А у четвер, дуже рано, ішли отець з Божим Даром...
Немолодий священик щойно відправив ранішню Службу Божу (було це 26
червня 1941 р.), як його попросили висповідати і причастити хвору жінку,
що жила по інший бік села. Треба було минати шлях, яким тлумно
відступали радянські війська. Супроводжувати його зголосився дяк,
36-літній Володимир Прийма.
Коло грушки здогонили, і їх обох обкружили, навернули до гостинця, впала земля на їх лиця...
Ця скорботна пісня, складена невдовзі по трагічних подіях, живе у
Страдчі й понині. Усе сталося уже на зворотній дорозі. Енкаведисти на
конях перейняли священнослужителів і погнали їх шляхом. Страшна звістка
вмить долетіла до дякової хати - від людей, що працювали на полях.
...А дячиха здоганяє, і що крок, то упадає,
"Ой вернися, ти мій мужу, бо вони тя замордують..."
Але жінку, погрожуючи, прогнали, і повели свої жертви далі. "У селі
стався крик, плач, шум великий, люди біжать, не знають, що діється, -
згадує зі сльозами Ганна Рак. - Рідний брат дяка пішов на гору і там в
траві знайшов фелон і чашу. Тоді той фелон підняв, і чашу обтирав, і
дуже плакав..." Якийсь час усі жили у тривожному невіданні. Шукали отця й
дяка навіть у львівських в'язницях. Знайшли ж тіла мучеників біля села,
у сосновому ліску Бірку. "Повезли їх на двох фірах у село, а там рев
страшний, крик, усе село вийшло назустріч, дзвони б'ють, годі то було
пережити", - розповідає священик Степан Боровець, який 15-літнім хлопцем
прислуговував о. Конраду.
Богослов-ідеолог
Священик Микола Конрад - професор, католицький богослов, філософ,
суспільний ідеолог, духовний опікун молоді. Народився о. Микола Конрад
16 травня 1876 р. у сім'ї різьбяра в Струсові на Тернопільщині. Батьки
багатими не були, тож не могли б забезпечити сину ані великих статків,
ані кар'єри. Однак хлопець володів іншим - талантом, твердою вірою,
працелюбністю, а вже з дитинства виявляв схильність до духовних практик.
Тому батьки віддали дитину до школи отців Салезіан, а ті, вирізнивши
здібного юнака серед інших, скерували до Рима. Звідти він повернувся
доктором філософії та богослов'я.
Молодий отець-доктор (висвячений у 1899 р.) плекає здорові християнські
цінності у підростаючого покоління - як катехит у Теребовлі, як
гімназійний учитель релігії у Тернопільській гімназії. Відчував це своїм
покликанням: "Моєю мрією було завжди працювати в школі, посвятити себе
цілковито морально-релігійному вихованню молодіжи... Знаючи, що се
становище дуже тяжке, беру на себе відповідальність перед Богом, моїм
єпископом і Церквою та народом, однак прийму се ярмо з охотою та ревно
нестиму до кінця мого життя..."
Ще будучи скромним катехитом, о. М. Конрад у пресі сміливо критикує твір
Івана Франка "Повість про сотворення світу", написану із
матеріалістичних позицій. Відтоді за ним утверджується слава
католицького ідеолога.
У 1930 році о. д-р М. Конрад на запрошення Митрополита Андрея
Шептицького починає викладати у Львівській Богословській Академії
соціологію, давню й новітню філософії, а з часом стає деканом
філософського факультету. Ось яким його запам'ятав професор Василь Ящун:
"Я бачу лисого, в окулярах, о.-д. Миколу Конрада, який був тоді вже в
пізній п'ятдесятці, совісного викладача..., автора Нарису історії
старовинної філософії в 3-частинах. Хоч о. Конрад не мав нічого
спільного із конфуціянізмом, ми, як це часто буває серед студентів,
"пришили" йому псевдонім "Конфуцій". О. Конрад був щирим і розумним
патріотом. Пригадую собі, як він з початком 1933-34 академічного року
заохочував нас піти на віче студентів в Академічному Домі, в програмі
якого було обговорення голоду в Совєтській Україні, та протиставитись
можливому бешкетові комуністів, які бажали б зірвати віче. І багато з
нас тоді пішло..."
"Чимала заслуга о. д-рп Конрада, - читаємо в статті о. В Кучабського
"Жертви" (Богословія, т. 54, Рим), - успішне формування українського
світогляду згідно з найвищими вимогами Божого правопорядку. Його
діяльність у всій повноті виявилась під час душпастирювання серед
української академічної молоді, у співучасті у т. зв. "Академічних
Вечорах". А врешті, незабутньою заслугою о. М. Конрада є те, що він на
сторінках науково-літературного місячника "Дзвони" зумів скристалізувати
українську ідеологічну думку...".
Добрий духівник і сильний ідеолог, о. д-р. Конрад вмів віднайти ті
патріотичні струни у юних душах, які вчили по-іншому сприймати Вітчизну:
у контексті Божих законів. Його ім'я нерозривно пов'язане із
Товариством українських студентів-католиків "Обновою", духовним
натхненником якої він був із початків. Гаслом членів товариства стало
"Україна для Бога", а назву було обрано, виходячи із популярного тоді
заклику Папи Пія ХІІ, зверненого до всього католицького світу: "Обновити
все у Христі". Невдовзі після свого заснування "Обнова" згуртувала
кілька десятків студентів львівських вузів і незабаром вийшла на
міжнародний рівень.
О. Микола Конрад видав низку праць, найважливішими серед яких є
"Молодіжна ментальність", "Католицизм", "Основні напрямки новітньої
соціології", "Лібералізм", "Націоналізм і католицизм". "Націоналізм і
сучасний католицизм, - читаємо в останній, - є близькі собі ідеалізмом і
активізмом. Вони прямують до того, щоби збудити людські душі, родини,
громадянство й цілі нації з анемічного лєтаргу й пасивности... до
одушевленого чину... Дай Боже, щоб у нас ті два ідеалізми... католицьке
"Вірую" і націоналістичне "хочу" гармонійно злучилися як два чисті тони
української душі в один акорд, щоб розбудили наші зів'ялі серця..."
Звідси так близько до Бога...
Страдч - напрочуд мальовниче село на Яворівщині, що віддавна славиться
своїм підземним монастирем (печери ці стоять і понині), пам'яттю про дві
тисячі закатованих татаро-монголами селян, яких, за переказом,
оплакувала, об'явившись, Божа Матір, а ше - Хресною Дорогою, яку Пій ХІІ
наділив Єрусалимськими відпустами. На самій вершині порослої соснами
понад 350-метрової гори біліють мури храму Успення Богородиці, поблизу
якого і поховано мученика за віру, священика Миколу Конрада. Якими ж
несповідимими шляхами Господніми потрапив у це село блискучий професор й
публіцист, духовний провідник львівського студентства?
Якось їхав 64-літній священик возом провідати сестру у Яворові. При
дорозі побачив розгублених селян. "Ото які священики, самі утікають, а
про нас, людей, не думають", - крикнув хтось услід. Вирішили, що отець
за кордон втікає. Такі слова глибоко зворушили отця. Він зупинився...
Дізнався від страдчан (бо це й було село Страдч), що залишились без
душпастиря. Вирішив: залишиться тут (був вільний від праці, бо на той
час Львівську Богословську Академію комуністична влада закрила). Коли
віз сім'ю на плебанію, то, розповідають, старенька мама його дружини
дуже бідкалась: дорога така далека, а гора - ой яка ж висока. "Люнечку, а
куди ж ти мене привіз? - мовила перелякано. "Але ж дивіться, мамо,
звідси так близько до Бога", - заспокоїв стареньку.
Страдчани щиро полюбили свого пароха. Досі згадують про нього з
неймовірним теплом. "То був справжній "пастир свого стада", - розповідає
о. С. Боровець. - Священство було у нього на першому місці. Це тепер на
селі люди вчені, не те - колись. Але він був доступний до всіх. До
кожного, від господаря і до найпростішого пастуха, був настільки
толерантний, так виявляв свою зичливість, що про це люди і досі
згадують".
У пам'яті п. Петра Кошли отець залишився "сильно набожний, скромний,
милостивий і безкорисний". "Отець дуже мудрі були. А люди до нього так
горнулися душевно, що я вам не вмію розказати, - ділиться п. Ганна Рак. -
Такі були: і до Бога, і до людей. І як культурно народ вчили... Вони і
дітей таємно росіянам хрестили (у нас на Королевій горі був воєнний
табір), і з водицею до них ходили. Дуже за господарку думали - не про
свою, але про церкву; так хотіли поставити її твердо, але не було
коли...".
Справді, не встиг... Чи передчував мучеництво? Розповідають, що
отримавши на іменини від Насті Волошин (шанованої у народі, але офіційно
не визнаної Церквою стигматички) червону епітрахиль, отець спитав у
неї: невже його чекає мучеництво? Та відповіді не почув...
Через рік після трагічної смерті священика родина вирішила перепоховати
його у металевій труні. Робили це вдосвіта - не знали, у якому стані
тіло. «Було неушкоджене. Лежав, немов спляча людина», - засвідчив син
покійного Володимир. Тож мощі мученика, сподіваються, є нетлінними і
досі.
У сонмі блаженних
Серед 26-ти греко-католицьких мучеників за віру, проголошених блаженними
Іваном Павлом ІІ у 2001 р. під час його візиту до України, є імена отця
Миколи Конрада та Володимира Прийми. Дяк Прийма - єдиний мирянин, який
проголошений блаженним. Це була скромна і чесна людина, батько чотирьох
дітей. Найстаршому синові на час його загибелі було 9 років, а найменшій
доні - півтора рочку. Чи ж не тому так просив священик дяка, щоб той не
супроводжував його до хворої жінки - розумів, наскільки це небезпечно.
Втім, розумів це і дяк. "Після Служби Божої дяк Прийма не знаходив собі
місця - то виходив з церкви, то заходив. Коли його запитали, чому так
дивно себе поводить, відповів, що має незрозумілу тривогу, нудьгу" (Зі
свідчень К. Ольшевської). Що пережив у ті хвилини - важко уявити, та
залишився з отцем у небезпеці.
Блаженний Микола Конрад вважається духовним опікуном студентської молоді, а блаженний Володимир Прийма - мирян.
www.christusimperat.org