Найперше, домовимося про сенс уживаних термінів.
Постмодернізм я розглядатиму в частковому економічному сенсі, як
еклектичну суміш супероснов: капіталів, капіталістів і споживачів.
Його прояви у філософії, мистецтві, літературі тощо є суть індуковані
стани проявів постмодернізму в економіці.
Коли я чую слово постмодернізм, я згадую слова Генрі Форда: "Реальний
дохід дає тільки виробництво. Все решта - лише узаконені форми
спекуляції".
Заперечуючи хибні цінності суспільства споживання, наївно постмодернізм
сприймати, як його альтернативу.
Постмодернізм - це гламурне прикриття метастазів суспільства
споживання. І це так тому, що вже дуже давно він перетворився у
витончений фінансовий інструмент.
Розглядаючи різні прояви сучасної економічної кризи, простежуючи її
ланцюги, можливо зробити загальний, але не повний, висновок: криза
виросла з нестримного, штучного розвитку попиту.
Цей попит стимулювався нав'язаним споживачеві кредитуванням,
кредитування забезпечувалося безвідповідальною колосальною емісією нічим
не зв'язаних грошей.
В умовах модерну така ситуація миттєво розкривається через дисбаланс, що
знаходить прояв в інфляційних процесах. Тому вихід був знайдений у
вигляді сурогатних, віртуальних деривативів, якими зв'язали емісійну
масу.
Забезпеченням сурогатних деривативів і виступив постмодерн.
У результаті, всі методики рейтингових агентств показували бездоганні
контрольні суми, але проти реальних активів в цих сумах стояли ілюзорні
цінності постмодерну.
Не важко здогадатися, у кого в результаті постмодерністських трансакцій
виявлялися перші, а у кого другі. У трикутнику
капітал-капіталіст-споживач останній опинився "в боргах, як в шовках".
І коли я кажу споживач, то маю на увазі не тільки американські
домогосподарства, а вони на межі банкрутств до третього покоління, а й
окремі країни, наприклад Грецію.
Саме постмодернізм накачував ілюзорним змістом фінансові бульки, саме
він майстерно формував хибні цінності, облаштувавши їх у симпатичну
протестну оболонку. Гламур і креатив відразу стали неймовірними
активами.
Сукня "зірки", письмовий стіл модного письменника, зареєстроване
зображення мишеня стали забезпеченням тисячних, а часом мільйонних
запозичень.
Коли діамантовий собачий нашийник продають за гроші, які складають
бюджет охорони здоров'я окремої африканської країни, я відмовляюся це
розуміти. Але аукціони видають довідки, що це саме так. Під ці довідки
оформляються страховки, вони знову і знову формують кредитні історії...
А рейтингові агентства показують бездоганні контрольні суми. Коли я
почув, що "вартість" гравців збірних з футболу, які приїхали на нинішній
чемпіонат світу, перевищує мільярди доларів, то чомусь подумав, що це
всього лише близько 600 чоловіків, які просто віртуозно копають м'яч.
І тоді я задав собі питання - а як оцінили б ці ж "оцінювачі", скажімо,
симпозіум 600 світових кардіохірургів? Втім, постмодернізм на те й
"заточений", щоб в ньому важко було зрозуміти логіку.
Але вона легко читається, коли розумієш, що за "корову у формаліні"
цілком можна купити кілька українських сіл з усім їхнім ремигаючим
стадом. Ось тоді і починаєш щось розуміти, і знову звертаєшся до Генрі
Форда.
Постмодернізм - це помилкова цінність. Він має свої суто утилітарні
цілі, в які б не примірював до себе шати. Постмодернізм - інструмент
управління, управління вправного, але до хибних цілей.
Його автори - не обов'язково особистості, а швидше не особистості, а
носії зовсім не постмодерністських інтересів у трикутнику
капітали-капіталісти-споживачі.
Їх завдання зараз, прикриваючись риторикою про креатив, "бізнес в стилі
фанк" і так далі підготуватися до головного - інформаційної цивілізації,
в якій майнова нерівність поступиться місцем "цифровій".
В інформаційному світі ієрархічні структури втрачають здатність
осмислити сучасний гігантський потік інформації. Для цього придатні
мережеві структури.
Тому, побудова такої глобальної мережі і є надзавданням істинних
модераторів економічного постмодернізму. ООН, НАТО, ЮНЕСКО, ті ж
Антиглобалісти - суть прообрази такої майбутньої мережі.
Що стоїть на шляху цієї реалізації? На їх шляху стоять ієрархічні
суверенні системи управління різних держав. Як їх послабити, розхитати,
зробити проникними?
Постмодернізм, з його креативним хаосом, найкращий для цього інструмент.
Я добре розумію тривогу, яку вкладав Дерріда в слова, що алфавіт нищить
діалект. Він жалкував про втрату різноманітності, імпровізації, палітри
мови. Але його заклик до деконструкції я не розумію як буквальний заклик
відмовитися від неминучого для життя будь-якої спільноти людей
формалізму.
Я його розумію, як необхідність нового компромісу, формування нової уяви
про успіх.
А апологетам постмодернізму, я хотів би запропонувати вибір: "До якого
хірурга вони ляжуть на стіл? До класичного догматика, з традиційними
підходами до професії, або до постмодерніста, з його креативними та
невгамовними імпровізаціями?".
У прихильників економічного постмодернізму є багато аргументів "за". Але
свої переваги вони доводять, використовуючи класичні методики - ті ж
кількісні оцінки багатства.
Мені неодноразово доводилося зустрічати приклад, що якась ІТ-компанія,
чи то не з напівпідвала, зі штатом у кілька десятків осіб, за кілька
років "збивала" капітал, який перевищує Фонд майбутніх поколінь
Норвегії. А цей фонд створювався десятиліттями важкої роботи на бурових
цілим поколінням скандинавів.
Заперечити тут нічого, але замислитися є над чим. Для мене очевидною є
необхідність внесення радикальних змін до методик світових рейтингових
агентств.
Всі активи в цих методиках повинні бути зважені: не може однаково
оцінюватися фабрика з виробництва накладних вій для котів і молочна
ферма.
У ці методики необхідно ввести вагові множники, які б враховували,
наприклад, валеологічну цінність активу для людини. Сотка української
землі не може і не повинна коштувати стільки, скільки коштує мобільний
телефон.
Коли я чую заклики до нашого керівництва сміливо вводити в практику
своєї роботи креатив і постмодерн, то дуже сподіваюся, що цього не
станеться. Інакше, замість нашої землі і корови, що дає молоко, ми
залишимося з "коровою у формалін. А постмодерністи цей обмін обставлять в
кращих традиціях карнавалу.
Так ще, по-моєму, називають постмодернізм: "суспільство карнавалу"?
Ось тільки у кого після цього карнавалу залишиться похмілля?
Якщо у вас заклинило двері, але замість того, щоб змастити петлі, вам
пропонують постмодерново висадити одвірок, то добре подумайте, кому
вигідно, щоб на ніч ви залишилися без дверей в домі.
При цьому, дуже важливо, щоб, поринувши у роздуми, ми попередньо все ж
таки встановили для себе якесь виразне бачення - а чого ж ми хочемо? Яка
наша уява про щастя? Що можна вважати справжнім успіхом?
Я вже наводив приклад світового соціологічного дослідження, за яким
виходило, що жителі Норвегії та Нової Зеландії є одними з найбільш
незадоволених способом розподілу благ у своїй країні, а в Бразилії та
Аргентині цей показник найменший.
То можливо потрібно в методики світових рейтингових агентств коректно
включити поряд з поняттями капіталізація та ліквідність ще такі
показники, як "сієста" та "маньяна"?
Напевно, з таким постмодерном я б погодився. Але лише в глобальному
масштабі.
Валентин Ткач, Чернівці, спеціально для УП
Пастка для Слонопотама*: вигадана пастка для істоти, яку вигадали
П'ятачок та Вінні-Пух, яких вигадав Алан Мілн.
www.christusimperat.org