Сьогодні, у часи ХХІ століття, людина живе на землі для СЕБЕ,
щоб
почувати СЕБЕ щасливою. Людське щастя надзвичайно часто
трактується
суб’єктивно. Добробут, самореалізація, прагнення до вищих
ідеалів –
це тільки маленькі відтінки великого спектру кольорів
різнобарвної
веселки, якою є справжнє щастя. Проте існує єдиний важливий
елемент-фундамент, без якого неможливо побачити себе
щасливим. Цією
основою є відчуття Правди, а значить – Христа. Відчуття
Того, за
Кого ти можеш щось пожертвувати, чогось позбутись, навіть
віддати
своє життя. Скажете: «важко»… Хтось скаже: «неможливо»… І чи
потрібно для того, щоб бути досконалим, святим, віддавати
своє
життя? Чи, може, можна бути „просто” не таким, як всі? І хто
є ті,
кого називаємо святими? Хтось скаже: «це люди, які
присвятили своє
життя вповні Богові, люди, які подвизались духовним
подвигом,
посники, затворники, мученики…» Поглянувши сьогодні на життя
світу,
ми побачимо дуже мало таких людей. Мабуть не тому, що святі –
це
люди минулого, але тому, що цей список не є вичерпний і
повний для
того, щоб описати всі можливі варіянти Божої дії на людину,
яка
підносить її до досконалости. Церковна історія є повна
фактів
святости різних людей - старців і дітей, чоловіків і жінок,
монахів
і священиків, воїнів і лікарів та ин. То які ж тоді критерії
сучасної святости..? Яким мав би виглядати святий ХХІ
століття? На
ці питання я спробую відповісти одним із прикладів
мученицької
смерти воїнів, які віддавали своє життя за віру в правдивого
і
діяльного Бога.
Одним із таких недавніх для нас прикладів є розповідь про
російського солдата Євгенія Родіонова, який у 1996 р.
загинув у
Чечні. Ця смерть сталась „лише” за те, що солдат відмовився
зняти
нагрудний хрестик. Можливо, хтось скаже, що ця розповідь
більше
стосується байдужости державної влади та невідповідального
ставлення
«великих командирів у погонах» до своїх підлеглих – молодих
та
зелених вояків. Хтось инший – що це несправедлива війна
чужого для
нас народу. Однак для нас, християн, факт мученицької смерти
молодих
хлопців, які твердо та до кінця вірили, що віддають життя за
щось
велике, є свідоцтвом Божої волі, яка веде людей до святости.
Отож,
його історія…
В ніч із 13 на 14 лютого 1996 р., тоді ще 18-літній рядовий
Євгеній
Родіонов разом із трьома своїми побратимами, такими ж
молодими і
необстріляними, як він, виконував патрульну службу на
незахищеному і
відкритому пості (хоч це місце дуже важко назвати постом) на
чечено-інгуському кордоні. Раптом до них під’їхала звичайна,
на
перший погляд, машина швидкої допомоги, у якій виявилось у
декілька
разів більше озброєних і досвідчених бойовиків. Бій навіть
не
відбувся – хлопців захопили у полон. Лише тоді, коли машина
із
полоненими проїхала без перешкод ще три пости, хлопці
остаточно
усвідомили, що це справді полон. Він тривав три місяці,
протягом
яких вони терпіли страшні знущання і приниження. Їм
наказували
зректись християнської віри, прийняти іслам, «стати братами»
і
воювати проти своїх. Саме Євгеній був єдиним, хто мав на
собі
хрестик, з яким він ніколи не розлучався. Це викликало
особливу
жорстокість з боку ісламських солдатів, від нього вимагали
зняти
його і відректись Христа. Євгеній цього не зробив, бо вибрав
свій
хрест, який ніс мужньо до кінця. 23 травня 1996 р., в день
народження Євгенія (!), за остаточну відмову зняти хрестик
йому
відрубали голову. Трьох його співбратів чекала подібна доля.
Згодом,
20 листопада 1996 р., тіло Євгенія було перевезене матір’ю
до Росії
і належно поховане. Серед закатованих та безголових тіл мати
впізнала тіло власного сина завдяки тому ж таки хрестику…
Якими б високими не були державні кордони, вони не в силі
стримати
материнської любови… Якими б не були стосунки між державами,
перед
смертю всі рівні… Скільки б не було найрізноманітніших і
найбезглуздіших різниць між людьми, святість завжди і всюди
буде
святістю… І приклади невідомих воїнів, які тримали в своїх
руках
хрестик аж до смерти, є виявом цієї святости та живої віри
Церкви,
яка є даром для застанови для кожного з нас.
Ростислав
ВИСОЧАН
http://magazine.lds.lviv.ua/