Дорогі брати і сестри,
Уривок з листа святого Апостола Павла до Тита, який ми щойно чули,
починається урочисто словом "apparuit”, яке згодом повторюється також в
читанні Меси на світанку: "apparuit” - тобто «явилась». Це провідне
слово, яким Церква у стислий спосіб хоче виразити суть Різдва.
Перед цим люди багато разів і в різний спосіб говорили і творили
людські подоби Бога. Сам Бог в різні способи промовляв до людей (Євр
1,1: в читанні Меси в день). Але тепер сталося щось набагато більше: Він
явився! Показався! Вийшов з недосяжного світла, в якому перебуває. Він
сам прийшов до нас. Це була велика радість Різдва для стародавньої
Церкви: Бог об’явився. Це вже не лише ідея, не лише щось, що можемо
інтуїтивно зрозуміти без допомоги слів. Він «явив Себе». Але поставмо
собі питання: Як об’явився? Ким Він є насправді? Читання Меси на
світанку пояснює це: «явилась доброта Бога… і Його любов до людей» (Тит
3, 4). Для людей дохристиянських часів, котрі на тлі загроз і небезпек
світу боялися, що також і Бог може бути не добрим, а навпаки – жорстоким
і байдужим, це було справжнє «об’явлення», велике світло яке нам
об’явилося: Бог є суцільним добром. Також і сьогодні люди, які не в
змозі більше розпізнати Бога у вірі, запитують: чи вишня міць, яка
творить і підтримує світ, є справді доброю? Або ж чи зло не є також
могутнім і оригінальним, як добро і краса, які в сяючих хвилинах
зустрічаємо у всесвіті? «Явилася доброта Бога… і Його любов для людей» –
це є нова і втішна впевненість, яка нам подарована у Різдві.
В усіх трьох Службах Різдва в Літургії Слова чуємо уривок з книги
пророка Ісаї, який описує ще більш конкретно об’явлення (епіфанію), яка
сталася на Різдво: «Дитятко нам народилося, Сина нам дано. На Його
плечах спочила влада і Його Ім’я буде: Чудовий дорадник, Могутній Бог,
Отець навіки, Князь миру. Великою буде Його могутність, і мир не матиме
кінця» (Іс 9,5). Ми напевно не знаємо, чи пророк, прорікаючи ці слова,
думав про якесь дитя, народжене у той же історичний період. Але це
видається неможливим. Це єдиний текст Старого Завіту в якому про Дитину,
про людське єство сказано: «Його Ім’я буде могутній Бог, Отець навіки».
Ми маємо справу з баченням, яке виходить поза історичні обрії у
напрямку того, що є таємниче, здійснене у майбутньому. Дитя, в усій Його
слабкості, є могутнім Богом. Дитя, в усій Його бідності і залежності, є
Отцем навіки. «І мир не матиме кінця». А перед тим пророк звіщає, про
«велике Світло», і це світло, яке походить від Нього, спалить немов у
вогні кожний жезл гнобителя, кожен чобіт вояка, що нападає, кожне
вбрання, просякле кров’ю (пор. Іс 9, 1. 3-4).
Бог об’явився як Дитя. Саме так Він протиставляється кожному насильству
і несе вість, яка є миром. Зараз, у світі, де у багатьох куточках землі
є небезпека розмаїтого насильства, в якому завжди є жезли гнобителів та
одяг, просяклий кров’ю, дивімося на Господа: Ти могутній Боже,
об’явився як дитина, і Ти явився нам як Той, що нас любить, і через
якого переможе любов. І Ти дав нам зрозуміти, що разом з Тобою мусимо
бути діячами миру. Ми милуємося Твоїм приходом у світ Дитиною, любимо
Твоє не насильство, але страждаємо з приводу того, що насильство триває у
світі, і тому також просимо Тебе: «Яви Твою могутність, Боже». В цей
наш час, у цьому нашому світі вчини, щоб жезли гнобителів, одіж обагрена
у кров і чобіт вояка-нападника були спалені, і так переможе Твій мир у
цьому нашому світі.
Різдво є об’явленням – маніфестацією Бога і Його великого світла у
Дитяті, яке для нас народилося. Народилося у Віфлеємській стайні, а не в
царських палацах. Коли у 1223 році Франциск Асізький відсвяткував в
Греччіо Різдво з волом і ослом, у стайні повній сіна, то цим показав
видимим новий вимір тайни Різдва. Франциск Асізький назвав Різдво
«святом свят» - більше ніж інші урочистості – і святкував його з
невимовною радістю. Цілував з великою набожністю образи Дитяти та як
дитина вимовляв лагідні слова, як розповідає нам про це Фома Целянський.
Для стародавньої Церкви Святом свят була Пасха: у Воскресінні Христос
розторощив двері смерті, і таким чином світ радикально змінився - Він
сотворив для людини місце в самому Бозі. Звичайно Франциск не змінив, не
бажав змінити цю відносну ієрархію свят, цілу структуру віри зі своїм
центром у Пасхальній Містерії. Однак через нього і незважаючи на його
спосіб вірити сталося щось нового: Франциск відкрив усю глибину нову
людськість Ісуса. Це буття людиною зі сторони Бога стало очевидним в
момент, коли Син Божий, народжений від Діви Марії, був оповитий в
пелюшки і покладений у ясла. Воскресіння передбачає втілення. Син Божий,
як Дитя, як справжній Син людський – це до глибини душі вразило Святого
з Асізі, перемінюючи віру в любов. «Явилась доброта Бога і Його любов
до людей» – це речення Святого Павла набуває таким чином зовсім нової
глибини. У Дитяті у віфлеємських яслах, можна, так би мовити,
доторкнутися Бога і Ним радіти. Таким чином літургій рік отримав другий
центр у святі, яке є в першу чергу святом серця.
Все це не має нічого спільного з сентименталізмом. Саме в новому
досвіді реальності людського втілення Ісуса проявляється велика тайна
віри. Франциск любив Дитятко Ісуса, тому що в цьому факті буття дитиною
він ясною побачив покору Бога. Бог став вбогим. Його Син народився в
убогості стайні. В Дитяті Ісусі Бог став залежним, таким, що потребує
любові людських осіб, з умовою просити їхню – нашу – любов. Сьогодні
Різдво стало святом магазинів, в якому сяюче сяйво приховує тайну покори
Бога, котра і нас запрошує до покори та простоти. Просімо Господа Бога
допомогти нам і перевести наші погляди з сіяючих фасадів нашого часу
так, щоб поза ними віднайти Дитину у віфлеємському вертепі, й таким
чином віднайти істинну радість та справжнє світло.
У стайні, поміж волом і віслюком, Франциск відправляв Різдвяну Св.
Месу. Згодом над цією стайнею було побудовано вівтар, щоб, як переказує
Целаній, там, де свого часу звірі їли сіно, відтепер люди могли отримати
задля спасіння душі і тіла Тіло Непорочного Агнця Ісуса Христа. У
Святу Ніч у Греччіо Франциск як диякон особисто співав гарним голосом
слова Євангелії Різдва. Завдяки чудовим різдвяним співам його співбратів
уся Літургія видавалася гімном радості. Саме зустріч із покорою Бога
перемінюється в радість.
Хто сьогодні хоче увійти у храм Народження Ісуса у Віфлеємі, відкриває
для себе, що головний вхід, який колись був висотою аж у п’ять з
половиною метрів, і через який імператори та халіфи в’їжджали до
будівлі, є майже замурований. Залишився лише низенький прохід у півтора
метри. Задум мабуть був такий, щоб краще захистити храм проти ймовірних
нападів, але в першу чергу, щоб унеможливити для будь-кого в’їзд верхи
до дому Божого. Хто бажає увійти в місце народження Ісуса мусить
нахилитись. Мені видається, що в цьому проявляється дуже глибока правда,
якої хочемо доторкнутися у цю Святу Ніч: якщо хочемо знайти Бога, який
об’явився як Дитина, то мусимо зійти з коня нашого «освіченого» розуму.
Мусимо відкинути нашу фальшиву впевненість, нашу інтелектуальну
гордість, яка нам перешкоджає прийняти близькість Бога. Мусимо
наслідувати внутрішню дорогу святого Франциска – дорогу до цілковитої
зовнішньої простоти, яка чинить серце здібним бачити. Мусимо схилитися,
йди духовно, так би мовити, на ногах, щоб змогли увійти через браму віри
і зустріти Бога, який відрізняється від наших уявлень і наших вироків:
Бога, який приховується в покорі щойно народженої Дитини. В такий спосіб
звершуємо Літургію цієї Святої ночі і відкидаємо прив’язаність до того,
що є матеріальне, вимірне і до чого можна доторкнутися. Дозвольмо, щоб
Бог нас вчинив простими, бо Він сам об’являється серцю, яке стало
простим. І молімося в цю годину в першу чергу, щоб усі ті, які змушені
переживати Різдво в бідності, у стражданнях, у вимушеній міграції, щоб
їм явився промінь Божої доброти, щоб торкнулась їх і нас ця доброта, яку
Бог, через Народження свого Сина у стайні, забажав принести у світ.
Амінь.
КАТОЛИЦЬКИЙ ОГЛЯДАЧ