Молитва — це вагома складова фундаменту, на якому будується життя
цілої Церкви та життя поодиноких церковних громад-парафій, не кажучи вже
про життя у Христі кожного християнина. Так, учні Христові від самих
початків Апостольської Церкви перебували у «повчанні апостолів»,
«ламанні хліба» та «молитвах» (Дії 2:42). Перші християни добре розуміли
важливість молитви.
Молитва згідно Григорія Ніського — це «керманич хору християнських
чеснот», бо «жодна із чеснот не є сталою без молитви». «Чеснота молитви
звершує таїнство нашого єднання з Богом, і вона є зв’язком розумних
створінь із Творцем» — навчав Григорій Богослов. «Постійно моліться» —
наголошує апостол Павло.
Молитва — це піднесення душі й серця до Бога. Однак, доки ми живемо в
тілі, на землі, молитва наша, природно виражається у різноманітних
зовнішніх формах. Це і коліноприклоніння, і хресне знамення, і
возношення рук, і використання різноманітних богослужбових жестів та
обрядів.
Що таке молитва?
Це наша особиста розмова з Богом, спілкування з Ним на одинці чи
колективно в спільноті. Апостол Іван дав таке визначення молитви: «І це є
сміливість, яку маємо до нього (Ісуса), бо якщо чогось попросимо по
його волі, вислухає нас. І якщо знаємо, що вислухає нас в чому лиш
попросимо, знаємо, що одержуємо те, що просили ми в нього» (1 Ів 5:14,
15). Апостол Павло каже наступне про молитву: «Нічим не журіться, але в
усьому молитвою і благаннями з подякою висловлюйте ваші прохання Богові»
(Фил. 4:6).
Чому слід нам молитися?
Святе Письмо навчає, що молитва — це заповідь Господня і привілей для християнина.
Ісус дав заповідь молитви: «Просіть і дасться вам; шукайте і
знайдете; стукайте і відчинять вам; бо кожний, що просить, отримує; а
той, що шукає, знаходить; і тому, що стукає, відчиняють» (Мат. 7:7, 8).
«Говорив же (Ісус) притчу до них, як треба завжди їм молитися і не
піддаватися...» (Лк. 18:1). «Завжди радійте, безпереривно моліться, за
все дякуйте: бо це божа воля в Ісусі Христі щодо вас» (1 Сол. 5:17). «В
молитві будьте терпеливі, чуваючи в ній з подякою» (Кол. 4:2).
Згідно слів Ісуса, записаних євангелістом Іваном, молитва — це наш
привілей: «Дотепер ви не просили нічого в моє ім’я. Просіть — і
одержите, щоб ваша радість була повною» (Ів 16:24). Апостол Павло каже
про привілей молитви: «Приступім, отже, сміливо до престолу ласки, щоб
одержали ми милосердя і знайшли ласку для своєчасної допомоги» (Єв
4:16).
Чи Ісус дав конкретні вказівки стосовно молитви?
Ісус дав християнам на всі віки зразок молитви, яку ми знаємо як
молитву «Отче наш», яку можемо прочитати в Луки (1:2-4) та Матвія
(6:9-13). Цією зразковою молитвою Ісус нас навчив, з яких складових
моментів слід будувати молитву, а саме: звернення по імені до Бога,
звеличення Бога, підпорядкування Божій волі, прохання, прикінцева
прослава.
Яку тілесна постава і жести мають супроводжувати нашу молитву?
Це передовсім постава стояння на ногах (Мк. 11:25) і молитва
навколішки із схиленим обличчям додолу (Мт 26:39). Перші християни
адресували свої молитви до Отця Небесного, проказуючи молитви «в ім’я
Ісуса з Назарету», а також — до Христа «в Його ім’я» (пор. Мат. 6:9,
Іван 16:23, 15:16, Дії 12:5). Лиш згодом, вкінці першого століття,
оформилась сучасна тринітарна формула молитовної прослави Бога, на
зразок: «Слава Отцю і Сину і Святому Духові, тепер і повсякчас і на віки
віків, Амінь».
Євангелист Іван подає наступний наказ Ісуса — впевнено просити у
молитві необхідних ласк: «Дотепер ви не просили нічого в моє ім’я.
Просіть — і одержите, щоб ваша радість була повною» (16:24). «Просити в
ім’я Ісуса» — означає молитися, аби наше життя і прохання, в першу
чергу, були у згоді з Божою волею, а Бог відповідає на наші молитви не
задля наших заслуг, а задля спасительних заслуг Христа Спасителя.
У чому сила та могутність нашої молитви?
Сила нашої молитви у нашій співдії з Божою благодаттю та нашому
особовому спілкуванню зі Святим Духом як з Богом. Апостол Павло так про
це сказав: «Постійно моліться Духом усякою молитвою і благанням» (Еф.
6:18). У посланні апостола Юди також сказано: «моліться в Святім Дусі»
(Юд 20).
Також християнська молитва характеризується «вірною настановою»
(молитовною поставою людського духа), яка визначається згідно Святого
Письма, як: шанобливе благоговіння перед Богом, відважність, наявність
віри у Бога, вдячність, витривалість, покладання остаточної надії на
Бога у наших справах, щирість/чесність, відкритість до Бога, упевненість
що Бог вислухає нашу молитву.
Коли слід молитися? Чи існує певний припис щодо часу молитви?
Християни покликані молитися постійно, у будь-який час і при кожній
нагоді на словах чи в своєму дусі (молитвою у розумі та серці) (пор. Лк.
18:1; Кол. 4:2; Еф 6:18). У своєму земному служінні Христос і Його
апостоли мали звичай розпочинати і закінчувати кожен день ранішньою і
вечірньою молитвою (пор. Мк. 1:35; Дії 3:1).
Які існують види християнської молитви?
У Святому Письмі знайдемо згадку про три основні різновиди
християнської молитви, а саме: індивідуальну молитву на одинці з Богом,
спільну молитву зібраних разом учнів Христових, заступницьку молитву за
потреби інших людей (присутніх поряд чи відсутніх). А також згадується
молитва-благання, молитва-прохання, молитва-подяки, молитва-прослави
Бога (пор. 1 Тим. 2:1).
Ісус навчав своїх учнів про необхідність особистої молитви наодинці
(пор. Мт. 6:6), яка поглиблює особове спілкування з Богом. Учні Христові
показали приклад вагомості спільної молитви на християнських церковних
зібраннях (пор. Дії 4:24; 12:5,12; Еф. 5:19,20). Апостол Павло ревно
закликав учнів Христових до молитви такими словами: «наповняйтеся Духом,
говорячи собі в псальмах, і співах, і духовних піснях, виспівуючи і
співаючи в ваших серцях Господеві, дякуючи завжди за все Богові й Отцеві
в ім’я нашого Господа Ісуса Христа» (Еф. 5:19,20). Зі слів апостола
Павла бачимо, що перші християни у контексті молитви вживали псальми
Давида, співали побожних пісень, дбали про належний «молитовний настрій»
свого духа. Також у житті апостола Павла бачимо яскравий приклад
заступницької молитви один за одного Христових учнів (пор. Дії 20:36).
Які умови того, що Бог вислуховуватиме наші молитви?
Перша вимога до нас: слід просити те, що згідне з Божою волею (пор. 1
Ів 5:14). А про волю Божу дізнаємося таким чином: «Якщо перебуватимете в
Мені і Мої слова в вас перебуватимуть, що тільки хочете, просіть, і
буде вам» (Євангелист Іван 15:7).
Друга вимога до нас: слід просити з вірою у Бога (пор. Мт. 21:22). «Без віри неможливо догодити Богові» (Єв. 11:6).
Як Бог, згідно Святого Письма, відповідає на наші молитви?
«Так» — для добрих справ (Пс. 85)
«Ні» — для шкідливих справ (Яків 4:3)
«Почекай» — і подивись чи твоє бажання продиктоване справжньою мудрістю чи житейською гордістю (пожадливістю) (пор. Лк 11:8).
Які існують перешкоди для нашої молитви? Що в нас робить наші молитви «неефективними»?
Наші молитви стають «неефективними» (просимо і не отримуємо), згідно
Святого Письма, оскільки в нашому житті присутні наступні перешкоди: не
висповіданий гріх (без покаяння у ньому і бажання змінювати своє життя
згідно з Божими заповідями), невірні мотиви для молитви («не на добро
просите, а щоб розтратити на ваші пристрасті» Яків 4:3), брак віри що
отримаємо (пор. Мк 11:24,25), наявність проблем у сімейних стосунках
(невирішені образи та інші які руйнують мир у стосунках — пор. 1 Пт.
3:7), брак любові та милосердя у серці до ближніх (пор. Пр. 21:13).
Про які речі слід молитись в першу чергу християнам?
Християни, в першу чергу, у своїх молитвах просять про наступні речі:
про Божий дар спасіння для себе і своїх ближніх; за розширення Божого
Царства у світі; за дар мирного життя у державі; за церковну і світську
владу (пор. 1 Тим. 2:1-3); за покликання (священичі, чернечі) та
місіонерів по цілому світі, за «переслідуваних і гнаних за правду» Божу
по цілому світі; за «хліб насущний», дар «Божої мудрості», за хворих і
немічних людей. Те, що ми завершуємо наші молитви єврейським словом
«Амінь», пригадує нам, що ми поручаємо наші молитви, потреби і себе
самих Богові, й очікуємо відповіді, яка буде відповідати Божій волі.
Загалом, слід сказати що християнин, який не молиться взагалі, або
час-до-часу звертається до молитви, не перебуває «у Христі» та «Божій
волі», і не може сподіватися, що Бог стане для нього «місцем захисту» у
сприятливий або скрутний час (пор. Пс. 91). Без молитви не можливо
будувати нормальне християнське життя, і не можна сподіватися, що наша
парафія стане справжньою спільнотою братів і сестер у Христі.
www.livingrosary.org.ua