення, вул. Монастирська, 36, с. Бороняво, Хустський р-н., Закарпатська обл. - 90442, тел./факс: (8-03-142) 68242.
Монастир Чесного Хреста Господнього, вул. Міцкевича, 19, м. Бучач, Тернопільська обл. - 48400, тел.: (8-03-544) 2-13-77, 2-15-31, тел./факс (8-03-544) 2-22-91, e-mail: teodoziy_maykovych@yahoo.comЦя адреса електронної пошти приховується від різних спамерських та пошукових роботів. Щоб побачити її потрібно активувати java-script.
Монастир Пресвятої Тройці, Bazilijonu vienuolynas, Ausros Vartu, 7b, 2001 - Vilnius, Lietuvos Respublika, тел.: +370 (5) 212-25-78, e-mail: pavloi@mail.ruЦя адреса електронної пошти приховується від різних спамерських та пошукових роботів. Щоб побачити її потрібно активувати java-script.
Резиденція св. Йосафата, вул. Ковельська, 47, м. Володимир-Волинський, Волинська обл. - 44700, тел.: (8-03-342) 2-39-57.
Монастир Преображення Господа Нашого Ісуса Христа, с. Гошів, Долинський р-н., Івано-Франківська обл. - 77520, тел.: (8-03-477) 3-05-32.
Монастир Преображення Господа Нашого Ісуса Христа, с. Дземброня, Верховинський р-н., Івано-Франківська обл. - 78707.
Монастир св. Онуфрія, м. Добромиль, Старосамбірський р-н., Львівська обл. - 82042, тел.: (8-03238) 3-31-24.
Монастир святих апостолів Петра і Павла, вул. Стрийська, 1, м. Дрогобич, Львівська обл. - 82100, тел.: (8-03-244) 3-90-58, 2-24-71, тел./факс: 5-10-23.
Монастир Різдва Христового, вул. Василіянська, 4, м. Жовква, Львівська обл. - 80300, тел.: (8-03-252) 61-908.
Резиденція Серця Христового, с. Званівка, Артемівський р-н., Донецька обл. - 84528.
Монастир Вознесення Господа Нашого Ісуса Христа, вул. Львівська, 48, м. Золочів, Львівська обл. - 80700, тел.: (8-03-265) 4-34-83, тел./факс: (8-03-265) 4-21-57.
Монастир Христа Царя, вул. Незалежності, 181, м. Івано-Франківськ - 76002, тел.: (8-03-422) 2-32-86, факс: 3-03-27.
Монастир св. Михаїла, вул. Макаренка, с. Імстичево, Іршавський р-н., Закарпатська обл. - 90134, тел.: (8-03-144) 2-17-20.
Резиденція Св. Тройці, м. Кам'я-нець-Подільський, вул. Зарванська, 10, Хмельницька обл. - 32300, тел.: (8-03-849) 2-32-42.
Монастир св. Василія Великого, вул. Вознесенський узвіз, 7, м. Київ - 04053, тел.: (8-044) 486-14-69, тел./факс: (8-044) 486-44-08.
Монастир Різдва св. Івана Хрестителя, с. Краснопуща, Бережанський р-н., Тернопільська обл. - 47510.
Монастир св. Онуфрія, с. Лаврів, Старосамбірський р-н., Львівська обл. - 82076, тел.: (8-03-238) 6-1174, 2-13-52.
Резиденція св. Василія Великого, вул. Карпенка-Карого, 5, 55-й мікрорайон, м. Луцьк - 43000, тел.: (8-0332) 72-99-09.
Монастир Благовіщення, с. Підгірці, Бродівський р-н., Львівська обл. - 80660, тел.: (8-03-266) 3-0718, 3-07-16.
Монастир Успення Матері Божої, с. Погоня, Тисменицький р-н., Івано-Франківська обл. - 77400.
Парохія Покрову Пресвятої Богородиці, вул. Тімірязєва, 17, смт. Покотилівка, Харківський р-н., Харківська обл. - 62458, тел.: (8-057) 783-43-26.
Монастир Різдва Божої Матері, с. Улашківці, Чортківський р-н., Тернопільська обл. - 48562, тел.: (8-03-552) 6-51-47.
Резиденція св. Володимира Великого, вул. 200-річчя Херсона, 53, м. Херсон - 73000, тел.: (8-0552) 54-71-45.
Монастир св. Юрія, вул. Б. Хмельницького, 21, м. Червоноград, Львівська обл. - 80100, тел.: (8-03-249) 3-98-46, e-mail: osbmcer@ic.net.uaЦя адреса електронної пошти приховується від різних спамерських та пошукових роботів. Щоб побачити її потрібно активувати java-script.
Чисельність монашої спільноти
В українській спільноті є 303 василіяни, з них - 12 іноземців, що працюють в Україні.
З єрейськими свяченнями - 101, братів - 79, новиків і кандидатів - 43.
Чисельність монахів за кордоном
Загалом у Чині, не враховуючи кандидатів, є 601 монах, деякі з них належать до инших Східних Церков свого права: Румунської, Угорської, Словацької та Мукачівської єпархії. На сьогодні 42 василіяни з України перебуває за кордоном.
Освітній рівень василіян в Україні
З вищою освітою - 125, з незакінченою вищою - 69, зі середньою - 107, з неповною середньою - 2.
Середній вік ченців Провінції
Середній вік василіян - 34 роки.
Дата заснування і засновник
Засновником василіянських монастирів у 357-358 рр. є святий Василій Великий (329-379), уродженець Кесарії Кападокійської, походив з вельми заможної і глибоко побожної християнської родини, яка дала багато святих. Початкову освіту Василій здобув від батька, професора красномовства в Неокесарії. Згодом - студії у Кесарії, Царгороді, Атенах. Після блискучого закінчення навчання популярність і великі успіхи на професорській кафедрі цілком полонили душу Василія. Оточений славою і світськими почестями, він забув про мрії своєї юності: покинути світ й жити тільки з Богом. І лише родинна трагедія (смерть брата Навкратія), благання хворої матері й переконливе нагадування сестри Макрини вплинули на переміну життя Василія. Він охрестився і розпочав аскетичне життя в Анесії.
У 357-358 рр. Василій подорожував по Єгипті й Близькому Сході, щоб там почерпнути досвід монашого життя. Повернувшись додому, збудував монастир, заклавши вже свої правила, які згодом розвинув. Вони стали основою не лише для східного чернецтва, але й значною мірою для західного, адже і св. Венедикт мав їх за взірець, бо правила св. Василія - це "Євангелія в практиці", які ґрунтуються на цитатах Святого Письма. Під Божим натхненням він зумів вказати якнайкращий спосіб для втілення науки Євангелії в життя людини. Своєю активною апостольською працею св. Василій втілював Божу заповідь любови (про це зокрема свідчать його понад 350 листів). Турбуючись справами Церкви й виступаючи за "нікейське" віровизнання, для підтримки правовір'я, Василій Великий у 360 році їздив аж до охопленого аріянізмом Царгороду. Протягом 360-362 рр. організовував монаші спільноти в провінціях Понту, Кападокії і Вірменії, мав багатьох учнів, завдяки чому монаше життя в Малій Азії закріпило правдиве віровизнання і стало головним розсадником християнського відродження. У 362 р., за цісаря Юліяна Відступника, старенький єпископ Кесарії Діяній висвятив Василія на диякона і попросив його допомагати боронити правдиву віру. Невдовзі Василій написав полемічний твір "Проти Евномія". Наступник Діянія - Євсевій - у 364 р. висвятив Василія на священика. Так майбутній святий продовжував організовувати чернецтво, упорядковував літургійні відправи в митрополії, піклувався вбогими, захищав скривджених. Особливо відзначився діяльною підтримкою голодуючих у 368 році. Народ назвав його "спасителем Кесарії". У червні 370 р., після смерти Євсевія, синод, хоч із труднощами, але вибрав на митрополичий престіл Василія.
У 375 р. Василій Великий написав найвизначніший твір "Про Святого Духа". У боротьбі з аріянізмом виявляв священичу стійкість до тієї міри, що навіть найжорстокіші погрози не захитали його. Палаючи Божою любов'ю до нужденних, він розвинув великомасштабну соціяльно-добродійну акцію, збудувавши побіч Кесарії ціле містечко, яке вдячний народ назвав Василіядою. Уже в IV ст. св. Василій організовував школи, лікарні, готелі, притулки для сиріт, залучаючи чернецтво до опіки над ними. І цей спосіб служіння богопосвячених осіб досі є ідеалом як для Східної, так і для Західної Католицької Церкви. Помер св. Василій у 379 р., не проживши й 50 років, однак записав своє ім'я золотими літерами у "книзі життя" й залишив світлий ідеал до наслідування.
Діяльність
Василіяни зосереджуються на праці у кількох найважливіших напрямках, це - душпастирство, місії та реколекції, духовний провід, видавнича та виховноосвітня діяльність.
Найбільше часу та зусиль монахи присвячують душпастирству, адже до монастирських церков завжди приходить багато людей. У кожній парохії вірним уділяють св. таїнства, катехизують дітей, молодь та передподружні пари. Багато часу василіяни проводять у сповідальниці. Також організовують апостольство молитви, марійську та вівтарну дружини, товариства - "Містична Троянда" та "Благовість" у Львові, "Еммануїл" в Івано-Франківську тощо. Василіяни обслуговують Спілку української молоді у Києві, католицьких скаутів Європи у Львові, Жовкві, Імстичеві, Званівці. При багатьох храмах діють товариства анонімних алкоголіків (АА).
Василіянські монастирі є також постійними місцями паломництв, великих відпустів. Окремою ділянкою праці є капеланство: монахи працюють в лічниці Львівського медичного університету ім. Д. Галицького, у виправній колонії №30 м. Львова, у благодійній спільноті "Віра і Світло". Єромонахи також служать у єпархіях, відповідаючи за різні сфери діяльности (марійські дружини, шкільництво тощо). За прикладом митрополита Й. В. Рутського та св. Йосафата василіяни є проповідниками. Сьогодні цю ділянку праці координує директор місій, єромонах Корнилій Яремак. Священики-василіяни проводять реколекції для єпархіального духовенства, для инших чинів та згромаджень УГКЦ. Вже декілька років при Підгорецькому монастирі діє реколекційний дім, де миряни беруть участь у закритих реколекціях. Подібні реколекції відбуваються у Золочеві. Василіяни провадять українську секцію Ватиканського радіо у Римі, де священики часто відправляють Святу Літургію, а брати співають. Також ченці охоче співпрацюють з регіональним радіо, зокрема в Івано-Франківську. Єромонахи Василіянського чину духовно обслуговують сестер василіянок, сестер євхаристок, сестер служебниць, сестер Пресвятої Родини, сестер мироносиць, сестер св. Анни.
Українська провінція на базі видавництва "Місіонер" та Жовківської друкарні видає та реалізовує релігійно-філософську літературу. З 1990 р. відновлено видання найдавнішого релігійного журналу УГКЦ "Місіонар", а з 2003 р. відновлено "Календар Місіонаря" Під проводом отців василіян діє Інститут філософсько-богословських студій у Брюховичах та Колегіум ім. св. Йосафата у Бучачі (Тернопільщина). Василіяни працюють у Папській колегії ім. св. Йосафата та Папському інституті Покрову Матері Божої (Рим), у Богословській академії Ужгорода, в Українському католицькому університеті, у Харківській колегії ім. Патріярха Мстислава, УАПЦ, у Львівській академії ветеринарної медицини ім. С. Гжицького. Також священики разом з братами періодично проводять уроки християнської етики в школах.
Історія Василіянського чину
Василіянські монастирі започаткував один з найвизначніших отців Східної Церкви св. Василій Великий. До сьогодні його правила разом з иншими аскетичними творами є основою конституцій Чину, хоча за понад тисячолітню історію спосіб життя василіянських монахів дещо змінювався. Монаше життя на Україні своїм корінням сягає перших років християнства. Але, без сумніву, найбільший вплив на розвиток цього життя мали св. Антоній та Теодосій Печерські. Найвідомішими реформаторами василіянського життя були - св. Теодор Студит, св. Теодосій Печерський, а св. Йосафат Кунцевич разом з Київським митрополитом Йосифом Велямином Рутським на початку XVII ст. ґрунтовно реформували тогочасне монаше життя, надаючи йому структуру сучасних чинів, впроваджуючи централізацію монастирів.
У 1617 р. у Новгородовичах (Білорусія) на І Капітулі ченці п'яти монастирів під проводом митр. Й. В. Рутського об'єдналися й утворили Конгрегацію Пресвятої Трійці. Митрополит надав ченцям свої "Спільні правила св. Василія Великого" та "Партикулярні Правила", було укладено "Капітульні Конституції". Так постав новий об'єднаний Чин під проводом протоархимандрита. В. Рутський через віднову ченців відновлював Східну Церкву. Прикладом святости став св. Йосафат, який у 1623 р. мученицькою кров'ю скріпив і утвердив новозаснований Василіянський чин.
У 1739 р., внаслідок об'єднання монастирів у Західній Україні, які приєдналися до Унії й провадили давній східний спосіб життя, постала Василіянська конгрегація Покрову Матері Божої. За наказом папи Венедикта ХЩ у 1743 р. обидві конгрегації зібралися на Дубненську капітулу і об'єдналися в Руський чин святого Василія Великого. Конгрегація Пресвятої Трійці мала тоді 66 монастирів та 445 ченців, а Конгрегація Покрову - 129 монастирів та 700 ченців. Перед 1772 р. на Правобережній Україні, а саме на Поділлі, Волині, Підляшші, Холмщині, у Литві й Білорусі було 202 василіянські монастирі, в яких служили понад тисячу ченців. У Вільні, Супраслі, Уневі, Почаєві були друкарні. Василіяни організовували духовні семінарії, колегії і школи. Після заборони діяльности єзуїтів у Польщі василіяни перебрали і їхні школи, що свідчить про рівень і спроможність ченців у "золоту добу" Чину.
До 1839 р. з Василіянського чину вийшли майже всі київські митрополити (16 із 17), близько 60 єпископів та багато їх помічників. У 1780 р. Чин поділено на 4 провінції: Пресвятої Трійці (Литовська), Покрову Матері Божої (Руська або Польська), Святого Миколая (Білоруська) та Найсвятішого Спасителя (Галицька). Однак після 1795 р., коли монастирі трьох Провінцій відійшли до Росії, монаше життя в них до 1839 р. цілковито зліквідовано. Сотні ченців ув'язнено або заслано, инших розігнано або насильно переведено до російських монастирів. З труднощами Чин перетривав в Австрійській імперії, де внаслідок державних реформ 1882 р. залишилось тільки 14 монастирів з 60 ченцями. Однак Боже провидіння знову подбало про відродження чернечого життя, а через нього - і нашої Церкви. У 1882 р. о. Климентій Сарницький, протоігумен Провінції Найсвятішого Спасителя, звертається до Святішого Отця Лева XIII, щоб він дозволив представникам Товариства Ісусового провести реформу Чину. 12 травня 1882 р. папа Лев ХІІІ видав Апостольський лист "Singulare Praesidium", в якому виклав план реформи, відомої як Добромильська, що тривала до 1904 р. Над нею працювало 47 єзуїтів. Тепер василіяни знову широко розвинули місійну і реколекційну, душпастирську і видавничу, а також наукову діяльність. Не можна оминути визначних постатей Чину і Церкви - митрополита Андрея Шептицького, владик - блаж. Йосафата Коциловського, блаж. Павла Ґойдича, Йосафата Федорика, отців - Платоніда Філяса, Єремію Ломницького, Діонісія Ткачука, Мелетія Лончину, Лазаря Березовського, Юліяна Дація, Павла Теодоровича, Йосафата Скрутеня, Романа Луканя, Андрія Труха. У Добромильську реформу виникла потреба душпастирства в діяспорі. Туди подалися реформовані василіяни, вирушивши до Бразилії, Канади, Америки. Перед 1939 р., крім Галичини, постали нові провінції: св. Миколая (увійшли Закарпаття, Угорщина, Югославія), Провінція американо-канадська, віце-провінції св. Йосифа (у Бразилії та Румунії). Тоді у Провінції Найсвятішого Спасителя було 378 ченців, у Провінції св. Миколая - 163 ченці, в Американо-Канадській - 92 ченці, у Бразилії - 14 і в Румунії - 39. Разом у Василіянському чині було 652 ченці. 1939 рік приніс нове випробування віри. У Дрогобичі закатовано Якима Сеньківського та Северіяна Бараника. У 1945 - 1950 рр. комуністична влада зліквідувала усі монастирі європейських провінцій, а ченців ув'язнювала, засилала, катувала, розганяла. Тепер монахи перейшли у підпілля. 1990 року настало відродження релігійного життя. Знищені, перетворені на лікарні чи інтернати, монастирі почали відновлювати. Також засновано нові, особливо на Сході України. На 2001 р. у Василіянському чині було 616 ченців.
http://monks.ugcc.org.ua/index.p....emid=40