1 Розвиток українознавства по етапах.
2 Напрямки і форми українознавства.
1.
Перший етап – перші історіософські дослідження, які започатковують базу українознавства, появляються:
а) за рубежами Вітчизни – у працях антично-грецьких та римських авторів;
б) на терені Вітчизни – в добу Київської Русі ("Повість временних літ”, "Літопис Руський”, "Галицько-Волинський літопис”).
Другий
етап – це доба Гетьманщини, коли появляються "козацькі” літописи
(Самовидця, Величка, Грабянки). Тоді ж виходять праці: І. Гізена
"Синопсис” 1674 р., що витримав 30 видань і був на правах підручника з
історії України; П.Симоновського "Краткое писание о козацком народе”
(1765) та ін.
Третій
етап – ХІХ ст. Він розпочинається "Історією Русів” і відзначається
багатоаспектністю дослідження: генезису Буття і свідомості українського
етносу в сферах історії, етнографії, фольклористики, національної,
культурологічної, конфесійної, філософської, мовознавчої сфер. Це час,
коли українознавча наука від праць П.Куліша, М.Костомарова,
М.Максимовича, М.Драгоманова, Котляревського приходить до синтезуючого
багатотомного видання М.Грушевського "Історія України-Руси”.
Четвертий етап – це межа ХІХ – ХХ ст. до початку 30-х. років.
Важливу
роль на цьому етапі відіграють праці І.Франка, Б.Грінченка, Лесі
Українки, а особливо – енциклопедичне видання за редакцією
М.Грушевського, А.Кримського.
З 1918 року починають виходити українознавчі видання всіх відділів Української Академії Наук.
1920 р. Виходить посібник академіка С.Єфримова "Українознавство”.
1941 р. У Кракові вийшов перший том "Енциклопедії Українознавства” за редакцією І.Раковського та Є.Геленського.
у 50-60 роки видається УРЕ. У 1949 р. видається "Енциклопедія Українознавства” за редакцією Володимира Кубійовича.
П’ятий
етап – пов’язаний з розбудовою української суверенної держави в 90-х
роках ХХ ст. і характерний впровадженням українознавства і в наукову
систему, і в системи освіти, культури, державного управління. Він
пов’язаний з впровадженням у життя нового змісту концепції
українознавства Київського університету ім. Т.Шевченка.
На кожному з етапів українознавства мало специфічні особливості.
На першому - періоду Київської Русі – воно:
а) ще не ідентифікувалося з поняттям "Україна”, "український”;
б) базувалася і на документальній, і на міфологічній (біблійній) основі;
в)
орієнтувалося на Русь як державу і тому за головну мету ставило
дослідити та відповісти на питання: "Звідки пішла Руська земля? Хто в
ній почав княжити (отже, мав владу й творив державу)? Як руська земля
постала”;
г)
однак уже тоді дало яскравий аналіз етносів, мов, звичаїв, притаманних
племенам Київської Русі, у тому числі полян, що були ядром і імперії, і
її культури та стали основою української нації.
У цей період формується провідна галузь українознавства – історіософія, що найяскравіше виражається в літописах.
На
другому етапі - Литовсько-Руської держави та Гетьманщини – відбувається
диференціація не лише буття племен Київської-руської держави, а й
усвідомлення ними своєї етнічної особливості.
І в цей період:
а) тепер уже власне українці вважають себе спадкоємцями Київської Русі: кращим доказом чого є "Густинський літопис”;
б) продовжують домінуючу форму українознавства – літописи;
в) на грунті історичного самоусвідомлення борються за власну суверенну державу, - а це породжує і відповідного змісту праці;
г)
державоутворення зумовлює відповідного змісту політику, освіту, науку,
культуру, мистецтво, до того ж під егідою як гетьманів, так і лідерів
українського християнства;
д)
величезну роль у цьому відіграє створення українських законодавчих
актів та відповідної духові народу "Конституції” Пилипа Орлика;
е)
на цьому етапі Україна досліджується як суверенна частка все
європейської єдності і зарубіжними авторами праць (мандрівниками,
дипломатами, військовими), що переконливо показано в книжці Д.Наливайка
"Козацька християнська республіка” (К., 1992).
Саме
на цьому етапі остаточно формулюється світорозуміння українців, їхня
психіка, державницька воля й філософія та педагогіка серця, основи яких
заклали Володимир Великий і Ярослав Мудрий (у "Правді Руській”),
Володимир Мономах (у "Повчанні дітям”) та митрополит Іларіон (у "Слові
про закон благодать і істину”), викінчену концепцію розвинув
Г.Сковорода, а підтримували П.Могила, Ф.Прокопович, Д.Тупало пізніше
Т.Шевченко й П.Юркевич, С.Русова.
На
цьому етапі розгортаються й трагічні сторінки українознавства: спочатку
агресивну політику проти української духовності, мови, культури
розгортають польсько-ляхетські уряди й інституції; потім тотальну війну
на знищення ведуть російські режими: шляхом ліквідації державної
автономії, внутрішньої політики Романовими ще за Б.Хмельницького,
І.Виговського та їх поступників, а згодом – за Петра І і Катерини ІІ -
до повної ліквідації української не лише державності, а й освіти,
науки, видавничої та церковної справи. Завершується усе те забороною
навіть родових імен – Україна та Русь, привласненням останнього Росією,
а тим самим – і знищення самих основ українознавства.
Третій
етап – розпочинається "Історією Русів”, що засвідчила невмирущість як
української нації, так і її самосвідомості та ідеї державності й
історичної суб’єктивності.
Ідея
національно-державного відродження активізує й діяльність інтелігенції
по відродженню духовно-культурному, науковому та освітньому.
І.Котляревський,
Г.Квітка-Основ’яненко, Г.Гребінка принципово стають на грунт живої
народної мови. О.Цертелєв, М.Максимович, П.Куліш, О.Бодянський
засновують історико-культурний, етнолого-фольклорний та
освітньо-науковий напрямки українознавства.
Т.Шевченко відроджує ідеали національної державності.
Системність
українознавства як науки зумовлює новий якісний рівень освіти та
виховання народу; на початок ХХ ст. він стає свідомим свого Буття та
історичної місії: як народ – рівний серед рівних, покликаний виконати
зумовлене природою лише йому призначення ("Книга Битія українського
народу”, створена М.Костомаровим та схвалена іншими
Кирило-Мифодіївськими братчиками).
Четвертий
етап – це спочатку етап розквіту українознавства, зумовленого
створенням української державності (УНР, Гетьманату, Директорії), а
згодом знищення його за умов більшовицького режими.
На початок ХХ ст. виявилися дві реальності:
а)
українознавство досягло чіткої наукової окресленості і в окремих
галузях його: етнології та демографії (праці Ф.Вовка), фольклористики,
мовознавства, історіософії й історіографії, економіки, географії,
соціології, літературо– і мистецтвознавства тощо;
б)
водночас воно стало на шлях системної науки, що в особі І.Франка,
О.Потебні, М.Грушевського, митрополита Іларіона, а також в працях
Всеукраїнської Академії Наук набуло доцільної інтеграції окремих
галузей й постало як теоретично-методологічна основа не лише всіх
напрямків науки: гуманітарних, суспільно-економічних,
природно-технічних, - а й освіти, культури, державного управління.
2.
У вже згадуваних "Матеріалах…”, підготованих І.Стешенком та
О.Дорошкевичем, рекомендувалися такі напрямки й форми українознавства:
Історія України нижчих щаблях освіти;
Історія України в середніх ланках освіти;
Історія України до курсу вищого концентру;
Програма курсу української мови та літератури;
Проект
програми географії (природи й населення України): а) для середніх
навчальних закладів; б) для старших класів середніх навчальних закладів.
До
всіх розділів додавалися методичні поради й списки літератури.
Інтенсивна робота ВУАН в галузі українознавства зумовила значно ширший
обсяг поняття українознавства. Академік С.Євремов у своєму посібнику
1920 р. дає таку структуру предмета, призначеного стати наукою про
рідний край. Вступ та розділи: І – Національна проблема; ІІ –
Українська справа (з підрозділами: загальні підстави, громадський рух,
завдання, закордонна Україна, школа, церква, утиски на українстві,
цензура, протиукраїнські праці); ІІІ – Історія; ІV – Географія; V –
Етнографія; VІ – Економіка; VІІ – Мова; VІІІ – Письменство; ІХ –
Мистецтво; Х – Мемуари. Листування. Автобіографії. Спомини. ХІ –
Покажчики та довідники. АН (академія наук) упродовж 1918-30 р.р.
засвідчує, що у той час було видано тисячі українознавчих праць усіма
відділеннями академії, і цей підготувало фундамент майбутніх
українознавчих енциклопедій. Гарантом нових успіхів та досягнень стала
взаємопідтримка держави – науки – освіти.
Це
налякало імперський режим. І після 1930 р. зникає навіть термін
українознавства. З часом і за різних умов його замінниками виступають
крає-, країно-, народо-, суспільствознавство.
Елементи
українознавства віднаходимо ще в працях античних авторів (Геродота,
Аристотеля). Вони висвітлюють лише частину знань про буття наших
предків: переважно з сфер географії та звичаїв, частково – виробництва.
На той час це було досягненням, проте з часом у ХХ ст. – не могло
відповісти на численні питання розвитку народу нашої правітчизни. Воно
обмежувалося даним фізичної географії та народонаселення.
Краєзнавство
давало уявлення про феномен українознавства ще в загальнішій формі,
передусім як про південну окраїну імперії, яка належить українцям лише
на основі її територіально-адміністративного поділу, природні багатства
не визначалися власністю народів республік, а лише загальносоюзною
власністю.
Після 1930 р.
набуває поширення народознавство. Коли його висвітлювали професіонали –
патріоти, воно відігравало і позитивну роль, бо привертало увагу хоч би
до історії, етнології, фольклору українців. Проте в цілому воно ставало
й на позиції антиукраїнства бо за офіційними програмами йому
відводилась роль знаряддя асимуляції: орієнтувало на розгляд України як
багатонаціональної республіки, в якій головною проблемою є не
самопізнання й розвиток внутрішніх сил. Найважливішою метою
проголошувалося створення "єдиної” мови, економіки, культури і при
цьому такою мовою мала стати не українська, а "державна” – російська.
Вершиною
цієї піраміди виступало суспільствознавство, яке орієнтувало на такий
феномен, як "нова історична спільність людей – радянський народ”. І тим
самим, фактично узаконювало зникнення України як нації, держави, мови,
культури. А водночас і усувало українознавство як систему та основу
освіти, виховання, культури, державобудування.
Концепція
Інституту Українознавства базується на іншого роду принципах. По-перше
– історизму: має бути вивчений весь попередній досвід (позитивний і
негативний), осмислено великі вітчизняні й зарубіжні традиції (античної
Греції, Візантії, Дантя, Гете).
По-друге – наукового, а не ідеологічного підходу.
Мається
на увазі, що досі Україну розглядали: а) або в окремих її сутностях; б)
або лише на теренах географічного розташування. Між тим: а) Україна –
це цілісність етнічна, територіально-географічна,
національно-культурна, мовна тощо, б) український етнос (отже, і
творена ним матеріальна та духовна культура, мова, освіта, наука
мистецтво) є феноменом загальнопланетарним.