Єпископ Карл Йосип Євген де Мазенод закінчив своє земне життя в
Марселі, у вівторок після Зелених Свят, 21 травня 1861 року. Відходив з
цього світу, маючи бездоганний авторитет і оточений загальною пошаною.
Коли про його смерть дізнався папа Пій IX, то власноручно написав листа,
підкреслюючи надзвичайну цнотливість померлого єпископа. Активна участь
громадськості у поховальних урочистостях переконливо показала, ким був
померлий в очах віруючих.
Але треба було довго чекати, щоби тільки 1926 року стало можливим
розпочати канонічний процес у справі його беатифікації. Незважаючи на
таке запізнення, справа просувалася повільно, мала критичні моменти і
важкі точки для з’ясування. Цей блаженний жив у важкий час, в епоху
величезного суспільного, політичного і ідеологічного перелому. То була
ера революційних змін, коли розпадався феодальний устрій, а разом з ним -
світ аристократичних привілеїв, натомість народжувалася капіталістична
система з її міщанським устроєм. Формувалася політична міць буржуазії з
характерними для неї традиціями і способом життя, але одночасно росла
нова сила, яка набувала щоразу більшої політичної свідомості -
пролетаріат. Це був час утворення і виявлення нових понять і сил, а тому
Євген де Мазенод, спираючись на своє суспільне походження і духовне
спадкоємство, всією своєю психічною суттю і темпераментом був
підготовлений до активного входження у плин подій і насправді став їхнім
активним учасником до останніх днів свого життя.
Засновник Спільноти Місіонерів Облатів Марії Непорочної і єпископ
Марселю, - міста, другого за величиною після Парижу і не надто покірного
перед королями Франції, а також враховуючи географічне положення
природнього мосту між Церквою у Франції і Столицею Апостольською -
пильно стояв на високій посаді і постійно був готовим, як натягнута
тятива щоби вцілити в кожного, хто порушує закон і справедливість,
переслідує Церкву, діє на шкоду бідним, або не хоче слухати голосу їхніх
скарг, протесту, бажань. Небезпідставно дослідники його біографії
люблять називати його містралем, прирівнюючи до несподіваного вітру,
який буває у його рідному Провансі.
Він протягом кількох десятиліть належав до кола перших постатей у
Франції і Церкві, був у вирі церковних і політичних подій, як єпископ і
сенатор. Але потім, уже в наш час, мусив довго чекати, аби його святість
виявилася придатною для живих. Тому навіть вже після другої світової
війни, у процесі беатифікації був такий момент, коли неможливість
встановити перебіг і природу певних подій схиляла до припинення всієї
справи. Безкомпромісний у своїх вчинках при житті, єпископ Марселю після
смерті мав тяжку дорогу до хвали на вівтарях. Нарощувалися темпи
історичних досліджень, аналізів і суперечливих інтерпретацій. Однак, у
безперервному плині часу тривала також діяльність Святого Духа, котрий
веде і відновлює Церкву, а з ним також наше бачення певних справ і
духовних потреб. Треба було, щоб настала наступна епоха соборної
відкритості, нового прочитання Євангелії і глибокого оновлення
християнської ментальності, для того щоби саме така форма святості стала
зрозумілою як євангельське покликання і стала потрібною, як цікава
пропозиція католицького життя серед сумнівів нашої епохи.
І так прийшов час, коли цей чоловік, який жив духом Євангелії в
особливому контакті з людьми як адміністратор дієцезії, державний діяч і
особа Церкви, людина, котра випереджала традиційні схеми мислення про
християнське життя - став у післясоборну епоху дуже потрібним як приклад
і вчитель. Можливо, саме це мав на думці Папа Павло VI, коли під час
спеціальної аудієнції сказав, звертаючись до постулатора, отця Анджело
Мітрієго, значущі слова: «Поспішаю з оголошенням блаженним вашого
засновника, бо то є велика людина Церкви і у такий спосіб хочу допомогти
всім”.
За свого життя він був суперечливою постаттю, нерідко оточений
політичним кипінням і інтригами. Бувало й сам викликав скандал з усією
поривчастістю і силою південного темпераменту. Необхідно було, щоб
пройшло ціле століття від моменту його відходу з арени громадського
життя, що на ній діяв кілька десятків років, щоби стало можливим ясно
побачити його справжню велич і святість, праведність і мудрість у
Святому Духові, щоби однозначно визначити його життя, поставивши його
приклад перед очима віруючих, котрі шукають євангелічну дорогу у нашому
важкому сьогоденні. Приклад життя, через який Церква прагне допомогти
всім.
Джерело -
КРЕДО