Коротка історія Наш церковний рік це наче
прегарна мозаїка, яку творять празники Господні, Богородичні та
непроглядне число Мучеників і Святих. Осередок цієї величної мозаїки це
Господь Наш Ісус Христос, як Бог і як Чоловік. На землі день і ніч
славить Його Церква-Паломниця, а в небі вічну славу співає Йому Церква
прославлена: превеликий хор Ангелів і Святих. Св. Ангели це відвічний
Божий хор слави, це Божа сторож і Божі слуги. Ангели сповняють також
велику ролю у відкупленні людського роду.
Св. Церква, маючи на увазі
велике значення Ангелів для Божої слави і нашого спасіння, в мозаїці
церковного року присвятила осібне місце і на почитання Ангелів. Тут на
першому місці стоїть празник – Собор св. Архистратига Михаїла і прочих
безтілесних Сил.
Почитання Ангелів у Східній
Церкві почалося ще в 3 столітті, а в 4 вже було загально поширене. Про
це свідчить храм у честь св. Архангела Михаїла, що його збудував на
передмісті Царгороду цісар Костянтин Великий (274-337). В цьому храмі за
свідоцтвом історика Созомена було багато чудесних оздоровлень. На св.
Літургії в часі проскомидії приписує наша Церква ставити осібну частину
просфори в честь "Чесних небесних сил безплотних". У службі нашого
Октоїха Ангелам є присвячений понеділок, перший день тижня, мабуть,
тому, що Ангели це перші Божі створіння, а в небі після Божої Матері
стоять найближче Божого престола.
Празник у честь св. Архангела
Михаїла і других безтілесних Сил був установлений у 4 ст. Цей празник
зветься собором тому, що цього дня Церква празнує собор - збір усіх
безтілесних Сил враз зі св. Архангелом Михаїлом, а також собор - збір
людей на землі для прослави небесних Сил.
Тропар та кондак
Тропар, глас 4: Небесних
воїнств архистратиги, молимо вас завжди ми, недостойні, щоб ви вашими
молитвами огородили нас покровом крил духовної вашої слави, охороняючи
нас, що усильно припадаємо і кличемо: Від бід ізбавте нас як
чиноначальники вишніх сил.
Слава: Кондак, глас 2: Архистратиги
Божі, служителі божественної слави, ангелів начальники і людей
наставники, корисного нам просіть і великої милости як безплотних
архистратиги.
І нині: Богородичний, глас 2: В
молитвах невсипущу Богородицю і в заступництвах незамінне уповання гріб
і умертвіння не втримали. Бо як Матір Життя до життя переставив той,
хто вселився в утробу приснодівственну.
Послання святого апостола Павла до Євреїв 2, 2-10
Браття, коли слово, проголошене
ангелами, було таке зобов'язуюче, що всякий його переступ і непослух
приймав справедливу кару, то як ми утечемо, коли занедбаємо таке велике
спасіння? Воно, спочатку проповідане Господом, було підтверджене тими,
що його чули, коли Бог засвідчив знаками, чудами й різними силами, і
дарами Святого Духа, які він роздає по своїй волі. Не ангелам бо
підкорив він світ майбутній, про який ми говоримо. Бо десь хтось
засвідчив, кажучи: Що таке людина, що Ти про неї пам'ятаєш? Або син
людський, що Ти навідуєшся до нього? Ти вчинив його мало що меншим від
ангелів. Увінчав його славою і честю. Усе підкорив йому під ноги. Коли ж
усе підкорив під нього, то не лишив нічого, що було б йому
непідкореним. Та нині ще не бачимо, щоб йому все було підкорене, а
бачимо Ісуса, увінчаного славою й честю, за те, що перетерпів смерть,
який на короткий час був нижче ангелів, щоб за ласкою Божою за всіх
зазнати смерти. Годилось бо Йому, заради Якого все і через Якого все, що
ввів багато синів у славу, стражданням удосконалити провідника їхнього
спасіння.
Євангеліє від Луки 10, 16-21
Сказав Господь Своїм учням: Хто
слухає вас, Мене слухає, і хто відрікається вас, Мене відрікається, а
хто відрікається Мене, відрікається пославшого Мене. І вернулися
сімдесять з радістю, кажучи: Господи, і біси повинуються нам з-за Твого
імені. Він сказав їм: Я бачив сатану, що, наче блискавка, падав з неба.
Ось даю вам власть наступати на зміїв, скорпіонів і на всю силу вражу, і
ніщо вам не шкодитиме. Одначе не радійте тому, що духи вам повинуються,
але радійте тому, що імена ваші записані на небі. В той час Ісус зрадів
духом і сказав: Ісповідую Тобі, Отче, Господи неба і землі, що Ти втаїв
це від премудрих і розумних і відкрив те дітям. Так, Отче, бо таке було
благовоління перед Тобою.
Проповідь
Дорогі Брати і Сестри! Слава Icyсу Христу!
Сьогодні славить Церква Христова Собор св. архангела Михаїла і всіх
безтілесних сил. Цим празником ми славимо й своїх ангелів-хоронителів,
тобто, можна сказати, що це свято кожного, хто хрещений. Це славне
торжество обходимо перед тим, як маємо пройти різдвяний піст, щоб
приготуватись гідно до різдвяної радості – воплочення Сина Божого.
Церква нам благословляє допомогу через цей празник (21.11), щоб бачити
не тільки тілесне народження Ісуса, але й збагнути кінцеву ціль
Божественного приходу Сина Людського, щоб дух Христа перемагав наш гріх,
а тіло було лишень, як інструмент.
Святий Теофілакт пише, що науку про ангелів
розкрив і розвинув Мойсей Боговидець. Він її тлумачив учням, які
піддавались лінощам в часі вчення Божої науки. Після пізнання науки про
ангелів, учні стали більш наполегливі в пізнанні Бога.
В народі це свято називають коротко - «Михайло»,
«на Михайла». Хто ж такий святий архангел Михаїл? Яке його місце і
значення в ангельському сеймі, зборі? Ангели були створені, коли Господь
сотворив небо. Ангели – це посланці, помічники людині з боку
надприродної сили. Хоча й цей світ невидимий, однак він існує по своїх
законах.
Про ангелів, наприклад, виразно говорить пророк
Даниїл. По довгому пості і молитві пророк бачив ангела Гавриїла (Дан.
10. 4-21). Це був чоловік, одітий в лляну одіж, підперезаний золотом,
тіло його було, наче камінь з Таршішу (хризоліт - дорогоцінний камінь).
Він сяяв, неначе блискавка, очі немов смолоскип, руки і ноги - гладка
мідь, а голос його, мов би голос багатьох людей (5-6). Ангела Гавриїла
бачив тільки пророк, інші люди, які там були, цього не бачили, лише
страх великий напав на них і вони повтікали. Даниїл теж злякався, та
ангел діткнувся до нього і вказав, щоб він не боявся. «Не бійся,
Даниїле! Вже з першого дня, як ти прихилив твоє серце, щоб зрозуміти і
щоб умертвляти себе перед твоїм Богом, почуто твої слова, і я прийшов
задля твоїх слів...» (12). Ангел Гавриїл сам здержував 21 день силу
персидського війська. Потім йому на поміч прийшов архангел Михаїл.
З науки Богословів ми знаємо, що ангела мають не
лише окремо люди, але й народи, міста, держави. Таким чином
оберігається земля наша від злого нашестя.
Архангела Михаїла також називають архистратигом,
тобто начальним вождем над усіма ангелами і архангелами, над усіма
небесними силами. Цю назву Михаїл отримав, коли були переможені сили
зла, впавші ангели, котрі повстали проти Бога. Святий Михаїл, борець за
славу Божу, підняв неупавших ангелів воювати зі злом. Ось, як про це
пише святий Іван Богослов в Одкровенні. «І стала війна на небі: Михаїл і
ангели його розпочали бій зі змієм. І змій воював, і його ангели. І не
перемогли: не знайшлося для них більше місця на небі. І скинений був
великий дракон, давній змій, що зветься диявол і сатана, що обманює весь
світ; скинутий він був на землю, і його ангели були скинуті з ним»
(Одкр.12.7). Цей ворог Божої правди: «Великий червоний дракон (змій),
який мав сім голів і десять рогів, і на головах його сім вінців
(діадем); І його хвіст змів третину небесних зірок і скинув їх на землю»
(3). Ці важливі слова з Одкровення є не теорія, а практика духовного
життя. Боротьба і зараз ведеться з дияволом, бо його сім вінців - це сім
головних (смертельних) гріхів. Неначе діадемами, він ними красується.
Зводить, жалить, кусає болюче людину в духовній боротьбі, якщо вдається
її перемогти, то кидає нещасну, стомлену, пожалену і лишає на сміх. Тоді
й слабкий в духовному баченні, через свою малу віру падає, осуджуючи і
тим зачинається знову новий крок до зла. І так це колесо буде крутитися
до безкінечності, якщо ми його не розірвемо присутністю Христа.
Наприклад, гріх осуду. Щоб навчитись не осуджувати потрібно завжди
пам'ятати слова Ісуса Христа: «Отець бо не судить нікого, а Синові дав
Він суд увесь» (Ів. 5.22). «Не судіть, щоб вас не судили; бо яким судом
судите, таким будуть судити і вас» (Мт. 7.1,2). Тільки так на кожен гріх
- диявольську діадему - треба знати могутні нищівні слова Христа.
Ангели є наші великі захисники і охоронці. Про
це маємо сотні історичних свідчень. 19 (6) вересня згадуємо чудо
архангела Михаїла в Колоссах. В місті Хони, близько Колосс фрігійських,
знаходилося цілюще джерело. Один поганин за зцілення своєї доньки
побудував близько цього джерела храм на честь Архистратига Михаїла. Інші
ж погани з ненависті до християн хотіли затопити їм Церкву. Вони
повернули воду з річки Лікос в долину, де стояла ця Церква, щоб її
зруйнувати, знищити. За молитвами праведного Архипа, а він був паламарем
в цій Церкві, архистратиг Михаїл став, піднісши палицю вгору, затримав
воду. Рівень води високо піднісся, і тоді святий Михаїл їй наказав
плисти іншою дорогою, минувши храм, названий на його честь. Ось така
чудесна поміч тим, хто просить його заступництва і перемоги.
Тим святим архангелом хто затрубить і збудить
мертвих на суд, буде архангел Михаїл. «Сам Господь з наказом, при голосі
архангела і при Божій сурмі, зійде з Неба, - і першими воскреснуть
померлі в Христі» (І Сол. 4.16). Святого Михаїла ще зображають з вагами,
якими він важить добрі і злі діла. Ще архангела зображають з мечем,
який допомагає вершити особистий суд над душами, що виходять з тіла по
смерті. Є образи, на яких намальовано, як архангел Михаїл топче голову
сатані. Він колись його переміг, в нього є та грізна сила, яка зв'яже
диявола. Сила зла розв'язана до певної міри і певного часу. Ми
відкуплені Спасителем, і Його влада на землі і на Небі. Зло нас тільки
спокушає, і тут вже є наша воля: чи ми згоджуємось на нього, чи
відсікаємо. Наші ангели легше нам служать, коли ми вмілі воїни і вміємо
справно провадити боротьбу зі злом. Перемагаючи диявола, ангел тішиться
нами і ще ближче і більше наближається до нас і нам служить.
Ангел-охоронець, сторож нашої душі, помагає нам добратися Царства
Небесного. Колись по смерті ангели візьмуть нас і заведуть перед Божий
Престол. Амінь.
ugcc.org.ua