О Царю, Найвищий і наймудріший Господи! Які незбагненні Твої
постанови і недослідимі Твої дороги (Рим. 11, 33)! Непобідимий Бог,
триваючий вічно, і чий початок є невідомий (Еклезіаст)! Хто може
зрозуміти Твою велич, і хто може бути вартий Твоїх найчарівніших праць,
чи хто може сказати Тобі, навіщо Ти сотворив його (Рим. 9, 20)? Ти -
вознесений понад усіх них, і наше око не в силі сягнути Тебе, і наше
розуміння не може обняти Тебе. Будь благословенний, прекрасний Царю, бо
соблаговолив показати мені, Твоїй рабині і негідному хробакові землі,
величні святощі і найбільш возвишені тайни.
Я побачила
Найвищого, рівночасно зрозумівши, хто є Його Величність сам собою. Я
дістала ясний розум і чітке сприйняття, що означає - бути Богом,
безмежним в своїй субстанції і якостях, Предвічним, вознесеним понад
усіх, існуючим як один правдивий Бог в Трьох Особах. В Трьох Особах -
через три види діяльності, в котрих Вони знають, розуміють і люблять
Один Одного. Єдиний Бог, щоб забезпечити радість вічної єдності! Це є
Тройця Отця, Сина і Святого Духа. Отець не є зроблений, сотворений,
породжений, ані не може Він мати якогось походження чи початку. Я
усвідомила, що Син виводить своє походження від Отця з-перед віків, і -
що Вони є рівні в своїй предвічності, і - що Він є народжений через
плідність інтелекту Отця. Святий Дух походить від Отця і Сина через
любов. В їх нероздільній Тройці немає нічого, що можна би назвати першим
чи останнім, більшим чи меншим: всі Три Особи є однаково предвічні і
однаково рівні. Існує єдність суті в Трьох Особах. Ані Особи не
сполучились, щоб сформувати одного Бога, ані Божественна субстанція не
відокремилась чи поділилась, щоби створити три такі окремі Особи, як
Отець, Син і Святий Дух. Тому то Вони є одним і тим самим Божеством:
рівна в кожному є слава, маєстат, влада, предвічність, незмірність,
мудрість і святість, і всі інші якості. І хоч є Три Особи, в котрих ці
безмежні досконалості існують, є лише Один і правдивий Бог, Святий,
Справедливий, Могутній, Предвічний, і Безмірний.
Я також
одержала розуміння, що Тройця порозумівається між Собою мислено, і тому
не потребує іншого способу спілкування. Отець знає, про що мислить Син,
а Син і Святий Дух відають, що є на думці в Отця. Я зрозуміла, як Вони
люблять Один Одного однаковою незмірною і вічною любовю; - яким чином
існує одна неподільна і рівна тотожність розуму, любові і дії; - як
існує одна проста, безтілесна й неподільна Божа природа, сутність
правдивого Бога, в котрій злучилися і об'єдналися всі досконалості в їх
найвищій і безмежній степені.
Я вияснила також, як оцінювати
якість цих досконалостей Найвищого Господа: що Він є прекрасний без
скази, великий - без кількісної характеристики, добрий - без
порівняння, вічний - без часової тривалості, сильний - без будь-яких
слабин, повний життя - поза процесом природного згасання, правдивий -
без обману; присутній в усіх місцях, наповняє їх, не займаючи собою;
існує в усіх речах, не забираючи жодного простору. Немає жодної
суперечності в Його ласкавості, ані недоліків - в Його Мудрості. В
своїй Мудрості Він - незбагненний, в своїх постановах - потрясаючий, в
присудах - Справедливий, в своїх мислях - скритий, в словах -
найправдивіший, в діяннях - Святий, в своїх скарбах - щедрий. Для Нього
жоден простір не є завеликий, жодна тіснина не причинить незручності.
Його Воля не хитається, смуток - не заподіє болю. Для Нього не існує ні
минуле, ні майбутнє. О, Предвічна Безмірність! Яку безмежну широчінь я
побачила в Тобі! Що за неозорість я бачу в Твоїй безконечній Істоті!
Жоден зір не може сягнути в глибочінь Твого буття. Це є незмінлива
Сутність, що є понад всі інші істоти, найдосконаліша Святість, нерушима
Правда. Це - безконечність, довжина, ширина, висота і глибина, слава і
її джерело, опора -без втомлюваності, великодушність - без границь.
Я зрозуміла, що Найвищий перебував в стані блаженного спокою, коли Три
Божі Особи (згідно із нашим способом думання) ухвалили передати Божі
досконалості назовні, у вигляді дарунку. Для більшої ясності мушу
відмітити, що Бог охоплює своїм інтелектом всі речі одним миттєвим,
простим і неподільним актом. Він не переходить від розуміння одної речі
до розуміння іншої, як чиним ми, коли спершу розрізняєм і сприймаєм
умом одну річ, а опісля переходим до знання інших через їх зв'язок з
тим, що вже знаємо. Бог знає їх зразу у повному обсягу і взаємозв'язку,
бо всі вони вміщаються в Його несотво-рених, безконечних і вічних
Божественних знаннях і науці. Хоч процес мислення і здійснення Волі у
Бога не потребують ніякого часу, ані постепенності для їх виконання, ми в
своїй людській обмеженості потребуємо поділити Божу дію на багато
окремих моментів і різноманітних актів, щоб прив'язати їх до відповідних
рядів сотворених речей. Тільки по цій причині ми говоримо, що Бог
спочатку задумав і зробив одне, а потім - задумав і зробив дальший крок.
Так ми краще розуміємо взаємозв'язок між сотвореними речами. Отже,
наскільки я розумію, порядок Сотворення складається з таких моментів.
Перший момент: Бог пізнає свої безграничні досконалості і якості, як
також - схильність і невимовне прагнення виразити себе назовні. Божий
Маєстат, споглядаючи природу своїх безмежних досконалостей, їх
доброчесність і пречудну дієвість, прийшов до заключення, що це буде
лише справедливо і властиво, а навіть - обов'язок і необхідність:
виявити свою щедрість й милосердя, розподіляючи навколо себе невичерпні
скарби, заложені в Божественності. Бо більш природно є для безконечного
Бога бути щедрим у дарах і ласках, ніж для вогню - вистрілювати вгору,
чи для каменя - падати униз, чи для сонця - випромінювати світло. В той
же час Бог є свідомий, що роздавання дарів і ласк не зменшує Його
засобів, а навпаки - їх збільшує, даючи вихід невичерпному фонтанові
Його щедрості.
Дві речі примусили моє літепле серце завмерти в
здивуванні, а потім вибухнути полум'ям. Перша - то пристрасне бажання і
невгнута Воля Бога виявити свою Божественність і скарбницю милосердя.
Друга - це невимовний і непойнятний безмір добрих дарунків, котрі Він
бажає розподілити. Я бачу, як Його Величність є приготований освятити,
усправедливити, приголомшити дарами й досконалостями всіх живучих на
землі: і всіх разом, і кожного зокрема. Він був би готовий дати кожному
людському сотворінню більше, ніж мають всі ангели й серафими разом.
Навіть якби всі краплини в океані і піщинки на їх берегах, всі зорі,
планети й елементи, і всі сотворіння були спосібні мислити й сприйняти
Його дари, вони напевно отримали б їх без міри, очевидно при умові, якщо
самі не відвернуться від них. О страшна ця злоба гріха, що одинока є
спосібна затримати навальний струмінь таких величних і вічних дарів!
Другий момент: Бог визначає предмет і намірення цього Божественного
самовиявлення, а іменно, - що воно має сприяти Його більшій славі і
возвеличенню Його Маєстату.
Третій момент: вибирається і
укладається порядок чи спосіб цього спілкування, так щоб діяння Господа
відбувались в ідеальній послідовності, гармонії і підпорядкованості. Тут
було найперше ухвалено, що Боже Слово прийме людську плоть і стане
видимим. Були визначені і змодельовані в Божому Умі досконалість і
устрій святої людської природи нашого Господа Ісуса Христа. А далі вже
були сформовані майбутні постаті всієї решти людей по взірцю першого
-Божого Образу. Божий Ум наперед запланував гармонійність і оздоби
людської природи, складеної з матеріального тіла й оживляючої душі; ця
природа наділялася здібністю знати і любити свого Сотворителя,
розрізняти між добром і злом, а також - свобідною волею, щоб любити
свого Бога.
В четвертому моменті були визначені дари й ласки, що
мали бути надані людській природі Христа, нашого Господа. Вони мали
бути відповідні для Богочоловіка, що мав стати Головою всіх сотворінь,
спосібних прославляти Бога.
Сюди ж відноситься декрет про
предназначення Матері Воплоченого Слова. Бо тут, наскільки я розумію,
Вона була задумана в Божому Умі поперед всіх інших сотворінь. На Неї
негайно була спрямована нестримна ріка Божого благовоління відповідно до
Її майбутньої гідності Божої Матері.
Дізнавшись про такі славні
тайни і декрети, я була захоплена ними до нестями. З радістю возвеличую
Всемогутнього, що передбачив перед усіми віками, а потім - і сотворив
для нас таку чисту й величну, таку чарівну і Богоподібну Істоту, яку
ніхто нездатен описати.
Сльози затуманили мені очі і жаль
пронизав моє серце при думці, що такий надзвичайний Божий твір не має
признання, і що це діло Найвищого ще не виявлено усім смертним. Багато є
відомо, а ще більше лишається невідомим, бо ця запечатана книга ще не
була відчинена. Я зрозуміла, що Автор цього Божого Кивоту більше
любується цим творінням своїх рук, ніж усією рештою світу, хоч багатюща
різноманітність сотворінь голосно свідчить про всемогутність їх Творця.
Бо в цій одній Цариці задумано й поміщено більше цінностей, ніж у решті
всесвіту. Тут (наскільки я розумію) був укладений договір із Словом щодо
ступеня святості, досконалості і обдарувань, котрі мала посідати Його
Матір Марія. Були передбачені способи захисту, підтримки й оборони для
цього правдивого МІСТА БОГА; для того Міста Його Величність обдумав
ласки і заслуги, що їх Вона мала заробити для себе і для Його народу
через самовіддані надолуження Богові.
І в тому самому четвертому
моменті Бог вирішив створити середовище і притулок, де Воплочене Слово і
його Матір мали проживати і спілкуватися. Для них, у першу чергу, були
сотворені Небо і земля з усіми зірками, планетами і цілим всесвітом.
Тоді ж для Ісуса було заплановано Сотворення людей; і Він мав стати
Головою і Царем свого народу.
Я переходжу до п'ятого моменту. В
цьому п'ятому декреті було ухвалено сотворити ангельські істоти,
досконаліші від людей і духово більш подібні до Бога. Ангельські духи
мали бути поділені на дев'ять хорів і три ієрархії. Всі вони мали
прислужувати перед Престолом Всевишнього, знати Його і любити. Помимо
того, вони були призначені, щоб помагати і служити обожествленій
людській природі Предвічного Слова, прославляти і вшановувати Його,
визнавати Його своїм Головою, віддавати належну честь Його Матері,
Пресвятій Марії, Цариці тих же ангелів. Ангелам було поручено носити їх
на руках і берегти на всіх дорогах (Пс. 91, 11). В цьому моменті
Христос, наш Господь заслужив для них всі ласки, які вони мали одержати.
Він був проголошений, як їхній Начальник, Взірець і Цар, підданими
котрого вони мали стати.
Тут же була передбачена доля добрих і
злих ангелів: тих, що добровільно віддадуть честь Господеві, і тих -що
гордо повстануть проти Всевишнього через своє самолюбство. Одночасно
було вирішено сотворити Небеса - для Божої прослави і винагородження
добрих; землю і другі небесні тіла - для користі інших сотворінь; а
також -пекло в глибинах землі, для покарання злих ангелів.
В
шостому моменті було ухвалено сотворити народ і людську спільноту для
Христа по Його Образу, щоби Воплочене Слово могло знайти братів подібної
натури, але менш досконалих, і щоб Він царював над ними. В зв'язку з
цим був встановлений порядок Сотворення цілого людського роду, що мав
початись з однієї пари і розповсюдитись, аж доки в установленому порядку
народяться Пречиста Діва і її Син. Був передбачений упадок Адама і всіх
інших людей, за винятком одної Пречистої Діви. Наперед був визначений
остаточний середник для направи цього гріховного упадку людства -
терпіння найсвятішої людської природи Воплоченого слова. Покликані
вибиралися необмеженим Милосердям, а приречені - осуджувалися точно
виміреною Справедливістю. Все то було зручне і цілеспрямоване для
збереження людського роду і осягнення мети Відкуплення. Людям лишалась
свобідна воля згідно з Божою Справедливістю. Супроти них не творилася
несправедливість, бо якщо при своїй свобідній волі вони вибирали гріх,
то так само вони мали спосібність утриматись від гріха з поміччю ласки і
світла розуму.
Поcкільки Божий 3aкои є випиcaний в cеpцях
людей, нiхто не може мaти опpaвдaння, чомy вiн не знaв i не любив Богa,
як нaйвище Добpо для вcього cотвоpеного.
Усвідомлюючи ці тайни, я
побачила з надзвичайною ясністю високі мотиви, задля яких Бог об'явив і
прославив Себе, і котрі повинні спонукати людей хвалити і прославляти
Сотворителя і Відкупителя усіх. Я також спостерегла, як неохоче люди
визнають свій обов'язок перед Богом, чи дякують за отримані ласки; мені
було повідомлено про скарги й обурення Найвищого через таку
непам'ятливість. Всевишній наказав мені не чутися винною за таку
невдячність, але дати Йому жертву хвали й нову пісню, і щоб я звеличала
Його в імені всіх сотворінь.
О Найвищий і незрівнянний Господи!
Щоб я тільки мала ту любов і досконалості всіх ангелів і праведних, щоб
визнати і восхвалити вартісно Твою велич! Я визнаю, великий і могутній
Господи, що таке низьке сотворіння, як я, не може заслужувати на
незабутню ласку, що дозволяє отримати це ясне й захоплююче знання і
світло про Твій неперевершений Маєстат. Перед лицем Твоєї величі я
відчуваю мою нікчемність, про яку я не відала перед тою щасливою
годиною. І я не знала про непересічну вартість чесноти покори, котрої
вчать у цій науці. Не хочу сказати, що зараз посідаю ту чесноту. Але не
заперечу, що мені показали надійну стежку, яка веде до неї. Твоє світло,
о Найвищий Господи, просвічує мене, і Твій світильник показує мені
стежки (Пс. 119, 105), так щоб я бачила, ким я була, і ким я є, і щоб
боялася, чим можу стати. Ти просвітив мене, Найвищий Царю, і запалив мою
волю найбільш захоплюючим завданням.
Містичне Місто Бога
(Об'явлення блаженної Мати Марії від Ісуса з Агреди
(Іспанія))