Серед церковних і політичних чинників, якими деякі священики мотивували своє небажання "возз'єднуватися", був і страх втратити авторитет серед вірних. Зокрема о. Володимир Ковальський з Львівщини боявся, що парафіяни виженуть його з церкви за зміну релігії.
З іншої сторони, приховування частиною духовенства факту свого возз'єднання, показує, що страх перед реакцією населення був більшим, ніж просто риторичною формулою у діалозі з владою. 1959 р. - через 13 років після офіційної ліквідації УГКЦ - о. Бемко із с. Брюховичі Львівської області зізнався, що має вплив на вірних лише тому, що нічого не говорить їм про "православ'є". Звернення ОУН до українців греко-католиків із закликом не переходити на російське православ'я датується літом 1945 року. Оунівці вважали, що перехід до РПЦ "буде насильницьким національним об'єднанням" українського народу з московським, що веде до ліквідації українства шляхом денаціоналізації і русифікації. Націоналісти сприймали "возз'єднання" як акт конфесійної та національної зради, а підписаних священиків таврували за те, що вони "в ім'я земного страху перед енкаведівським злодієм і розбійником, в ім'я руського спокою і теплої посади продають себе, віру Церкви і народу". Подекуди оунівці вдавалися і до фізичної розправи над "підписаними" священиками. Ці акти терору суттєво не вплинули на хід "возз'єднання" компартії.
Одним із можливих пояснень слабкого опору населення насильницькій православізації може бути недостатній рівень ознайомлення греко-католицького духовенства і вірних з деталями возз'єднання.
У липні 1945 р. у листі до Г. Карпова зазначалося, "що возз'єднання ГКЦ з РПЦ треба в основному завершити до того моменту, коли уніатам стане відомо, що Ініціативна група і прихильне до неї духовенство відлучене Папою".
Оскільки мова йде здебільшого про сільське населення, то залежно від рівня грамотності основними джерелами інформації для нього були не публікації у пресі або листівки, а повідомлення від священика або чутки. Греко-католицькі священики мали великий авторитет серед вірних, тому останні покладалися на них у справі возз'єднання.
На думку підпільної монахині Марії Дикої, люди перейшли на православ'я, "бо їхні священики перейшли", додаючи: "Вони не знали, що роблять, а священики знали".
Очевидно, більшості мирянам бракувало розуміння конфесійних відмінностей між греко-католицькою і православною вірою. Наприклад, підпільна греко-католичка Анна Майданівська так пояснює, чому тривалий час відвідувала православний храм: "Я не знала, я думала, що то все Католицька Церква, така, як є. Мама не вчили того, що то є така і така. Була Церква одна, і до неї ходили". Якщо священик не зізнався у своєму переході на православ'я, то парафіяни могли й не помітити змін, адже ходили вони до тієї ж церкви, де правив той самий священик, а обряд спочатку залишався незмінним.
Загалом більшість греко- католиків і далі відвідували свої храми. Підпільна греко-католичка Марта Малкош зазначає: "Тому що наші люди, особливо із Західної України, були інакше виховані, вони дотримувалися своїх традицій, своєї віри. Мимо того, що вони ходили до православної церкви, але вони казали: "Ми ходимо, бо то наша церква. Ми її збудували. То є наша церква, і ми ходимо до неї".
Зі слів о. Михайла Косила, його односельчани казали: "А що нам священик. Нам щоб тільки Служба проводилася. Хай не тільки Папу не згадує, а хай Патріарха згадує, а хай навіть і чорта згадує, нам церква потрібна". Сучасні християни так само трактують своє практивування віри. Їм неважливо, до якої Церкви ходити: чи вона католицька, чи православна, Московського чи Київського патріархату, а може навіть протестанська. Вони кажуть: "Бог один, а якої віри - немає значення". Тут у відповідь їм згадаймо святого апостола Павла, який вчив: "Один Бог і одна віра", чи святого Августина: "Де Петро - там Цеква", тобто тільки Католицька Церква є правдивою.
Як зазначає з цього приводу дослідниця Наталія Шліхта, представники літургійної Церкви не могли уявити свого релігійного життя без регулярного відвідування Літургії, а тому практика відвідування після 1946 р. греко-католиками православних храмів була доволі поширеною.
Відповідно відсоток мирян, які перестали відвідувати православні храми, був відносно невеликим. Деякі греко-католики покидали свої парафії незалежно від позиції священика. Наприклад у с. Родатичах Городоцького району Львівської області, де священик не повідомив про зміну юрисдикції, близько десяти родин перестали відвідувати храми, коли з церкви зникли католицькі образи. Подібно батьки о. Михайла Косила з Івано-Франківщини разом з іншими парафіянами відійшли від церкви, коли внаслідок зміни звичних обрядів московськими зрозуміли, що "священики-зрадники".
Сестра Ангелина Чайка згадує, як докоряла священику за перехід у РПЦ: "Отче, що ж ви зробили? Я Вас не вчу, отче, але так від щирого серця хочу, щоб Ви були там, де я - в Небі, а не деінде". Подібні висловлювання свідчать, що багатьом мирянам було притаманне трактування "возз'єднання", як зради своєї віри і втрати спасіння.
Однак найбільше опір возз'єднанню чинили громади, де священик не підписався і заздалегідь повідомив парафіянам про загрозу "оправославлення". Таку думку висловлює о. Павло Менделюк: "Де був ревний пастир, де був ревний священик, де він ревно проповідував народові, де народ був утверджений у правдивій католицькій вірі, священика заарештували, церкву замкнули, а люди православного попа ніколи не пустили до села, бо мали фундамент віри". Подібно сестра Мокрина Шевчук зазначає, що майже ніхто з мешканців її села, де священик не возз'єднався, не відвідував православного храму в сусідньому селі.
Підготував о. Богдан Турчиняк, СБССЙ
Греко-Католицька Традиція 7, липень 2014 р.Б. / http://www.saintjosaphat.org