Глава "Таїнство навернення"Існують
якби два типи релігійності: один з них можна б назвати "егоцентричним",
а другий - "теоцентричним". У першому випадку людина зосереджу\ увагу
на собі. Не бере до уваги Бога, а тільки власну ситуацію. До сповіді
така людина йде з думкою, що треба очиститися, бо їй важко зі своїм
гріхом, і для того, щоб порядно виглядати в Божих очах. Для такої
людини сповідь може стати своєрідним "аспірином" від болю совісті,
пігулкою, яка заспокоює і повертає добре самопочуття. Отже, йдеться про
постійне зосередження на собі. Така людина, діставши розрішення,
відходить від сповідальні, може, не вельми і сумною, але і не радісною,
бо усе ще зосереджена на злі, яке щойно скинула.
Роздумуючи про
Юду, можемо побачити в його поведінці після зради Христа багато
елементів сповіді. Є тут іспит совісті, бо Юда розмірковує над тим, що
зробив і усвідомлює зло, яке вчинив. Виявляє також жаль - Юда справді
жалкує. Хоче навіть змінитися, отже, є рішення виправитися. Є й
визнання свого гріха, коли Юда йде до священиків і каже: "Згрішив я,
видавши кров невинну" (Мт. 27, 4). Є навіть винагородження за гріх, бо
він кидає священикам ті 30 срібняків, які від них отримав. Не хоче
плати за кров. У поведінці й позиції Юди можна побачити фактично всі
елементи сповіді, немає тільки однієї найважливішої речі -
віри у милосердя Ісуса. Тому "сповідь" Юди така гірка та закінчується відчаєм і самогубством.
Наша
сповідь має бути подібна до сповіді Петра, який повірив у милосердя
Христа і зосередився не так на своєму гріхові, як на прощенні. Людина з
"теоцентричною" релігійністю не так копирсається у власних гріхах, як
радше приймає їх за вихідний пункт, щоб через віру відкрити милосердя
Бога. Йдучи на сповідь така людина думає передовсім про те, що зранила
Ісуса, і хоче відновити дружбу, яку відкинула. Хоче через каяття і жаль
дозволити Ісусові простити і цим принести Йому радість. "Ви розп’яли
Христа, - скаже святий настоятель з Арсу (св. Жан Марі Віяне), - але
коли приходите на сповідь, приходите зняти Господа нашого з хреста".
Якщо ти зранив Христа, то рани Його кривавлять. Тому маєш приходити до сповіді, аби ці рани могли загоїтися.
Ти маєш приходити заради Нього; не для того, щоб заспокоїтися, але
щоб Він міг радіти з того, що в тобі через благодать таїнства формується нова, відроджена людина.
Дехто
докоряє собі, що після сповіді він не змінюється на краще. Може, і ти
вважаєш, що сповідь є для того, аби ти став ліпшим, а якщо ти не стаєш
ліпшим, то вважаєш, що твої сповіді не мають сенсу? Може, вважаєш, що,
якщо маєш стати ліпшим, а не стаєш таким, то ліпше взагалі не
сповідатися, бо ж однаково немає поступу. Тим часом, якщо ти так хочеш
стати кращим, якщо для тебе таким важливим є власний прогрес, то це
означає, що ти прагнеш не так Бога, не так Його милосердя, як радше
власної досконалості, й це недоліки твоєї віри.
Ідеш до сповіді для того, щоб стати таким хорошим, щоб не потребувати Бога, який є милосердям.
Йдеш до Бога за прощенням, зоб потім уже ніколи не потребувати Його
прощення, щоб обходитися без Бога, хоча Він постійно хоче тобі прощати,
прощати з радістю.
Як мало ми віримо в це Боже прагнення
постійного прощення! Серед тих, хто відходить від сповідальниці, все ще
мало радісних облич. Але ж після сповіді світ має стати для тебе іншим,
яскравішим, осяяним вірою в Боже милосердя.
Глава "Навернення до радикалізму"
Чи
знаєш ти, як сильно зв’язуєш руки Богові, коли просиш небагато і
вдовольняєшся компромісом? У нашому житті все має бути підпорядковане
єдиній меті -
щоб Христос у нас зростав і досягнув своєї повноти.Шукайте
спершу, тобто передусім, Царства Божого і його справедливості, а все
інше вам додасться (див. Мт. 6, 33). Хтось сказав, що коли не шукатимеш
понад усе Царства Божого, то навіть та решта усього іншого, яку маєш,
буде в тебе відібрана. Кожна твоя проблема, яку переживає, усі труднощі
є, врешті-решт, закликом Бога, аби ти хотів більшого, щоб шукав
насамперед Царства Божого, бо все інше тобі додасться; є закликом Бога
до навернення, до віри.
http://www.google.com/notebook/public/01329268660051580578/BDRWhQwoQ2JmN0ssj