Найважливішими днями Великого тижня є Пасхальне Тридення, що
розпочинається у Великий Четвер, тобто сьогодні. Цього дня літургія
Церкви впроваджує нас у Тайну Господньої Вечері Великого Четверга.
Святе Пасхальне Тридення Господньої Муки та Воскресіння є вершиною
всього літургійного року. Як неділя становить вершину тижня, так
літургійний рік осягає вершину в Урочистість Пасхи. Пасхальне Тридення
розпочинається Месою Господньої Вечері та закінчується вечірнею неділі
Воскресіння.
Ісус, засідаючи до своєї останньої в житті Пасхи, сказав знаменні слова:
«Я сильно бажав спожити оцю Пасху з вами перш, ніж мені страждати» (Лк
22, 15). Чому? Бо ця Пасха, яку завжди обходили євреї, стала тепер
«Предивною Пасхою». Був це день прощення і розлуки з апостолами, день
об'явлення зворушливої любові та смирення Божого Сина, день установлення
Євхаристії та священства.
На хліб і вино, традиційну поживу євреїв, спало Ісусове благословення і
слова переміни: «Беріть і їжте, це моє Тіло. Потім узяв чашу, воздав
хвалу і подав їм, кажучи: Пийте з неї всі, бо це Кров моя Нового Завіту»
(Мт 26, 26-28). Вперше в незрозумілий, таємничий спосіб Бог - Людина
став поживою для людей.
Папа Йоан Павло ІІ у своїй енцикліці «Євхаристія в житті Церкви» писав
про велике євхаристійне захоплення тим, що сталося під час Тайної
Вечері. Предивною є ця Вечеря, бо буде тривати до кінця світу, і кожен
може брати в ній участь, бо Христос установив під час Неї священство.
Наказав уприсутнювати Євхаристію як Жертву і Трапезу - «Чиніть це на мій
спомин» (Лк 22, 19). Сьогодні всі священики виконують це доручення,
звершуючи Найсвятішу Жертву. Священство є участю в священстві Христа,
який є Єдиним Найвищим Священиком. Це священство триває, присутнє в
таїнстві священства. Переживаючи Рік священства, особливо дякуймо Богу в
цей Великий Четвер за священиків, яких Він нам дає, та просімо для них
про благодать святості та вірності.
Під час літургії Великого Четверга відбувається також обряд миття ніг.
Цю послугу в євреїв завжди виконували раби або слуги. Ісус під час
Тайної Вечері власноруч обмив ноги апостолам, даючи приклад любові
кожному з нас. Любові, що є безкорисливим даром з себе для інших; яка не
чекає, щоб їй служили, а сама поспішає служити. Звичай миття один
одному ніг спершу мав місце у бенедиктинських монастирях. Згодом цей
жест почав використовуватись у Літургії Великого Четверга. Спочатку в
римській Літургії його могли виконувати лише єпископи і абати. Сьогодні,
після літургійної реформи, цей обряд може звершуватись у кожній
парафіяльній спільноті.
Після літургії наступає «оголення вівтаря», тобто з нього знімається
скатертина як знак зради, самотності та оголення Ісуса перед хресною
смертю. Раніше в стародавніх базиліках після Меси Господньої Вечері
вівтарі руйнували, щоб в суботу їх знову відбудувати. Таким чином
проявлявся динамізм та експресія літургії.
Все, що відбулося у Великий Четвер, сталося на тлі зради Юди Іскаріота.
Так буде до кінця світу з цією «Предивною Вечерею». Буде Євхаристія,
буде священство і Церква, «яку брами пекельні не подолають». Але будуть
також зради і відступи, бо де є людина, там буде також слабкість і гріх.
Щоб нам тільки не забракло смирення та відваги повертатися зі скрушеним
серцем до Господа.
О. Олександр Зелінський ОМІ
Джерело:
www.christusimperat.org