Святий Великий Піст, також називають Чотиридесятниця –
це одна з найдавніших і найбільш духовних практик християнської
релігії. Історія Великого Посту давня і багата традиціями. Вона сягає
апостольських часів. Перед-пасхальний піст називається Великим не тільки
тому, що він найтриваліший, але й тому, що він суворий і найважливіший в
житті Церкви і кожного християнина.
Від IV століття маємо перші згадки про 40-денний перед-пасхальний піст. Перше свідоцтво дає нам Нікейський Собор.
Число 40, з давніх-давен мало символічне значення.
Тому воно ввійшло і до перед-пасхального посту скоріше в символічному
ніж в буквальному розумінні. У Старому Заповіті читаємо про 40 днів
потопу (Буття 7, 4), про 40-річну мандрівку Ізраїльтян по пустелі (Чис.
14, 33), про 40-денний піст Мойсея поки дістав він від Бога таблиці
закону (Вих. 34, 28), про 40-денну подорож пророка Іллі до гори Хорив (І
Цар. 19, 8). У Новому Заповіті говориться, що 40-го дня Йосиф і Марія
принесли Дитятко-Ісуса до Єрусалимської святині, про 40-денний піст
Ісуса Христа в пустелі (Мат. 4, 2), про 40-денне перебування Його на
землі після свого Воскресіння (Діян. 1, 2).
Свята Церква від самого початку приділяла велику увагу
числу 40. У перших століттях були в духовній практиці 40-денні покути, а
відтак прийшов й 40-дений піст перед Пасхою. В нашому обряді 40-вого
дня після народження приносять дитину до церкви, щоб її оцерковити, а
також на 40 день поминаємо померлих.
Ціль Великого посту
«Тому, що ми не постили, нас було вигнано з раю. Отже
дотримуймо піст, щоб повернутися туди» (Св. Василій Великий: Про піст
І). Час Чотиридесятниці має своє велике значення для нашого духовного
життя. Може сьогодні по різним причинам ми не в силі так суворо постити,
як постили колись наші пращури, але й сьогодні маємо обов'язок
дотримуватися духовного посту, це є духовне очищення і боротьба з нашими
шкідливими звичками, обов'язок молитви, практикування християнських
чеснот та добрих справ. І якраз ця наша духовна обнова є властивою і
найважливішою ціллю Святого Великого Посту.
Посні покути й поклони
У перших століттях християнства в Церкві
практикувалася прилюдна покути за різні гріхи чи провини. Багато з тих,
хто каявся, дотримуючись традицій Церкви, відбували свою покуту під час
Великого Посту. Звідси і глибоко покутний дух наших великопісних
Богослужінь.
З нашими пісними відправами тісно пов’язані поклони.
Вони бувають або до пояса, або доземні, і практикуються на всіх
Богослужіннях Великого посту. На особливу увагу заслуговує молитва св.
Єфрема Сірійського († 373) з поклонами. Ця молитва повторюється на
кожному Богослужінні. В ній наче замикається увесь зміст і ціль Великого
Посту.
Київський митрополит Георгій (1072-1073) у своєму
«Білечеському Уставі» приписує для всіх вірників по 300 великих поклонів
щоденно під час Великого посту.
Практика Великого посту
Початок посту — це час покаяння, це день спасіння. Час
Великого Посту для кожного християнина – це час духовної боротьби, в
якій беруть участь й душа й тіло. Душа бере участь через ревнішу молитву
й розважання, через контроль над думками та помислами, практикуючи
християнські чесноти і роблячи добрі справи. Це внутрішнє настановлення
душі проявляється назовні через піст і покутні справи нашого тіла. Без
тілесного посту нема й духовного посту. «Наскільки відмовиш тілу, — каже
св. Василій Великий, — настільки й додаш своїй душі блиску духовного
здоров‘я».
Великий піст у нашій церкві
Св. Теодосій Печерський (к. 1035-1074) у своєму
Київсько-Печерському монастирі, дотриму¬ючись правил св. Теодора
Студита, запровадив суворіший піст на протязі всіх 40 днів. Полегшення
всіх постів у цілій Католицькій Церкві прийшло після ІІ Ватиканського
Собору. Йдучи за вказівками цього Собору також і наші українські
католицькі Владики одобрили і для нашої Східної Церкви полегшення всіх
постів, в тому числі і Великого посту.
Незважаючи на це постанова пригадує всім вірникам про
постійний обов'язок молитви, посту та милосердя. «Нехай ці великі
полегшення — сказано на кінці згаданої постанови ІІ Ватиканського Собору
— будуть одночасно і сильною спонуканням не грішити та заохоченням до
покаяння і вшанування Бога. Нехай пам'ятають вірні християни, що в
родині, в якій затихла молитва й занепала практика посту, майже не живе
християнський дух. Тому полегшені пости, нехай скріплять ревність у
молитві і Богослужіннях, у даванні милостині, у праці та в частих святих
сповідях і Святих Причастях» (Документи ІІ Ват. Собору).
www.promin-lubovi.narod.ru