Меню сайту

Категорії розділу
Публіцистика [341] Демонологія, містицизм [81]
Молитви-екзорцизми [15] Рідкісні молитви [18]
Екзорцизм [25] Книги [21]
Молитви [191] Секти, культи, окультизм [183]
Підпілля, історія УГКЦ [65] Християнський софт [5]
Часопис "Пізнай Правду" [22] Життя Святих [117]
Творчість [16] Масонерія і антихрист [245]
Відео Online [36] о. Піо "Щоденник Любові" [5]
Християнський націоналізм [104] Безбожники [36]
Папа Бенедикт ХVI [49] Московська психіатрія (МП) [105]
Культура [17] Життя у чистоті [40]
Роздуми про віру [108] Суспільні проблеми [450]
Пророцтва, об'явлення [55] Повчання, настанови [391]
Образки, ікони [5] Пресвята Богородиця [130]
Християнська містика [27] Українознавство [76]
Наука Церкви [424] Профанації [18]
Екологія [7] Цікаво... [68]
Традиціоналізм [63] Криза Церкви. Модернізм [70]
Повчальні історії, притчі [173] Паломництво [10]
о. Габріель Аморт "Нове визнання екзорциста" [26] Подружжя [132]
Християнська етика [39] Апокрифи [2]

Друзі сайту
Унійна Традиція УГКЦ
УГКЦ (Скала-Подільська)
В обороні католицької віри
Джублик в Закарпатті
Персональний сайт Павлюк
Молитва
Промінь Любові
Голодомор-геноцид 1932-33
Аве Марія
Українська благодійницька мережа
Благодійний Фонд «ТИ – АНГЕЛ»
Допомога онкохворим дітям

Форма входу
E-mail/Login:
Пароль:

Головна » 2010 » Січень » 19 » Наука Церкви » Сьомий Вселенський Собор в Нікеї 787 р.
01:23
Сьомий Вселенський Собор в Нікеї 787 р.
Канони 367 єпископів, зібраних на Сьомому Вселенському Соборі в Нікеї 787 р.

Канон 1
Для тих, хто прийняв священичий сан, за свідоцтво та порадника правлять написані канони й ухвали, що їх охоче визнаючи, співаємо з Богомовним Давидом, кажучи до Господа Бога: «Дорогами свідчень Твоїх я налюбувався, як найбільшим багатством». Також: «Ти заповідав свідчення Твої в справедливості, справедливість Твоїх свідчень вічна; дай мені зрозуміння, і житиму». І якщо пророчий голос наказує нам вічно зберігати Божі свідчення і жити в них, то ясно, що вони мають бути незламні й непохитні. Бо ж і Боговидець Мойсей каже так: «До них нічого не причиниш і нічого не уймеш». І Божественний апостол Петро, хвалячись ними, каже: «На них бажають дивитись анголи». Так само й Павло провіщає: «Якби ми або ангол з неба почав благовістити вам не те, що ми вам благовістили, - нехай буде проклятий». А що це справедливе та засвідчено нам, то, радіючи з того, так наче набув хтось великої користи, з насолодою приймаємо Божественні канони та цілком і непохитно дотримуємося постанов цих канонів, що їх склали всехвальні Апостоли, святі сурми Духа, шість святих Вселенських Соборів, помісні собори, що збиралися, щоб видати такі заповіти, і святі отці наші. Усі бо вони, від єдиного й того самого Духа будучи просвіченими, корисне узаконили. І кого вони піддавали анатемі, тих і ми проклинаємо, кого позбавляли духовних прав, тих і ми позбавляємо, кого відлучали, тих і ми відлучаємо, на кого вони накладали єпитимії, на тих і ми накладаємо. Бо ж і Божественний апостол Павло, що дійшов до третього неба і чув невимовні слова, ясно каже: «Будьте життям не грошолюбні, задовольняйтесь тим, що маєте».

Канон 2
У псалмі ми обіцяємо Богові: «Уставів Твоїх повчуся, не забуду слова Твого», тим-то й усім християнам спасенно дотримуватись того, а найбільше тим, що прийняли на себе священний сан. Тому ухвалюємо: кожний, кого мають висвячувати на єпископа, обов'язково мусить знати псалтир; так і все своє духівництво має напоумляти вчитись із нього. Також митрополит повинен пильно випробовувати його, чи має він запал і переконання, а між іншим, читаючи священні канони, Святу Євангелію, книгу Божественного Апостола та все Святе Письмо, жити за Божими заповідями та вчити доручений йому народ, бо суть нашої ієрархії становлять Богом передані слова, тобто правдиве знання Святого Письма, як сказав великий Діонісій. Якщо ж не старається так робити й учити, не висвячувати, бо через пророка сказав Бог: «Ти відкинув знання, так і Я відкину тебе від священичої служби передо Мною».

Канон З
Вибори єпископа, пресвітера чи диякона, що їх зробили громадські впливові особи, не мають сили за правилом, яке каже: якщо якийсь єпископ використав громадських впливових осіб і через них буде висвячений на єпископа, то має бути позбавлений сану й відлучений, а також і всі його спільники. Кандидата в єпископи повинні обирати єпископи, як про це ухвалили Святі Отці в Нікеї каноном 10, який каже: єпископові належить бути призначеним усіма єпископами даної провінції; але в разі якоїсь нагальної потреби, або з якоїсь поважної причини, або відстані принаймні три єпископи мусять зійтися, а відсутні мають прислати письмову згоду, і тільки тоді може відбутися висвята. А митрополит цієї провінції має затвердити зроблену висвяту.

Канон 4
Проповідник істини божественний апостол великий Павло, як якесь правило ефеським пресвітерам, а тим більше всім священикам, сміливо сказав так: «Ні срібла, ані золота, ні одежі чиєїсь я не побажав. Я вам усе показав, що, працюючи так, треба давати слабим та пам'ятати, що блаженніше давати, як брати».1 Тому й ми, навчившися від нього, ухвалюємо: у кожному разі хай не думає єпископ з негідної користи під приводом уявних гріхів вимагати золота, чи срібла, чи чогось іншого від підлеглих йому єпископів, духовних осіб (клириків) чи ченців, бо апостол каже: «Неправедні царства Божого не успадкують»; і ще: «Не дітям треба для батьків набувати майно, а батькам для дітей». Тим-то, якщо виявиться, що хтось задля того, щоб набути золота чи чогось іншого, або з якоїсь своєї пристрасти забороняє правити Службу Божу та відлучає когось із своїх клириків або замикає чесний храм, щоб не правили в ньому Служби Божої, то такий, і на бездушні речі скеровуючи свою несамовитість, справді сам бездушний і йому треба зробити те, що він зробив іншому: і насильство його впаде на тім'я його, як на порушника Божого заповіту й апостольських ухвал, бо й Петро, верховний апостол, заповідає: пасіть паству Божу, що у вас, доглядаючи не по неволі, ані для негідної користи, а з доброго серця; ані пануйте над народом, а за взірець будьте пастві; і як з'явиться Пастиреначальник, приймете нев'янучий вінець слави.

Канон 5
Гріх провадить до смерти, якщо дехто, згрішивши, не виправляється. А ще гірше, коли жорстоко йдуть проти благочестя й істини, воліючи мамону, а не виявляючи послуху перед Богом і не дотримуючи Його постанов і правил. У таких нема Господа Бога, якщо не упокоряться та не витверезяться від свого гріхопадіння, їм тим більше годиться підходити до Бога і з жалісним серцем просити позбавити їх того гріха та просити, а не пишатись неправедним надбанням, бо Господь близько від тих, у кого засмучене серце. Через те, коли деякі нахваляються, що здобули духовний сан, давши хабаря, і на цей недобрий звичай, що відчужує від Бога та від будь-якого священства, покладають надію, а ще до того зухвало й відверто докірливими словами безчестять вибраних від Святого Духа за добродійне життя й висвячених без хабаря, то таких, по-перше, понижувати на останній ступінь їхнього сану, а якщо закосніватимуть у тому, - виправляти єпитимією. Якщо ж виявиться, що хтось зробив таке при висвяті, то треба повестись із таким за апостольським правилом, яке каже: якщо єпископ, чи пресвітер, чи диякон здобуде свій сан за гроші, то він і той, хто його висвятив, позбавляються сану та зовсім відколюються від єднання, як і я, Петро, зробив таке із волхвом Симоном. Так само й за другим каноном преподобних Отців наших у Халкидоні, який каже: якщо який єпископ перепровадить висвяту за гроші й тим самим непродавану благодать поверне на об'єкт продажу та за гроші поставить єпископа, чи хор'єпископа, чи пресвітера, чи диякона, чи когось іншого, що значиться в клирі, або поставить за гроші економа, чи екдика, чи паламаря, чи взагалі на якусь церковну посаду з тим, щоб мати мерзенний заробіток, - то такий, будучи викритий у тому, що поласився на таке, позбавляється власного сану (ступеня): і той, кого він поставив, не може скористатися з купленої висвяти або наданого сану, бо позбавляється сану чи посади, що він їх здобув за гроші. Якщо ж виявиться, що хтось став за посередника в такому мерзенному й незаконному стяганні грошей, то й цей, якщо він із клиру, усувається із свого ступеня; а як це мирянин або чернець, то відлучається від церковного єднання.

Канон 6
Є канон, який каже: двічі на рік у кожній області треба робити канонічні перевірки на зборах єпископів: а преподобні Отці на Шостому соборі, взявши до уваги труднощі для тих, що заїжджаються на збори, і брак засобів для подорожі, ухвалили, що без будь-якого ухиляння один раз на рік має бути собор, щоб виправляти огріхи: то й ми цей канон відновляємо, і якщо виявиться якийсь верховний, що заборонятиме це, хай буде відлучений. А якщо хтось із митрополитів знехтує виконати це, не з нестатку чи насильства, і не з поважної якоїсь причини, — на такого треба накласти єпитимію (кару) за канонами. Якщо ж відбуватиметься собор у справах канонічних і євангельських, тоді єпископи, що зберуться, повинні пильнувати й дбати про збереження Божественних і животворчих Божих заповітів. Бо ж хто дотрумує їх, тому буде велика нагорода ; бо заповідь - це твій світильник; навчання - це світло, а дорога до життя -це докір і наука; і заповідь Господня пресвітла, очі просвіщає . З того, що приносить із собою єпископ, не дозволяється митрополитові вимагати чи худоби, чи іншої речі. Якщо ж буде викритий у такому вчинкові, то хай поверне вчетверо.

Канон 7
Божественний апостол Павло сказав: в інших людей гріхи явні, попереджують на суд, а за іншими йдуть слідом Бо ж за попередніми гріхами й інші гріхи йдуть слідом. За нечестивою єрессю наклепників на християнство пішли й інші нечестя, бо як відняли шанування почесних образів від Церкви, то й занехаяли деякі інші звичаї, які належиться відновити й дотримуватися їх за писаним і неписаним законоположенням. Тим-то, якщо деякі почесні храми посвячено без святих мученицьких мощів, ухвалюємо: треба покласти в них мощі з належною молитвою. Якщо ж відтепер виявиться якийсь єпископ, що посвячує храм без святих мощів, то за те, що зневажив церковні передання, хай буде усунений.

Канон 8
Деякі з юдейського віровизнання, блукаючи, задумали глумитися з Христа Бога нашого; нещиро ставши християнами, потай відкидають Його й дотримуються суботи та й інше дещо юдейське виконують, тим-то ухвалюємо, щоб із такими не єднатися й до молитви та до Церкви не приймати: хай відверто будуть юдеями відповідно до їхнього віровизнання; і їхніх дітей не хрестити, і раба їм не можна купувати або набувати. Якщо ж хтось із них із щирою вірою навернеться та дотримуватиме тієї віри цілим серцем, урочисто відкинувши їхні юдейські звичаї і дії, щоб тим самим і інших виявляти та виправляти, то такого приймати і дітей його хрестити, і стверджувати, що такий зрікся юдейських помислів. Якщо ж не такі будуть, у жодному разі не приймати їх.

Канон 9
Усі дитячі байки, і несамовиті знущання, і неправдиві твори, написані проти почесних образів (ікон), треба віддати до єпископії Константинопольської, щоб поклали їх разом з іншими єретичними книгами. Якщо ж виявиться, що хтось приховує їх, то єпископ, чи пресвітер, чи диякон позбавляються свого сану, а мирянин чи чернець відлучаються від церковного єднання.

Канон 10
Дехто з клиру, відхиляючись від попередніх ухвал, покинувши свою парафію, переходить до іншої парафії, а найбільше в тому Богоспасенному й царственному місті, і влаштовуються в громадських начальників, правлячи Служби Божі в їхніх молитовницях; тим-то таких, без згоди свого й Константинопільського єпископів не дозволяється приймати в будь-якому домі чи церкві. Якщо ж хтось це зробить і буде в тому впертий, - такого видалити. А тим, що за згодою раніш згаданих священноначальників це роблять, не можна брати на себе громадських і життєвих обов'язків, бо Божественні канони забороняють це робити. Якщо ж хтось, коли виявиться, займає громадську посаду у згаданих вельмож, або хай покине її, а як ні, то видалити. А ліпше хай іде вчити підлітків і домочадців та читає їм Божественне Писання, бо для того й священство здобув.

Канон 11
Будучи зобов'язаними дотримуватись усіх Божественних канонів, ми повинні також повсякчас оберігати незмінним і те, що має бути на обов'язку економа в кожній церкві. І якщо кожний митрополит у своїй церкві поставить економа, то добре, якщо ж він не поставить, то Константинопольському єпископові надається право своєю владою визначити економа в тій церкві. Таке саме право надається й митрополитам, якщо підлеглі їм єпископи не захочуть поставляти економів у своїх церквах. Того самого пильнувати й по монастирях.

Канон 12
Якщо виявиться, що якийсь єпископ чи ігумен продав якійсь людині, що стоїть при владі, щось із добра, що належить єпископії, або віддав іншій якійсь особі, то такий продаж чи передання не тверде й не матиме сили за правилом святих апостолів, яке каже: єпископ хай піклується всіма церковними речами і ними порядкує, так наче Богові наглядає. Але не дозволяється йому привласнювати чого-небудь із того або родичам своїм дарувати те, що належить Богові. Якщо є незаможні люди, хай подає їм як незаможним, але під цим приводом хай не продає того, що належить церкві. Якщо подають як привід, що земля дає втрати і жодної користи не приносить, то й у такому разі не віддавати поля місцевим начальникам, а клирикам або хліборобам. Якщо ж застосують лукавий оборот і володар перекупить землю від клирика або хлібороба, то у такому разі продаж не може мати сили, і продане має бути повернене єпископії або монастиреві, а єпископа чи ігумена, що таке робить, треба усунути: єпископа з єпископії, а ігумена з монастиря, як розтратників того, що набували.

Канон 13
Коли трапиться за гріхи наші нещастя в церквах, що деякі святі храми, єпископії та монастирі розграбують якісь люди, і вони перетворяться на звичайні житлові приміщення, і якщо ті, що заволоділи ними, захочуть віддати, то треба відновити їх, як вони були; то добре й справедливо; якщо ж не так, то сущих у священному сані наказуємо видаляти, а ченців або мирян відлучати, як засуджених від Отця, і Сина, і Святого Духа, і будуть вони там, бо черв'як їх не
вмирає, і вогонь не вгасає. Бо ж вони стають проти Господнього голосу, що каже: «Не робіть дому Отця Мого домом торговим».

Канон 14
Усім ясно, що порядок нерозлучний із священством, і точне зберігання того, що належить до роботи священства, діло приємне Богові. А що деякі без висвяти, тільки в дитинстві прийнявши постриження голови, але не здобувши висвяти від єпископа, беруться читати в церкві з амвону, то це роблять незгідно з канонами; тим-то наказуємо, щоб відтепер того не було. Цього самого повинні дотримуватись і ченці. А посвяту на читця дозволяється робити кожному ігуменові в своєму, і тільки в своєму, монастирі, якщо сам ігумен здобув висвяту від єпископа на становище ігумена, розуміється, уже будучи пресвітером. Так само й хор'єпископи за стародавнім звичаєм з дозволу єпископа повинні підвищувати на читців.

Канон 15
Відтепер клирика не можна призначити до двох церков, бо це властиве торгівлі й негідній своєкорисливості і чуже церковним звичаям. Бо ж ми чули від самого голосу Господнього, що ніхто не може служити двом панам, бо або одного ненавидітиме, а другого любитиме, або до одного прихилиться, а другим гордуватиме. Тим-то кожний, за апостольським словом, у якому покликанні покликаний, у тому нехай і зостається, і бути повинен при одній церкві. Бо ж що для негідної користи в церковних справах буває, те стає чуже Богові. А для потреб нашого життя є різна робота: нею, якщо хтось хоче, задовольняє потребу для свого тіла. Бо ж Апостол сказав: «Самі ж знаєте, що потребам моїм і тим, хто буває зі мною, служили оці руки мої». І того треба дотримуватись у цьому Богоспасенному місті, а в інших місцевостях через брак людей робити винятки.

Канон 16
Будь-які розкоші й прикраси на тілі невластиві священичому санові і станові. Тим-то єпископ або клирик, що прикрашають себе ясним і розкішним одягом, хай виправляються. Якщо ж дотримуватимуться того й далі, піддавати їх єпитимії (карі); також і тих, що вживають пахучі мастила, бо корінь зла в надмірному нидінні - єресь християнохулителів зробилася нечистою плямою для церкви православних, і ті, що визнали її, не тільки над образами (іконами) поглумилися, але й будь-яке благоговіння відкинули й ненавидять людей, що чесно й благоговійно живуть, і здійснилося у них написане: мерзенність грішників благочестя; то якщо знайдуться такі, що насміхаються над ними, що носять простий і скромний одяг, хай виправляються єпитимією (карою). Якщо від стародавніх часів кожна священна людина задовольнялася нерозкішним і скромним одягом, бо все, що не за потребою, а для убрання береться, треба піддати обвинуваченню марноти, як каже Василій Великий. Але й різнобарвну, із шовкових тканин, одежу не носили, і по краях одежі не накладали облямівок іншого кольору, бо чули Божу мову: ось ті, що носять м'яку одежу, вони в царських будинках.

Канон 17
Деякі ченці, бажаючи стати старшими (начальниками) і зрікшись послушання, покинули свої монастирі й узялися будувати молитовні будинки, не маючи всього, що треба, щоб їх створити. Якщо хтось наважиться це робити, то місцевий єпископ повинен заборонити це. Якщо ж той має все потрібне, щоб закінчити (будування), то хай свій намір здійснює до кінця. Того самого дотримуватись і щодо мирян і клириків.

Канон 18
«Не робіть перешкод іншим», - каже Божественний апостол. Але перебування жінок у епископіях або в монастирях - то привід до всіляких спокус. Тим-то коли виявиться, що хтось має рабиню чи вільну жінку в єпископії або в монастирі і доручає їй якусь службу, то на такого треба накладати єпитимію; а того, хто занидіє в тому, видаляти. Якщо ж і жінкам дозволяється бути в позаміських будинках, а єпископ чи ігумен захоче приїхати туди, то в присутності єпископа чи ігумена аж ніяк жінка не може прислужувати, а хай перебуває окремо, в іншому місці доти, доки єпископ чи ігумен не від'їде звідти, щоб не було нарікань.

Канон19
Мерзотність сріблолюбства так опановує керівників Церкви, що навіть деякі з побожних чоловіків і жінок, забувши Господні заповіти, потрапляють в оману й приймають священний сан чи чернече життя за золото. І буває, як каже Великий Василій, негідне те, чого початок нечистий, бо негаразд одночасно служити Богові і мамоні. Тим-то, як виявиться, що хтось це робитиме, то єпископ, ігумен або хтось із священного сану повинен припинити таке робити, у протилежному разі видаляти за другим каноном Халкидонського Святого Собору, а ігуменів треба видаляти з монастиря й посилати їх до іншого на послушання; так само й ігумена, що не має пресвітерської висвяти. А про те, що батьки дають дітям потрібне до віна (посагу), і про речі, що їх приносять люди із своєї власности, присвячуючи Богові, ми ухвалюємо, щоб воно перебувало згідно з їхнім заповітом, незалежно від того, чи жертводавець буде в монастирі, чи вийде, щоб не було в цьому провини настоятелів.

Канон 20
Ухвалюємо, щоб відтепер не було подвійних (спільних) монастирів, бо це призводить до спокуси й створює перешкоди багатьом. Якщо хтось захоче разом з родиною чи родичами зректися світу й перейти на чернече життя, то чоловіки мають іти до чоловічих монастирів, а жінки - до жіночих, бо тоді це любіше Богові. А щодо тих спільних монастирів, що дотепер існують, то ними треба керувати за правилом святого отця нашого Василія і згідно з його заповітом, що заповідає так: хай не живуть в одному монастирі ченці і черниці, бо таке спільне життя призводить до перелюбства. Хай чернець не виявляє намагання розмовляти з черницею на самоті. Хай не спить чернець у жіночому монастирі і хай черниця не їсть разом з чернцем на самоті. І коли речі, потрібні для життя, приносять черницям від чоловіків, то має їх приймати за ворітьми ігуменя жіночого монастиря з якоюсь старою черницею. Якщо ж трапиться, що чернець захоче побачитись з якоюсь родичкою, то нехай розмовляє з нею в присутності ігумена, небагато і короткими реченнями, а незабаром хай відходить від неї.

Канон 21
Не може чернець чи черниця покидати свій монастир і переходити до іншого. Якщо ж трапиться таке, то треба виявити йому таку незвичну гостинність, але не належить його приймати без згоди на це його ігумена.

Канон 22
Усе приносити Богові, і не поневолювати себе своїми бажаннями - велике діло. «Бо ж чи то їсте, чи п'єте, чи що інше робите, каже Божественний апостол, усе на славу Божу робіть». І Христос, Бог наш, у Своїй Євангелії звелів відсікати зародки гріхів, бо не тільки за перелюбство карає Він, але й саму думку до замаху на перелюбство засуджує, як Він каже: хто спогляне на жінку жадібним оком, той уже вчинив перелюбство з нею в серці своєму32. З цього здобуваючи науку, ми повинні очищати свої думки. Бо ж усе мені можна, та не все на користь, як учить апостольське слово. Кожній людині треба їсти, щоб жити, і тим, що шлюбно живуть і мають дітей, не негоже чоловікам і жінкам їсти разом: тільки тим, що дають страву, хай дякують, але їсти не з якимись ганебними вигадками або з сатанинськими піснями, із співачками та блудливими вигуками, що їх докоряє пророк, кажучи: «Горе тим, що з гультяями й співачками п'ють вино, а на діла Божі не зважають і про вчинки рук Його й не згадують. І якщо будуть такі серед християн, то хай виправляться; якщо ж не виправляться, то до таких треба застосувати канонічні ухвали, що були передніше від нас. А ті, що їхнє життя тихе і одноманітне та
дали вони обітницю Господеві Богові взяти на себе ярмо чернецтва, хай сядуть на самоті і замовкнуть. Але й тим, що вибрали священне життя, не зовсім дозволяється їсти на самоті з жінками, хіба що разом з деякими Богобоязливими й побожними чоловіками й жінками, щоб ця спільність трапези провадила до духовного повчання. Того самого треба дотримуватись і щодо трапези. Якщо ж трапиться ченцеві чи людині священичого сану не мати в дорозі потрібного, а з конечної потреби захоче відпочити в готелі або в приватному будинку, то такому дозволяється це робити з конечної потреби.

http://icl.org.ua

 




Схожі матеріали:

Категорія: Наука Церкви | Переглядів: 3261 | Додав: Anatoliі☩UCT☩ | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Присвячений Святому Йосифу - Обручнику Пресвятої Богородиці

Відправляємо:


Молитовні прохання
500

Підпишіться на оновлення:





Пошук на сайті



Даний сайт синхронізовано під браузери Mozilla Firefox та Opera
2008-2024©Ukrainian Catholic-Traditionalist
Усі права застережено. Повне або часткове використання матерiалiв www.traducionalist.at.ua дозволяється за умови посилання (для iнтернет-видань — гiперпосилання) на www.traducionalist.at.ua. Увесь матеріал, представлений на сайті www.traducionalist.at.ua, взятий з відкритих джерел. Відповідальність за достовірність фактів, цитат, власних імен та інших відомостей несуть автори публікацій.
Яндекс.Метрика