Морози місяця січня.
Особливо східній великий фронт наших днів переносять нас, українців,
думкою за двадцять п'ять років назад до тих днів і тих часів, коли 1918
року після проголошення незалежності нашої молодої республіки ми були
змушені з місця йти на фронт, щоб оборонити все те, що кожна людина
Европи вважає для себе найціннішим.
З півночі сунув на нас ворог. Це був той самий ворог, з
яким точиться боротьба й сьогодні... Це був московсько-жидівський
большевизм... Той самий большевизм, який з північних рівнин та снігів
ніс Европі жару найогиднішої ідеології марксизму, а на Україні ніс
поневолення і довготривалу болючу кризу.
До боротьби з тією навалою встала молода Українська
Держава, це найважніше — її першими бойовими нагородами була молодь.
І це символічно.
Це були початки... Це
був світанок того буревійного, того вагітного величезними і складними
подіями часу, коли цілий схід Европи, ніби величезний сфінкс, підносив
свою голову і обертався в інший бік, приймав нові інші положення.
Поволі, з болем у кривавих змаганнях народжувався цей новий порятунок
річей, який без сумніву вплинув на повоєнний розвиток нашого континенту в
його цілому. Тоді ж розгортав свій кривавий прапор большевизм. Тоді ж
з'явилися всі його атрибути — чека, голод, колективізація. Тоді ж Европа
вперше була загрожена прямим ударом Москви червоної, большевицької. І
цей стан річей викликав у Европі довготривалу боротьбу, ряд політичних і
господарських криз...
Українська молодь, яка дня 28 січня 1918 року з піснями виїхала зі
столиці України під станцію Крути, щоб там умирати, була першою молоддю
світу, що одверто, беззастережно і рішуче стала до боротьби з північною
навалою. Розуміється, вона боролась і вона падала під кулями ворога не
тільки в ім'я оборони від большевизму. її ідеал був — своя державність,
своє суверенне життя, своя духовність. Вона йшла в бій з піснею "Ще не
вмерла", одначе у звуках цієї пісні звучав також один мотив, який став
зрозумілим щонайпізніше. Мотив спротиву проти марксизму, мотив молодого,
амбітного й гордого народу, який був і є глибоко переконаний, що тільки
його суверенність на землях предків дасть повну і тривку запоруку, що
большевизм, як такий, буде стертий з поверхні нашої планети. І не вина
тієї молоді, що голосу її пісні в той час світ не почув. Не вина тієї
молоді, що світ так каригідно злегковажив великим шляхетним поривом
Української Держави. І коли вже конечно дошукуватись якоїсь вини, то
вона була хіба в тому, що та молодь, як і цілий народ, що її видав, не
були підготовлені до взятого на себе завдання. Це був порив душі й серця
зов національного інстинкту. Це було непереможне хотіння, хай проти
льогіки, проти всіх сил світу вписати на сторінки історії щось таке, що в
прийдучому дасть зачіпну точку для нової, більш організованої та більш
досконалої боротьби.
Наша молодь рік річно згадує цей одчайдушний мент в історії
українського народу. Цілком слушно. Порив і кров, яким було позначено
змагання під Кругами 1918 року, мають у собі великанське багатство
шляхетного, формуючого творчого ідеалізму. Поняття героїзму і
жертвенності у нас не нове, але цей конкретний і наглядний елемент
освятив те поняття живою, чистою кров'ю живих людей. Слово Крути стало
дуже переконливим, бо на його зміст зложилися не самі звуки, а чин і
кров. Воно врізьбилось в наше народне єство, у наш дух і нашу плоть.
Воно бо повстало з того найсвятішого, що має кожна жива істота, — з
життя. У даному випадку українського життя.
Одначе, ствердивши це, і поставити крапку було б далеко
недоцільним. Як живий, повний кипучої енергії народ, ми йдемо вперед.
Вперед у всіх наших стремліннях та потребах. Стоїмо на розгарі
найбільшого в історії світу змагання. Всі суходоли нашої планети в
поході. Всі моря й океани засипані боєвими механізмами. У цій боротьбі
дуже яскравим моментом є те, що у світі матиме перевагу лише той, хто
матиме найміцніший характер і наймогутнішу технічну підготованість.
Думати сьогодні категоріями Круг це значить думати символично. А життя
вимагає від кожного конкретного і реального думання. Живемо у часі, коли
людина мусить узгіднити особистий героїзм з особистим знанням. Сьогодні
вже стало законом, що мало щось хотіти, треба одразу щось і брати. І
справа в тому, що пізнання мають бути не, як колись, якимсь словесним
теоретичним баластом, а мають вони бути необхідним додатком до кожного
нашого чину без певних знань, без певного підготування, без певного і
дуже уважного школення, людина нашого часу стає безвартісною, будь вона
безмежно волева й безконечно героїчна.
Всі такі прості, наскрізь прозаїчні заповіді нашого часу
змушують нас і на свято Крут дивитись під кутом, що нам сьогодні є
міродайним. Молодь наша хай дивиться на Крути і хай бачить у них те, що
треба. Але одночасно хай не заплющує очей на ті хиби і ті недотягнення,
які цехують той великий історичний мент. Молодь мусить розуміти, що
історія кожної хвилини може подарувати нам нові Крути, і було б дуже
недоцільним, коли б та своєрідна гола героїка, без знань, без
підготовки, без твердого і послідовного організованого первня перейшла в
нашу традицію. Нас, розуміється, зараз спитають, а що ж треба робити,
щоб того оминути. Ми вже не раз на це питання відповідали:
удосконалюватись! Безліч є на це можливостей. Передовсім озброїтись
знаннями техніки, знаннями того всього, що в сумі дає цілість життя.
Будувати цінності. Займати всі місця, де раніше нас не було. Дуже
багатьох збиває це з пантелику. Але треба знати, що народ є тоді міцний і
тоді готовий на все, коли в його руках знаходиться все від сільської
чепіги до тяжкої індустрії. Коли Німеччину обеззброїли, у неї лишився
Круп, який замість гармат почав кувати рятівничі машини та годинники.
Одначе треба було короткого часу, щоб Круп знов став Крупом. Бути Крупом
є героїзм. Великий, складний, значно більший, ніж той, який оперує
можливо голосними і можливо героїчними, але все таки словами.
Хай будуть Крути! Честь тим, що їх нам дали. Схилім голови
перед їх пам'яттю. Вказуєм нашим дітям на могили, які повстали з Круг.
Одначе завжди, скрізь, день-у-день, годину в годину, безупинно і вперто
твердьмо, що другі Крути мають застати вже нас іншими. Іншими духом,
психологією. Іншими життєвими успосібленнями, іншими матеріяльни-ми,
технічними можливостями.
Хай пісня Крутянців і далі звучить бойово, але разом хай наше
міцне тіло і наш дух гартується щодня великою напруженою працею над
засвоєнням та засвоюванням всіх тих необхідних додатків, які в сумі
дають людині в руки те конечне так необхідно життєве, всебічне
озброєння. Наш тяжкий воєнний час дає нам незабутні приклади, а
великанська організація, якою є боєва сила Німеччини, дає наглядні
лекції. Читаймо їх. Вчімось їх. Думаймо над ними. Ці і ще багато іншого
ще наглядніше ояскравить героїку наших Круг. Але Крут вже таких, які
поставить перед нами історія в нових боях з большевизмом, який би він не
був...