Петро ЛОСЮК. Директор Яворівської ЗШ I-III ст
Саме на Косівщині розробили модель
регіональної української національної школи — в Яворівській ЗШ I-III
ступенів, де вивчають історію Гуцульщини, природу, господарку краю,
народне мистецтво, фольклор, звичаї, традиції.
Гуцульщинознавство як навчальний предмет відповідає
цілям і завданням школи. Крім опанування знаннями про Гуцульщину
школярів залучають до практичної діяльності. Предмет цей служить для
посилення зв’язків навчання з життям. Скажімо, при вивченні літератури
використовують багатий гуцульський фольклор; історії — цілий пласт про
опришківський рух під проводом легендарного ватажка Олекси Довбуша та
його послідовників, виступ селян під проводом Лук’яна Кобилиці,
національно-визвольні рухи в першій половині XX ст.; біології — знання
народної медицини та ін. А вивчення народного мистецтва відбувається в
процесі практичних занять художніми ремеслами: різьбою по дереву,
вишивкою, ткацтвом, писанкарством тощо.
Особливу педагогічну цінність мають такі види
діяльності учнів, як збирання і вивчення фольклору, запис і складання
словника гуцульських говірок, збір різноманітних експонатів, зокрема
виробів художніх ремесел для шкільного музею, виявлення й опис пам’яток
природи, архітектури та історії, створення топологічних карт і
словників говірок своєї місцевості, дослідження родоводу і складання
літопису сім‘ї.
Звичайно, гірські умови мають свої особливості.
Вплив природи на дітей, суворих умов життя сприяє формуванню у них
своєрідної ментальності, особливого характеру, вихованню стійких
моральних рис. Та, як писав у своїх працях про Гуцульщину відомий
педагог, краєзнавець і дослідник цього краю Михайло Ломацький, важкі
умови життя, боротьба зі стихією гартують характер і волю. З цієї
боротьби людина виходить сильною, вольовою і чистою серцем, багатою
думками і почуттями, шляхетною у стосунках з іншими, особливо старшими
людьми.
Становлення гуцульської школи нерідко мало
формальне сприйняття, зокрема в пасивної частини учительства, деяких
чиновників. Дехто вважав гуцульську школу хуторянською. Найкраще з
цього приводу написав краєзнавець ігор Пелипейко: «Гуцульська школа —
це, власне, українська школа Гуцульського регіону; як карпатська
смерека, закорінена в твердому ррунті, пнеться до сонця, так і
гуцульська школа, ррунтуючись на народних педагогічних традиціях рідної
верховини, прагне осягнути високого рівня освіти високорозвинутих
націй».
Отже, гуцульська школа є сучасною школою і має
перспективи. Розробка моделі «Гуцульської сільської школи майбутнього»
актуалізується тим, що віддалені гірські села занепадають. Складні
природно-кліматичні умови, більшість незайнятого населення призвели до
того, що спустіли віддалені гірські присілки.
Кожному зрозуміло: поки живе повнокровна школа,
доти існує село. Справедливо вважають, що освіта є останнім оборонним
рубежем держави. Тому створення і забезпечення такої моделі школи, щоб
кожний школяр мав рівний доступ до високоякісної освіти, є головним
фактором сталого розвитку гірського регіону, ефективного використання
його туристичних, рекреаційних і лікувальних можливостей.
Яким ми виховаємо випускника Яворівської школи в
недалекому майбутньому? Переконаний, що той, хто має можливість
навчатись у ВНЗ, повинен одержати високі результати на ЗНО, інших
випускників потрібно готувати до вмілого господарювання в гірських
умовах.
Тому найголовнішим у моїй роботі є вчити дітей бути
сильними і перемагати. Основним у моделі гуцульської школи майбутнього
вважаю таку підготовку випускників до життя, щоб вони стали порядними
раздами і раздинями, майстрами народного мистецтва, використовуючи
найкращі традиції минулого, трансформували їх у сучасних умовах.
http://www.galychyna.if.ua/index.php?id=single&no_cache=1&tx_ttnews[tt_news]=8312&tx_ttnews[backPid]=24