Одним із встановлених Церквою засобів
духовно-морального вдосконалення людини є піст. Свята Церква
завжди підкреслює, що він є засобом, за допомогою якого християнин може
духовно зростати і внутрішньо змінюватись, відкриваючи своє серце для
Благодаті Божої. Піст згадується вже в перших главах Священого Писання.
За словами Василія Великого, піст є сучасником людства, оскільки був
встановлений Богом ще в Раю. Так у книзі Буття читаємо: «І заповів
Господь Бог людині, сказавши: від усякого дерева в саду ти будеш їсти, а
від дерева пізнання добра і зла не їж від нього, бо в той день коли ти
з’їси від нього, смертю помреш» (Бут.2,16-17).
Церква встановила для всіх християн
багатоденні пости: Великий, Апостольський (Петрівка), Успенський і
Різдвяний, які передують великим святам і служать приготуванням до їх
святкування, а також одноденні пости: у середу і п’ятницю, свята
Воздвиження Хреста Господнього, Усікновення глави святого Іоана Предтечі
та ін.
Головною метою посту є викорінення
гріха. Святитель Іоан Золотоустий з цього приводу вказує: «Хто молиться з
постом той має два крила, що легші самого вітру; він швидше вогню і
вище землі; тому, такий особливо є ворогом і воїном проти демонів, так
як немає сильніше людини, що щиро молиться і постить». Тим, хто сприймає
піст як дієту і можливість схуднути, він на користь не піде.
Піст у християнському розумінні є також
засобом стяжання Духа Святого. На це призначення вказує святий Серафим
Саровський: «Піст, молитва і будь-які інші справи християнські, якими б
добрими вони не були, не є метою християнського життя, а слугують
головними засобами для її досягнення. Істинна ж мета християнського
життя – стяжання Духа Святого Божого. Піст і молитва, милостиня і добрі
справи, що здійснюються в ім’я Христа – є дійсними засобами для стяжання
Святого Духа. Тому що добро, зроблене заради Нього, дарує вінець правди
не тільки в житті майбутнього віку, але і в земному житті переповнює
благодаттю Духа Святого».
Піст справедливо можна назвати ліками, а
час посту – лікуванням, що є найбільш правильним його розумінням. Проте
навіть найефективніші ліки часто виявляються некорисними внаслідок
невміння правильно ними користуватися. Потрібно знати, коли їх приймати і
в якій кількості, також враховувати тілесну міцність хворого, спосіб
його життя та багато іншого. Так порівняння посту з ліками показує, що
людина, яка не постить, перебуває у хворобливому стані і не бореться з
хворобою. Піст слугує ліками в духовному житті, коли є відхилення від
нормального, здорового стану. Таку ситуацію спостерігаємо всюди. Якщо б
людина будувала своє життя уважно, проявляючи прискіпливість по
відношенню до духовних предметів, якщо б їжу вживала лише для
підтримання фізичного стану організму, і все життя проводила в добрих
справах, – то не було б потреби у пості. Але, оскільки людська природа
нестійка і не схильна до утримання від надмірностей, Всевідаючий Господь
дав людині ліки у вигляді посту, щоб відволікти її від розкоші і
направити життєві піклування тільки на потрібне.
Церковне вчення про піст розглядає цей
подвиг як головну передумову до спасіння. Кожен християнин потребує як
тілесного, так і духовного посту. Тільки завдяки цьому подвигу людина
спромагається підкорити своє тіло духові, краще пізнати свої природні
потреби і навчитись ними керувати на благо душі. Незважаючи на видиму
легкість, насправді цей подвиг здобувається великими зусиллями, і не
через те, що людині важко опанувати бажання смачної їжі, а тому, що
постячись, вона бореться зі своїми гріховними пристрастями. І якщо піст
істинний, то вона, з Божою допомогою, обов’язково їх переможе.
www.monastyr.kiev.ua