Роздуми з приводу вбивств і утисків священнослужителів у Росії, Білорусі, Сирії та МексиціСучасне суспільство сьогодні стикається з багатьма викликами. Звісно,
що спокус — чимало, проте найважливіша з них, на мій погляд, — підмінна
свобода. Людство й досі прагне жити у своєму Вавилоні, відмовившися від
будь-яких духовно-ціннісних векторів.
«ЛІКВІДАЦІЯ МОРАЛЬНИХ ОРІЄНТИРІВ»
Думки, викладені у врізі, виникли після моніторингу останніх новин у
християнському світі. Протягом цього тижня українські та російські ЗМІ
писали про загадкове вбивство у Пскові православного священика — о.Павла
Адельгейма. На російському інтернет-ресурсі «Портал Credo.ru»
зазначено, що підозрюваний у вбивстві — 27-річний режисер Сергій
Пчелінцев, який напередодні приїхав із Москви і гостював у отця Павла.
Мати підозрюваного наголосила, що перед тим її син знімав кіно про
маніяків, після чого в нього різко погіршилося фізичне й водночас
психічне здоров’я. Саме через стан божевілля, за свідченнями багатьох
ресурсів, вбивця завдав смертельних ножових поранень священнослужителю.
До речі, нещодавно у «Дні» (№130 від 26 липня ц.р.) надруковано матеріал
«Ексклюзив» від маніяка», в якому вказано, наскільки видимий
взаємозв’язок між телебаченням і людською психікою. І не тільки на рівні
глядача, а й того, хто знімає. Через те в цій ситуації можемо побачити
різні аспекти проблеми.
Варто зазначити, що отець Павел Адельгейм — доволі примітна фігура в
РПЦ — відомий богослов, письменник і громадський діяч. Цікаво, але
російський сайт «Портал Credo.ru» наводить радикальні думки священика з
приводу релігійних скандалів у Росії, серед яких і панк-молебень Pussy
Riot (зокрема в коментарі священика — виправдання дівчат через
християнське милосердя та критика тих, хто намагається бути «адвокатом
Бога»); прибуток РПЦ. Особливо різко звучать висловлювання отця
Адельгейма про неконтрольованість Московського патріархату в інтерв’ю
для журналу «Большой город» за квітень цього року. Тому, звісно,
вбивство священика ставить чимало знаків запитання аж до остаточних
результатів розслідування. Перечитавши останні думки о.Павла Адельгейма в
коментарях для ЗМІ та для платформи «Живого журналу», залишається
очевидним те, що цей священик — приклад впровадження живого
християнства, без політичних забарвлень.
Також протягом останнього тижня з’явилося повідомлення про те, що в
Білорусі вже впродовж місяця перебуває у в’язниці КДБ римо-католицький
священик — о.Владислав Лазар. Про це стало відомо із фейсбук-сторінки
незалежного журналіста — Костянтина Шіталя. Наприкінці липня цього року
президент Білорусі — Олександр Лукашенко — заявив, що священик є
іноземним шпигуном, який діяв через зв’язок з Католицькою церквою.
Натомість у коментарях парафіян о.Лазаря та журналіста Костянтина Шіталя
священнослужитель — мирна й справедлива людина, яка завжди відгукується
на прохання тих, хто цього потребує.
Проте інформація щодо утисків і наругу над священиками на терені
сусідніх держав — непоодинокий випадок. Упродовж останніх двох тижнів
бойовики терористичного угруповання в Сирії викрали італійського
римо-католицького священика — о.Паоло Даль’Огліо. Нагадаємо, що навесні
цього року в Сирії викрали й насильно утримували православного
митрополита Алеппського Павла та сиро-яковитського єпископа Марка
Григорія Юхан Ібрагіма. Щодо викрадення останніх — станом на сьогодні
анонімно підтверджено інформацію про їхнє перебування в Туреччині.
Складна також ситуація для католицьких священиків у Мексиці. Нещодавно
з’явилась інформація про те, що практично щодня вони отримують погрози
від місцевих представників кримінального світу та мафіозі. Буквально
днями Церква різко висловилася проти легалізації «легких» наркотиків, а
також продажу марихуани, що у свою чергу перешкоджає бізнес-планам
місцевих наркодилерів і позбавляє їх значного прибутку.
«ФАЛЬШ СЕКУЛЯРИЗАЦІЇ»
Примітно, що в сучасному християнському світі утиски та насильство —
не лише духовних осіб, а і загалом мирян. Часто на світових
християнських ресурсах з’являються повідомлення про наругу над
християнами Близького Сходу, Північної Африки та Латинської Америки.
Після аналізу всієї інформації виникає запитання — чому в ХХІ
столітті досі переслідують християн? Здавалося б, це виглядає
парадоксально на тлі демократичного стану суспільств і декларування
вільного висловлення думки та свободи віросповідання в правових
документах держав світу. Коли роздумую над цими проблемами, пригадую
історію перших століть християнства, особливо — римський період гонінь.
Тоді мотиви були очевидними — заміна політеїзму єдинобожжям означала
втрату важелів влади для імператора. Сьогодні, вочевидь, сценарій
повторюється. Тільки в ролі римського імператора — секуляризоване
суспільство. Для багатьох секуляризація виглядає позитивом — із
присутнім життєвим вільним стилем і «свободою». Християнство стає в
опозицію до такого суспільства, наголошуючи на його фальші, через те, на
мій погляд, відбуваються конфлікти й злочини, а водночас — і
переслідування за правду.
Ми вже наголошували на початку, що найважливіший виклик для
сьогоднішнього світу — підмінна свобода. Доки сучасна людина не
зрозуміє, що свобода — не вседозволеність, а системна відповідальність
за свої дії, доти ми спостерігатимемо й за вбивством священиків, і за
катуванням християн, і взагалі за моральною деградацією світу. На мій
погляд, у вирі сьогоднішніх викликів людству найперше варто
попіклуватися про свій духовний стержень, адже втрата душі — передування
загибелі.
Юліана Лавриш
catholicnews.org.ua