Хто любить Бога, також любить ближ¬нього; а хто не любить ближнього, не лю¬бить також Бога. Про це говорить заповідь Божа: "Хто любить Бога, той нехай любить і брата свого” (1 Ів. 4,21). Однак слід пам’ятати про те, що ми по¬винні любити ближнього як у дусі, так й у вчинках. У цей спосіб можемо визначити два види любові ближнього: внутрішню й зовнішню. Остання, в свою чергу, може виявлятися або в словах, або у вчинках.
1. Внутрішня любов до ближнього
Як сильно ми повинні любити нашого ближнього? Ось правило: "Люби Господа, Бога твого, всім серцем твоїм, усією тво¬єю душею і всією силою твоєю і всі¬єю думкою твоєю; а ближнього твого, як се¬бе самого” (Лк. 10, 27). Ось чому ми по¬вин¬ні любити Бога понад усе, навіть біль¬ше, ніж самих себе, а ближнього навпаки – як самих себе. Тому як прагнемо свого добра й тішимося, коли його осягнемо, а терпимо із-за якогось зла, яке нас спіт¬кало, так теж повинні прагнути добра на¬шим ближнім, тішитися, коли осягнуть його, а засмучуватися, коли зазнають якогось нещастя. Ми також не повинні погано думати про своїх ближніх і ні в чому злому їх не підозрювати. У цьому, власне, полягає "внутрішня” любов.
2. Зовнішня любов до ближнього
2.1. Любов у словах
Якщо свою любов до ближнього хо¬чемо висловити словами, то мусимо па¬м’ятати про дотримання таких порад:
По-перше, ми не повинні говорити погано про інших. Богові й людям подо¬бається той, хто говорить добре про всіх, а якщо не може виправдати найгіршого поступку, прагне принаймні побачити добрий намір.
По-друге, остерігаймося повторювати комусь злі слова, які хтось інший сказав про нього, адже через це інколи вини¬кають довготривала неприязнь і бажання помсти. У Святому Письмі сказано, що хто сіє незгоду, той не заслуговує на лю¬бов Бога.
По-третє, остерігаймося того, щоби не поранити ближнього якимось прикрим словом, навіть якщо ми б хотіли так з ним пожартувати. Чи було б тобі приємно, якби тебе виставили на посміховище так, як ти робиш зі своїм ближнім?
По-четверте, уникаймо постійного заперечування іншим. Інколи із-за аб¬солютно пустих справ виникають справ¬жні суперечки між людьми, які потім провадять до висловлення образ і зневаг і залишають у серці глибокий жаль й образи. Остерігаймося, щоби нас не опа¬нував дух надмінної критики, як діють ті, хто необґрунтовано сперечається із-за кожної речі. Коли потрібно, вислови свою думку, а потім зберігай спокій.
По-п’яте, до всіх, також до своїх під¬леглих, застосовуй милі й лагідні слова. І навпаки, остерігаймося прокльонів й образ. А якщо ближній, під впливом гніву, адресує нам образливі слова, відпові¬даймо йому з лагідністю, а тим часом сварка закінчиться. "Лагідна відповідь гасить гнів” (Прип. 15, 1). А якщо ми знер¬вовані через ближнього, стараймося тоді взагалі нічого не говорити. У про¬тилежному випадку можемо піддатися емоціям і розпочати навіть бійку, за що пізніше точно шкодуватимемо. Св. Фран¬циск Салезій говорив: "Ніколи не відчу¬вав болючих наслідків того, за що пізніше не шкодував”. Правило нашого поступу повинно полягати в тому, щоб ми мовчали доти, доки не заспокоїмося внутрішньо. Поки наш ближній є знервований, не стараймося його виправити (хіба це конче потрібно), бо у цьому випадку наші слова не будуть ані переконливими, ані не принесуть жодної користі.
2.2. Любов у вчинках
Якщо йде мова про любов до ближ¬нього, виражену в учинках, ми повинні застосовувати наступні вказівки:
По-перше, любов до ближнього передусім повинна практикуватися як бажання надати йому найліпшу допомогу, яку тільки можемо. Пам’ятаймо про те, що сказано в Святому Письмі: "Мило¬сердя рятує від смерти й не дає ввійти у темряву” (Тов. 4, 10). Отож милостиня рятує нас від гріха і пекла. Під милос¬тинею слід розуміти будь-яку форму до¬по¬моги, яку можемо уділити ближньому.
Тут також потрібно зауважити, що більшу вартість має та форма милостині, яка виявляється у поспішанні на допомогу душі ближнього, передусім через уді¬ляння йому у відповідний для цього час лагідних нагадувань, як це тільки мож¬ливо. І не говорімо так, як дехто каже: "А що це мене турбує?” Навпаки, це повинно тебе турбувати, якщо хочеш бути хрис¬тиянином. Хто любить Бога, той повинен прагнути, аби Його всі любили.
По-друге, слід виявляти братерську любов усім тим, хто є хворим, і тому по¬требує піднесення духу. Якщо є вбогими, принесімо їм якийсь малий подарунок. Ходімо до них принаймні для того, аби їм якимсь способом прислужити, навіть якщо не будуть нам за це вдячні: Господь винагородить нас за це.
По-третє, любімо наших ворогів. Отож дехто любить тільки своїх прияте¬лів, однак Ісус Христос говорив: "Любіть ворогів ваших” (Мт. 5, 44). Це, власне, свідчить про те, що дійсно є правдивим християнином той, хто старається чинити добро тому, хто з ним поступає погано. А якщо не можемо за зло відплатити доб¬ром тому, хто нас переслідує, то при¬наймні молімося за нього, відповідно до того, що нам наказує Ісус, щоби Бог бла¬гословив його: "Моліться за тих, що го¬нять вас” (Мт. 5,44). Хто пробачає тому, хто вчинив йому кривду, той може бути впевнений, що Бог також і йому ви¬бачить провини, адже Сам нам це обіцяв: "Про¬стіть, і вам проститься” (Лк. 6, 37). Якось наш Господь промовив благо¬словенній Анжелі з Фоліґно, що най¬голов¬нішою ознакою того, чи Бог полю¬бив якусь душу, є те, чи вона сама любить ближнього, який учинив їй прикрість.
По-четверте, виявляймо також любов до тих наших ближніх, які вже по¬мер¬ли, тобто душам, які терплять у чисти¬лищі. Св. Тома вважає, що ми зобов’язані допомагати як нашим ближнім, які жи¬вуть, так і підтримувати наших померлих братів і сестер. Ці в’язні терплять муки, які перевершують будь-які терпіння зем¬ного життя, вони надзвичайно потре¬бують нашої допомоги, бо самі собі не можуть допомогти. Один монах з Чину Отців Цистерціан так промовив до свого спів¬брата: "Допоможіть мені, браття, жертву¬ючи мені свої молитви, адже я сам, поки¬нутий на себе, нічого більше не в змозі отри¬мати” (пор. Exordium magnum Ci¬ster¬ciense, dist. 5, cap. 7). Отож старай¬мося допомогти тим святим душам, чи відправляючи, чи замовляючи в їхньому намірі Служби Божі, чи даючи милос¬тиню, чи принаймні молячись за них, жерт¬вуючи отримані відпусти в їхньому намірі. А вони прагнутимуть віддячити нам за це, випрошуючи для нас у Бога всякі ласки не тільки з неба, – якщо, зокрема завдяки нам, туди дістануться – але також і з чистилища.
Св. Альфонс Марія де Ліґуорі