65 років тому була заборонена Українська
Греко-католицька церква. 8-9 березня 1946 року на Львівському соборі,
який ще називають псевдособор, було ухвалено рішення про перехід
греко-католиків в лоно Російської православної церкви.
Ті, хто відмовився, були репресовані. Тисячі
священиків- греко-католиків опинилися в радянському концентраційному
таборі ГУЛАГ. Серед них і провідник УГКЦ Йосип Сліпий, який керував
церквою з заслання 18 років її підпільного становища. Заборона була
знята з церкви у 1990 році.
Бі-Бі-Сі запитала викладача
Львівського університету та Православної семінарії Андрія Юраша, чому
Львівський собор, який 65 років тому оголосив про саморозпуск
Греко-католицької церкви, часто називають "псевдособором"?
А. Юраш: По-перше, на той час,
коли був скликаний цей собор, вся ієрархія УГКЦ була репресована,
ув’язнена. Тобто, церква вже залишилася без свого проводу, який єдиний,
згідно з церковними традиціями і канонами, є правосильний і чинний
скликати собори свого рівня. Друга загальна і зрозуміла обставина – це
втручання державних органів влади, НКВС, ради у справах російської
православної церкви при Раднаркомі СРСР, які, звичайно, докладали
зусиль, щоб максимально легітимізувати це зібрання духівництва і
показати його правочинність.
Бі-Бі-Сі: Але, здається,
запрошення на собор були розіслані також і деяким керівникам УГКЦ. Чи це
було просто своєрідним прикриттям і створенням видимості легітимності?
А. Юраш: Мені здається, що такого
вже не могло бути на той час, тому що до часу проведення собору вже вся
верхівка ієрархічна УГКЦ була в ув’язненні. Ще у квітні 45-го року
практично всі єпископи, кілька чільних настоятелів монастирів уже були у
катівнях НКВС. Тобто, запрошення їм в принципі не могли надсилати.
Звичайно, запрошення розсилалися усім священикам, деканам, тобто, це вже
середня і нижче середньої ланки. Вищої ланки УГКЦ на той час вже не
було на волі. Тобто, уже, відповідно, і запрошення вони не могли ні
приймати, ні заперечувати. Коли зрозуміли, що практично ніхто з
єпископів, ніхто з чільних керівників монаших спільнот УГКЦ не готовий і
не бажає співпрацювати з органами радянської влади щодо переходу у
православ’я, вони були насильницьки усунуті з самого процесу.
Бі-Бі-Сі: Чому Сталіну потрібно було ліквідовувати УГКЦ?
А. Юраш: Питання УГКЦ треба
розглядати у двох площинах, на мій погляд. По-перше, це була загальна
стратегія Радянського Союзу в той час стосовно Ватикану, який сприймався
як один із головних ворогів і опонентів ідеологічних, і відповідно,
УГКЦ, яка безпосередньо підпорядковувалася Ватикану і виглядала як один
із найбільш згуртованих своєрідних загонів Ватикану, існування якого на
теренах Радянського Союзу ніхто не міг допустити. По-друге, на той час
налагодилася вже стратегічна співпраця між радянською атеїстичною
державою і верхівкою православної церкви, яка з 1943 року після
історичної зустрічі зі Сталіним трьох митрополитів – тогочасних лідерів
російського православ’я - отримала сприяння на всіх рівнях, включилася і
стала частиною ідеологічної машини Радянського Союзу, і відповідно, яка
зі свого боку демонструвала максимальне бажання опанувати релігійний
простір Радянському Союзу, долучивши до себе обрядово дуже близьких
греко-католиків. Звісно, про реальні наслідки, про реальні пріоритети
віруючих цієї спільноти ніхто не питав і не збирався цікавитися.
Бі-Бі-Сі: Як вдалося
греко-католикам пережити десятиліття заборони в радянські часи? От
інколи, говорячи про церкву тих часів, люди називають її катакомбною. Чи
не є це перебільшенням?
А. Юраш: Це аж ніяк не є
перебільшенням, бо церква існувала лише як нелегальна структура, в
підпільному вигляді. Не можна казати, що церква мала можливості існувати
в повному своєму розмаху, як це було в довоєнні часи. Існували окремі
спільноти. І тільки нараховувалось 300 або 400 осередків, де було
зафіксовано відносно регулярне життя як первинних структур. Звичайно, це
все були нелегального характеру, підпільного штибу спільноти. Абсолютно
зрозуміло, що і віруючі колишні УГКЦ, і, до речі, треба визнати, що
значна більшість і парафіяльного духовенства греко-католицького
погодилася на запропоновану реформу адміністративну, тобто, приєднання
до російської церкви. Погодилась, маючи перед собою кілька таких
стратегічних завдань, зокрема, вижити за будь-яких умов і донести
духовну місію до народу за неможливості плекання цієї традиції, яка
історично була утверджена в регіоні, тобто, в православній формі. І
по-друге, маючи на увазі потребу зберегти хоч у будь-якій формі
структури церковні на цих теренах, які традиційно були дуже релігійними і
які максимально в собі несли заряд не лише того духовного, але й
національного змісту, без чого сприйняти греко-католицьку церкву
абсолютно неможливо.
З Андрієм Юрашом розмовляв Фідель Павленко.
КАТОЛИЦЬКИЙ ОГЛЯДАЧ