Коротка історія
Наш церковний рік це наче прегарна мозаїка, яку творять празники Господні, Богородичні та непроглядне число Мучеників і Святих. Осередок цієї величної мозаїки це Господь Наш Ісус Христос, як Бог і як Чоловік. На землі день і ніч славить Його Церква-Паломниця, а в небі вічну славу співає Йому Церква прославлена: превеликий хор Ангелів і Святих. Св. Ангели це відвічний Божий хор слави, це Божа сторож і Божі слуги. Ангели сповняють також велику ролю у відкупленні людського роду.
Св. Церква, маючи на увазі велике значення Ангелів для Божої слави і нашого спасіння, в мозаїці церковного року присвятила осібне місце і на почитання Ангелів. Тут на першому місці стоїть празник – Собор св. Архистратига Михаїла і прочих безтілесних Сил.
Почитання Ангелів у Східній Церкві почалося ще в 3 столітті, а в 4 вже було загально поширене. Про це свідчить храм у честь св. Архангела Михаїла, що його збудував на передмісті Царгороду цісар Костянтин Великий (274-337). В цьому храмі за свідоцтвом історика Созомена було багато чудесних оздоровлень. На св. Літургії в часі проскомидії приписує наша Церква ставити осібну частину просфори в честь "Чесних небесних сил безплотних". У службі нашого Октоїха Ангелам є присвячений понеділок, перший день тижня, мабуть, тому, що Ангели це перші Божі створіння, а в небі після Божої Матері стоять найближче Божого престола.
Празник у честь св. Архангела Михаїла і других безтілесних Сил був установлений у 4 ст. Цей празник зветься собором тому, що цього дня Церква празнує собор - збір усіх безтілесних Сил враз зі св. Архангелом Михаїлом, а також собор - збір людей на землі для прослави небесних Сил.
Тропар та кондак
Тропар, глас 4: Небесних воїнств архистратиги, молимо вас завжди ми, недостойні, щоб ви вашими молитвами огородили нас покровом крил духовної вашої слави, охороняючи нас, що усильно припадаємо і кличемо: Від бід ізбавте нас як чиноначальники вишніх сил.
Слава: Кондак, глас 2: Архистратиги Божі, служителі божественної слави, ангелів начальники і людей наставники, корисного нам просіть і великої милости як безплотних архистратиги.
І нині: Богородичний, глас 2: В молитвах невсипущу Богородицю і в заступництвах незамінне уповання гріб і умертвіння не втримали. Бо як Матір Життя до життя переставив той, хто вселився в утробу приснодівственну.
Послання святого апостола Павла до Євреїв 2, 2-10
Браття, коли слово, проголошене ангелами, було таке зобов'язуюче, що всякий його переступ і непослух приймав справедливу кару, то як ми утечемо, коли занедбаємо таке велике спасіння? Воно, спочатку проповідане Господом, було підтверджене тими, що його чули, коли Бог засвідчив знаками, чудами й різними силами, і дарами Святого Духа, які він роздає по своїй волі. Не ангелам бо підкорив він світ майбутній, про який ми говоримо. Бо десь хтось засвідчив, кажучи: Що таке людина, що Ти про неї пам'ятаєш? Або син людський, що Ти навідуєшся до нього? Ти вчинив його мало що меншим від ангелів. Увінчав його славою і честю. Усе підкорив йому під ноги. Коли ж усе підкорив під нього, то не лишив нічого, що було б йому непідкореним. Та нині ще не бачимо, щоб йому все було підкорене, а бачимо Ісуса, увінчаного славою й честю, за те, що перетерпів смерть, який на короткий час був нижче ангелів, щоб за ласкою Божою за всіх зазнати смерти. Годилось бо Йому, заради Якого все і через Якого все, що ввів багато синів у славу, стражданням удосконалити провідника їхнього спасіння.
Євангеліє від Луки 10, 16-21
Сказав Господь Своїм учням: Хто слухає вас, Мене слухає, і хто відрікається вас, Мене відрікається, а хто відрікається Мене, відрікається пославшого Мене. І вернулися сімдесять з радістю, кажучи: Господи, і біси повинуються нам з-за Твого імені. Він сказав їм: Я бачив сатану, що, наче блискавка, падав з неба. Ось даю вам власть наступати на зміїв, скорпіонів і на всю силу вражу, і ніщо вам не шкодитиме. Одначе не радійте тому, що духи вам повинуються, але радійте тому, що імена ваші записані на небі. В той час Ісус зрадів духом і сказав: Ісповідую Тобі, Отче, Господи неба і землі, що Ти втаїв це від премудрих і розумних і відкрив те дітям. Так, Отче, бо таке було благовоління перед Тобою.
Проповідь
Щодня ми вшановуємо пам'ять якогось святого. Адже святі - це ті люди, котрі жили на землі, вірили в Ісуса Христа і його науку, виконували Божі заповіді, і таким чином осягнули головну ціль нашого життя - Небо. А сьогодні свято особливе, воно відрізняється від усіх інших. Його незвичайність у тому, що ми вшановуємо пам'ять не святих-людей, а ангелів: святого Архистратига Михаїла та усіх безтілесних сил.
У Символі Віри вірні промовляють такі слова: «Вірую в єдиного Бога Отця, Вседержителя, Творця неба і землі, всього видимого і невидимого…» Так ми визнаємо існування невидимого світу, представниками якого є ангели.
На жаль, віддавна знаходилися люди, які не вірили в існування невидимого світу, а зокрема й ангелів. Для прикладу секта Садукеїв твердила, що немає ні воскресіння, ні ангела, ні духа - тепер їх можна було б назвати матеріалістами. Мабуть, і в наш час знаходяться такі люди, яким важко повірити, що Ангели насправді існують.
Для нас, християн, головним джерелом віри є Святе Письмо - Слово Боже. Саме звідти ми довідуємося про існування ангелів. У Святому Письмі аж 308 разів згадується слово Ангел. Відомо, що саме через ангелів Господь часто здійснював свої задуми.
Головне завдання Ангелів у Небі - служити Господу Богу та прославляти Його. Слово «Ангел» грецьке і означає: «посланець», «вістун». Тож Ангели - це Божі посланці, вістуни. Про їхню роль, як посланців Божих наведено багато прикладів у Старому й Новому Завіті.
Пророк Ісая бачив у видінні, як Серафими в небі співали: «Свят, свят, свят Господь сил: вся земля повна Його слави» (Іс. 6.3). Під час Літургії священик молиться: «Владико Господи Боже наш, що установив на небі чини і воїнства Ангелів і Архангелів на служіння Твоєї слави...»
Що до людей Ангели з волі Божої - опікуни й хоронителі.
У Псалмі 90 є такі слова: «Бо Ангелам своїм Він повелить про тебе, щоб берегли тебе на всіх твоїх дорогах» (Пс. 90.11).
Ангелів, завданням яких є охороняти людей, називаємо Ангелами-Хоронителями. Святі Отці Церкви вчать, що кожна людина має свого Ангела-Хоронителя. У прохальній єктенії Святої Літургії просимо в Бога про Ангела-Опікуна: «Ангела миру, вірного наставника, хоронителя душ і тілес наших у Господа просім».
Святі Отці навчають, що не тільки кожна людина, але й кожна громада, Церква й народ мають свого Ангела-Хоронителя.
Празник святого Архангела Михаїла та інших святих ангелів відкриває велике значення Ангелів для нашого спасіння. Ми знаємо і віримо у те, що кожен має свого Ангела-Хоронителя. Усе наше життя, кожної хвилини й на кожному місці він з волі Божої над нами чуває, охороняє нас, дає нам добрі думки, перестерігає перед гріхом, заступається за нас перед Богом. Наш Ангел-Хоронитель - це наш вірний провідник до Неба, помічник у спокусах, товариш у хвилині смерті. Він - свідок усіх наших думок, слів і вчинків.
Лише колись у вічності ми побачимо, як Ангел-Хоронитель опікувався нами та наскільки маємо йому за це дякувати. Тому наш обов'язок щодо святих Ангелів - вшановувати, славити та кожного дня дякувати їм за поміч та опіку. Амінь.
о. Василь Брона / "Сівач", листопад 2009 Ч. 11 (122) рік 11
СОБОР СВЯТОГО АРХАНГЕЛА МИХАЇЛА
Вся небесния Сили, святії Ангели і Архангели,
моліте Бога о нас грішних
21 листопада Церква святкує Собор св. Архістратига Михаїла і всіх Ангелів Божих. Ангели – це чисті духи, яких Господь створив, щоб Йому поклонялися і служили. Між сотворіннями Ангели займають перше місце, вони є набагато вищі від людей, вони є сильні Божою ласкою і набагато, набагато сильніші від людей (Пс. 8, 6; 103, 20-21; 2 Петр. 2, 11). Вони є святі (Мт. 25, 31), вони мають в собі ту досконалість, до якої ми тільки прагнемо, і до якої вже наблизились Божі святі (Лк. 20, 36; Мт. 22, 30). Вони є близько біля Бога, оточують Його і стоять біля Його престолу (3 Царств. 22, 18; Іс. 6, 2-3; Дан. 7, 10; Мт. 18, 10; Лк. 1, 19).
Ангели не є відділеними від нас непрохідною межею. Вони, як і святі в небі, як душі в чистилищі, як вірні на землі, є членами того великого тіла, головою якого є Христос, «бо в ньому все було створене, що на небі і що на землі, видиме і невидиме: чи то престоли, чи господьства, чи начала, чи власті, все було ним і для нього створене» (Кол. 1, 16). І тому св. Апостол Павло голосить і каже християнам: «приступили до гори Сіону й міста Бога живого, до небесного Єрусалиму, до безлічі ангелів, до святкових зборів» (Євр. 12, 22).
Ангели Божі, як мудріші, сильніші і досконаліші, стережуть і охороняють нас. Тому одухотворений цар Давид співає: «Ангел Господній стоїть на варті навкруг тих, що його бояться» (Пс. 34,8). Бог наказав своїм Ангелам хоронити людей на всіх їхніх дорогах: «Бо ангелам своїм він повелить про тебе, щоб берегли тебе на всіх твоїх дорогах. І на руках тебе носитимуть, щоб не спіткнулась нога твоя об камінь (Пс. 91, 11-12). Ангел Божий виводить праведного Лота зі Содоми (1 М. 19); Ангел Господній хоронить Даниїла перед пащами левів (Дан. 11-14). Ангел Божий є помічником, охоронцем і керівником молодого Товії в дорозі (Тов. 6-14), Ангел укріпляє хлібом пророка Іллю (3 Царств. 19); Ангел виводить св. Петра з темниці (Дії 12, 7-10).
За Божим наказом Ангел карає злих (4 Царств, 19, 35). Ангел є благовісником найбільших тайн, є Божим посланцем. Ангели моляться Богу за нас, вони допомагають наверненню невірних до св. віри (Дії 8, 26-40; 10, 1-6) і надзвичайно тішаться, коли навертається грішник, а Спаситель сам каже, що «буває між ангелами Божими радість над кожним грішником, що кається» (Лк. 15, 10). За посередництвом Ангелів був даний Мойсеєві від Бога Старий Завіт (Дії 7, 53; Гал. 3, 19, Євр. 2, 2). Ангели благовістили людям прихід Законодавця Нового Завіту, Ісуса Христа (Мт. 1, 20; Лк. 1, 26-38; 2, 9-15).
Тому не дивно, що Св. Письмо називає Ангелів «служебними духами, що їх посилають до послуг тим, які мають успадкувати спасіння» (Євр. 1, 14), бо Ангели служать нашому спасінню охоче і з любов’ю, як Божі сини (Йов. 1, 6; 2, 1; 35, 7), а не як раби, вони палають спрагою примножити славу Господові і цілий світ навернути на дорогу святого, богоугодного життя. Ангели возносять наші молитви на небо і кладуть їх перед Богом. «Отож, коли ти з Сарою молився, я заносив ваші молитви перед славу Господню» (Тов. 12, 12), — говорить Рафаїл, «один з семи ангелів, що завжди стоять приявні (перед Богом) і мають доступ до Господньої слави» (Тов. 12, 15). А св. Йоан Євангелист бачив у видінні, як «ангел інший прийшов і став при жертовнику, маючи золоту кадильницю, і дано йому тиміяму множини, щоб поклав з молитвами всіх святих на жертовник золотий, що перед престолом. І піднісся дим тиміяму з молитвами святих, від руки ангела, перед Богом» (Об. 8, 3-4).
Кількість Ангелів безмірна. Там, перед престолом Господа, споконвіків «тисячі тисяч йому служили, і силенна безліч перед ним стояла» (Дан. 7, 10). Святе Письмо часто згадує воїнства небесні (Лк. 2, 13; 3 Царств. 22, 19). «Кількість ангелів є більша ніж кількість зір на небі, зерен піску в морі і листя на деревах» – так каже св. Діонісій Ареопагіт. Є дев’ять чинів Ангелів, які поділяються на три розряди (вищий, середній і нижчий) по три чини. До першого розряду належать Серафими, Херувими і Престоли. Слово «Серафим» – єврейське, воно означає «вогняні, запалюючі», бо вони горять найбільшою любов’ю до Бога; про них також каже цар-псальмопівець: «Вітри своїми посланцями учиняєш, полум’я вогненне – слугами своїми» (Пс. 104, 4). «Херувим» означає «багатоокий», вони, стоячи біля Божого престолу, набагато більше від інших знають про Божі таїнства. «Престоли» називаються так, тому що на них начебто почиває Бог розумно, бо через них чинить свої суди. У другому розряді є «Господства», бо Ангели, які туди належать керують нижчими чинами Ангелів; «Сили», бо Ангели, що належать до цього розряду, мають особливу силу виконувати Божі накази, давати Божим обранцям силу творити чудеса, і вони у терпінні дають нам силу мужності і відради. «Власті» – це Ангели, яким дана велика влада над дияволами. У третьому розряді є «Начала», бо є початком третього розряду, правителями і хоронителями земних держав; «Архангели», які є Божими посланцями і благовісниками, і «Ангели», найближчі людям, бо вони нас заохочують до доброго, потішають, перестерігають і моляться за нас.
Кожна людина має свого Ангела Хоронителя. «Велика є любов Божа до нас і незмірна Його турбота. Він послав Ангелів, щоб опікувались нами, і зробив це для возвеличення тої любові, яку має для нас» (св. Авг.). «Такою великою є гідність кожної людської душі, що від хвилі народження кожна людина має Ангела, призначеного до своєї охорони» (св. Єрон.). «Як твій комірник, мешкає Ангел в душі твоїй» (св. Верн.). «Св. Ангели Хоронителі стережуть нас, як пастир своє стадо» (св. Вас.). Та пам’ятаймо і те, що, коли людина не йде за голосом свого Ангела Хоронителя, то той не перестає її перестерігати (св. Авг.). Тому ми повинні оцінити високу гідність Ангела Хоронителя, його любов до нас, і тому «щиро, гаряче любімо Ангелів, як наших майбутніх співжителів небесних, як наших оборонців, визначених нам Отцем Небесним. Чого маємо боятися, маючи таких охоронців? Вони, що стережуть всі дороги наші, не можуть бути ошукані, ані в блуд введені, ані також нікого в блуд не введуть, вони є вірні, розторопні, вони є могучі. Тож коли побачиш, що напирає на тебе важка спокуса, коли велика журба тяготить твою душу, тоді призивай свого охоронця, свого учителя, свого помічника — Ангела Хоронителя» (св. Авг.). В кожний час повторюймо слова: «Я маю Ангела Божого, яко охоронця душі і тіла, і він збереже мене неушкодженим» (св. Амвр.).
Коли Архангел Рафаїл привів молодого Товію з дороги додому, тоді його старий батько Товит «сказав йому: «Моя дитино! Гляди, щоб ти дав платню чоловікові, що ходив з тобою» (Тов. 12, 1). А яку нагороду ми можемо дати своєму Ангелові Хоронителю? – Любов за любов! Ідімо за його голосом і стережімось гріха, бо «гріх проганяє Ангела Хоронителя так, як дим проганяє бджіл» (св. Вас. В.). Несімо йому честь, молімо його, щоб заступався за нами, тоді чистими перейдемо при його помочі ціле життя і на суді Божому він не буде нас оскаржувати, а гаряче заступиться за нами.
Понад всіма Ангелами цілого неба, неначе вождь, поставлений св. Архангел Михаїл. Господь Бог створив Ангелів своєю всемогутністю і наділив їх великою досконалістю. Але так само, як і пізніше людей, так Ангелів, піддав він пробі. І ось, багато з них згрішили гордістю, хотіли порівнятись могутністю зі самим Богом. На чолі збунтованих став Ангел, що називався Люцифер. Але тоді ціле небесне військо, всі Ангели, які залишились вірними Богові, з Архангелом Михаїлом на чолі («Мі-ха-ель» означає «хто яко Бог»), кинулись на збунтованих і скинули їх в пекельну прірву, тому що «Бог не пощадив ангелів, які були згрішили, а кинув у пекло і передав їх до темної безодні, щоб їх тримати на суд» (2 Петр. 2, 4), і вони, створені для найбільшої честі, стали дияволами.
Св. Михаїл був опікуном вибраного Богом жидівського народу. Він зберіг тіло св. Мойсея Боговидця, і він при кінці світу матиме переможний бій з дияволом (Дії. 12).
Пошанування св. Михаїла в церкві сягає найдавніших апостольських часів. Прославилась чудами церква св. Михаїла, яку спорудив Костянтин Великий. Під час лютої пошесті, коли по всіх церквах люди благали про Боже помилування, над замком Адріяна з’явився св. Михаїл і сховав свій меч у піхви. В тій хвилі пошесть припинилась, а замок той назвали «замком Ангела».
Головна мета празника — звеличити і прославити святого архистратига Михаїла, а з ним й інших Ангелів. Прославляють його тому, що в обороні Божої честі він став на чолі добрих Ангелів, коли бунтував сатана. Звідси і його почесний титул архістратига, що з грецької означає «начальний вождь». З тієї причини мистецтво змальовує його, як озброєного полководця: шолом на голові, вогненний меч у руках, а під ногами в’ється змій — символ сатани.
Богослужіння цього дня оспівує велич відзначення святого Михаїла перед Божим троном, його ревність і вірність Богові та опіку й заступництво за нас.
www.saintjosaphat.org