Ще до сотворення видимого світу Бог
створив безтілесні небесні сили, що їх наділив розумом і свобідною
волею. За багатьма свідченнями Святого Письма, це духи-ангели, які
звершуючи волю і плани Творця, наполегливо і свято служать Йому і людям.
Це вони, щоб здійснилося Слово Господнє, вже давно сказане пророком
Ісаєю, об’являють і засвідчують народження від Духа Святого і Діви Марії
Сина Божого і нашого Спасителя Ісуса Христа. І коли Ісус у пустелі
завершив сорокаденний піст, прогнав від себе спокусника-диявола, тоді,
як свідчать євангелісти Матей і Марко, «ангели приступили й почали Йому
слугувати». І це служіння не закінчилося часом земної місії Христа, а
триває в Його Церкві й досі. З участю і в сонмі ангелів на чолі з
архістратигом Михаїлом вдруге прийде на землю Христос — як Суддя — і
праведним судом завершить історію людства. Він, оцінивши наше земне
життя, навічно визначить долю кожної людини.
У духовному житті в запеклій боротьбі між добром і
злом кожен вірний християнин має перед ворогами нашого спасіння — духами
зла — непереможених агнелів-охоронців. За Словом Божим, «ангел
Господній стоїть на варті навкруг тих, що Його (Бога. — Авт.) бояться, і
їх визволяє».
Особливе служіння несуть ангели у храмах під час
відправ, зокрема Літургій. Ось одне з дуже багатьох свідчень про таке
служіння з розповіді настоятеля кіновії (різновид монастиря) св. отця
Феодосія авви Леонтія. «Одного разу, — говорить він, — в неділю прийшов я
до церкви причаститись св. Тайнами. Ввійшовши до храму, побачив ангела,
який стояв праворуч від престолу. Приголомшений страхом, я повернувся в
свою келію. і був голос до мене: з того часу, як посвячений цей
престіл, мені заповідано перебувати при ньому».
В Літургії «Раніше
освячених Дарів» при перенесенні св. Дарів співається пісня: «Нині сили
небесні з нами невидимо служать...». А в Літургії св. Івана Золотоустого
і св. Василія Великого на перенесення св. Дарів з жертовника на престіл
для освячення співається «Херувимська пісня»: «Ми, херувимів тайно
являючи і животворчій Тройці трисвяту пісню співаючи, всяку нині
житейську відложім печаль». Щоб і Царя всіх ми прийняли, що Його в славі
невидимо супроводять ангельські чини.
Невимовно важко уявити, що наше явне служіння є
тайним служінням самих херувимів, що ми грішні — як і вони безгрішні й
святі — можемо в піснях вихваляти і в славі супроводжувати Царя всіх.
Так, мусимо чесно, відкрито і зі смиренням
визнати свою гріховність і недостойність, — як молимось перед
Херувимською піснею: «Ніхто не достойний із зв’язаних тілесними похотями
і пристрастями приходити, або приближатися, або служити Тобі, Царю
слави, бо служити Тобі — велике і страшне і самим небесним силам». І як
йдеться далі в тій молитві, що тільки «ради невидимого і безмірного
чоловіколюб’я» Господь як істинний верховний архієрей передав владу і
право нам, грішним людям, священнодіяти, звершуючи безкровну жертву
закликом: «Чиніть це на Мій спомин». Господь приймає жертву від тих, які
зовуть Його всім серцем. І, звичайно, серце це має бути чистим, тобто
смиренним, покірним і лагідним через свої гріхи, повним добра, миру і
любові.
Свята Літургія, як і будь-яка інша відправа та молитва, не є
цілком окремим актом у часі. Вона завершення, кульмінація і свідчення
нашої підготовки, душевного стану і чистоти серця протягом дня чи тижня
перед недільною чи святковою відправою.
А кожна св. Євхаристія — це найдорожча свята
пожива, яка дає все, щоби до прийняття іншого разу св. Христових Тайн ми
жили у праведності і від «сили в силу», за словом апостола, підносились
усе вище і ближче до ангельського образу. Інакше — ні найкращий спів,
читання чи проповіді не оправдають і не спасуть нас. І в храмі, і поза
храмом маємо свідчити про відсутність у нас лукавства, лицемірства,
фальшування, крутійства і т. д. А натомість бути виявом Любові. Бо
тільки Любов свідчить, що ми, як вірні Богу ангели, — добрі слуги Його.
Михайло МЕЛЬНИК. Протоієрей
www.galychyna.if.ua