rtb
Довідник корисної інформації



Меню сайту

Категорії розділу
ЛІКАРСЬКІ РОСЛИНИ [56] ГРИБИ [5]
ВИЖИВАННЯ [68] СУСПІЛЬСТВО [200]
ЛІКУВАННЯ [99] ПРИВІТАННЯ [3]
КУЛЬТУРА [30] ПРОГРАМИ [6]
КУЛІНАРНІ РЕЦЕПТИ [71] ЦІКАВА ЛІТЕРАТУРА [13]

Друзі сайту
Унійна Традиція УГКЦ
УГКЦ (Скала-Подільська)
В обороні католицької віри
Джублик в Закарпатті
Персональний сайт Павлюк
Молитва
Промінь Любові
Голодомор-геноцид 1932-33
Аве Марія
Українська благодійницька мережа
Благодійний Фонд «ТИ – АНГЕЛ»
Допомога онкохворим дітям

Форма входу
E-mail/Login:
Пароль:

Головна » Довідник » СУСПІЛЬСТВО

Педагогічний конфлікт
26.11.2014, 09:37

Педагогічний конфлікт: структура, сфера, динаміка. Будь-який конфлікт, зокрема і педагогічний, має певну структуру, сферу і динаміку.

Структура конфліктної ситуації складається з внутрішньої та зовнішньої позицій учасників взаємодії та об'єкта конфлікту.
   Внутрішню позицію учасників конфлікту утворюють мета, зацікавлення і мотиви учасників. Вона безпосередньо впливає на конфліктні ситуації, знаходиться немовби “за кадром” і часто не обговорюється під час конфліктної взаємодії. Ззовні позиція виявляється у мовленнєвій поведінці конфліктуючих сторін, віддзеркалюється в їх поглядах. Розрізняти внутрішню і зовнішню позиції учасників конфлікту необхідно, щоб побачити за зовнішнім, ситуативним внутрішнє, суттєве.
   Так, у більшості підлітків 10—13 років виникає “комплекс самоствердження”: вони потребують рівноправних стосунків з дорослими, а наштовхуючись на нерозуміння учителя, поводяться демонстративно. Зосередження на зовнішніх аспектах поведінки учня позитивного результату не дасть.
   Часто конфлікти виникають тому, що одна сторона зосереджується на меті, яку потрібно досягнути, інша — на неминучих для себе жертвах. Це схоже на суперечки про склянку, яка напівпорожня чи напівповна.
   Об'єкт конфлікту буває дуже важко виявити. Нерідко він для обох сторін різний: для вчителя об'єкт — дисципліна у класі, для учня — намагання самовиразитись. Усунення конфлікту може розпочатись з об'єднання об'єктів: для того, щоб підтримати дисципліну в класі, вчитель доручає підлітку цікаву справу, виконуючи яку він задовольняє свою потребу самоствердження.
  
Сфера конфлікту може бути діловою або особистою. Важливо, щоб конфлікт, відбуваючись у діловій сфері, не переходив у особисту. Інколи кажуть: “Ти грубий і невихований. З української мови у тебе погані оцінки! Ледащо! Не можеш примусити себе вивчити домашнє завдання!”.
   Потрібно говорити: “Поміркуймо разом, чому в тебе проблеми з української мови? Тобі не цікаво, чи ти щось не зрозумів? Тобі потрібна допомога!”.
  
Динаміка конфлікту складається з трьох основних стадій: наростання, реалізації, згасання.
   Одним із ефективних засобів “блокування” конфлікту є переведення його із площини комунікативної взаємодії у предметно-дійову. Наприклад, помітивши наростання напруженості між двома учнями, бажано дати їм обом доручення. Краще, щоб це була фізична праця. Тоді “негативна енергія” буде витрачена і ймовірність виникнення конфлікту зменшиться. Але якщо конфлікт розгорівся, потрібно, щоб він реалізувався, після чого настане стадія згасання. Виховна корекція ефективна після того, як учасники конфлікту “вихлюпнули” свої емоції. У них виникає почуття провини, співчуття і навіть розкаяння. Тоді настає час для виховних бесід, з'ясування причини конфліктів.

Особливості педагогічних конфліктів
Серед них можна виділити наступні: 

- Відповідальність учителя за педагогічно правильне вирішення проблемних ситуацій: адже школа - модель суспільства, де учні засвоюють норми відносин між людьми; 
- Учасники конфліктів мають різний соціальний статус (учитель - учень), чим і визначається їхня поведінка у конфлікті; 
- Різниця в життєвому досвіді учасників породжує різний ступінь відповідальності за помилки при вирішенні конфліктів; 
- Різне розуміння подій та їх причин (конфлікт "очима вчителя" та "очима учня" бачиться по-різному), тому вчителю не завжди легко зрозуміти глибину переживань дитини, а учневі - впоратися з емоціями, підпорядкувати їх розуму; 
- Присутність інших учнів робить їх зі свідків учасниками, а конфлікт набуває виховний зміст і для них; про це завжди доводиться пам'ятати вчителю; 
- Професійна позиція вчителя в конфлікті зобов'язує його взяти на себе ініціативу в його розв'язанні та на перше місце зуміти поставити інтереси учня як особистості, що формується; 
- Контролюючи свої емоції, бути об'єктивним, дати можливість учням обгрунтувати свої претензії, "випустити пар"; 
- Не приписувати учневі своє розуміння його позиції, перейти на "Я-висловлювання (не" ти мене дуриш ", а" я відчуваю себе обдуреним "); 
- Не ображати учня (є слова, які, прозвучавши, завдають такої шкоди відносинам, що всі наступні "компенсаційні" дії не можуть їх виправити); 
- Намагатися не виганяти учня з класу; 
- По можливості не звертатися до адміністрації; 
не відповідати на агресію агресією, не зачіпати його особистості, 
давати оцінку тільки його конкретним діям; 
- Дати собі і дитині право на помилку, не забуваючи що "не помиляється тільки той, хто нічого не робить"; 
- Незалежно від результатів вирішення протиріччя постаратися не зруйнувати стосунків із дитиною (висловити жаль з приводу конфлікту, висловити свою прихильність до учня); 
- Не боятися конфліктів з учнями, а брати на себе ініціативу їх конструктивного вирішення. 
Специфіка врегулювання педагогічних конфліктів. 
Мало знайдеться проблем між людьми або групами людей, які можна було б вирішити в одну мить. 
Успішне вирішення конфліктів тому зазвичай включають цикл, що складається з визначення проблеми, її аналізу, дії по її вирішенню й оцінці результату. У будь-якої конкретної ситуації слід виявити джерело конфлікту до того, як зайнятися розробкою політики щодо їх вирішення. 
Перш за все, треба з'ясувати, що сталося. У чому проблема? На цьому етапі важливо викласти факти, щоб всі погодилися з визначенням проблеми. Почуття і ціннісні оцінки повинні чітко відокремлюватися від фактів. І керівник має подати ідеальне рішення зі свого боку. фактів. 
Потім запитаємо у всіх зацікавлених осіб: які почуття вони відчувають і що б хотіли побачити в якості ідеального рішення? Можливо кілька варіантів. 
Коли конфлікт проаналізований, можна переходити до спільного в дусі співробітництва пошуку кроків, щоб привести всіх до примирення. 
Конфлікти є деструктивні і конструктивні. Деструктивний - коли він не стосується важливих робочих проблем, розділяє колектив на групи і т.д. 
Конструктивний конфлікт - коли відкривається гостра проблема, призводить до зіткнення з реальною проблемою і шляхами її вирішення, допомагає вдосконалюватися.



Схожі матеріали:
Додав: Anatoliі☩UCT☩ | | Теги: причини, вчителів, вчитель, ситуації, непорозуміння, конфліктні, школа, наслідки, суспільство, конфлікт
Переглядів: 1295 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Присвячений Святому Йосифу - Обручнику Пресвятої Богородиці

Відправляємо:


Молитовні прохання
500

Підпишіться на оновлення:





Пошук на сайті



© 2008-2024 Свята Традиція УГКЦ
Яндекс.Метрика