Влада робить церкві ведмежу послугу, коли хоче перетворити її на частину державної машини.
Інформація про законопроект, в якому пропонується звільнити від
податків будівництво київського храму Святого Воскресіння, - його
проводить УПЦ Московського патріархату - збіглася з появою відкритого
листа УПЦ Київського патріархату, в якому церква звинувачує владу у
втручанні в свої внутрішні справи на користь УПЦ МП.
Можна, звичайно, сперечатися відносно доцільності
звернення церковників до президента Віктора Януковича, стверджувати, що
це не влада, а УПЦ КП заполітизовує проблеми внутрішньоцерковних
стосунків, але коли йдеться про податки, крити нічим. Адже виходить, що
громадяни України - незалежно від того, парафіянами яких церков і
людьми яких віросповідань вони є - повинні на власні гроші оплачувати
будівництво найвищого в Європі православного храму. Нагадаю, до речі,
що події відбуваються в одній з найбідніших країн цієї самої Європи, що
фактично живе на кредити міжнародних фінансових організацій і
намагається вичавити з власних громадян все, що можливо, щоб звести
кінці з кінцями.
Мені скажуть, що не можна бути таким матеріалістом,
що саме в таких ситуаціях і потрібні нові храми. Але тоді чому лише
одній конфесії? Чому нікому у фракції Партії Регіонів не приходить в
голову звільнити від податків будівництво храмів взагалі - і УПЦ МП, і
УПЦ КП, і УАПЦ, і УГКЦ, і протестантських домів молитви, і мечетей, і
синагог? Перед законом в нашій країні всі рівні - і президент Віктор
Янукович, котрий є прихожанином УПЦ МП і майже відкрито ігнорує
релігійні почуття своїх співгромадян, що відносяться до інших
православних общин і інших віросповідань, і будь-який інший громадянин
України, що сповідує, припустимо, іслам. Адже для кримського татарина
ця релігія має не менш глибоке коріння, ніж православ'я для Януковича.
Я ще можу уявити собі, що можна пояснити атеїстові,
чому він оплачує будівництво храму, хоча і насилу - ну, в кінці-кінців,
йдеться про давню історичну і духовну традицію. Але я абсолютно не
розумію, як пояснити греко-католикові чи мусульманинові, чому його
будівництво оподатковується, а будівництво храму УПЦ МП - ні. Ось так і
провокується розкол суспільства, співавтором якого є влада.
І ще одна обставина, про яку нерідко доводиться
розмовляти з прихожанами і священиками Московського патріархату, - і
про яке знати не знають представники влади, котрі є, звичайно ж, всього
лише атеїстами зі свічками в руках. Влада робить церкві ведмежу
послугу, коли хоче перетворити її на частину державної машини -
справжній церкві це абсолютно не потрібно, тому що приводить до відтоку
віруючих, до прагнення об'єднати в єдине ціле дію чиновника і
священика. Але влада-то міняється, а церква залишається.
РПЦ вже пройшла через випробування одержавленням -
і, в результаті, її священики з подивом спостерігали за появою цілого
прошарку людей, що знищує храми і готовий повірити догмам
людиноненависницької ідеології. Зараз в Росії з РПЦ знов намагаються
зробити державну церкву, не помічаючи, до яких невиправних процесів в
суспільстві і самій церкві приводять ці спроби. А тепер і в новій
українській владі - чи то через недогляд, чи то через некомпетентність
- теж намагаються встати на цей шлях, далекий і від Бога, і від людини.
Віталій Портніков
Milites Christi Imperatoris