ЗАГАЛЬНИЙ: За Східні католицькі Церкви, щоб їхню славну традицію знали і поважали як духовний скарб, цінний для цілої Церкви.
Святий Кипріян, який жив у III столітті, писав: «Бог один, і Христос
один, і одна Церква, і віра є одна, Його люди склеєні клеєм злагоди у
міцну єдність тіла. І ця єдність не може бути розірвана на шматки, ані
одне тіло Церкви не може бути поділене на окремі кусні». Східні
католицькі Церкви бережуть і плекають цю єдність, підкреслюючи обрядовою
лінією — традицією Церкви, де ця єдність доповнюється. Ми як члени
цієї міцної єдності маємо обов'язок пам'ятати, поважати і знати свою
участь і свою традицію у Церкві. Власним життям маємо являти світові,
що християни-католики, за словами Тертуліяна, «є спільнотою з одним
релігійним почуттям, одною єдністю порядку і одними узами надії», а наша
традиція є скарбом, який потрібно любити і поширювати у світі в такий
спосіб, щоби й інші християни виявляли бажання молитися разом з нами.
МІСІЙНИЙ: Щоб африканський континент знайшов у Христі силу
стати на шлях примирення і справедливості, згідно з вказівками другого
Синоду єпископів, присвяченого Африці.
Вибухова вдача лежить у природі людей чорного континенту. Але це не
може бути виправданням і не може толеруватися. У Христі кожен має силу і
можливість викорінити зло, гріх. Кожен може причинитися до миру і
справедливості на землі. Правда, не просто цього досягнути через те, що
мирне африканське населення часто-густо стає знаряддям ведення
нафтових, міжплемінних чи міжрелігійних воєн. Якщо вдасться донести до
свідомості більшості людей Африки, що саме Христова Церква є основним
стовпом і фундаментом правди (св. апостол Павло), і навколо цього стовпа
й на цьому фундаменті мають вибудовуватися людські стосунки, тільки
тоді вірні відчують себе людьми незалежно від політичної чи економічної
ситуації на цьому континенті і тільки тоді запанує мир і спокій у
їхніх душах.
МІСЦЕВИЙ: Щоб вірні на парафіях були переконані у важливості
своєї активної участі у справах місцевої Церкви, стали допомогою
священикам у поширенні Божого Царства.
«Церква є ділом Божого Провидіння, досягнутого через пророцтва
пророків, через воплочення і навчання Христа, через подорожі, смерть
мучеників, через гідне подиву життя святих» (св. Августин). На парафіях
вірні мусять бути свідомі своєї історії й своєї мирянської місії у
справі поширення Божого Царства. Має бути солідарність і гармонійні
стосунки між священиком і вірними, щоб плоди були явні. Священик є
делегований: має владу прощати гріхи (Мт. 28,18-20), має владу приносити
Євхаристійну жертву (1 Кор. 11,23-24), має владу говорити голосом
Христа (Як. 10,16), має законодавчу і дисциплінарну владу (Мт.
18,17-18) — це права священика, які ідуть поряд із душпастирськими
обов'язками. Вони мають рухатися в такому напрямку, що і на протилежній
стороні (у вірних), зберігалися такі права і обов'язки, які в
комплексній співпраці становили б переконливу відповідь викликам Церкви і
вели б до однодумності і сопричастя у Слові.
ПОКРОВИТЕЛЬ НА ЛИСТОПАД
СВЯТИЙ МАРТИН ТУРСЬКИЙ, З листопада
Святий
Мартин Турський народився на початку 4-го ст. в римській провінції
Паннонії. Він ріс у нехристиянській родині, а його батько, римський
воєначальник, бажав для нього військової кар'єри. Однак під час
здобування освіти в Італії Мартин ознайомився з християнством.
Потрапивши у Галлію (сучасну Францію), де служив офіцером, Мартин
однієї зимової ночі зустрів тремтячого жебрака. Не маючи грошей, він
скинув із себе плащ-накидку, розрубав навпіл мечем і віддав одну
половину жебракові. Тієї ж ночі Мартин побачив сон: Ісус Христос був
обгорнутий половинкою плаща, що дісталася жебракові. Після цього випадку
Мартин охрестився. Далі слідували роки служіння християнський вірі під
проводом св. Іларія, єпископа Пуатьє.
Пізніше Мартин усамітнився в пустині Лігуже. Це місце завдяки ньому
стало першим монастирем у Франції і розсадником монашества на цих
теренах. Багато він спричинився до поширення християнства в Галлії та
до боротьби з єресями. Особливо ж прославився Мартин тим, що читав
молитви над біснуватими. Приблизно у 370 р. його буквально виманили у
м. Тур у Франції та проголосили єпископом, хоча Мартин прагнув значно
скромнішого служіння. Та цей чоловік кремезної військової статури і
надалі з великою добротою дбав про нужденних, заслуживши собі прізвисько
Милостивого. Окрім того, Мартин заснував великий і активно діючий
центр монашого життя в Мармутьє.
Помер св. Мартин під час молитви у 397 р. Про розмах його діяльності
свідчить те, що на його похорон, за переказами, зібралося близько 2
тисяч монахів!
Плащ (капела) святого Мартина став державною святинею франкських
королів. Його використовували як хоругву, що означала присутність Бога.
Але коли цей плащ став реліквією Церкви, йому було представлено
охоронця-священика, який завжди ходив з ним. Цей охоронець плаща святого
Мартина обслуговував також релігійні потреби короля і через це отримав
титул капелана, а місце, де зберігався в поході цей плащ, стало
називатися «каплицею» — місцем богослужіння. Із занепадом королівської
влади спочатку більші васали переймали на себе королівські почесті, а
пізніше кожен лицар намагався мати при військовому підрозділі свого
власного капелана. Так з'явився інститут капеланів.
Святий Мартин Турський був одним з улюблених святих за
середньовічної Західної Європи. Він також належить до п'яти
національних покровителів Франції.»
о. Христофор ГАНИНЕЦЬ, ЧСВВ
charnetskyj.org.ua