З приводу одного зображення, присвяченого «Євро-2012»
Cпорт, перетворившись із пропаганди здорового способу життя в
медіальний проект, однозначно набрав рис релігійного руху. Захоплення
спортивними героями набуло рис культу святих, а спортивні змагання стали
своєрідною «літургією», в котрій учасники того чи іншого виду спорту
виконують певні символічні дії за підтримки громади спільноти вірних
вболівальників (чи вболівальників-вірян?). Звичайно ж, цими двозначними
рядками можна характеризувати захоплення спортом не лише нашої епохи – в
античному чи візантійському світосприйнятті тема спорту, а точніше
публічних ігрищ, була важливим елементом культури, котрий у певні
періоди розвивав або ж повторював типові риси релігійного ритуалу. Однак
християнству вдавалось зберігати чітку лінію розрізнення між спортом та
релігією, між ігрищами та ритуалом.
Підозрюю, що наша епоха, в котрій дуже часто домінує підміна понять та
всевладний маскарад, таки розмила цю чітку лінію поміж релігією та
ігрищем. Відтак кількісні показники, такі характерні для змагань, часом
починають домінувати у сприйнятті Богослужінь – цих спільнотних виявів
релігійності (наприклад, частота Богослужінь або ж їхня тривалість),
тоді як трансцендентні поняття релігії перекочували у спорт (наприклад,
типові фрази у словничку спортивних коментаторів – «віра в результат»,
«надія на перемогу», «слава перемоги»...).
Такий розлогий вступ був потрібен мені, аби зрозуміти появу та
послідовну популяризацію у засобах масової інформації зображення, котре
представляє Богородицю з піднятими вгору руками та Дитятка Ісуса з
футбольним м’ячем у руках . Віддалено композиція наслідує
іконографічний тип Богородиці Платитера (Πλατυτέρα), відомий у нас як
ікона «Богородиця Знамення». У нижній частині композиція завершена
схематичним зображенням футбольного поля та національної символіки
Польщі й України. Стиль представлення фігур Богородиці та Христа нагадує
«офіціозний візантинізм», тобто стиль, котрий у дуже спрощений спосіб
наслідує так звану неовізантійську ікону поч. ХХ ст. (до візантійського
та давньоруського сакрального малярства такий стиль має надто
опосередкований стосунок).
Таких зображень, виконаних з різним рівнем майстерності, можна знайти
чимало у наших храмах – їхній псевдосхідний стиль є радше декларативним,
аніж продуманим чи промоленим. Відтак ці гладко виписані, але часто
порожні візуальні форми слугують радше гарненькою прикрасою храму, але
аж ніяк не виконують головного завдання ікони – об’являти Господню
присутність (я дуже хочу, аби читач добре усвідомив собі цю докорінну
різницю поміж двома покликаннями релігійного образу – «прикрашати» та
«об’являти»). Однак приводом до написання цих рядків стала не стільки ця
дефіляда кітчу, скільки його позитивне сприйняття, а відтак підтримка
церковною ієрархією. Маю тут на увазі й помпезну презентацію в
Коломийсько-Чернівецькій єпархії, і презентацію ікони на офіційному
веб-сайті УГКЦ та сайті
Коломийсько-Чернівецькій єпархії . Веб-ресурс
Коломийсько-Чернівецькій єпархії зазначає: «Організатори проекту
залучилися підтримкою міської влади і подали запрошення духовенству
Церков м. Коломиї для спільного благословення новонаписаної ікони.
Благословити ікону прибув єпископ Коломийсько-Чернівецької єпархії УГКЦ
Миколай (Сімкайло) та священик УПЦ (КП)». Вражає тут не стільки
естетична сліпота церковних провідників (потоки несмаку, що його можна
надибати чи не в кожнім храмі вже давно прибили оцю вразливість), але
нерозуміння самої суті християнської ікони – а згадане зображення
презентується саме як ікона. Відтак образ Христового втілення
перетворюється на пропагандистський плакат, афішу, образок. Якщо це
зображення сприймати як ікону, тоді легітимним стає питання її
чудотворності: чи може таке зображення стати чудотворною іконою? Якщо
так, тоді які чуда вона потенційно могла б знаменувати? Зцілення ніг
футболістів? Пом’якшення арбітрового покарання? Чи, може, вона мала б
впливати на результат матчу? Тоді оправданим місцем перебування такої
ікони був би не храм, а букмекерська контора.
Звичайно ж, християнське мистецтво попередніх епох доволі часто
відображало суспільні події. Для прикладу, з українського мистецтва тут
можна згадати ікону Покрови ХVII ст. з портретом Хмельницького
(Національний художній музей України), розписи Буцманюка у храмі оо.
Василіян у Жовкві чи написану в 90-х роках ікону Покрову Богородиці з
предстоячим Віктором Януковичем у греко-католицькому храмі міста
Донецька. Актуальним завжди залишатиметься питання межі: коли таке
зображення перестає бути релігійним образом й перетворюється на
пропагандистське? Коли ідеологія заступає християнство?
Коли об’явлення змінюється проголошенням? Вважаю, що у випадку
зображення Богородиці, присвяченого «Євро-2012», цю межу було
переступлено, а відтак зображення не відбулось як ікона – тобто про
футбол, про чемпіонат, про політику воно говорить більше, ніж про
Христа. Поява такого зображення та його медіальна промоція виявили два
важливих моменти у сучасній ситуації релігійного мистецтва. По-перше,
нечутливість церковних провідників до питання ролі християнської ікони.
Адже ікона покликана не лише привертати увагу чи прикрашати храм. Ікона –
це не вишиті рушники, а богослов’я! А відтак основним її завданням є
об’являти правду Христового воплочення, а не пропагувати швидкоминущі
суспільні ідеї. По-друге, окреслено потребуформулювання чіткішої
християнської позиції щодо спортивних медіа-подій. Наприклад, чим є для
християнина перегляд футбольного матчу? Співучастю? Спокусою? Радістю?
Відпочинком? Нагодою заробити? Нагодою втратити?
В епоху, коли візуальні засоби вираження поступово починають домінувати
над культурою тексту, Церкві особливо уважно та обережно треба ставитись
до надбань християнського мистецтва. Вищезгадана ікона Покрови з
портретом Хмельницького могла сотні літ висіти в селі Дешках на
Київщині, знана лише невеликому колу парафіян, бо ж тодішні засоби
інформації не сприяли її популяризації. Але сьогодні ситуація змінилась,
і якщо парафіяни того ж таки села Дешок повісять сьогодні у своєму
храмі ікону Покрови з предстоячими Андрієм Шевченком та Олексієм
Михайличенком – завтра про це гудітимуть усі засоби масової інформації.
Медіально уважне середовище нашої епохи змушує обдумувати кожен крок
ретельніше. А цілком оправдане бажання оновлення нашого церковного
мистецтва повинне бути випробуване (виправдане) передусім вірою, а не
залученням високодостойників.
Отож зображення Богородиці з Дитятком та футбольним м’ячем здійснило
надзвичайно потрібну справу – воно відбулось як дискредитація
дотеперішньої позиції церковної влади стосовно сакрального мистецтва.
Зображення стало покаранням за нерозбірливість та нечутливість до
питання ікони. Користуючись футбольним жаргоном, можна сказати – це ще
одне пенальті у ворота сучасногохристиянського мистецтва.
Маркіян Філевич,
Патріярхат