Культура
твориться не однією людиною. Вона є надбанням багатьох людей, духовно
споріднених між собою. Кожні двоє друзів утворюють у своєму спілкуванні
певний культурний рівень і започатковують певні культурні значення. Так
відбувається і в кожній сім’ї, в кожному суспільстві, в кожній
організації, в кожному товаристві і в кожному народі. Люди не випадково
об’єднуються один з одним, їх притягає один до одного схожість
матеріальних та духовних інтересів; із цієї схожості виникає
спілкування; тривале спілкування збільшує взаємну подібність і, якщо
спілкування має творчий характер, то зростає і взаємне тяжіння, міцніє
взаємний зв’язок. Цей зв’язок скріплюється традицією, яка передається
із покоління в покоління. Так поступово виникає єдина і спільна для
всіх культура.
Найтісніше єднання людей виникає із їхньої
духовної однорідності, зі схожого душевно-духовного укладу, зі схожої
любові до єдиного і спільного, з єдиної долі, яка єднає людей у житті і
смерті, з однакового бачення, з єдиної мови, із єдиної віри і спільної
молитви. Саме таким є національне єднання людей.
Національне почуття не тільки не суперечить
християнству, але отримує від нього свій вищий смисл і підґрунтя; бо
воно спричиняє єднання людей в дусі любові, і прикріпляє серця до
вищого на землі – до дарів Святого Духа, які даруються кожному народу і
своєрідно перетворюються кожним із них в історії і культурній
творчості. Ось чому християнська культура здійснюється на землі саме як
національна культура і націоналізм потрібно не засуджувати, а радісно і
творчо сприймати.
Кожний народ має інстинкт, даний йому від природи
(а, значить – і від Бога) і дари Духа, які виливаються на нього від
Творця усіх. У кожного народу інстинкт і дух живуть по-своєму і
утворюють дорогоцінну своєрідність. Так, кожний народ по-своєму
єднається у шлюбі, народжує, хворіє і помирає; по-своєму лінується,
працює, хазяйнує і відпочиває; по-своєму сумує, плаче і нудьгує;
по-своєму посміхається, сміється і радіє; по-своєму ходить і танцює;
по-своєму співає і створює музику; по-своєму говорить, декламує, жартує
і красномовствує; по-своєму спостерігає, споглядає і створює живопис;
по-своєму досліджує, пізнає, міркує і доводить; по-своєму бідує, чинить
благодійність і виявляє гостинність; по-своєму будує домівки і храми;
по-своєму молиться і геройствує; по-своєму воює… Він по-своєму
підноситься і падає духом; по-своєму організовується. У кожного народу
інакше, своє почуття права і справедливості; інакший характер, інакша
дисципліна; інакше уявлення про моральний ідеал; інакша політична мрія;
інакший державний інстинкт. Словом, у кожного народу інакший і
особливий душевний уклад і духовно-творчий акт. І в кожного народу –
особлива, національно-зароджена, національно-виношена і
національно-вистраждана культура.
Таке становище – від природи і від історії. Таке
становище в інстинкті і в дусі, і в усій культурній творчості. Так усім
нам дано від Бога.
І це добре. Це прекрасно. І це ніколи не було
засуджене у Писанні. Різноманітні трави і квіти на полі. Різноманітні
дерева, води і хмари. “Інша слава сонця, інша слава місяця, інша зірок;
і зірка від зірки різниться у славі”(1 Кор. 15. 41.).
Багатий і прекрасний сад Божий, щедрий
різновидами, виблискує формами, сяє і радує різноманітністю. І кожному
народові належить і бути, і красуватись, і Бога славити – по-своєму. І
в самій цій розмаїтості – вже співається і підноситься хвала Творцю. І
треба бути духовно сліпим і глухим, щоб не розуміти цього.
Думка погасити цю різноманітність хвалінь,
скасувати це багатство історичного саду Божого, звести все до
одноманітного штампу, до “уніформи”, до рівності піску, до однаковості
після того, як у світі вже засяяли духовні відмінності, - змогла б
зародитись лише у хворобливій душі, від злісної, заздрісної судоми, або
ж у мертвому і сліпому розумі. Така плоска і вульгарна, антикультурна і
всеруйнівна ідея була б дійсним виявом безбожництва. Знайти її у
християнстві, в Євангелії, в православ’ї – цілком неможливо.
Бо ж християнство подарувало світові ідею
особистісної, безсмертної душі, індивідуальної за своїм даром і за
своєю відповідальністю, особливо у гріхах, самодіяльної у покаянні і
любові, тобто ідею метафізичної своєрідності людини. Згідно з цим, ідея
метафізичної своєрідності народу є лише правильним і послідовним
розвитком християнського розуміння. Преп. Серафим Саровський говорив,
що Бог піклується про кожну людину так, ніби вона у Нього – єдина. Це
сказано про особистісну людину. А про індивідуальний народ? Що ж, хіба
про нього Господь не піклується зовсім? Відкидає його, осуджує і
прирікає? Кожну лілею зодягає в особливі і прекрасні ризи; про кожну
пташку небесну пам’ятає і годує її; і все волосся на голові людини
перераховує, а своєрідність народного життя проклинає, як початок зла,
і відкидає, як гріх і мерзоту? Чи може християнин дотримуватися такого
погляду?
Кожний народ служить Богу так, як уміє – всією
своєю історією, всією культурою, всією працею і співом своїм. Один
народ служить творчо і процвітає духовно, а інший – не творчо, і
духовно хворіє. Є такі народи, що перестають служити і стають шлаком
історії; є й такі, що у своєму малому і убого-безпорадному служінні
згасають, не досягнувши розквіту. А є й такі, що можуть здійснювати
своє служіння під проводом іншого, духовно сильнішого народу…
І ось націоналізм є впевненим і палким почуттям, правильним по суті і цінним у творчому відношенні, -
що мій народ удостоївся дарів Святого Духа;
що він прийняв їх своїм інстинктивним почуттям і творчо перетворив їх по-своєму;
що внаслідок цього сила його велика і покликана у майбутньому до великих культурно-творчих звершень;
що через це народові моєму належить культурна самостійність, як запорука величі і незалежність національно-державного буття;
І
в цьому почутті, правильному і глибокому, християнин правий і осудженню
не підлягає. Це почуття обіймає всю його душу і плодотворно впливає на
його культуру.
Національне почуття є любов до історично-духовного образу і до творчого акту свого народу.
Націоналізм – це віра в богоблагодатну силу свого народу, а тому – в його покликання.
Націоналізм – це воля до його творчого розквіту в дарах Святого Духа.
Націоналізм
бачить свій народ перед лицем Божим, бачить його душу, його таланти,
його недоліки, його історичну проблематику, його небезпеки і його
спокуси.
Націоналізм – це система вчинків, які є наслідком цієї любові, цієї віри, цієї волі, цього бачення.
Ось
чому істинний націоналізм не є темною антихристиянською пристрастю, він
є духовним вогнем, який підносить людину до жертовного служіння, а
народ – до духовного розквіту.
Християнський націоналізм – це захоплення від
бачення свого народу в плані Божому, в дарах Його Благодаті, на шляхах
Його Царства.
Це – подяка Богу за ці дари; але це – і скорбота за свій народ, якщо народ – не на висоті цих дарів.
У національному почутті – джерело духовної гідності: національної, а через неї – і своєї, особистої.
У ньому джерело єднання, - бо немає тіснішого і міцнішого єднання, як у дусі перед лицем Божим.
У
ньому джерело правосвідомості – цього почуття своєї правоти у глибокому
і останньому вимірі, почуття своєї безумовної прив’язаності і
зв’язаності, свого дому і свого правильного дерзновення.
Націоналізм навчає і смиренню – у спогляданні недоліків і поразок свого народу (згадаймо покаянні вірші Хом'якова до Росії).
Націоналізм
відкриває людині очі і на національну своєрідність інших народів; він
вчить не зневажати інші народи, а шанувати їхні духовні досягнення і
їхнє національне почуття: бо ж і вони причетні до дарів Божих, і вони
перетворили їх по-своєму.
Так осмислений націоналізм вчить людину, що
безнаціональність є духовною безґрунтовністю і безплідністю; що
інтернаціоналізм є духовною хворобою і джерелом спокус; і що
наднаціоналізм досяжний лише справжньому націоналісту. Бо ж створити
щось прекрасне для всіх народів може лише той, хто ствердився у
творчому акті свого народу. "Світовий геній" є завжди і перш за все
національним генієм; а спроба стати "великим" з інтернаціоналізму і
перебуваючи в його атмосфері, давала і буде давати лише удаваних,
екранних "знаменитостей", або ж планетарних пройдисвітів. Істинна велич
є ґрунтовною. Справжній геній є національним.
Даремно говорити, начебто націоналіст "ненавидить
і зневажає інші народи". Ненависть і зневага зовсім не становлять суті
націоналізму; вони можуть приєднатися до будь-чого, коли душа людини
зла і заздрісна. Щоправда, є націоналісти, віддані цим почуттям. Але
спотворити можна все і зловживати можна всім. Зловживати можна
гімнастикою, отрутою, свободою, владою, знанням, словом; спотворити
можна любов, мистецтво, суд, політику і навіть молитву; однак ніхто не
думає заборонити і викорінити все це лише тому, що деякі люди приймають
спотворені форми за єдино можливі, а здорових форм зовсім не помічають…
Чи можна любити свою церкву і не зневажати інші
сповідання? Звичайно, можна. І ось, цей християнський благородний дух
можливий і в націоналізмі.
Чи можна любити свою сім'ю і не мати внаслідок
цього ненависно-зневажливих почуттів до інших сімей? І ось, цей
християнсько-братній дух можливий у людей з національним мисленням.
Саме цей дух лежить в основі християнського націоналізму.
При правильному розумінні націоналізму релігійне
почуття і національне почуття не відриваються одне від одного і не
протистоять одне одному, але зливаються і утворюють певну життєву
творчу єдність, із якої і в лоні якої виростає національна культура.
Це не означає, що народ стає предметом
релігійного обожнення, а ідея Бога зводиться до рівня земної нації.
Народ не Бог і його обожнення є кощунством та гріхом. І Бог вищий за
земні розділення: расові, мовні, душевні та історичні. Але народ мусить
бути поставленим перед лицем Божим, і його сили повинні бути
облагодатнені звище. І якщо це звершилось, якщо це визнане, то життя
його отримує релігійний смисл, а релігія знаходить собі достойне місце
в національному дусі. Усе буття і вся історія народу осмислюються як
самостійне і своєрідне служіння Богові: прийняття дарів Святого Духа і
введення їх у національну культуру. Отже, народ не Бог, але сили його
духу – від Бога. Шлях його історичної боротьби і його страждань – це
шлях сходження до Бога. І цей шлях є дорогим і священним для
націоналіста. І відчуваючи це, він визнає, що батьківщина священна, що
нею потрібно жити, що за неї варто боротися перед лицем Божим і, якщо
потрібно, то й померти.
Християнський націоналізм вимірює життя свого
народу і гідність свого народу релігійним мірилом: ідеєю Бога і Христа,
Сина Божого. Саме цей вимір навчає християнського націоналіста
безумовній відданості і безумовній вірності; і він також навчає його
наднаціональному баченню людського всесвіту і вселенського братства
людей. Істинна вселенськість не лише не заперечує націоналізм. Але
виростає з нього і утверджує його, так що істинний націоналіст може
вступити до вселенського братства лише як живий представник свого
народу і його національного духу.
Той духовний акт, яким народ творить свою
культуру, є актом національним: він виникає в національній історії, він
має особливу національну будову, він залишає свій відбиток на всіх
творах національної культури. Людина може не помічати цього; народ може
цього не усвідомлювати. Але це залишається та існує. І є у кожного
народу певний ступінь духовної зрілості, на якому він усвідомлює
особливості свого національного духу і власної національної культури,
та розуміє, що йому дані від Бога Дари і що він сприйняв їх, засвоїв і
своєрідно їх утілює. Тоді нація осягає свій релігійний смисл, а
національна культура стверджується на обох (таких, що досі не
усвідомлювалися) релігійних коренях. Релігійна віра осмислює
націоналізм, а націоналізм відносить себе до Бога.
Такі основи християнського націоналізму.
http://www.banderivets.org.ua/index.php?page=pages/zmistc/zmistc30