З бігом часу постав
особливий рід відунів — відьми. Назва походить від відати — знати,
знати все. Бувають відьми родимі, що походять з відьомського роду, вони
конче мають малого хвоста, і бувають відьми вивчені, що відьмацтва
навчилися від кого іншого, — вони хвоста не мають. Відьом не треба
плутати з чарівницями: ці можуть робити й добро, а відьма спосібна
тільки на зло. Віра в відьом відома багатьом народам, найбільша вона в
німців, поляків і в нас; латинські народи відьом майже не знають.
Жінки
були сильніше прив`язані до нашого стародавнього поганства, і по
прийнятті Християнства ще довго сильно його трималися. І це жінки
найбільше заступили давніх волхвів, і з них постали різні відьми,
чарівниці, гадалки й т. ін.53. У Початковому Літопису читаємо: „Тако во
вся роди много волхвують жени чародійством, і отравою, і іними
бісовськими козньми". Серед стародавніх сповідних питань згадки про
ворожок знаходимо нерідко.
Відьми
відьмують, — накликують біду на людей різними способами: вони крадуть
дощ і росу, і через них лютують на землі посухи; а то можуть украсти й
місяця. Вони доять чужих корів, і нерідко можуть задоїти їх до загину,
а відьми родимі можуть доїти й на віддаль. Це вони роблять на збіжжі,
на житі, пшениці й ін. т. зв. „закрутки", — закляття на господаря,
який, коли споживе зерно з-під закрутки, то сам скрутиться, як ця
закрутка. Не вільно навіть торкатися цих закруток, — їх може зняти з
певним закляттям тільки ворожбит. По старих Київських Требниках були
особливі Молитви на зняття таких закруток. Чорні коти завжди на
послугах відьом, і тому зле людині, коли їй перебіжить дорогу чорний
кіт. В ніч під Купайла, або іншого часу, відьми й взагалі вся нечиста
сила збираються на гулянку на Лису Гору, головно на ту, що на правому
боці Дніпра біля Києва, чому „Київська відьма" завжди дуже вправна й
найлихіша. У німців відьми також бенкетують у Вальпурґієву ніч, пор.
„Фауст" Ґете.
Лиса
Гора відома в багатьох народів і з дуже давнього часу, — уже в Біблії
її згадується, пор. Числа 23. 3: „І Мілам пішов на Лису Гору" ( нічим
не покрита). Див. також Ісая 13. 2: вилисіла гора, відкрита гора
На
гулянки відьми вилітають з хати на коцюбі, вінику чи помелі, або також
на чорному коті через комин; щоб вилетіти, вони мусять намаститися
особливою мастю. Відьми часто перекидаються домовим звірем, і бігають
до людей, щоб їм шкодити. Бувало, що таких перекидьків ранили, і потім
удень бачили відьму з цими ранами. Відьма легко стає молодою й
вродливою, і такою поспішає на Лису Гору, на .бенкети з дияволами.
Відьма
завжди знається з нечистим й накладає з ним, тому й має чародійну силу.
Для свого відьмацтва відьма чи відьмак уживають особливих чарівних
речей: кістку з лиличого крила, гусячий та собачий кал, жаб і т. ін.,
та готовлять різні чародійні масті.
Відьма
не тоне в воді. По судових присудах, кого підозрівали в відьомстві,
кидали в воду: коли тримається зверху і не хоче тонути, то певна
відьма, коли ж зразу йшла на дно, то невинна 54. Часом відьми й по
смерті не гниють, бо земля їх не приймає. З історії знаємо, що року
1667-го гетьман Бруховецький спалив живу полковницю Гострую „за малую
вину", чи не за відьмування 55.
П.
Куліш твердить, що „тільки полум`я відьмам біда: бо полум`я й чорти не
заговорять (IV. 314). Іпатіїв Літопис під 1173-ім роком подає, що
галичани спалили Настю Чагрову, невінчану жінку кн. Галицького Ярослава
(оголосивши її відьмою).
Дівчата,
особливо гарні,, часом стають відьмами чи чарівницями, і приворожують
до себе гарних хлопців. Бридкі старі жінки також легко стають відьмами.
Так само бридкі чоловіки робляться відьмаками. Взагалі всякі потвори,
то відьми чи відьмаки. А вже циганки — всі відьми, і знають найрізніші
способи чарування, а ворожіння особливо, і це їхнє заняття.
Щоб
позбутися відьми, на Свят Вечір обсипають хліви й стайні маком: відьми
дуже люблять мак, і прийшовши до хліва доїти, будуть визбірувати по
мачинці, і не матимуть часу йти до худоби.
Суди на відьми були скрізь поширені, особливо в Европі. В Україні їх було зовсім мало, і то більше з польського впливу.
Цікаво,
що судові процеси на відьом були навіть і в Сполучених Штатах Америки.
Скажемо, року 1692-го в Америці 28 „відьом" були повішені „за
чарівництво і за зносини з дияволом". Року 1711-го 22 „відьмі", на
турбування їхніх родичів, були реабілітовані. А 28-го серпня 1957-го
року були реабілітовані і шість останніх.. .56
Віра
в відьми жива й сильна аж до тепер. Б. Грінченко в „Під тихими вербами"
1901 р. подає: „Це ж усьому світові звісно, що відьми корів доять і з
сохи молоко доять, і в комин літають... А хіба мало людей бачило, як
відьми перекидаються то собакою, то свинею, то копицею... Це ж і дядько
Охрім бачили, і Петренко... А в Чорновусі йшов один парубок, а вона,
така здорова біла собака, та лапи йому на плечі... А він її за лапи та
в хату притяг, та й повідрубував їй лапи... Ой, Боже, який же й
немилосердний!... Тоді пустив... Аж уранці глянуть, а у вдови-сусіди
пальці понадрубувано"... (Твори, вид. 1963 р., т. II ст. 373—374).
Вірування
в відьми зовсім живе в Україні й сьогодні. У Творах Остапа Вишні (вид.
1964 р. т. `II ст. 72) подається, що „таке сталося в одному селі на
Волині. Звернулася баба до лікарші, щоб видала їй посвідку, що в неї
хвоста нема, і що вона не відьма... Бо селяни мають її забити". Це
сталося 1924-го року...
Про
відьом маємо дуже багато різних приповідок, напр. у збірнику В.
Плавюка: Баба з чортом, як пес з хортом 4, Кума по хресті й по хвості
174 й т. ін.
Баба-яга
— це зла істота, стара відьма; вони відомі ще з дуже давнього часу, і
певне старіші від звичайних відьом. Вони часто виступають у наших
стародавніх казках: „Баба-яга, костяна нога, волосяний язик, в ступі
їздить, товкачем поганяє, мітлою слід замітає" (Рудченко: Казки, І.
135). Часто це взагалі лиха баба. Слово „яга" виводять з литовського
язя - по-нашому гадина, наше уж, давня язя - чарівниця.
У
казках буває ще й Кощій безсмертний, — старий злий відьмак, що не
вмирає, бо його душа вміло захована в замкненій скрині чи в дуплі
дерева.
Митрополит Іларіон
Дохристиянські вірування українського народу
http://hram.kiev.ua/