Чим є молитва?Господь Бог дав нам в руки могутню силу, що їй
навіть Він сам не може опертися, а тією силою є молитва. Молитва - це
привілей і обов'язок людини. Привілей, бо відриває нас від сотворінь і
лучить з Богом, а обов'язок, бо випливає з тієї правди, що ми Божі
сотворіння, християни і Божі діти.
Молитва - це піднесення духа до Бога або розмова
душі з Богом, а щодо християн, то це таємна і довірлива розмова Божої
дитини зі своїм Небесним Батьком. Святий Йоан Золотоустий каже: "Це
найвище достоїнство і честь людини, що вона може розмовляти та довірливо
спілкуватися зі своїм Сотворителем".
Наша душа, яка є закрита у в'язниці тіла і видимого
світу, пригадує собі своє походження і свого Отця, свою майбутню
вітчизну і теперішню недолю, відривається від земних речей, а прямує до
небесних. Шукає того, що є вгорі, тужить за тим, що є невидиме, бажає
з'єднатися з Богом, як зі своїм початком і кінцем, величає Його Маєстат,
складає Йому свої подяки, виявляє свої просьби, перепрошує за свої
гріхи, визнає свою нужденність і свою неміч - одне слово, молиться
Три умови маємо виконати, щоб дістатись до неба:
1) зберігати Божі Заповіді;
2) не впасти в духовній боротьбі;
3) витривати в Божій ласці аж до смерті.
А цього неможливо досягнути без молитви. Хто
молиться - буде спасенний, а хто не молиться, той наражає себе на втрату
вічного спасіння.
Якщо через молитву ми отримуємо наше спасіння, то
спасіння - в наших руках. Тому ніхто з нас не може легковажити молитви,
бо тут ідеться про нашу вічність.
Молитва є дією душі, бо всі її сили беруть у ній
участь. Пам'ять пригадує досконалості, діла й дари Божі, розум те все
розважає, серце переймається почуттями, воля робить постанови. Навіть
тіло на молитві складає Богові певну жертву.
Молитва є актом надприродного життя, бо переносить
нас у надприродний світ, в товариство Бога і всього Небесного Двору, але
то не ми самі молимося, а Дух Святий своєю ласкою в нас і з нами
молиться. То Він "допомагає нам у немочі нашій; про що бо нам
молитися як слід, ми не знаємо; але сам Дух заступається за нас
стогонами невимовними" (Рм. 8, 26). Він також дає нашій молитві світло, силу, піднесеність, насолоду, так що ми "проказуємо між собою вголос псалми й гимни та духовні пісні, співаючи і прославляючи у серцях наших Господа" (Еф. 5, 19).
Можна впевнено сказати, що та молитва є досконаліша, в якій ласка Божа
ефективніше діє на душу і легше спонукає її до думок, постанов і святих
вчинків, а особливо до жалю, упокорення себе, довіри і любові. Без ласки
Божої ми не змогли б належно молитися. "Твоя молитва, - каже Святий
Августин, - це розмова з Богом. Коли ти читаєш духовну книжку, Бог
говорить до тебе, а коли молишся - ти говориш до Бога". Бог цієї ласки
нікому не відмовляє, але духа молитви, тобто замилування і зосередження в
молитві дає тільки тим, які про це просять. О, який добрий Бог, що
дозволяє людині молитися! Святий Йоан Золотоустий говорить: "Треба
подивляти добротливу ласкавість Бога, який не лише дозволяє, але просто
наказує нам розмовляти з собою". Бо хто ж то є Бог? Безконечний Маєстат,
безконечна Могутність, безконечна Святість, безконечна Досконалість. А
хто є людина? "Порох і попіл" (Сир. 10, 9), "висохла трава" (Іс. 40, 8), "листок, зірваний вітром" (Йов. 13, 25). І
то цій людині Бог дозволяє говорити до Себе не один раз у житті, а
стільки разів, скільки вона сама захоче, не тільки у Своїй святині, але
на кожному місці і в будь-який час. Заледве вона відкриє свої уста або
закличе стогоном серця, Бог вже її слухає і не може чинити опір цій
покірній і довірливій молитві. "Заки просячий торкнеться дверей, - каже
святий Єфрем, - а вже йому Господь відкриє, заки перед ним упаде - вже
подасть йому руку, заки проллє сльозу - вже обсипає його помилуванням".
Тому що Бог має уподобання в молитві, як батько має уподобання і
приємність у розмові з дитиною, а кожний голос, який випливає з чистого
чи розкаяного серця, пробиває і попадає в Ісусове Серце. "Ще більше, -
каже Свята Магдалина де Пацці, - Бог певною мірою вдячний душі, яка
молиться, бо може утолити своє прагнення уділити тій душі скарбів своєї
доброти".
У книзі Одкровення святий Йоан описує, що бачив
Ангела, який стояв перед троном Божим і тримав золоту кадильницю,
наповнену пахучим тиміямом, а тим тиміямом була молитва святих. Подібно і
святий Вернард бачив Ангела, який обкаджував золотою кадильницею
монахів, які молилися в хорі. Милою є для Бога така молитва. Святе
Письмо прирівнює молитву до гри на арфі, яку Бог з приємністю слухає.
Результат нашої молитви залежить не від кількості та добору слів, а від
налаштованості серця.
Бог вимагає молитви від людини як цілопальної жертви
Богові тому, що молитва є актом пошани і визнання, які належаться
Творцеві від сотворіння. Через молитву людина визнає свою нужденність, а
відтак Всемогучість і Доброту Божу, визнає, що сама по собі є нічим,
нічого не має і нізвідки не може отримати, а тільки від Бога, який може
дати все і хоче дати все, що потрібне людині.
Людина є Божим сотворінням, тому повинна вшановувати
свого Творця. Вона є Божим дитям, тому повинна виявляти любов до свого
Батька, потребує Божих ласк, тому повинна про них просити, отримує Божі
дари, тому повинна за них дякувати. А все це виконує молитва. Отже,
молитва є пошаною сотворіння для Творця, просьбою злидаря при царських
дверях, стогоном винуватця перед троном Судді, тугою вигнанця за своєю
батьківщиною, пестощами дитини на руках батька.
Якщо людина відчуває себе людиною - вона молиться, а
якщо не молиться, тим самим доказує, що є дияволом або нерозумною
твариною, або одним і другим. Влучно сказав святий Йоан Марія Віаней, що
"людина видає двоякий крик - крик Ангела через молитву і крик тварини
через гріх". На жаль, сьогодні молитва дуже занедбана, тому люди не
тільки перестають бути християнами, але навіть людьми, а це найбільша
рана суспільства.
Чому люди не хочуть молитися? Бо одні втратили віру в
Бога - тож як можуть молитися до Того, якого не хочуть визнати? Інші
ніби вірять, але не стараються пізнати Господа Бога - тож як мають
молитися до Того, який для них чужий? Інші ніби вірять і знають Бога,
але Його не люблять, тому не дивно, що їм немилою є молитва, як акт
упокорення себе, відречення і жертви. Інші не моляться, бо не мають
доброго розуміння молитви, хибно думають, що вона є тільки механічним
вимовлянням певних слів чи формул, а звідси - духовна остиглість і
нудьга. Інші не моляться тому, що не відчувають потреби молитви. А,
однак, що ж є найконечніше над молитву?
"Молитва - це хліб душі: чим більше його їстимеш, тим станеш сильнішим ", - каже святий Августин.
Молитва потрібна для спасіння і до духовного поступу
Святий Василій Великий каже, що "молитва - це дорога
до спасіння". Як відомо, тільки той буде спасенний, хто помре в стані
освячуючої ласки. А цією ласкою Бог наділяє тільки тих, що просять її в
Нього, тобто тих, що моляться. А хто не молиться, не може сподіватися
великої ласки від Бога. Іншими словами: молитва - це середник, конечний
до спасіння.
У житті християнина молитва займає важливе місце,
тому що вона є головною допомогою, потіхою, змістом і обов'язком, так,
що можна сказати, що життя християнина повинно бути життям молитви. Наш
Божественний Вчитель каже, що треба молитися, а навіть каже, що "треба
завжди молитися і не переставати". А в іншому місці каже: "Моліться, щоб не ввійти в спокусу" (Лк. 22, 40), "Просіть, і одержите".
З цих слів святий Тома з Аквіну робить висновок, що молитва є
обов'язком для кожної людини. Молитися треба тоді, коли душа перебуває в
тяжкій спокусі або в стані гріха, або в небезпеці смерті. Молитися
повинні і ті, які беруть участь у святій Службі Божій чи приймають Святі
Тайни.
Молитва - це ключ до всіх скарбів Божої доброти. Як у
людей можна отримати все за гроші, так у Бога - все можна отримати
через молитву. Учителі Церкви твердять, що не може бути без гріха той,
який один місяць, а найбільше два, цілком занедбує молитву.
Колись сам Христос молився цілими ночами, що ж тоді
нам робити, аби осягнути спасіння? Хто не молиться, не має сили
протистояти спокусам. Така людина подібна до вояка без зброї, до птаха
без крил, до корабля без вітрил і керма. "Хто не молиться - той вже
тепер мертвий", - каже святий Йоан Золотоустий.
Знаємо, що без ласки не можемо спастися, а без
молитви не можемо отримати ласки. Святий Августин каже: "Віримо, що
ніхто не може бути спасенний, кого Бог не покличе; що жоден покликаний
не може спастися, якщо Бог йому не поможе, і ніхто не може виєднати
собі поміч, якщо не молиться". "Хоч деякі ласки, - додає святий
Августин, - наприклад зародок віри, Бог дає без молитви, однак інші
ласки, наприклад ласку витривання, Бог уділяє тільки тим, які про неї
просять".
Молитва є ключем, який відкриває скарбницю Божого
Милосердя. Якщо ти відчуваєш духовну посуху, йди з тим ключем до тієї
скарбниці, бо він має таку силу, що сам Бог не може чинити опір. "Якщо
ти не відкинеш молитви, Бог не відверне від тебе свого Милосердя", -
каже святий Августин. Немає нікого сильнішого від людини, яка молиться,
бо вона має силу над самим Богом. "Через молитву людина стає мовби
всемогутньою", - каже святий Альфонс Лігуорі.
Без молитви не можна витривати в ласці освячуючій.
Бо чим є дихання для тіла, тим молитва для душі. Аби не втратити
освячуючу ласку, треба перемогти спокуси. А хто може їх перемогти, якщо
Бог не допоможе боротися? А що випрошує Божу поміч? Тільки молитва.
Влучно підкреслює святий Пімен, кажучи: "Злі помисли
- то вогонь, а водою на нього є молитва". І як молитва дає силу і міць
проти наших духовних ворогів, так також дає нам силу піднестися з наших
упадків. Молитва - це початок навернення.
Мойсей під час битви жидів з амалекитянами молився,
підносячи руки вгору, і як довго тримав їх піднесеними, то перемагав
Ізраїль, а як опускав - перемагав Амалек. Подібно і ти, душе, коли будеш
у небезпеці, підноси руки до Бога, тоді переможеш, бо молитва
спровадить тобі на допомогу самого Бога. А якщо занедбаєш молитву - то
з певністю впадеш. Святий Йоан Золотоустий каже: "Не може бути
виправданий той, хто в спокусі упадає. Бо падає тому, що не хоче
молитися". Без молитви ми не можемо повернути собі втрачену ласку, бо
щоб виєднати Боже прощення, треба визнати себе винуватцем і припасти до
стіп Судді, благаючи милосердя. А це можемо осягнути через молитву.
Тертуліан каже: "Якщо ми смиренно молимося, то покора більше за нас
промовляє перед Богом, ніж всі заломлювання рук і зітхання, які
супроводжує гордість".
Як хворий і нагий жебрак сльозами і стогоном
пробуджує до себе жалість і милосердя перехожих, так і грішна душа
стогоном і сльозами жалю зворушує Боже Серце до милосердя.
Пророк Ісая запевняє:: "Так, народе сіонський, ти
вже не плакатимеш більше. Бог напевно змилується над тобою, коли почує
твій крик. Він, ледве почує, вислухає тебе" (Іс. 30, 19)."Благословен, - подібно потішає нас пророк Давид, - щоне відкинув моєї молитви і не забрав своєї ласки від мене" (Пс. 66, 20).
Без молитви ми не отримаємо потрібних ласк, щоб
праведно жити і витривати в доброму до кінця, а без цього також не
зможемо спастися. "Всі Святі, які нині є в небі, окрім малих дітей,
стали святими через молитву; а всі прокляті загинули, пішли до пекла, бо
не молилися", - каже святий Альфонс Лігуорі. Навіть із двох
розбійників, які висіли на хрестах побіч Ісуса, один спасся, бо молився,
а другий загинув, бо не молився.
Людина, засліплена гордістю і власною любов'ю, не
хоче визнати своєї немочі і надто прив'язана до своєї волі. Окрім того,
світові пожадливості зчиняють у душі страшний гамір і ставлять, немов
греблю, Божій ласці так, що душа не може ані піднестися до Бога, ані
почути Його голосу. А молитва упокорює людину, нагадуючи їй, що вона є
лише мізерним жебраком. Молитва втишує земний гамір в душі і на мить
відриває її від світу, а тим самим спричиняє, що ласка Божа легше
проникає до розуму і волі. "Молитва, - сказав кардинал Бона, - є
водопроводом, по якому потоки Божої ласки спливають на душу. Де її
немає, там душа висихає і поволі гине".
Якщо молитва така потрібна для звичайного
християнського життя, то наскільки ж більше потрібною вона є до
досконалого життя. Без ревної, гарячої і витривалої молитви Бог не дає
обильних ласк, а без них ми не можемо набути досконалості. Якщо Бог
кличе якусь душу до досконалішого життя, то найперше уділяє їй дару
молитви. "Тільки молитва, - каже св. Тереза від Дитятка Ісуса, - була
дверима і дорогою до тих всіх великих ласк, які я отримала від Бога".
О, якщо б ми тих дверей ніколи не закривали, нас би
тоді Бог не оминав! Без покірної і ревної молитви ми не можемо також
позбутися злих схильностей і набути досконалих чеснот. "Як може хтось
поступити в чесноті, - каже святий Йоан Золотоустий, - якщо не
звертається безустанно з просьбою до Того, який єдиний може дати ті
чесноти, і якщо не розважає чеснот Христових?" Святий Бонавентура каже:
"Добре жити вміє той, хто вміє добре молитися".
Молитва є найважливішим завданням і заняттям осіб,
що посвятили себе на службу для Господа Бога або кому повірена опіка над
іншими душами. Вона є найпотрібніша, бо без неї не можна нічого
надприродно доброго вчинити ані вести справді духовне життя.
Наш Божественний Спаситель не тільки велів нам молитися і вчив, як молитися, а також і Сам молився (Мр. 1, 35; Мт. 14, 23; Лк. 6, 12).
Усе Його земне життя було постійною і найдосконалішою молитвою. Він і
помер зі словами молитви на устах, ця молитва пливе і зараз з Його Серця
на престолі слави і з Пресвятої Тайни Євхаристії.
Жертвуй Богові всі свої думки, слова і діла, терпіння і втіхи в побожному наміренні - це найкраща молитва.