Історія юліанського календаря
Юліанський календар, запроваджений з 1 січня 45 р. до РХ Юлієм Цезарем. Римський календар був дуже невпорядкований. І до того ж, Цезар був верховним понтифіком, який кожного разу змушений був призначати початок нового року. У римлян новий рік починався з першого мартіуса (березень). Але Цезар дав розпорядження перенести початок нового року на януарій (січень), тому що якраз у цей час Сенат затверджував бюджет і військові походи. Спираючись на поради грецького астронома Созігена (Sosigenes) та щоб домогтися того, аби певні астрономічні події на зразок весняного та осіннього рівнодення відбувалися щороку в певний цілком визначений день, Цезар узгодив тривалість року із сонячним календарем (365 днів + чверть дня. Четвертинки дня вра ховувалися так: кожного четвертого року до календаря додавався ще один день, і тривалість місяця лютого ставала не 29, а 30 днів.
Свого часу Гай Юлій Цезар пожартував: «Римляни завжди перемагають, але ніколи не знають, коли це трапилося».
Ім’я Цезаря вшановано в латинській назві сьомого місяця (тодішнього п’ятого) – Julius. Пізніше Октавіан Август виправив конструкцію високосного року, і восьмий місяць на його честь названо Augustus. А щоб не осоромитися перед імператором-попередником, місяць серпень Augustus також отримав 31-й день, який взяли з кінця року — 29/30 лютого. Таким чином лютий вкоротився й став тривати 28 днів звичайного року й 29 високосного.
На початку IV століття в Римській імперії вже очевидно перемагало християнство. У 325 році Нікейський собор ухвалив порядок визначення дати Великодня й інших християнських свят.
Великдень віднині слід було відзначати у першу неділю після першої місячної повні, що наставала після дня весняного рівнодення. День весняного рівнодення соборним рішенням було чітко зафіксовано – 21 березня.
Проте проблема полягає в тому, що реальна тривалість астрономічного року приблизно на 11 хвилин і 13,9 секунд менша за передбачену юліанським календарем. Ця невеличка різниця призвела до того, що через 128 років після Нікейського собору реальне астрономічне рівнодення припадало вже не на 21, а на 20 березня. Ще через 128 років – на 19 березня, і так далі. За півтора тисячоліття календар знову відставав на десять днів. Що й стало причиною введення в 1582 році Григоріанського календаря. Таким чином, облік свят за юліанським календарем почав призводити до їхнього «запізнення» порівняно з природним циклом.
І вже в пізньому Середньовіччі освічені люди чітко розуміли: якщо нічого не змінити, то колись весняне свято Великодня неминуче зсунеться в реальне літо, а зимове свято Різдва – у весну. Разом з усіма іншими датами юліанського календаря. Це станеться нескоро (за кілька тисяч років) – але неодмінно станеться. Великий Данте нарікає на це в XXVII пісні свого «Раю» – яку написано було близько 1320 року!
Проте обговорення майбутньої реформи так само зайняло не одне століття. Врешті, на підставі обчислень італійського астронома Луїджі Ліліо, 21 лютого 1582 року папа Григорій ХІІІ видав буллу, згідно з якою був запроваджений новий календар.
Виникнення григоріанського календаря
Григоріа́нський календа́р, запроваджений 4 жовтня 1582 року Папою Римським Григорієм XIII, і нині ухвалений у світі як міжнародний стандарт. Статус стандарту григоріанського календаря затверджено ISO 8601. Григоріанський календар було розроблено на заміну юліанського.
Календар ділить час на календарні роки тривалістю 365 або 366 днів. Роки тривалістю 365 днів називають звичайними, а роки тривалістю 366 днів – високосними. Високосним є кожен четвертий рік, за винятком років, порядковий номер яких ділиться без залишку на 100, але не ділиться без залишку на 400. Таким чином, час поділено на цикли тривалістю 400 років. Середня тривалість року в григоріанському календарі становить 365,2425 днів або 365 днів 5 годин 49 хвилин і 12 секунд.
Кожен рік поділяється на 12 місяців із різною кількістю днів. Місяць лютий триває 28 днів у звичайні роки, і 29 днів – у високосні. Початком календарного року вважають дату 1 січня.
Два календарі – «два Різдва»
Реформа календаря мала за мету ліквідувати зсув весняного рівнодення: від запровадження юліанського календаря до 16 століття виникла різниця в 10 днів порівняно з фактичним настанням рівнодення. Оскільки дата весняного рівнодення є важливою для визначення дати Великодня, це створювало проблеми. Згідно з нововведенням папи, одразу ж після 4 жовтня 1582 року настало 15 жовтня. Цього дня в Італії, Франції, Іспанії, Португалії та Речі Посполитій (зокрема, й на території України) запроваджено григоріанський календар – десять днів було вилучено з календаря.
1583 року Григорій XIII надіслав Константинопольському Патріарху Єремії II послів з пропозицією перейти на новий календар. Наприкінці 1583 року на соборі в Константинополі пропозицію було відкинуто як невідповідну канонічним правилам святкування Великодня.
В Україні григоріанський календар де-юре було запроваджено одразу ж після його ухвалення Папою Римським (оскільки 1582 року укра- їнські землі входили до складу Речі Посполитої, що була офіційно католицькою державою). Проте в той час ситуація між Католицькою та Православною Церквою була дуже напруженою; спроби змусити православних прийняти григоріанський календар лише ускладнили ситуацію. Відтак Православна (після Берестейської унії 1596 р. це успадкувала і Греко-Католицька) Церква досі дотримується юліанського календаря.
Натомість у світському житті григоріанський календар почав діяти в Українській Народній Республіці з 16 лютого 1918 року. Закон про це було ухвалено 12 лютого 1918 року (за старим стилем) на засіданні Малої ради Української Народної Республіки в Коростені.
Незадовго до того григоріанський календар було запроваджено в Радянській Росії; згідно з декретом Раднаркому після 31 січня 1918 року йшло 14 лютого 1918 року. Російська Православна Церква й деякі інші православні Церкви не прийняли григоріанський календар, тож і далі послуговуються юліанським. У нашому народі була поширена Римо-Католицька Церква, яка перейшла на григоріянський календар, і Церкви Східного обряду – Греко-Католицька і Православна, що не перейшли на новий календар, а трималися юлі анського. Тому, хто по віровизнанню належав до римо-католиків, то святкував Різдво – 25 грудня, а хто до іншого – 7 січня.
Різниця між юліанським та григоріанським календарями
Різниця між календарями і між святкуванням Різдва та інших свят була різною в різних століттях, відносно росту астрономічної різниці часу.
XVI століття +10 днів
XVII століття +10 днів
XVIII століття +11 днів
XIX століття +12 днів
XX століття +13 днів
XXI століття +13 днів
XXII століття +14 днів
У деяких країнах, що перейшли на григоріанський календар, згодом відновлював юліанський відлік часу внаслідок приєднання до інших держав.
У XVI столітті перейшла на григоріанський календар тільки католицька частина Швейцарії, протестантські кантони перейшли 1753 року, а останній, Грізон, – 1811 року. Іноді перехід на григоріанський календар супроводжувався серйозними заворушеннями. Наприклад, коли польський король Стефан Баторій запровадив новий календар у Ризі (1584 року), місцеві купці підняли заколот, оголосивши, що зрушення на 10 днів зриває терміни поставок і призводить до значних збитків. Бунтівники розгромили ризьку церкву і вбили кількох муніципальних службовців. Справитися з «календарними заворушеннями» і повісити його керівників вдалося лише влітку 1589 року.
Дати до запровадження григоріанського календаря
Дати до 4 жовтня 1582 р. не перераховуються за григоріанським календарем і наводяться за юліанським. У зв’язку з неодночасним переходом країн на григоріанський календар можуть виникати помилки сприйняття дат: наприклад, відомо, що Мігель де Сервантес і Вільям Шекспір померли 23 квітня 1616 року. Насправді ці події відбулися з різницею в 10 днів, оскільки в католицькій Іспанії новий стиль діяв від початку запровадження його Папою, а Великобританія перейшла на новий календар лише 1752 року.
Зазвичай, проблема розв’язується наведенням дат за обома стилями: новим і старим – 23 квітня (3 травня).
Незвичайним був перехід на григоріанський календар на Алясці, оскільки там він поєднувався з перенесенням лінії зміни дати. Тому після п’ятниці 5 жовтня 1867 р. за старим стилем ішла ще одна п’ятниця 18 жовтня 1867 р. – за новим.
Деякі країни розтягували перехід на кілька років, щоб уникнути стрибка. Наприклад, у Швеції вирішили скасовувати високосні дні лютого з 1700 по 1740 роки. 1700 року було скасовано перший високосний день. Потім почалася війна і про перехід забули. Таким чином, Швеція жила за своїм особливим календарем. 1711 року Карл XII визнав це непрактичним і вирішив повернутися до старого стилю, додавши в лютому 2 дні. Тому в Швеції було 30 лютого 1712 року. Лише 1753 року новий стиль було-таки запроваджено: після 17 лютого було відразу 1 березня.
Правило запам’ятовування кількості днів у місяці
Існує просте правило запам’ятовування кількості днів у місяці — «правило кісточок».
Якщо виставити перед собою складені разом кулаки так, щоб бачити тильні сторони долонь, то по «кісточках» (суглобах пальців) на краю долоні і проміжках між ними можна визначити, який місяць є «довгим» (31 день) або «коротким» (30 днів, крім лютого). Для цього потрібно почати рахувати місяці з січня, відраховуючи кісточки і проміжки. Січню буде відповідати перша кісточка (довгий місяць – 31 день), лютому – проміжок між першою і другою кісточками (короткий місяць), березню – кісточка, і т. д. Два наступних поспіль довгих місяці – липень і серпень – потрапляють саме на сусідні кісточки різних рук (проміжок між кулаками не враховується).
Існує інше правило запам’ятовування. По 30 днів мають 4 місяці: квітень, червень, вересень і листопад. Якщо їх записати римськими цифрами, вийде – IV, VI, IX, XI.
Релігійні свята у християн західного та східного обрядів
Всі християни західного обряду (римо-католики та протестанти) відзначають нерухомі свята за григоріанським календарем, більшість православних (одинадцять Помісних Автокефальних Православних Церков, зокрема Константинопольська, Александрійська, Антіохійська, Румунська, Болгарська, Кіпрська, Елладська, Польська, Албанська та Православна Церква Чеських земель і Словаччини) відзначають нерухомі свята за новоюліанським календарем1, що співпадатиме з григоріанським до 2800 року. У той час як Православна Церква України, Єрусалимський Патріархат, Російська Православна Церква, Сербська, Грузинська, афонські монастирі та Греко-Католицька Церква для обчислення нерухомих свят користуються юліанським календарем. При цьому скрізь, крім Фінляндської Православної Церкви, дата Великодня обчислюється за юліанським календарем. Наприклад, Різдво Христове західні християни святкують 25 грудня за григоріанським календарем, а східні – 25 грудня за юліанським (у ХХ–ХХІ століттях це відповідає 7-му січню за григоріанським календарем, а з 2101 року буде відповідати 8-му січню).
Вже з 2100 року східний християнський світ стане свідком зсуву дат усіх нерухомих свят на 1 добу (вперед за григоріанським календарем), тому що різниця між календарями зросте до 14 діб. Першим зі «зсунутих» великих свят буде Благовіщення, яке припадатиме на 8 квітня за новим стилем (оскільки 25 березня 2100 за старим стилем стане 8 квітня 2100 за новим стилем). З цього часу всі свята будуть на 1 добу пізніше: Івана Хрестителя – 8 липня, святого Миколая – 20 грудня. Старий Новий рік із 2101 року буде святкуватись 15 січня.
Такий зсув дат християнських свят на 1 добу вперед відбуватиметься кожного столітнього року, номер якого не ділиться націло на 400 (2100, 2200, 2300, 2500 і т. д.). Якщо східні християни будуть і надалі дотримуватися старого стилю, а в тому числі і Греко-Католицька Церква, то до 5000 року Різдво досягне дати 29 січня за новим стилем.
Тому слід в майбутньому виправляти такі вже доказані помилки минулих поколінь. Тим більше що цілий наш український народ і так в суспільному житті живе за григоріянським календарем. Це засвідчує святкування Нового року перед Різдвом: Новий рік переважно все населення святкує за григоріанським календарем, а Різдво – за юліанським. У західному світі спочатку святкують радість Різдва Божого Сина, а вже тоді Божа Дитина приносить радість і благословення на майбутнє життя в Новому році.
Підготував
о. Андрій Коваль, СБССЙ
1 Новоюліанський календар – модифікація юліанського календаря, заснована на циклічному обертанні Землі навколо Сонця; тривалість року становить 365,242222 діб; містить 218 високосних років на 900 років. Модифікація розроблена сербським астрономом, професором математики й небесної механіки Белградського університету Мілутіном Міланковичем 1923 року. Після введення григоріанського календаря в Україні в 1918 році юліанський календар залишився тільки в Румунії, Югославії та Греції, в яких панівна Православна церква продовжувала чинити опір введенню нового календаря. Проте католицька частина населення цих країн вже давно відзначала всі свята за новим стилем, а православна – за старим. Такий різнобій приводив до непорозумінь, що змусив Церкву і урядові органи зайнятися календарною реформою.
У травні 1923 року у Вселенському Патріархаті відбувся Собор православних східних Церков, скликаний патріархом Мелетієм IV. На ньому було обговорено календарне питання і прийнято рішення про реформу. Щоб не приймати григоріанський календар, «вихідний від католицького Папи», було вирішено ввести Новоюліанський календар. Цей календар був розроблений сербським астрономом, професором математики і небесної механіки Бєлградського університету Мілутіном Миланковичем.
Його стаття, що з’явилася в 1924 році в астрономічному віснику «Astronomische Nachrichten», називалася: «Кінець юліанського календаря і новий календар Східної Церкви». На відміну від григоріанського календаря в ньому викидається не 3 доби в 400 років, а 7 діб в 900 років.