Доказ - це тлумачення незрозумілого через зрозуміле
Зенон із Кітіону
Скажіть так, щоб і я пойняв!..
Один із глибоконародних депутатів минулих скликань
ПР-НКВД-СС-ФСБ-Гестапівські
реалії сьогодення, які щохвилинно охоплюють суспільство, штовхають (а
все частіше - вдаряють) кожну людину честі запитати себе: що робити?
Додамо тут не менш важливе запитання: як робити? І, - ще важливіше - яким бути? Щоб врятувати і себе, й Україну.
В
цій статті не буде політологічних формул, програм чи піар-напучувань
для партійних функціонерів. Бо вибори проходять. А ми залишаємось. Не
буде тут (принаймні, поки-що) і закликів до бунту: хто бунтуватиме?
Тому на останнє запитання була і є тільки одна універсальна відповідь: Бути патріотом!
При владі чи в опозиції. На роботі чи вдома, в магазині і за столом (про це дещо пізніше).
Добре, що в середовищі справжньої еліти знову підіймається ця тема.
Отже, бути патріотом - це як? Запитання також дуже давнє й болюче для українського сенсу. І не тільки українського.
Бо:
1) галушкових, 2) будьмо-гейних, 3) трибунних, 4) професійних, 5)
зітхальних, 6) самовдоволено-вождистських "патріотів" завжди не
бракувало.
Варті окремих дослідів є банальні але дуже помітні 7)
"свідомі" дурні чи негідники, для яких патріотизм ніколи не стане ні
класичним "останнім прилистком", ні благодатним ліком, ані алібі.
Один
з найвпливовіших ліричних героїв українського сенсу - 8) агентурний
"патріот"-провокатор. Причому цей типаж настільки тісно дружить з
попереднім, що часто не розбереш, де закінчується дурень і починається
провокатор.
І ця "сплочонність" нездар і диверсантів від
патріотизму в українській долі настільки зловіща, що навіть підриває
священну віру в "жидо-масонську змову". Бо якби ця змова й була, то
вищевказані герої своїм найвищим антиукраїнським ККД зайняли б у цих
ложах усі вакансії, а останній безробітний, знедолений правдивий масон
збомжувався б десь у лісах Кончі чи Безрадичів...
Утім, автор не
буде забавляти читача надмірною систематизацією та аналізом
різноманітних типажів українських ерзац-патріотів. Насамперед тому, що
при цьому є легка спокуса впасти у ще один чи не найулюбленіший
підленький маразм-прийом "патріота" - бити своїх, щоб чужі ... ні, не
боялись, - помітили!
І дійсно, зі всієї різнобарвності навіть
більш-менш щирої любові до України вичленяється одна найсуттєвіша
універсальна вада: брак або ж повна відсутність вольових начал,
домінування емоції (від плаксивості до пихатості) над дією - його
величністю ВЧИНКОМ!
На величезний жаль, багаторічні дослідження
цієї надважливої особистісної і суспільної сфери показали: сучасний
патріотизм на 75-80% є 1) пасивним; 2) споживацьким; 3) некреативним.
Патріотизмом переляканого слуги, а не гордого господаря.
"Батьківщина - це дім для людини. А не для раба", - згадалася тут фраза старого Лукіана.
Який
патріотизм врятує Україну, відродить націю, випростає українця? "Той,
який, у почутті своєї нижчості, пристосовується до волі інших; якого
засада - сидіти й не рипатись; ...якого гаряча, але обмежена любов до
свого, до рідного - спихає націю до значення народу-провінції", -
запитував у своїх сучасників Донцов у маловідомій ще праці "Два
патріотизми".
Якими повинні бути патріоти? Чи "як оте Квітчине
"малоросійське дворянство", що трималося рідної старовини, плакало над
віршами Кобзаря і варениками, але за щастя вважало сміти схилитися до
ручки найяснішої цариці на троні Петра..."?
Ці запитання-докори Донцова слушні і через 90 років.
Про
"комплекс малоросійства" писали й Маланюк у своїй "Книзі спостережень",
і Рябчук, Сверстюк... Механізми формування цих вад шляхом "розумової
підлеглості" розкрив ще великий Вернадський у праці "Украинский вопрос и
русское общество", а у світовому масштабі "ментальний колоніалізм"
чудово дослідив Едвард Саїд.
Хто винен?
І
тут ні сліз, ні розпачу не треба (за Василем Симоненком). Зрозуміло:
все (чи майже все) вольове, мужнє і гідне було знищене багатьма етапами
фізичного і духовного імпер-геноциду.
Ті, хто ховалися,
пристосовувалися, оглядалися, "не рипалися", хто відіймав або ж тихенько
жував скибку хліба під ковдрою, коли помирав ближній, хто доносив і
зраджував, хто вбивав або рятувався - вижили.
І дали нащадків. - Нас!
Утім,
автор - не прихильник спішних узагальнень і категоричності, які, як
вірно казав Лев Толстой, властиві невігласам. Бо якщо і зараз, після
століть такого антиприроднього добору й антиєвгеніки, серед українців є
стільки вольових, світлих, достойних постатей, значить ми дійсно колись
були великим народом!
Автор не любить також плаксивих тверджень типу "винні всі". Бо були і завжди будуть ті, хто діє і прагне.
І все ж, - хто винен найбільше? Окрім а) злочинних "політиків", яких зараз, мабуть, чи не 90% і про яких ваш автор написав уже достатньо, є ще одна суспільна верства, яка несе найбільшу відповідальність за те, що на 20-му році незалежності "маємо те, що маємо".
Це
б) педагоги - вихователі садочків, вчителі шкіл, викладачі вузів, тощо.
Бо це не військові, не "менти", не медики, не водії, не продавці, це
саме педагоги створюють собі людину, суспільство, владу.
Низька зарплатня - слабке оправдання. І тут не йдеться про тих педагогів, які живуть і працюють за принципом "как получіцца".
Скільки
добрих і "щирих" вчительок, бібліотекарок знаємо ми. Як їм завжди жаль
Україну! Яка співуча наша мова! А як правильно, не "проти всіх" вони
голосують!
Але свої, державою і Богом дані, 8 щоденних казенних
педгодин роботи далеко не всі з них наповнили (окрім глечиків і вірних
віршиків) українським духом, змістом, волею, тобто справжнім
патріотизмом.
Це про таких українців Липинський колись сказав у
своїх знаменитих "Листах до братів-хліборобів": "Виявити наше хотіння в
ясній, тривалій ідеї та закріпити його тривалою, довгою, організованою
... працею нам трудно тому, що увага наша, не керована віжками волі й
розуму, весь час розпорошується під впливом нових емоційних подражнень,
які нищать попередні".
Неодноразово говорив автор і про вітчизняний ганебний в) кінематограф.
Попри безгрошів'я, за роки незалежності створено сотні різних
"українських" фільмів. Але чи є серед них хоча б один Фільм-клич,
Фільм-дороговказ!?
У цьому місці настав час, з огляду на великий
різнобій у дискусіях і банальне нерозуміння "матчасті", розібратися,
власне, що воно таке і для чого воно "нужно".
Тобто, відповісти на
класичні культові запитання обивателя: 1. "А шо я с етого буду імєть?".
2. "Нє всьо лі равно?" і 3. "Какая разніца, ліш би чєловєк хороший
бил?".
Запитання ці не такі вже й глупо-дурнуваті і не такі
прості, як видаються на перший погляд. На них, на жаль, досі не
спромоглися відповісти ні академічні установи, ні гуманітарні
напівставкибатьки нації, ні президенти.
Патріотизм: суть і сенс
Національна
ідея, патріотизм як її інструмент, націоналізм (тобто політичний
патріотизм), - не вигадка філософів, не іграшка письменників, не
"притулок" політиків.
Це універсальні рушії, механізми буття, еволюції, прогресу: по-перше, людини, по-друге, нації, по-третє, людства.
Світ
не може довільно розвиватися. Для прогресу матерії потрібен постійний
притік енергії. В іншому разі, настають ентропійні процеси розпаду,
деструкції, спрощення, деградації.
Це ж стосується і людини, і
людства. Патріотизм - це той енергетичний пульсар-генератор, який
каталізує енергію людей і націй, протистоїть їх деградації, заряджаючи
їх самовідтворювальними системами рушійних сил розвитку.
Але патріотизм - не вічний двигун. Свою енергію, у свою чергу, патріотизм черпає з людської душі й розуму.
Отже, І. Що патріотизм, національна ідея дають людині? Чому, за Чернишевським, патріотизм є "мірою (і творцем! - примітка автора) величі людини"?
Тому,
що патріотизм є нічим незамінною системою соціально-психологічних
рушіїв і механізмів позитивного формування особистості, й водночас -
системою стримувань, табу щодо негативу: "Як немає людини без
самолюбства, так немає людини без любові до вітчизни, і ця любов дає
вихованню вірний ключ до серця людини і могутню опору для боротьби з її
шкідливими ... нахилами", - твердив великий українець, один з
найвидатніших педагогів Ушинський.
Тому, що у повноцінної людини
патріотизм, національна свідомість з дитинства, з колискової пісні і
казочок стають однією з найпозитивніших домінант індивідуальної
свідомості, навколо якої групуються інші чинники її буття.
Патріотизм
- багатовимірна, багатокомпонентна але цілісна система якостей
особистості, яка об'єднує 1) емоційно-почуттєву; 2) інтелектуальну; 3)
діяльно-поведінкову сферу її існування.
Зі становленням людини
патріотизм, національна ідея вмонтовують у її свідомість додаткову
систему позитивних а) мотивів, б) емоцій і почуттів, в) потреб, г)
інтересів, ґ) прагнень, д) установок, е) стимулів, є) ціннісних
орієнтирів, ж) ідеалів, які у своїй взаємодії визначають, формують і
розвивають увесь спектр її індивідуальних якостей.
Тут було б
вельми потрібно покопирсатися-проілюструвати вплив патріотизму на
кількісні і якісні складові, на розширення амплітуди (від "-" до "+")
кожного із вказаних чинників людського розвитку від а) до ж), але не
хочеться переборщити з академічним драйвом.
Втім, одне зауваження.
Психолог Боришевський зі свого боку підтвердив дані висновки автора,
виявивши, що вищевказані механізми (мотиви, інтереси, стимули тощо
можуть активно функціонуватити "за наявності у свідомості та
підсвідомості людини інтегруючого і стимулюючого начала або чинників, у
ролі яких виступає певна життєво важлива ідея...
Якщо така ідея
відзначається соціально позитивним змістом, має морально цінне
навантаження, вона спричиняє розвивальний ефект..., а також може
конструктивно впливати на ... систему особистості загалом".
Тобто,
у формуванні людини патріотизм відіграє 1) ідентифікаційну; 2)
цілеутворюючу; 3) мотиваційну; 4) розвиваючу; 5) творчу (продуктивну)
функції.
Володимир Гонський, для УП
www.pravda.com.ua