Ця тема зародилася в моїй свідомості ще
1947 року, коли нашу родину депортували в Сибір як противників
комуністичної системи, котра утверджувала брутальною силою свій устрій
на заході України.
Згубна імперська політика триває донині. Але
робиться це за рахунок матеріального ресурсу, який російське
керівництво забирає у свого народу. Це яскравий вияв протилежних
інтересів російського імперіалізму і російського народу. З цим фактором
я зіткнувся ще в перші хвилини перебування в Сибіру.
Наш товарний ешелон з України прибув 6 листопада
1947 року під обласний центр Кемерово, де через загратоване вікно
вагона побачив сіру панораму, яка тоді мовби ширше відкрила мені очі на
світ, на саме життя росіян у комуністичній імперії. Вся архітектура
міста ховалась за рудим димом, який виривався з багатьох величезних
заводських труб і ніяк не міг піднятися вгору, а падав і стелився по
землі. Навколо виднілись одні землянки — житла робітників
азотно-тукових, коксохімічних заводів і вугільних шахт.
Таке видовище змусило задуматися: що має російський
народ у цих землянках з того, що імперія розширює свої кордони,
поневолюючи «братні» народи на їхніх споконвічних землях і вивозячи їх
у Сибір на загибель?
Перед нашим приїздом до Сибіру
пропагандистська машина репресивних органів поширила міф, що в Сибір
везуть страшних бандитів — «бандєровцев», яких необхідно остерігатися.
Але скоро виявилось, що пересічні росіяни в цей міф не повірили.
Підвечір 6 листопада, коли наші вагони підтягнули до міста
Анжеро-Судженська і нас розмістили у колишньому приміщенні пекарні,
українська молодь, серед якої були і студенти Львівського університету,
відразу в гурті затягувала прекрасні українські пісні, які добре були
вже відшліфовані по етапу в Сибір. і ними вона зачаровувала душі
місцевої російської молоді, що прийшла познайомитися з небезпечними
«ворогами».
На першій реєстрації комендант спецкомендатури
сидів з оголеним пістолетом — так його залякали бандерівцями. Але
скоро міф страшного ворога-«бандєровца» зник, на його місці в
свідомості росіян народився образ поневоленої за правду української
моральної, християнської людини, під впливом якої росіяни почали
відроджувати свій моральний, християнський світогляд на неосяжних
просторах Сибіру.
Отож у Сибіру я прожив з росіянами 17 років. З ними
я працював у колгоспі і на вугільній шахті, вчився в технікумі та
інституті. Скрізь зустрічав повагу та доброзичливість до себе, бо я
поважав їх чесність, справедливість і відкритість душі, на відміну від
українського характеру, що сформувався в неволі —«укрита злість,
облудлива покірність». Росіяни розуміли, за що нас загнали в сибірську
неволю, бо в цій неволі вони опинилися набагато раніше. Колгосп, у
якому ми разом працювали як раби, голодні, без оплати праці, був
підпорядкований НКВД так само, як і концентраційний табір, тільки без
конвою, але і без права на виїзд. Під час жнив НКВД все зерно відвозив
на заготівельні пункти, не залишаючи його навіть достатньо для посіву.
Росіяни знали, що їхніх дідів Російська імперія заманила з європейської
частини Росії, щоб заселити Сибір, надаючи їм у власність стільки
землі, скільки могли обробити. Розбудували вони великі господарства, що
навіть не знали, скільки мають худоби в загонах. Коли Російська імперія
скинула білий колір та одягла червоний, а тих найрозумніших та
найпрацьовитіших росіян назвала «кулаками» — «класовими ворогами», їх
майно конфіскували, а самих загнали в дику тайгу на загибель.
У колгоспі я працював трактористом чотири роки за
300 грамів куколю за трудодень. Цілу зиму ходив шість км в МТС
безплатно ремонтувати трактор. із 1950-го працювала майже вся наша
родина, але всі ми були голодні й голі. 1951 року під час реєстрації в
комендатурі, я описав комендантові Артимонову наш жахливий стан. Він
уважно мене вислухав і сказав: восени привези трактором мамі дров на
зиму, зажени трактор в МТС на ремонт, приходь до мене з трьома
фотокартками на паспорт. І на кінець приклав палець до рота — дав знак
про це мовчати. В грудні 1951 р. помічник Артимонова відвіз мене
поїздом з паспортом до м. Анжеро-Судженська і передав спецкомендатурі.
Там я зупинився на квартирі своїх знайомих львів’ян. Два тижні ходив на
вугільну шахту «Фізкультурник», питав за роботою, але набору не було.
Тоді я пішов до начальника шахти Комарова, і як тільки переступив поріг
його кабінету, зняв шапку, вклонився і сказав: «Здраствуйтє». Комаров
уважно глянув на мене і спитав: «Ти парєнь с Западной Украіни?
Вислалі?». Кажу: «Так». «Прахаді, садісь». Він так уважно,
по-батьківськи дивився на мене захопленим поглядом, що викликав у моїй
душі якусь наче благодать. Тут же натиснув на кнопку і до кабінету
зайшов молодий начальник третьої дільниці Лєбєдєв. Комаров кивнув
головою в мій бік: «Бєрі, он хароший работнік будєт». Пізніше
з’ясувалося, що Лєбєдєв був начальником найкращої дільниці, так само
висланий з родиною, разом із братом уже закінчили інститут і працювали
на шахті. Перші два тижні моєї роботи в наваловідбійницькій бригаді
Березняка я відчував знемогу свого виснаженого голодом організму, але
товариська доброзичливість примусила мене зібрати всю силу волі, всю
енергію, всю міць тіла, щоб перемогти та вижити, бо в колгоспі чекала
на матеріальну допомогу моя родина. Через два роки мій організм
адаптувався до такої важкої та небезпечної шахтарської праці і я став в
ній професіоналом. В той час з шахти посилали двох
комсомольців-активістів у дворічну школу гірничих майстрів, вони не
склали екзаменів, і на їх місце Комаров направив мене і мого товариша,
колишнього студента Львівського університету. За два роки напруженої
праці я успішно закінчив школу гірничих майстрів та десять класів
вечірньої школи й отримав атестат зрілості.
Це був перший рік хрущовської відлиги, але до
інституту я побоявся вступати, бо в приймальних комісіях брали участь
органи КГБ, тому вступив до гірничого технікуму, який закінчив з
відзнакою і з правом подальшого навчання на вечірньому факультеті
інституту без екзаменів. 1958 року до Томського політехнічного
інституту вступило нас 12 галичан. В кінці серпня 11 отримало
повідомлення, що зараховані, а я — ні. Звернувся я тоді до секретаря
приймальної комісії, а він руками розводив і нічого не міг відповісти.
Про це дізналася секретарка механічного факультету, жінка поважного
віку Марія Люшкова, репресована після 1917 року. Вона побігла до свого
декана професора Кока, — голландця за національністю. Через два дні був
день прийому в ректора, і в черзі до нього я був записаний першим.
Після моєї доповіді ректор натиснув на кнопку, і тут же іншими дверима
зайшов секретар приймальної комісії, але на запитання ректора він
промовчав. Ректор попросив мене вийти, і тільки-но я переступив поріг
його кабінету, як почув стук кулака по столі і слова: «Хто тут
господар: я чи вони?!». Тут же двері відчинилися і я знову в кабінеті,
і знову відчув спокійний доброзичливий погляд ректора, який говорив від
щирого серця: «З цієї хвилини ви студент ТПУ, і мені би таких студентів
якомога більше».
Я був настільки зворушений, що тільки вимовив:
«Спасибіг!». І вибіг з кабінету. У коридорі мене чекала Марія Петрівна,
яка спитала, чи я вже студент і хто чинить мені опір до науки? Кажу,
КГБ — за те, що не погодився стати його «червоним вухом». Вона аж
змінилася на обличчі і сказала, що в їхньому інституті я собі вже
заслужив похвалу і повагу. Мене не приймали до інституту за те, що в
1957 році я збирався їхати з Анжеро-Судженського гірничого технікуму на
практику у Львівсько-Волинський вугільний басейн. Але мені, тодішньому
спецпоселенцю, на проїзд залізницею потрібний був маршрутний лист від
КўБ, за що і почався торг, за цей лист я мав стати «стукачем». Від тої
скверни врятував мене однокурсник у технікумі Саша Шугаров, його батько
був раніше, до виходу на пенсію, начальником КГБ. Саша про це розповів
батькові, а той зателефонував моїм кривдникам, за що я йому понині
вдячний, бо тоді поїхав в Україну після 10-літньої неволі.
Необхідно підкреслити, що тоді ставлення до
українців і до України було скрізь позитивне, дружелюбне, бо то був час
хрущовської відлиги. Однак попри це яка була політика КПСС, такі й були
думка й голос російського народу. Це характерно для психології
пересічного росіянина, сформованої довгими століттями тоталітаризму і
особливо за час марксистського тоталітаризму.
Нинішня імперська політика керівництва Росії
спрямована на відновлення імперії на пострадянському просторі, де
Україна була б житницею. Незалежна Україна стала найбільшим ворогом —
не російського народу, а російського імперіалізму, в якого всі його
сусіди — вороги. Спитайте у кавказьких народів, спитайте в японців та
китайців: хто для них російський імперіалізм, чи не він захопив їхні
землі? Нині 346 японців вимушено проживають на квадратному кілометрі, а
середня тривалість їх життя — 81 рік. Китайців є 136 на 1 кв. км,
тривалість життя — 72 роки. А вісім росіян проживає на тому ж кв. км з
тривалістю життя 68 років. Ця статистика характеризує тривалість
«життя» російського імперіалізму, який не рятує ні ядерна, ні модерна
зброя, на яку він витрачає всі матеріальні ресурси за нафту і газ,
обдираючи свій російський народ.
http://www.galychyna.if.ua/index.php?id=single&no_cache=1&tx_ttnews[tt_news]=8184&tx_ttnews[backPid]=24