Головна » 2010»Січень»19 » Наука Церкви » Третій Вселенський собор Ефесі 431 р.
01:09
Третій Вселенський собор Ефесі 431 р.
Канони 200 єпископів, зібраних на Третьому Вселенському соборів Ефесі 431 р.
Канон 1 І тим, що не були на Святому Соборі, а
залишались на своєму місці або в містах чи то з причин церковних, чи
тілесних, належить знати про те, що собор ухвалив, тим-то сповіщаємо
вашу святиню і любов, що коли б якийсь обласний митрополит, відійшовши
від Святого і Вселенського Собору, прилучився до відступницького
зборища й до нього пристане, чи Келестієве мудрування прийме, то такий
митрополит аж ніяк не може щось робити проти єпископів своєї области як
віднині собором відкинутий від будь-якого церковного єднання, і він
через те позбавлений митрополичого становища. Проте, і самим єпископам
области та обласним митрополитам, що думають і міркують
по-правовірному, належить розглянути дії такого митрополита, щоб зовсім
позбавити його єпископського сану.
Канон 2 Ті
єпископи, що не були на Святому Соборі, а прилучились до відступництва
або матимуть намір у ньому взяти участь, або, підписавши виверження
Несторія, перейшли до відступницького зборища, то таких, з дозволу
Святого Собору, зовсім треба позбавити священства та скинути з їхнього
становища.
Канон З Якщо, проте, деяким із
приналежних до клиру в місті чи в селі Несторій і його співучасники
забороняють священнослужіння за їхні правдиві правовірні думки, то
таким ми дали право повернутися назад і дістати попередній сан. Взагалі
наказуємо, щоб однодумні з правовірним і Вселенським Собором члени
клиру аж ніяк не були підпорядковані єпископам, що відступили або
відступлять від правдивої віри.
Канон 4 Якщо
хтось із клиру відступить і насмілиться окремо (приватно) або
привселюдно в своїх висловлюваннях дотримуватися думок Несторія або
Келестія, то Святий Собор визнав за справедливе такого позбавити
священного сану.
Канон 5 Якщо деяких за
непристойну діяльність Святий Собор або їхні єпископи засудили, а
Несторій і його однодумці всупереч канонам свавільно, згідно з їхніми
методами, намірилися або наміряться повернути їм єднання з Церквою або
їхній сан священства, то ми визнали за справедливе вважати, що даремна
річ і що такі мають і надалі бути позбавленими священного сану.
Канон 6 Так
само, коли б хтось захотів якимсь чином зрушити ухвалу про нього
Святого Собору в Ефесі, Святий Собор ухвалив, що такого, якщо це
єпископ або приналежний до клиру, зовсім позбавити його сану, а якщо це
мирянин, відлучити його від церковного єднання.
Канон 7 Прочитавши
це, Святий Собор ухвалив: нікому не дозволяється промовляти, писати чи
творити іншу віру, крім тієї, що її визначили святі отці в м. Нікеї,
зібравшись із Святим Духом. А коли б хто намірявся творити іншу віру,
чи пропагувати, чи пропонувати тим, що хотіли б навернутись до пізнання
істини, або від поганства, або від юдейської віри, чи від будь-якої
єреси, то таких, якщо це єпископ або належить до клиру, позбавляти:
єпископів єпископства або клириків клиру, якщо ж це миряни, то
проголосити їм анатему. Так само, якщо єпископи або клирики чи миряни
будуть думати або вчити того, що міститься у викладі, що його подав
пресвітер Харисій про втілення Єдинородного Сина Божого, або паскудних
і розпусних догматів Несторія, що їх додано до жалоби, то вони
підлягають ухвалі цього Святого і Вселенського Собору, тобто єпископ
позбавляється сану так само, як клирик вилучається з клиру, а якщо це
мирянин, то проголосити йому анатему, як сказано раніш.
Канон 8 Найулюбленіший
Богом єпископ Регіній і прибулі з ним найпобожніші єпископи Кіпрської
области Зенон і Євагрій доповіли нам справу, яка відбувається всупереч
ухвалам церковним і правилам святих апостолів, як новина, що зазіхає на
свободу всіх. Якщо суспільні хвороби потребують радикального лікування,
бо завдають великої шкоди, і що найбільше, що й стародавнього заводу не
було до того, то з якої речі єпископ міста Антіохії настановлював
єпископів на Кіпрі, як про це на письмі і словесно повідомили нас
найпобожніші мужі, що прибули на Святий Собор. Отож зверхники в святих
церквах Кіпру хай мають свободу без обмежень і без утисків та зазіхань
на ту свободу, згідно з правилами святих отців і згідно із стародавнім
звичаєм, хай самі висвячують собі найпобожніших єпископів. Того самого
повинні дотримуватись і в інших областях, і скрізь по єпархіях, щоб
ніхто з Богом улюблених єпископів не поширював своєї влади на іншу
єпархію, що ніколи не належала ні йому, ні його попередникам. А якщо
хто простягає руку й силою підпорядковує якусь єпархію, то хай віддасть
її, щоб не зрушувати правил і канонів отців: хай не вкрадається під
виглядом священнодіяння зарозумілість світської влади, не втрачаймо
поволі, непомітно тієї свободи, що її дав нам Кров'ю Своєю Господь наш
Ісус Христос, Визволитель цілого людства. Отже, Святий і Вселенський
Собор хоче, щоб кожна єпархія зберігала в чистоті й без обмежень
належні їй споконвіку права згідно зі звичаєм, що віддавна затвердився.
Кожен митрополит, щоб бути певним, безборонно може взяти собі копію
цієї ухвали. Якщо ж хтось запропонує постанову всупереч тій, що оце
тепер її ухвалено, вона буде неправдива й не матиме сили.
Усі права застережено. Повне або часткове використання матерiалiв www.traducionalist.at.ua дозволяється за умови посилання (для iнтернет-видань — гiперпосилання) на www.traducionalist.at.ua. Увесь матеріал, представлений на сайті www.traducionalist.at.ua, взятий з відкритих джерел. Відповідальність за достовірність фактів, цитат, власних імен та інших відомостей несуть автори публікацій.