7. Лихі сили в творах українських письменників.
Усі українські
письменники по всіх своїх творах більше чи менше описують лихі сили в
природі. Описують, бо вони докладно описують живе народне життя, а воно
переповнене стародавніми віруваннями. Наші письменники звичайно були й
пильними етнографами, і тому їхні свідчення дуже цінні, як народне
стародавнє передання. У цьому відношенні свідчення наших класиків: І.
Котляревського, Марка Вовчка, Шевченка, Панаса Мирного, Не-чуя
Левицького, Свидницького, Івана Франка, О. Ко-билянської, Лесі
Українки, Бориса Грінченка й ін., — дуже цінні п показні їхні свідчення
я часто вживаю по всій цій праці. Тут для прикладу подам оповідання
Бориса Грінченка (1863—1910), подаю з його Твори т. II 1963-го року:
„В лісі живе п о л і с
у н. Ходить з великою пугою і ганяє вовків, бо він — вовчий бог. Де
війна, то він туди й турить їх на прокорм... Такий, як чоловік, тільки
великий, як дерево. І від нього тіні нема: усе має тінь, а він — ні. —
А в полі живе польовий, — і то нечиста сила... А в очереті над річкою
очеретяник, — вибігає з очерету білим бараном і лякає людей...
А в воді живе водяник,
— цей у зелений ку-шир уплутаний, пакості чинить, греблі рве... А в
болоті живе болбтяник, — такий замурзаний та вкаляний. У ночі затягає в
болото чоловіка: вогником світить серед болота, а чоловік думає, що там
люди, іде туди, а воно все далі, далі, аж поки заведе в таку ковбаню,
що й загрузне бідолашний чоловік...
„А в скелі живе змій. І
це нечиста сила. Сім год живе гадиною, другі сім год — полозом (така
велика та страшна зміюка), а треті сім год живе змієм із крилами, —
такі великі, як у вітряку... І тільки трохи махне крилами — схопиться
вихор і закрутить по шляху, і як стріне чоловіка, то підвіє і вхопить,
і кине, і скалічить навіки. А як дуже махне крилами та вилетить із
скель, то зареве буря, і ламаються дерева, і розвалюються хати...
„І в хмарах є нечистий,
— збирає хмари маленькими шматками і зносить їх докупи, аж поки
збереться велика хмара... А як буває в нечистої сили весілля, дак він
тоді збирає багато снігу, і сипле й крутить ним, — того й завірюха.
„А ще нечистий літає
змієм — перелесником. Як побачиш на дорозі стрічку або поясок, — ніколи
не бери. Одна жінка знайшла та й заховала в скриню. А то був змій
перелесник. З того часу став літати до неї і жити, як чоловік із
жінкою, а вона зсохла, змарніла і вмерла.
„А скарбу, як хто
закопає, береже скарбник: не попустить нікому заняти. А дома живе
домовик, людей давить, як гнівається. А щоб не гнівався, треба
становити йому окріп — п`є. А то як розгнівається, то й спалить... І
скрізь, де не ступиш, ота нечиста сила: і в воді, і в землі, і в лісі,
і в очереті, і в бузині, і в руїнах, і в скелі, і в хмарі, — скрізь,
скрізь, скрізь! І все на шкоду людям.
„Щодня, як сонце
сходить, дак вони, куцаки, викочують його. А воно горить, а воно їх
пече! Щодня тисяча їх там робить, а мало який живий зостається. ..
„Який живий зостається,
то той купається, а купаючись, бризкає позад себе, поки набризкає
тисячу крапель, — і з кожної краплі зараз народжується гаспид... Кожен
щодня наробить їх аж тисячу! Скоро за ними й ступнути не можна буде!...
Та хіба тільки ці? А ще
М а н а, що манить людей, аби зблукалися, та Мара — голову їм
заморочує, та .Манія — дратує їх, Моровиця — така як корова або як
кінь, та тільки самі кістки, без шкуру... Як пройде по селу вночі —
корови ревуть страшно, а всі собаки мовчать — бояться... І обходить усе
село, і де стане — там скотина і гине, і гине.
„Це ще страшніше за
русалок, що можуть залоскотати на русалчин Великдень... І русалки, і
мавки — все з нехрещених дітей... По полях, по лісах, по водах
живуть... І скрізь таке, що його й не бачиш, а воно живе... А як хто,
то часом і бачить... (Б. Грінченко: Твори, 1963 р. т. II ст. 331—333).
„Всю ніч Гаїнка не спала: трусила Пропасниця так, що аж зуби цокотіли"... 436.
„Тільки ви, пане (він
чортихається), не випускайте дорогою отих к у ц а к і в... А то як
нападуть на мене, то нікому буде вас проводити". 507.
„Нечиста сила на все підводить. Чи випив там чоловік чарку, чи не випив, а вже воно тебе втирить у калюжу"... 564.
8. Боротьба Християнства з дияволом.
Християнство взаконило
велике число нечистої сили, бо дуже багато було її в Старому Заповіті,
і вияснювало її походження, про що натяки є в Старому й Новому
Заповітах, пор. Ісайя 14. 12, Лука 10. 18, Об. 12. 8, 9. Стародавнє
оповідання каже, що деякі Анголи за свою гордість були скинені з Неба
до аду, а новітні додають, що хто попав у воду — став водяником, хто в
болото — болотяником, хто в ліс — лісовиком, а хто в поле — польовиком.
Живуть ці дияволи там же, де жили старі боги: по лісах, по болотах, у
проваллях, безоднях, ярах, у дуплах сухих дерев, по млинах, по пустках
і т. ін.
У Християнстві боротьбу
з дияволом, взагалі з різною нечистою силою, взяла на себе Церква. У
Требнику маємо чимало найрізніших життєвих Чинів, основою яких є
боротьба з дияволом і його злими справами, і в Молитвах звичайно
проситься охоронити людину від диявола, злих людей та їхніх чарів.
Старий Заповіт має широку демонологію, яка перейшла й до Заповіту
Нового й до Християнства.
У Требнику маємо окремі
дві Молитві на демонів, напр.: „Молитва запрещательная Святого Ва-силія
над страждущим от демонов", а також: „Молитва о храмині, стужаємі от
злих духов". У першій Молитві розповідається про повстання бісів: „Бог
Богов розгордівшого іногда (вдавнину) Архи-стратига, і с своєю Єго
службою ослушанієм отверг-шеся, сверг на землю, і отступльшия с ним
аггели, біси злобою бившия во тьму глубини преісподнія предав". І
проситься: „Даждь заклинаніє моє, о страшном Імені Твоєм совершаємо,
грозно бути йому, владиці лукавствія і всім споспішником єго, спадшим с
ним с Вишнія .Світлости, і обрати я (їх) на біжаніє".
Диявол шукає
найрізніших способів нашкодити людині і ввести її в гріх, а одним з них
є осквернити те, чого вживає вона, а тим і саму людину, Але в Требнику
є кілька Чинів і Молитов запобігти цьому лихові: 1. Чин, биваємий, аще
случиться чесому скверному якову любо впасти в кладезь водний, 2. .. .в
сосуд вина, іли єлея, їли меда, їли іно-го чесого, 3. Молитва над
сосудом осквернившимся, 4. Молитва над пшеницею осквернившеюся, іли
мукою, іли видом нікіїм, і 5. Молитва о скверно ядших (що з`їли
нечисте).
Зла сила чіпляється до
кожної речі, а тому їх треба забезпечити від того. Ось чому в Требнику
знаходимо Молитви: 1. Молитва на Освященіє вся-кія вещі, 2.
Благословеніє мрежі іли сіті, 3. Молитва во еже устроїти корабль, і ін.
Сіль мала велику силу, тому в Требнику є й „Молитва над солію". А вже
до здоров`я людини нечисті духи чіпляються найбільше, особливо „дух
немощі", що посилає недуги, тому в Требнику є й „Молитва на всякую
не-мощь". В Требнику в „Чині на нивах" подається стародавнє „Заклинаніє
Св. Мученика Трифона", в якому проганяється з наших нив усе нечисте:
„Заклинаю вас, — от`ідіте на дивії гори, на неплодная древеса. Заклинаю
вас, — ізидіте от міст наших на міста, яже (Бог) предрік вам,
непроходимая, і безводная, і неплодная".
У Християнській Церкві
від ЇЇ початку аж до середніх віків був особливий церковний сан —
Заклинатель, якого обов`язком було заклинати диявола й лікувати
біснуватих. У Католицькій Церкві сан Заклинателя тримався дуже довго.
Заклинателі звичайно читали осібні Молитви над „одержимими злими
духами" (біснуватими, епілептиками й т. ін.). У т. зв. Великому
Требнику 1646 р. є „Молитва для ізгнанія бісов".
У Слові про п`янство
Препод. Феодосій (^ 1074 р.) подає: „Бісний страдаєть невольно. К
бісному придеть Ієрей, сотворить Молитву і прогонить біса".
Організовану боротьбу проти віри в злі сили та всякі суевір`я повів Петро І, що увійшло і в „Духовний Регламент".16