Меню сайту

Категорії розділу
Публіцистика [341] Демонологія, містицизм [81]
Молитви-екзорцизми [15] Рідкісні молитви [18]
Екзорцизм [25] Книги [21]
Молитви [191] Секти, культи, окультизм [183]
Підпілля, історія УГКЦ [65] Християнський софт [5]
Часопис "Пізнай Правду" [22] Життя Святих [117]
Творчість [16] Масонерія і антихрист [245]
Відео Online [36] о. Піо "Щоденник Любові" [5]
Християнський націоналізм [104] Безбожники [36]
Папа Бенедикт ХVI [49] Московська психіатрія (МП) [105]
Культура [17] Життя у чистоті [40]
Роздуми про віру [108] Суспільні проблеми [450]
Пророцтва, об'явлення [55] Повчання, настанови [391]
Образки, ікони [5] Пресвята Богородиця [130]
Християнська містика [27] Українознавство [76]
Наука Церкви [424] Профанації [18]
Екологія [7] Цікаво... [68]
Традиціоналізм [63] Криза Церкви. Модернізм [70]
Повчальні історії, притчі [173] Паломництво [10]
о. Габріель Аморт "Нове визнання екзорциста" [26] Подружжя [132]
Християнська етика [39] Апокрифи [2]

Друзі сайту
Унійна Традиція УГКЦ
УГКЦ (Скала-Подільська)
В обороні католицької віри
Джублик в Закарпатті
Персональний сайт Павлюк
Молитва
Промінь Любові
Голодомор-геноцид 1932-33
Аве Марія
Українська благодійницька мережа
Благодійний Фонд «ТИ – АНГЕЛ»
Допомога онкохворим дітям

Форма входу
E-mail/Login:
Пароль:

Головна » 2009 » Листопад » 9 » Повчання, настанови » Важливість молитви
21:59
Важливість молитви

   (1) Молитва безумовно конечна до спасіння
Єретики Пелагіяни мильно твердили, що молитва не є конечна, щоб людина могла спастися. Їхній учитель Пелагій навчав, що людина тільки тому занапащує себе, що не хоче признати правд, які повинна знати. Святий Августин слушно отак висловився про цю справу: «Пелагій про все говорив, за винятком молитви», що є єдиним засобом, щоб осягнути знання Святих, як писав Святий Яків: «Якщо хтось потребує мудрости, нехай просить її в Бога, який обильно і без докору вділяє її, і вона буде дана йому».
Святе Письмо виразно зазначує, що мусить молитися той, хто бажає спастися: «Треба завжди молитися і не зневірюватися». «Чувайте і моліться, щоб не впали в спокусу». «Просіть і одержите!». Повищі слова «Треба», «Просіть» і «Моліться» — на думку богословів — означають і накладають обов'язок і конечність молитися. Вікліф твердив, що згадані цитати не заторкують молитви, а тільки добрі діла, бо на його думку молитва це тільки добре діло. Тут саме він помилився і тому Церква осудила його помилку. Ось тому вчений Лесій написав: «Буде єретиком, хто зважиться твердити, що доросла людина може спастися без молитви, бо Святе Письмо ясно зазначує, що молитва це єдиний засіб, щоб отримати поміч потрібну до спасіння».
Ясно, чому воно так. Без помочі ласки ми не годні вчинити нічого доброго. Христос заявив: «Без Мене ви не можете нічого вчинити»! Святий Августин підкреслює спеціяльний характер Христових слів. Спаситель не сказав: «Без Мене ви не можете нічого доконати», а «ви не можете нічого вчинити». Отак Спаситель хотів зазначити, що без ласки ми навіть не годні зачати доброго діла. Ось тому апостол Павло пише, що власними силами ми навіть не годні бажати чинити добра: «Від себе ми не здібні навіть помислити щось добре!». Якщо ж себе ми не годні подумати нічого доброго, то тим менше ми здібні бажати його. Подібне значення мають інші вислови Святого Письма. Святий Павло каже: «Це той самий Бог виконує все в усіх». Господь заявляє через пророка Єзехиїла: «Поможу їм ходити дорогою Моїх заповідей... Зберігайте ж Мої заповіді та виконуйте їх!»
Святий Лев Великий слушно твердив: «Ми не минемо нічого доброго, хіба те, що Бог своєю ласкою помагає нам виконати». Ось тому Тридентійський Собор каже: «Якщо б хтось поважився твердити, що без попереднього натхнення і помочі Святого Духа людина годна вірити, надіятися, любити або каятися так, як треба, щоб доступити оправдання, то нехай він буде виклятий!».
Святий Іван Золотоустий, говорячи про звірята, каже, що Бог одним дав швидкі ноги, іншим кігті, ще іншим крила, щоб могли зберігати своє життя. Зате так сотворив чоловіка, щоб Він Сам був його єдиною силою. Чоловік ніяк не годен сам запевнити власного спасіння, бо Бог хоче, щоб він одержував від Божої ласки все, що має або міг би мати.
Звичайно Бог не подає ласки, якщо людина не молиться. Генадій ядерно висловив цю гадку, кажучи: «Ніхто не дійде до спасіння, якщо Бог не запросить його; але навіть запрошений не осягне спасіння, коли Бог не поможе йому. Ніхто не вислужить собі Божої помочі, якщо не буде молитися». Хто ж не бачить, що молитва конечна до спасіння, коли без ласки ми не годні нічого вчинити, а Бог звичайно не дає ласки, якщо людина не молиться? Це правда, що деякі ласки,. от хоча поклик до віри і покути, Бог дає і тим, що не моляться, каже Святий Августин; все таки цей Святий твердить, що тільки молитва виєднує інші ласки, особливо дар витривалости. Ось його слова: «Бог подає нам деякі речі, от хоча б початок віри, навіть тоді, як не просимо Його. Зате інші речі, от як витривалість, подає тільки тим. що моляться».
Через це загал богословів разом зо Святим Василієм Великим, Святим Іваном Золотоустим, Климентом Олександрійським і Августином навчає, що молитва абсолютно конечна до спасіння. Це значить, що, взявши під увагу звичайне Боже Провидіння, людина не спасеться, якщо не буде поручати себе Богові та благати в нього ласк потрібних до спасіння. Так само висловлюється Святий Тома, кажучи: «Людина по хрещенні потребує невпинної молитви, щоб дійти до неба. Хоч хрещення прощає гріхи, все таки залишки гріха остаються в душі. Ці залишки докучають їй з нутра. Крім цього світ і дияволи ззовні воюють із нею». Ось чому молитва конечна до спасіння: «Треба боротися і перемогти, щоб спастися!». Святий Павло каже: «Хто не змагається по приписам законів, той у змаганні не отримає вінка». Без Божої помочі не зможемо опертися напорові таких сильних і числених ворогів. Бог дає поміч тільки тим, що моляться. Отож нема спасіння душі без молитви.
Святий Тома деінде повторяє своє попереднє твердження, що молитва це єдиний засіб, щоб запевнити собі Божі дари. Ось його слова: «Бог тільки через молитву вділяє ті ласки, що від віків рішив подати нам». Подібно висловлюється Святий Григорій: «Молитвою люди отримують те, що Бог споконвіку забажав дати їм». Молитва конечна не тому. що Бог не знає наших потреб», - каже Святий Тома, - «вона конечна, щоб ми могли зрозуміти, що мусимо удаватися до Бога по поміч, що її треба нам, щоб спастися. Отак признаємо, що Він — єдине джерело всіх наших дібр». Бог рішив, що людина мусить сіяти збіжжя, щоб мати хліб, і садити виноградину, щоб запевнити собі вино. Подібно Бог хоче, щоб ми отримували через молитву ласки, що їх нам треба, щоб спастися. Хіба Він не заявив: «Просіть і буде Вам дано. Шукайте і знайдете!»
Ми бідні жебраки. Маємо тільки те, що Бог подасть нам як милостиню. Цар Давид отак висловився про себе самого: «Я — безпомічний жебрак». Святий Августин каже, що Господь бажає роздавати ласки, але не подає їх, хіба що хтось молиться. Він сам заявив: «Просіть і отримаєте! Шукайте і буде вам дано». «Отож не отримає», - каже Святий Тереса, - «хто не просить». «Як рослини потребують вогкости, щоб жити і не сохнути», - каже Святий Іван Золотоустий, - «так ми потребуємо молитви, щоб спастися». Деінде той самий Святий каже таке: «Як тіло не годне жити без душі, так душа завмирає без молитви, тому й розкладається». Така душа розкладається, бо наражується гріхами, як перестане молитися.
Молитва зветься поживою душі. Святий Августин каже: «Як тіло не може жити без поживи, так без молитви душа не годна зберегти власного життя». Всі ті вислови Святих Отців наявно доказують абсолютну конечність молитви у ділі спасіння.


(2) Без молитви не можливо опертій я спокусам і зберігати Божі Заповіді
Молитва це конечна зброя, щоб боронитися перед ворогами. «Пропаде», - каже Святий Тома, - «хто не користується цією зброєю». Святий не вагається твердити, що Адам упав тому, що не молився, як знайшовся серед спокуси: «Він згрішив, бо не звернувся до Бога за поміччю». Святий Гелясій так само висловлюється про упалих ангелів: «Вони намарно отримали Божу ласку. Не залишилися вірні, бо не молилися». Святий Карл Боромей заявив в однім пастирськім посланні, що Ісус Христос поставив молитву на першім місці, як у Євангелії вичисляв засоби спасіння. Він бажав, щоб так Його Церква і релігія відрізнялися від сект. Ось тому заявив: «Мій дім буде зватися домом молитви!». Закінчуючи свого пастирського листа, Святий Карл заявляє, що молитва «зроджує, розвиває і завершує всі чесноти». Цар Йосафат казав, що посеред темряви, нужди і небезпек туземного життя нам залишається єдиний засіб рятунку, цебто підняти очі до Бога і молитвою благати спасіння в Його милосердя: «Ми не знаємо, що робити, тому звертаємо свої очі до Тебе».
Цар Давид так само поступав. Вороги оточили його. Не мавши іншого рятунку, цар невпинно молився Богу, щоб визволив його від їх засідок: «Мої очі постійно звернені до Господа, бо він визволить з пастки мої ноги». Він не чинив нічого, тільки молився, кличучи: «Поглянь на мене і змилосердися надо мною, бо я самітній і бідний!», «Я кличу Тебе: Спаси мене! — щоб міг зберігати Твої заповіді!», «Господи, поглянь на мене, змилосердися і спаси мене, бо сам я немічний. Тільки ти один годен помогти мені».
Хіба ми потрапили б опиратися напорові ворогів і зберігати Божі заповіді, особливо по упадку Адама, що так сильно ослабив нас, якщо б не мали молитви, якою годні отримати від Господа світло і силу, щоб зберігати їх? Мартин Лютер сильно помилився, як твердив, що по упадку Адама людям абсолютно не можливо зберігати Божого Закону. Янсеній твердив, що в теперішньому стані навіть праведні душі не мають сили зберігати деяких заповідей. Ця частина Янсенієвого твердження могла б бути правдива. Все таки Церква осудила його, бо він додав, що люди не мають ласки Божої, щоб зберігати ці заповіді.
Це правда, каже Святий Августин, що через ослаблення, спричинене гріхом, людина своїми силами і звичайною Божою поміччю не годна зберігати деяких Божих заповідей. Звичайна ласка це та ласка, що Бог дає всім людям. Проте слід зазначити, що кожен чоловік годен молитися і так отримати потрібну ласку, яка поможе йому зберігати їх. Ось слова Святого Августина: «Бог не приказує неможливих речей. Якщо ж приказує їх, то водночас заохочує тебе чинити те, що можеш, і благати того, чого сам не можеш, бо Він поможе, щоб ти міг». Тридентійський Собор прийняв цей вислів Святого Августина і проголосив його догмою віри. Цей Святий додає: «Подивімся, як людина годна вчинити те, чого сама не в силі виконати. Лікарство допоможе їй вчинити те, чого не виконала б через свою неміч». Це значить, що молитва лікує нашу неміч, бо Бог ради молитви вділяє нам сили чинити те, чого від себе ніколи не виконали б.
Святий Августин твердить, що не вільно припускати, що Господь міг й зобов'язувати людей зберігати неможливі закони. Якщо ж не маємо сили зберігати всіх Божих заповідей, то Господь каже нам, що ми годні випросити собі більшу поміч, яка вчинить нас здібними виконати навіть найтрудніші речі. Цю ж поміч люди отримують через молитву: «Тим самим, що було б нерозумно припускати, що Бог накладає неможливі речі, Він заохочує нас чинити те, що легше, і молитися в трудніших». Дехто може спитатися, чому Бог звелів виконувати речі, що перевищають людські сили? Він робить це тому, щоб ми молитвою виєднували собі поміч і так виконували те, що, по людськи говорячи, не в силі виконати, каже Святий Августин: «Він наказує деякі речі, що ми не годні виконати, щоб знали, чого нам треба прохати в Нього». Деінде ж додає: «Бог дав нам Спої закони, щоб благали в Нього ласки. Водночас дає ласку, щоб виповняли ці закони». Без ласки ніхто не зможе зберігати Божих заповідей. Бог дав нам закон, щоб ми завжди благали в нього ласки зберігати його.
Дальше Святий Августин каже: «Закон є добрий, якщо людина належно користується ним. Хто ж належно користується ним? Той, хто при помочі закону пізнає свою неміч і благає в Бога помочі, щоб запевнити своє спасіння». Ми повинні використовувати закон, каже Святий Августин, але нащо? На те, щоб при помочі закону пізнавали свою неміч зберігати його і водночас молитвою виблагували собі Божу поміч, що злічить нашу неміч і допоможе виконати закон.
Святий Вернанд так само висловлюється про цю справу, кажучи: «Хто ми такі і скільки в нас сили, щоб опертися таким численим спокусам? Бог напевно бажає, щоб ми покірно удавалися до Його милосердя, як самі не годні перемогти спокуси». Бог знає, що молитва помагає нам бути покірними і збільшувати довір'я до Нього. Саме тому дозволяє, щоб могутні вороги напастували нас, а ми опиралися їм, отримавши поміч від Його милосердя.
Слід підкреслити, що ніхто не зможе постійно опиратися сильним змисловим спокусам, якщо під час спокус не буде поручати себе Богові. Змислові напасті це страшний ворог, бо вони сильно засліплюють душу. Посеред змислових спокус людина забуває свої розважання і добрі постанови, легковажить правди віри і перестає лякатися Божих кар, бо згадані спокуси ніби утотожнюються з природними інстинктами, які дуже нагально домагаються змислових задоволень. Пропадає, хто посеред цих спокус не звертається до Бога.
Молитва це єдина оборона перед подібними спокусами. Святий Григорїй Нісейський каже: «Молитва це забороло чистоти». Соломон давніше так само висловився: «Я удався до Бога і молився, як тільки переконався, що не мав сили бути чистим, хіба за Божою поміччю». Чистота це чеснота, що ми не годні самі зберегти, якщо Бог не поможе. Бог же не дає сили, хіба що людина просить Його. Хто ж благає її в Бога, той напевно отримає.
Святий Тома, збиваючи Янсенія, каже, що не слід твердити,що хтось не годен зберігати якоїсь заповіді, бо це не можливо йому вчинити власними природними силами. Воно можливо зберігати кожну заповідь, бо маємо Божу поміч: «Мусимо заявити, що не є для нас неможливе те, що годні виконати з Божою поміччю». Нема несправедливости, якщо скажемо кривому ходити просто, каже Святий Августин, коли помагаємо йому позбутися цієї вади. Хто ж не хоче вживати помічного засобу і тому дальше кульгає, той сам собі винен: «Нема в тім нічого злого, що маємо ходити просто. Якщо хтось сам не годен цього вчинити, то він повинен шукати за ліком, що усунув би кульгавість гріха».
Святий Августин додає, що не потрапить добре жити, хто не знає, як треба добре молитися: «Той добре знає жити, хто знає добре молитися». Святий Франциск Асиський твердить, що без молитви душа не потрапить учинити нічого доброго. Ото ж нема виправдання для тих грішників, що твердять, що їм брак сили опиратися спокусам. «Якщо брак вам сили» - каже Святий Яків, - «то чому не просити її? Не маєте, бо не прохаєте!».
Нема сумніву, що ми занадто слабі, щоб опертися всім наскокам наших ворогів. Водночас нема сумніву і про те, що Бог є вірний — як запевняє нас Святий Павло — і тому не позволить, щоб спокуса перевищала наші сили. «Бог вірний, тому не дозволить, щоб ви були спокушувані більше ніж годні стерпіти. Водночас у спокусі дасть силу, щоб могли опертися». Примасій отак пояснює цю справу: «При помочі ласки зможете перемогти спокусу». Щоправда, ми немічні, але Бог сильний. Як благаємо в Нього помочі, то Він вділяє нам Свої сили. Скріпленні Богом зможемо всього доконати, як запевняє нас Святий Павло: «Можу все в Тім, що скріпляє мене!». Ось тому нема виправдання для того, хто падає, каже Святий Іван Золотоустий. Паде, бо занедбує молитву. Якщо б був молився, то вороги не були б перемогли його! «Не можна виправдувати того, хто, занедбуючи молитву, показав, що він не бажав перемогти свого ворога».

а) Молитва до Святих
Насувається питання, чи заступництво Святих доконче потрібне, щоб отримувати ласки від Бога. Нема сумніву, що християни можуть молитися до Святих як заступників перед Ісусом Христом. Своїми заслугами Святі годні виєднати нам те. чого ми не отримали б ради своїх гріхів. Так навчає Свята Церква. Тридентійський Собор затвердив це навчання оцим рішенням: «Це добра і корисна річ молитися до Святих і благати в них помочі, щоб через Ісуса Христа отримати ласки від Бога».
Кальвін неслушно осудив молитву до Святих. Це дозволена річ звертатися до Святих, які ще живуть на землі, та прохати в них помочі. Пророк Варух писав до священиків у Єрусалимі: «Моліться за нас до нашого Бога!». Святий Павло написав до християн у Солені: «Браття, моліться за нас!». Сам Бог бажав, щоб приятелі Йова поручалися його молитвам, бо хотів поблагословити їх ради його заслуг: «Ідіть до мого слуги Йова. .. Нехай мій слуга Йов помолиться за вас і ради нього пробачу ваш нерозум, Оо ви не так праведно говорили про Мене як Мій слуга Йов». Якщо ж вільно поручати себе Святим на землі, то чому б не було дозволено благати Святих у небі, що зблизька насолоджуються огляданням Бога? Подібне благання не зневажає Бога, бо нема зневаги шанувати царя в його слугах. Святий Тома каже, що воно добре звертатися до Святих, бо «молитви числених Святих часто виєднують те, чого не виєднає благання одного».
Дехто може спитатися: «По що звертатися до Святих, щоб молилися за нас, коли вони вже й так моляться за всіх, що гідні цього?» Святий Тома відповідає, що дехто не заслуговує, щоб Святі молилися за нього. «Проте стає гідний, як побожно поручається якомусь Святому».

б) Молитва до душ у чистилищі
Богослови дискутують про те. чи воно корисне поручати себе душам у чистилищі. Дехто, спираючись на авторитеті Святого Томи, твердить, що душі в чистилищі не годні молитися за нас. Святий Тома каже, що ці душі очищуються через різні терпіння. Отож вони нижчі ніж ми, що проживаємо на землі, і тому не годні молитися за нас. Це ми повинні молитися за них.
Численні ж Вчителі, от хоча б Велярмин, Сильвій, кардинал Готті й інші, дуже правдоподібно твердять, що слід побожно вірити, що Бог виявляє душам у чистилищі наші прохання, щоб ці святі душі молилися за нас. Отак між нами і ними вдержується прегарна лучність любови, як ми молимося за них, а вони за нас. Сильвій і Готті кажуть, що слова Святого Томи не заперечують їх думки. Цей Святий твердить, що душі в чистилищі не є в стані молитися, але це щось інше не бути в стані молитися, а щось інше — не могти молитися. Це правда, що ці святі душі не є в стані молитися, бо по словам Святого Томи через свої страждання вони є нижчі ніж ми. тому радше потребують наших молитов. Все таки годні молитися, бо навіть у цім стані вони є Божими приятелями. Ось якийсь батько сильно любить сина, але мусить покарати його за провину. Цей син не годен молитися за себе самого. Чому б він не міг молитися за інших і сподіватися отримати те, чого благає, як знає, що батько любить його? Бог дуже любить душі в чистилищі. Вони вже утверджені в Божій ласці цебто не годні стратити її. Отож ніщо не годне перешкодити їм молитися за нас.
Церква не молиться до них і не благає їх заступництва, бо назагал вони не знають, що ми молимося. Проте можна вірити, що Господь об'являє їм наші молитви і тоді вони з любови до нас напевно моляться за нас. Як Свята Катерина Болонська потребувала якоїсь ласки, то зверталася до душ у чистилищі, і вони негайно вислухували її. Вона заявила, що при помочі душ у чистилищі отримала багато ласк, що їх не годна була виєднати через Святих.

в) Ми повинні молитися за душі в чистилищі
Ось кілька слів про ці святі душі. Треба своїми молитвами і добрими ділами помагати цим душам, якщо бажаємо їх помочі. Це не тільки добре діло, але й водночас християнський обов'язок, бо любов ближнього вимагає, щоб ми помагали йому тоді, як він потребує нашої помочі і ми годні помогти йому без великої трудности. Це ж певне, що до ближніх треба зачислити і душі в чистилищі, бо вони — по словам Святого Августина — залишаються в сполуці Святих, хоч уже відійшли з .цього світу: «Душі добрих померлих людей не є відлучені від Церкви».
Святий Тома ще краще висловлюється про цю справу, заявляючи, що любов до душ, які в Божій ласці відійшли з цього світу, це ніщо інше ніж поширена любов, якою любимо тих. що живуть на землі. Отож ми зобов'язані, наскільки можливо, помагати цим святим душам як нашим ближнім. Душі в чистилищі знаходяться в більшій потребі наші ближні на землі, тому й маємо більший обов'язок помагати.
В якій потребі знаходяться ці ув'язнені святі душі? Це певне їхні муки дуже великі. Святий Августин заявляє: «Вогонь у чистилищі сильніший ніж яка-небудь мука, що людина зазнає в цім житті». Святий Тома думає, що вогонь у чистилищі є такий самий як у пеклі: «Той самий вогонь мучить проклятих і очищує вибранців». Цей вогонь страшно мучить душі в чистилищі, але куди більше вони терплять через те, що безпосередньо не бачать Бога. Не тільки природна, але й надприродна любов тягне ці святі душі до Бога, бо вони палко люблять Його. Ця подвійна любов викликає сильне бажання злучитися з найвищим Добром. Тим часом провини не дозволяють їм злучитися з Богом у небі. Тимчасова неможливість спричиняє їм таку велику муку, що вони відразу померли б, якщо б могли померти. Ось тому Святий Іван Золотоустий твердить, що позбавлення оглядання Бога більше мучить їх аніж всі інші страждання: «Вогонь тисячі пекел не годен спричинити таких мук, що душам у чистилищі спричиняє брак безпосереднього оглядання Бога». Ось тому ці святі душі воліли переносити всякі інші муки ніж хоча б на хвилинку бути позбавлені злуки з Богом, за якою так сильно зітхають.
Святий Тома твердить, що «страждання чистилища перевищають всякі можливі туземні болі». Святий Діонісій Картузький оповідає про одного мертвеця, що його Святий Єронім воскресив. Цей воскреслий мертвець заявив Святому Кирилові Єрусалимському, що всякі земські муки являються радощами і потіхою в порівнянні до найменших страждань у чистилищі: «Легкими видаються всі тортури, що люди коли-небудь зазнали на світі, коли порівняємо їх хоча б з найменшою мукою в чистилищі». І додав, що хто зазнав мук у чистилищі, той волів би терпіти аж до кінця світу всі болі, що люди зазнали на землі, ніж зазнавати хоча б найменшої муки в чистилищі. Ось тому згаданий Святий Кирило писав до Святого Августина, що «муки в чистилищі такі самі сильні як пекельні. Проте різняться від них тим, що вони не вічні».
Отож муки душ у чистилищі дійсно страшні. Ці душі не годні помогти самим собі, бо по словам Святого Йова: «Вони закуті в кайдани та заплутані в сітку вбогости». Щоправда ці душі призначені до неба, проте не годні туди піти, поки не скінчиться їхнє очищення. Хоч деякі Учителі думають, що ці святі душі годні молитвами трохи полегшувати свою долю, проте не можуть звільнитися з цих кайданів, поки вповні не сплатять довгів Божій справедливості. Один цистерський чернець з'явився по смерті паламареві свого монастиря й отак промовив до нього: «Будь ласка, поможи мені своїми молитвами, бо я сам не годен нічого виєднати для себе». Це згоджується з навчанням Святого Бонавентури: «Недостача не дозволяє сплачувати довгів». На його думку ці душі такі бідні, що не годні ніяк надолужити за свої провини.
Зате ми напевно можемо — бо ж це догма віри — своїми благаннями, особливо при помочі одобрених Церквою молитов, помагати цим святим душам. Не знаю, як можуть звільняти себе від провини ті, що бодай своїми молитвами відказуються помагати душам у чистилищі. Якщо ж обов'язок помагати їм не спонукує нас молитися за них, то нехай бодай любов до Ісуса Христа вчинить це, бо Спаситель тішиться, як бачить, що намагаємося визволити з чистилища Його улюблені обручниці, щоб могли пробувати з Ним у раю. Нехай зворушить нас згадка про великі заслуги, що можемо здобути собі цим виявом братньої любови супроти цих святих душ. Ці душі дуже вдячні. Вони знають, хто чинить їм добро, як своїми молитвами поменшуємо їхні страждання та приспішуємо вхід до неба. Діставшись до небесної слави, ці душі будуть завжди молитися за нас.
Господь обіцяв помилувати тих, що милосердяться над своїм ближнім: «Блаженні милосердні, бо вони будуть помилувані!». Отож слушно може сподіватися спасіння, хто помагає тим святим душам. що такі засмучені та дорогі Богові. Йонатан розгромив ворогів і своєю перемогою врятував жидівський нарід від загибелі. Батько Савло засудив його на смерть, бо покушав меду, переступаючи батьківський приказ. Нарід удався до царя і промовив: «Невже помре Йонатан, що спас Ізраїля?»
Хто своїми молитвами допоміг якійсь душі вийти з чистилища й дістатися до неба, той може сподіватися, що згадана душа отак промовлятиме до Бога: «Господи, не дозволь, щоб загинув той, хто визволив мене від мук!» Якщо ж Савло ради благань народу звільнив Йонатана від смерти, то й Бог не відмовить спасіння, бо душа, що молиться, це Його обручниця. Хто під час свого земного життя помагає цим святим душам, каже Святий Августин, тому інші помагатимуть по смерті, як опиниться в чистилищі, бо сам Бог подбає про це.
Слід зазначити, що вислухання Божественної Літургії це один із найкращих засобів, щоб помагати душам у чистилищі. Слухаючи Її, слід отак молитися за них Богові: «Предвічний Отче, жертвую Тобі за них цю безкровну Жертву Ісуса Христа з усіма болями, що їх Він зазнав в житті і при смерті. Ради його заслуг поручаю Тобі душі в чистилищі, особливо...»
Воно добре поручати Богові так само душі тих, що вмирають, бо це знаменитий акт любови ближнього.

г) Чи треба молитися до Святих?
Як іде про душі в чистилищі, то дехто може сумніватись, чи вони годні чи не годні молитися за нас, і чи воно взагалі корисно поручатися їхнім молитвам. Цей сумнів не заторкує Святих, бо нема сумніву, що воно дуже корисно поручати себе їх заступництву. Мова ж тут про канонізованих Святих, що вже розкошуються огляданням Божого обличчя. Святий Бонавентура, Велярмин і інші кажуть, що було б провиною або єрессю сумніватися про це, бо це було б рівнозначне з припущенням, що Церква годна помилитися. Суарес, Азорій і Готті трохи лагідніше дивляться на цю справу, заявляючи, що згаданий сумнів мав би єретицьку закраску, бо як Найвищий Архиерей канонізує Святих, — навчає Святий Тома — то він робить це під непомильним натхненням Святого Духа.
Але вернімся до згаданого питання. «Чи існує якийсь обов'язок звертатися до заступництва Святих?». Не хочу сам рішати цієї справи, тому тільки виложу навчання Святого Томи. Він часто, особливо в книжці «Гадки», заявляє, що кожен зобов'язаний молитися, бо тільки молитва годна виєднати від Бога потрібні до спасіння ласки: «Кожний зобов'язаний молитися, бо мусить здобути від Бога духовні добра для себе, а їх можна отримати тільки молитвою». Деінде ж у тій самій книжці висуває оцей сумнів: «Чи треба благати Святих, щоб заступалися за нас?». Ось його відповідь. Наводимо цілий текст, щоб краще зрозуміти його гадку: «Діонісій твердить, що в Божім Провидінні ближчі речі мають наближати до Бога дальші. Святі вже пробувають дуже близько Бога в небі. Отож порядок у Божім Провидінні вимагає, щоб ми, що поки що є паломниками далеко від Господа, верталися до Нього при помочі Святих. Це ж стається тоді, як Божа доброта через них роздає нам Свої дари. Вертаючись до Бога, ми повинні йти тою дорогою, якою Божі дари приходять до нас. Бог же роздає Свої добродійства ради молитов Святих угодників. Це значить, що в повороті до Бога слід користуватися посередництвом Святих. Благаючи їх, щоб молилися за нас, робимо їх своїми заступниками і посередниками перед Божим троном».
Слід підкреслити слово: «Порядок у Божім Провидінні вимагає» і особливо останні слова «Вертаючись до Бога, ми повинні йти тою дорогою, якою Божі дари приходять до нас». Святий Тома думає, що порядок Божого Провидіння вимагає, щоб люди спасалися при помочі Святих, виєднуючи собі за їх посередництвом всі ласки потрібні до спасіння.
Вкінці Святий Тома наводить закид, що воно злишне поручати себе Святим, коли Бог безконечно більше милосердний і схильний вислухувати нас ніж Святі. Навівши закид, потім отак відповідає на нього: «Господь так зарядив не тому, що бракує Йому милосердя, а щоб зберігати загально встановлений порядок, в якім другорядні причини бувають використані».
Хоч тільки до одного Бога як до джерела ласк треба молитися, кажуть Турнель і Сильвій, спираючись на авторитеті Святого Томи, все таки слід звертатися до посередництва Святих, щоб «зберігати порядок, що Господь встановив. Цей же порядок вимагає, щоб нижчі запевняли собі спасіння, благаючи помочі в вищих».


(4) Заступництво Пресвятої Богородиці
Якщо повищі твердження правдиві про Святих, то куди більше вони правдиві, як іде про заступництво Божої Матері, бо Її молитви напевно мають у Божих очах більшу вартість ніж благання всіх Святих. Святий Тома твердить, що Святі можуть спасти багато душ своїми заслугами та вислуженими ласками. Христос і Божа Мати здобули стільки ласк, що годні спасти всіх людей: «Це подиву гідне, що кожен Святий має стільки ласки, що крім себе самого годен спасти багато інших людей. Він був би найбільшим Святим, якщо б мав стільки ласки, щоб спасти всіх людей. Саме стільки ласки мають Ісус Христос і Пречиста Діва Марія».
Святий Вернард пише, говорячи про Пресвяту Богородицю: «Скарбнице ласк і Мати спасіння, через тебе маємо доступ до Сина, щоб через Тебе прийняв нас Той, що через Тебе прийшов до нас!» Як до Отця не маємо доступу хіба через Сина, що є Посередником справедливости, каже він, так до Сина не маємо доступу хіба через Його Матір, що є посередницею ласк, тому своїм заступництвом виєднує ласки, що Ісус Христос вислужив нам.
Святий Вернард дальше твердить, що Пречиста Діва Марія отримала від Бога подвійну повноту ласки. Перша повнота це Воплочення Божого Сина, що в Її лоні стався Чоловіком. Друга це повнота ласки, що ради молитов Пресвятої Богородиці отримуємо від Бога. Ось тому Святий додає: «Бог зложив всі добра в руки Марії, щоб ми знали, що всяка надія, ласка і спасіння походять від Тої, що «прийшла з пустині наповнена радощами», Вона є раєм розкошів, щоб Її пахощі та дари, цебто ласки, всюди розносилися.
Всяке добро, що маємо від Господа ми отримали через Пречисту Діву Марію. Чому ж воно так? Тому, відповідає Святий Вернард, що Бог так хоче: «Така Божа воля, щоб ми все отримували через Марію». Святий Августин ще краще виясняє, чому воно так діється. Марія — каже він — слушно зветься нашою духовною Матір'ю, бо Вона співдїяла своєю любов'ю, щоб ми отримали життя ласки як члени містичного Тіла, що Ісус Христос є його Головою. «Ясно, що Вона (Марія) є Матір'ю Його членів, якими є ми, бо своєю любов'ю вчинила, що належимо до Церкви і є членами Містичного Тіла, якого Христос є Головою». Пречиста Діва Марія своєю любов'ю причинилася до духовного народження вірних; ось тому Бог хоче, щоб Вона так само своїм заступництвом помагала їм осягати життя ласки в цьому і життя слави в другому світі. Через те свята Церква велить нам звати Її «життям, солодощами і своєю надією».
Святий Вернард заохочує нас завжди удаватися до Божої Матері, бо Син завжди вислухує Її молитви: «Звертайся до Марії. Запевняю тебе, що Син напевно вислухає Матір!» Згодом додає: «Діточки, Вона є драбиною грішників і джерелом мого довір'я та надії». Ось чому Святий зве Її драбиною. Як ступаючи по драбині, ніхто не ставляє ноги на третій щабель, поки не стане на другий, і не стає на другий, поки не став на першім, так душа не доходить до Бога хіба за посередництвом Ісуса Христа, а до Ісуса Христа не дійде хіба через Марію. Зве Її джерелом довір'я та надії, бо думає, що Бог хоче, щоб через руки Марії переходили всі ласки, що Бог роздає нам. Наостанок заявляє, що ми повинні благати в Бога всіх ласк через Марію, бо Вона отримує все, чого попрохає тому, що Бог не годен знехтувати Її прохання: «Прохаймо ласки і прохаймо її через Марію, бо Вона знаходить чого шукає, і тому не знає відмови».
Святий Єфрем погоджується з гадкою Святого Вернарда: «Пречиста Діво, нема в нас на кого надіятися тільки на Тебе!». Святий Ільдефонс заявляє: «Маріє, Бог рішив віддати в Твої руки всі добра, що бажає роздавати людям. Ось тому довірив Тобі скарби і гардероб ласки». Святий Герман ставляє Марії оце питання: «Що станеться з нами, Життя християн, якщо опустиш нас?». Святий Петро Даміян отак говорить до неї: «В Твоїх руках зложені всі скарби Божого милосердя!». Святий Антонин каже: «Хто благає ласки без Маріїного посередництва, той хоче літати без крил». Святий Бернардин Сієнський кличе до Марії: «Ти роздаєш всі ласки. Наше спасіння залежить від Тебе!». Деінде ж додає, що Бог не тільки роздає нам ласки за посередництвом Богородиці, але що Вона, ставши Божою Матір'ю, набула своєрідне право заряджувати всіма ласками, що отримуємо від Творця: «Через Пречисту Діву життєдайні ласки переходять з Христа Голови в Його містичне Тіло». І дальше каже: Відколи ця Діва Мати зачала в Своїм лоні Боже Слово, Вона — так сказати б — набула юрисдикцію над всіма дарами Святого Духа. Внаслідок цього ніхто не годен отримати від Бога ласки хіба за посередництвом цієї ласкавої Матері». З цього робить такий висновок: «Ось тому Вона роздає Божі дари, чесноти і ласки кому хоче і як хоче».
Святий Бонавентура так само висловлюється про цю справу: «Бог замешкав у лоні Діви, тому не боюся тверди і й що Вона набула своєрідне право заряджувати всіма ласками, бо вони походять із Неї немов води з океану».
Прерізні богослови, спираючись на авторитеті цих Святих, боронять гадку, що ніхто не дістає ніякої ласки хіба за посередництвом Божої Матері. Таке твердження подибуємо в Веги, Мендоси, Пачучелього, Сенєрі, Поаре, Крассета і багатьох інших письменників не виключаючи Наталього, що отак пише: «Бог хоче, щоб ми очікували від Нього всіх дібр ради могутнього заступництва Пресвятої Богородиці, якщо молимося до Неї так, як треба». Притім наводить цитату з творів Святого Бернарда: «Бог хоче роздавати нам всі добра через Марію».
Те саме каже отець Контенсон, вияснюючи слова «Ось твоя Мати!», що Христос із хреста промовив до Святого Івана. Вимовляючи це, Христос «ніби бажав зазначити, що ніхто не буде учасником Моєї Крови хіба за посередництвом Моєї Матері. Мої рани це джерела ласки, але вона не дійде до душ хіба через Марію. Мій учню Іване, стільки любитиму тебе, скільки любитимеш Мою Матір!».
Якщо Богові приємно, що звертаємося до Святих за поміччю, то куди приємніше Йому, як користуємося заступництвом Марії, щоб Вона — по словам Святого Анзельма — своїми заслугами покрила нашу негідність: «Гідність цієї Заступниці має доповняти нашу вбогість. Не з браку довір'я до Божого милосердя взиваємо Пречисту Діву Марію, але зо страху перед своєю негідністю». Святий Тома зве гідність Пресвятої Богородиці майже безконечною: «Бувши Божою Матір'ю, Вона має своєрідну безконечну гідність». Ось тому можна слушно твердити, що молитви Божої Матері мають у Божих очах більшу вартість аніж молитви всіх Анголів і Святих.
На закінчення подаємо суть того всього, що досіль було сказано: «Хто молиться, той напевно спасеться. Хто не молиться, той напевно буде проклятий. Всі Святі, за винятком охрещених дітей, що померли перед уживанням розуму, тому спаслися, що молилися. Всі ж прокляті тому погубили себе, що не молилися. Були б не загинули навіки, якщо були б молилися. Згадка про те, що так легко могли спастися, якщо б були благали в Бога ласки, і що тепер уже безповоротно проминув час прохати їх, є і завжди буде найбільшою мукою проклятих у пеклі»».


Святий Альфонс Лігуорі "Молитва - могутній засіб спасіння"


Схожі матеріали:

Категорія: Повчання, настанови | Переглядів: 1725 | Додав: Anatoliі☩UCT☩ | Теги: про молитву, як треба молитися, важливість молитви | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Присвячений Святому Йосифу - Обручнику Пресвятої Богородиці

Відправляємо:


Молитовні прохання
500

Підпишіться на оновлення:





Пошук на сайті



Даний сайт синхронізовано під браузери Mozilla Firefox та Opera
2008-2024©Ukrainian Catholic-Traditionalist
Усі права застережено. Повне або часткове використання матерiалiв www.traducionalist.at.ua дозволяється за умови посилання (для iнтернет-видань — гiперпосилання) на www.traducionalist.at.ua. Увесь матеріал, представлений на сайті www.traducionalist.at.ua, взятий з відкритих джерел. Відповідальність за достовірність фактів, цитат, власних імен та інших відомостей несуть автори публікацій.
Яндекс.Метрика