Для того, щоб "ТАК" подружньої пари було добровільним і
відповідальним актом і щоб подружній зв’язок мав міцні і тривалі людські
та християнські основи, великого значення набирає приготування до
подружжя" (Катехизм Католицької Церкви, 1632).
Бог, створивши людину з любові, покликав її до тієї ж любові,
оскільки створив її на Свій образ і подобу. Так як Бог створив людину
чоловіком і жінкою, то їхня взаємна любов стає образом абсолютної і
вічної любові Божої, яку сам Бог благословляє: "Будьте плідні і
множіться, наповняйте землю і підпорядковуйте її собі” (Бут.1,28). Тими
словами Господь вказує нам на особливість подружжя. Воно повинне бути
чистим і святим, оскільки так як Бог діє у Святій Трійці, так само
повинна діяти родина-сім'я, яка є цеглиною не лише свого суспільства,
але цілого людства. І для того, щоб суспільство було здоровим, потрібно,
щоб здоровою була родина. Тому обов'язковим елементом до прийняття
важливого у житті людини рішення, яке тягне за собою і велику
відповідальність перед самим Творцем, є, як сказано у катехизмі,
"приготування до подружжя". Звісно ж, до такого важливого моменту як
шлюб, коли дві особи готові стати одним тілом і співдіяти у креативному
задумі самого Бога, християни повинні готуватися заздалегідь, але
найголовнішим приготуванням все-таки залишається момент заручин і власне
цей період (від заручин) до прийняття самої Тайни Подружжя. Таким
чином, бачимо, що призначення заручин - висловити свою (наречених)
згоду, але давати не лише звичайні обіцянки, приймати обов'язки і
остаточне визначення.
Але що ж таке заручини, на які сьогодні, мабуть, мало хто з людей
звертає увагу. Це маленький і короткий момент в обряді Тайни Подружжя,
про який у церковній традиції маємо згадки ще з самих початків
християнства. На жаль, у наш час таке поняття як заручини чи то у
релігійному контексті, чи у народно-обрядовому майже повністю втратило
своє значення. Втратило, бо люди не тільки не розуміють, що це таке, але
й у більшості випадків не знають, що це таке. І якщо ще де-не-де по
селах можна спостерігати весілля з усіма складовими (сватання, заручини,
оглядини, шлюб і т.д.), то по містах ця традиція вже давно забулася, і
можемо хіба побачити час від часу так звані "брами", які власне є нічим
іншим, як синтезом підготовчих етапів до вінчання. Можливо, одною з
причин, що заручини втратили свою властивість, про яку буде ще сказано, є
те, що у церковній традиції їх було об'єднано з обрядом вінчання, а з
народної традиції, у нашому більш матеріалістичному, аніж духовному
світі, вони помалу зникають (як і самі традиції загалом), адже тепер
люди просто навіть не знають, що саме заручинами починається таїнство
шлюбу.
На важливість заручин у Церкві або, краще сказати, церковних заручин
вказує 11-е правило Анкирського Собору, який відбувся у 314-315 роках, а
також 98-е правило VI Вселенського Собору і Папа Сирицій. Вони говорять
про те, що церковні заручини мали ту ж саму юридичну силу, що й
світський шлюбний контракт, який укладався обома сторонами при світських
заручинах. На Константинопольському ж Соборі (1066-67) було піднесено
важливість заручин настільки, що коли заручена особа брала шлюб уперше,
але не з тією особою, з якою була заручена, то вважалося, що це є вже
другий шлюб. А у пізніших часах, крім вінчання, були обов’язковими також
як світський шлюбний контракт, так і церковні заручини.
У період з X до XI століття обряд заручин у християнських колах
тратить своє світське значення і набуває нового літургічного, а головно
духовного значення. Таким чином відбувається вже у церкві. Але все ж
таки заручини залишаються не залежним від самого шлюбу автономним
обрядовим дійством, що відбувалося переважно під час утрені. Та до XVII
століття заручини повністю вливаються в обряд вінчання і з того часу
відбуваються не напередодні Тайни Подружжя, а стають її початком.
Як вже було згадано вище, у давні часи заручини відбувалися ще
задовго до шлюбу, а вже після повної уніфікації обряду вінчання
безпосередньо під час нього. Заручини як у давнину, так і тепер
відбуваються у церкві в притворі або у вході до церкви, якщо притвору в
храмі немає. Тут слід пам'ятати про символічність церковного обряду.
Молодята заручаються ще у вході до храму, а не при тетраподі, при якому
буде відбуватися Тайна Шлюбу. Справа в тому, що оскільки тетрапод
символізує престіл Бога для людей, то таїнство буде відбуватися перед
лицем Господа, тому молоді не можуть приступати до нього не приготовані.
І якщо у минулому після заручин проходив певний період часу, в якому
молоді готувалися до шлюбу, то тепер заручини мали б символізувати те,
що люди вже є приготованими до подружнього життя (коли пройшли
передшлюбні навчання та різні підготовки) і можуть стати перед Богом і
просити у Нього благословення на подружнє життя.
Важливу роль мають і присутні, які знаходяться у церкві (мова йде про
тих, хто спеціально прийшов на обряд, а не випадкових людей). Вони
повинні розуміти, що є також учасниками дії не лише як гості, але й як
свідки при заручинах, як це відбувалося ще у перших віках християнства.
Розглянувши все сказане вище, ми повинні розуміти і сприймати
заручини не лише як якийсь віджилий історично обрядовий факт, а як акт,
який уможливлює уділення Святої Тайни. Молодята, прийшовши до храму,
добровільно віддають себе у волю Святої Трійці, а священик, заручаючи
їх, просить Бога, щоб охоронив їх у мирі і однодумстві. Бо як Христос
обручив Церкву, так само і вони обручаються, щоб віддати себе один
одному на все життя, а разом, як одне ціле, себе повністю Богу.