За даними родового дерева, відомого на цей час, парохом в с.
Завалеві (біля Підгайців) в 1747 році був о. Іван Глібовицький. До
шостого покоління його роду серед нащадків були такі відомі постаті в
Україні та за її межами: письменник, публіцист Б. Лепкий, кардинал
Любомир Гузар, директор гімназії Сабат, журналісти, лікарі…До шостого покоління відноситься і мій батько – Теофіль Глібовицький,
народжений в 1902 році в м. Заліщиках, де катехитом української
гімназії був мій дід Софрон Глібовицький.
У 1921 році батько закінчив українську гімназію в м. Львові, а в 1926
році – духовну семінарію, після цього митрополит А. Шептицький
рукоположив його в сан греко-католицького священика. В період з 1927 по
1933 рік був парохом в с. Вістовій, Угринові, Єзуполі та Миловані, а з
1933 року по 1947 рік – священиком в с. Підпечари.
Батько моєї мами, о. Василь Медвідський, був довгий час парохом в с.
Дубівці, а останнім часом — в м. Галичі, де в 1951 році помер і
похований на кладовищі.
Село Підпечари, де дванадцять років на парафії був мій батько, в той
час було одним із повністю сформованих сіл під суспільно-культурним,
економічним, національно-політичним оглядом.
Осередком духовного життя була старовинна церква Вознесіння ГНІХ з
парафіяльним урядом під проводом о. декана Клима Кульчицького, який
впродовж 32-х років аж до своєї смерті (1933 рік) був ревним пастирем,
щирим і відданим опікуном, дорадником, організатором і провідником села.
Був постійним головою товариства «Просвіта», катехитом в школі.
На празник Вознесіння ГНІХ відправляли панахиди на кладовищі,
з’їжджались священики з деканату. В церкві служили Святу Літургію такі
славні духівники: о. Менцінський – брат оперного співака світового
рівня, о. Іван Фіголь – відомий на всю Галичину проповідник та інші.
Після смерті о. Кульчицького в 1932 році, парохом села став мій
батько о. Теофіль Глібовицький, який перебував тут аж до «визволення»
Галичини більшовиками і до насильної ліквідації Греко-Католилицької
Церкви. Протягом свого перебування на парафії старався продовжувати всі
ті благородні справи, які започаткували попередні священики.
Мрією мого батька була побудова нової величної церкви. У 1938-39
роках заложили під неї фундамент. Однак воєнні та післявоєнні лихоліття
не дали змоги втілити цей задум в життя. Тільки тепер, завдяки старанням
пароха села о. Петра Скрипника та численної громади, закінчують
будівництво храму.
В час німецької окупації часто можна було бачити колони жидів, яких
гнали в гетто і які накидалися на опалі грушки. До речі, в нас у пивниці
переховувався лікар-єврей, про що стало відомо німцям і його прийшли
арештувати. Батько мав великі неприємності і тільки завдяки знайомству з
німецьким капітаном, який був у нас на квартирі, батько уникнув більших
репресій.
В нас на подвір’ї були склади з німецькою амуніцією, і коли були
налети літаків, ми мусіли тікати з дому за горби, тому що в разі
попадання бомби в такий склад, було б знесено все навкруги. Оскільки
напади проходили вночі, то було дуже страшно. Після «визволення», у 1945
році, вночі приїздили грабіжники, щоб поживитися – думали, що в нас
були великі статки. Хоч ми жили, як і всі люди, – бідно. Білі булочки
були тільки на Різдво і Великдень. На вікна робили збиті з дерева
заслони, щоб бандити не могли розбити їх і дістатися до хати. Ось такі
невеселі спогади з дитинства. Хоч були і приємні, радісні хвилини.
Особливо вони були пов’язані зі святами, коли на Різдво ангелик
«приносив» ялинку, святвечір, коляди і урочисті церковні відправи, а в
час Великого Посту особливо запам’яталися реколекції, які проводив
декілька днів о. Шепітка з монастиря в Погоні. Його розмови і навчання є
незабутніми. Літом 1944 року приїхала до нас знайома пані зі Львова і
запитала батьків, коли ми будемо виїжджати на захід, а батько відповів,
що він не збирається нікуди їхати. «У вас двоє неповнолітніх дітей і ви
хочете залишитися з більшовиками?», – запитала вона. Батько сказав, що
своїх людей він не залишить і мусить бути разом з ними…
Наша родина пережила страшні часи комуністичного терору. У 1947 році
батькові заборонили відправляти в церкві, оскільки він не підписав
перехід на православ’я, точніше, на підпорядкування московському
патріархату, і був зобов’язаний виїхати з села. Ми переїхали до
Станіслава, до родичів – Михайла Мацьківа, який тоді був директором
школи. Але спокійно ми жили недовго. Вже вкінці 1947 року батька
заарештували і після декількох місяців допитів так звана «трійка»
засудила його до восьми років ув’язнення за статтею 54 КК –
антирадянська пропаганда. Основними доказами «провини» були: послання
Митрополита Сліпого, релігійний календар, газети «Українське слово» та
жовто-блакитна стрічка…
На засланні батько був до 1955 року, після звільнення перебував у
Галичі, а в травні 1956 р. – помер. Серце не витримало. Його похоронили
на кладовищі в Станіславі (тепер меморіальний сквер), після ліквідації
якого перепохований в м. Галичі. У 1992 році – реабілітований.
Мій брат Роман вступив до Станіславського медичного інституту у 1947
році, а в 1948 – його викликали в НКВС і запропонували організувати в
інституті з числа студентів націоналістичну організацію – боївку… Дали
йому вибір: або погодитися на таку пропозицію з усіма відомими
наслідками, або написати заяву про звільнення з інституту, і тоді він
поїде за батьком. Звичайно, брат написав заяву на звільнення і до 1953
року працював медреєстром в поліклініці м. Галича.
У 1953 році, після смерті Сталіна, брат через міністерство добився
поновлення в медінститут, до закінчення якого до нього ставилися,
особливо викладачі та всякі «прикріплені», як до націоналіста, сина
уніата. Все це не могло не вплинути на його моральний та фізичний стан,
він помер передчасно у 1994 році, на 65-му році життя.
Я вступив до Львівського політехнічного інституту у 1951 році, але не
був в комсомолі (мене майже щодня «обробляли» в школі у м. Галичі на
предмет вступу). Довго тоді я вагався, як писати автобіографію при
вступі. Писати, що батько засуджений, що він є греко-католицьким
священиком, я не міг, бо не прийняли б. А якщо не написати, то могли
бути не менші проблеми у подальшому, коли б виявилася правда. Один з
викладачів інституту, який брав таємно шлюб в мого діда в Галичі,
порекомендував написати «покаяльну заяву»…
Але так сталося, що через такі моральні та фізичні проблеми (змушений
був жити на одну стипендію) я тяжко захворів, залишив інститут і тільки
після довгих перипетій закінчив його у 1961 році.
Страшні часи воєнного і післявоєнного лихоліття гонінь на віру
батьків, які пережила наша родина і які торкнулися кожної родини
греко-католицьких священиків та й кожної родини Галичини.
Хочеться наголосити та подякувати громаді села Підпечари, особливо
старшим людям, які знали мого батька, які в тяжкі часи переслідування
нашої родини надавали нам матеріальну, а особливо моральну допомогу.
Навіть були зібрали декілька сот підписів, як звернення, щоб відкрили
церкву і повернули батька в село. Думали, що громада може щось вирішити!
Слава Богу, у селі добудовують величний храм на міцному фундаменті,
який залишив мій батько. Його коротке життя є для нас, його нащадків,
всіх добрих людей, які його знали, прикладом служіння своїй Церкві,
своєму народові.