Глава "Янсенізм як загроза вірі" Янсенізм
(вчення голандського богослова Корнеля Янсена) ставив вимоги, зокрема і
стосовно таїнства Євхаристії, які фактично неможливо виконати. Для
того, щоб приступити до причастя потрібно було відповідати таким
стандартам, до яких звичайний християнин не може дотягнути. Від нього
вимагали повного визволення навіть від малих гріхів і абсолютно чистої
любові до Господа. Причастя стало винагородою за чесноту, а не духовною
поживою для укріплення віри і любові. В янсеністських храмах віяло
сумом, жахом і страхом. Людина стала боятися Бога. І лише іноді
наважувалася приступити до причастя.
Християнська радість, що
випливає з віри, є ніби випроміненням Божої любові. Це віра говорить
нам усміхатися до Бога, радіти Його любові, а на себе, такого
поважного, дивитися з певної відстані, з перспективи гумору. "Чеснота"
гумору дозволить тобі перемогти отруту суму, якою сатана намагається
пройняти твою душу. Визволяючи тебе від вічної зайнятості самим собою,
вона дасть тобі можливість жити в радості, що плине з віри.
Глава "Гумор як "екзорцизм"
"Чеснота" гумору, сприйняття світу в категоріях абсурду - це релігійний засіб, який діє як
екзорцизм.
Борячись із навалою спокус, нав’язливими думками, які можуть тебе
вимучити, не виходь на двобій із дияволом, бо він сильніший за тебе,
але спробуй посміятися над ним, не приймати його поважно. Проведи над
ним "екзорцизм" - посмійся з нього. Насміхаючись із сатани, ти
найефективнішим способом відбиваєш його напад.
Найсильніше ти вразиш сатану, висміявши його, бо він, смертельно серйозний, дуже боїться посміху, а тому залишить тебе.
Християнський гумор - це позбавлення власного "я" свого трону.
Коли усвідомиш комічність ситуації свого "я", яке засіло на троні, то
принаймні на певний час ця ситуація стане для тебе смішною і безпечною.
Тоді буде викрита твоя пиха і марнославство, висміяне та викрите все
те, що претендувало в тобі на велич чи народжувало страх.
Глава "Порох і попіл"
Гумор
- це "релігійна процедура", завдяки якій ти можеш сказати собі:
поглянь, який ти недотепа, піклуєшся про всілякі дурниці, постійно
непокоїшся, нищиш своє здоров’я, але ж це все порох і сміття, і,
врешті-решт, може виявитися нічого не вартим. Спробуй поглянути на своє
життя у світлі віри,
спробуй посміятися зі себе. Це може бути
дуже важко, бо "чеснота" гумору іноді вимагає героїчних зусиль, але
вона допоможе тобі побачити справжні пропорції двох реальностей - Бога
і самого себе, і цим очистить тебе від егоїзму і зміцнить твою віру.
Вона дуже виразно покаже тобі, що насправді у твоєму житті важливим є
тільки Бог. Тому не роби зі себе "пупа землі".
Спробуй побачити себе такою малою піщинкою - як говорила про себе св. Тереза -
таким малим "ніщо",
яке насправді не варте, щоб про нього аж так сильно піклуватися,
непокоїтися та переживати. "Молись, сестро, - просила свята, - аби
піщинка стала
атомом, вразливим тільки на погляд Ісуса!" (лист до Агнес, 8 січня 1889).
Християнське почуття гумору визволить тебе від самого себе.
Дозволить переоцінити всі цінності у світлі віри, переконатися, що все
навколо тебе є насправді до смішного неважливе - усе, крім Бога.
Дозволить тобі викрити уявні цінності. Твоя праця, плани і труднощі,
політика і те, що діється навкруг тебе, -
попіл і порох у
зіставленні з тією цінністю, якою є Бог. У цьому дусі ми кожного разу
розпочинаємо Великий піст літургією Попільної середи, коли священик
посипає тобі голову попелом і каже, що ти є порохом і в порох обернешся
- порохом, а, отже, чимось до смішного неважливим. Не лише ти є
порохом, але і все те, до чого ти прив’язаний, що для тебе дуже
важливе, а також те, чого ти боїшся. Завдяки "чесноті" гумору ти станеш
більш відкритим до Бога, у тобі буде більше місця для Нього, бо зможеш
побачити все інше у правильних співвідношеннях - як порох і попіл,
зможеш поставити все на вісь абсурду.
Свята Тереза від Дитятка
Ісуса говорила про себе, що вона піщинка, мале "ніщо". Так виявлялася
її духовна позиція дитини, позиція, в якій не було ні тіні тієї
смертельної серйозності, що лежить в основі багатьох наших гріхів. Адже
більшість гріхів стосовно ближніх виникає саме тому, що
ми через
будь-яку дрібницю почуваємо себе ображеними і скривдженими, що ми такі
вразливі до всього, що стосується власної особи, хворобливо чутливі і
дратівливі. Усім нам, таким вразливим, нервовим і дратівливим потрібне
почуття гумору, яке визволяє людину від самої себе. Для людини з
хворобливою вразливістю щодо себе навіть найменша деталь набирає
велетенських розмірів. Якби ми вміли реагувати на найрізноманітніші
конфлікти, суперечки і непорозуміння з гумором, коли б дозволили хоч
трохи покепкувати із себе, як зросла б наша покора, віра і любов.
У світлі віри важлива тільки одна реальність, з якої не можна сміятися, - Бог.
Намагайся
наслідувати Бога, який напевно має незвичайне почуття гумору - досить
лише подумати, що то тебе Він обрав співпрацівником у своїй великій
справі. Хіба ж це не свідчить про Його незвичайне почуття гумору?
http://www.google.com/notebook/public/01329268660051580578/BDRWhQwoQ2JmN0ssj