У Новому Завіті день Господній, тобто Страшний Суд, друге пришестя
Христове, порівнюється з нічним приходом злодія: Прийде ж день
Господень, як тать у ночі (2 Пет. 3, 10). Є ще кілька схожих місць.
Ми знаходимося в гріховному забутті, як би сп'янені гріхом і зв'язані
своїми пристрастями, як і спляча людина не сприймає навколишнє і не
здатна до дії. Якщо вона прокинеться, коли злодій уже ввійде в її
будинок непоміченим і зробить свою справу, то буде пізно. Якщо з нашого
гріховного забуття нас виведе тільки Страшний Суд, буде пізно каятися.
Треба, щоб день Господень наступив для нас до Страшного Суду, щоб
Христос не прийшов до нас, «як тать у нощи».
Недобрим здається порівняння Богочоловіка зі злодієм, але це ми
такі, що Він для нас як злодій. Занадто розпущені діти, що влаштували у
своєму будинку погром, і не радіють з приходу батьків. Недбайливі
студенти не радіють з наближенням іспиту, а відмінникові, навпаки,
приємно отримати на екзамені «п'ятірку» і похвалу від професора. І гарні
діти, що все в будинку прибрали й уроки зробили, радіють з приходу мами
і тата.
Для християн Христос - не злодій. Він злодій для тих, хто нехтує
Його заповіді і не хоче каятися. Від нас залежить, хто для нас Христос:
вогонь пожираючий чи очищаючий, світло осліпляюче чи просвіщаюче,
грізний суддя за гріхи чи люблячий і прощаючий батько
Як готовитися до кінця світу?
Багатьох людей дуже хвилює питання: коли буде кінець світу? Хоча
сам Христос не схвалив цього інтересу, сказавши: Не ваше діло знати часи
або термінии, що Отець положив у Своїй владі (Діян. 1, 7), деякі
намагаються виправдати свою цікавість тим, що, мов, якщо я довідаюся,
коли буде кінець світу, то зможу до нього підготуватися.
По-перше, вгадування про швидкий кінець світу не сприяють
покаянню, а, навпаки, відволікають від нього. Покаянню сприяє очікуння
смерті в будь-який момент - тут, вже. Пам'ятай про кінець твій, і вовік
не згрішиш (Сир. 7,39). Страшний Суд наступить зненацька, і обманювати
себе, що ще є час, коли можна буде почати підготовку до нього, тобто
почати покаяння, вкрай небезпечне. Для покаяння не може бути ніякого
розкладу, воно повинно бути безперестанним ділом християнина. Відпочинок
від тілесної і душевної праці, звичайно, необхідний, але і відпочиваючи
не можна забувати про Бога. Як закоханий, чим би не був зайнятий,
серцем завжди зі своєї улюбленої, так і християнин повинний серцем бути
завжди з Богом. На жаль, ми не перебуваємо в такому стані. І в цьому
треба докоряти собі і каятися. Тоді не позбавимося милості Божої.
По-друге, для кожного з нас можливість готуватися до чого б то не було
закінчується з тілесною смертю, яка може наступити в будь-який момент
(це вже для всіх очевидне). Тому готуватися до Страшного Суду, тобто
каятися, потрібно не відкладаючи, прямо зараз. Тому і сказано у
Священному Писанні: Безперестану молітесъ (1 Фес. 5,17).
Як уникнути печатки антихриста?
Яка вона, печатка антихриста, про яку говориться в Откровенні
Іоанна Богослова? Як її впізнати й уникнути? Якщо будемо з Христом у
смиренному мудрованії і діланії заповідей Божиих, то Він нас збереже і
не дасть нам обдуритися. А якщо будемо і далі віддаватися своїм
пристрастям і надіятися не на Бога, а на свій розум, то Бог може
попустити нам повірити бісовській брехні, і тоді ніякі наші мудрування
не спасуть нас від печатки антихриста.
Сатана не опанує Церквою
Сатана помиляється, мріючи прибрати Церкву до рук. У той самий
момент, коли йому здасся, що він зовсім захопив і погубив Її, раптом
усім стане ясно, що Церква як була, так і залишається святою і
непорочною Нареченою, Тілом Христовим, а в зубах у сатани тільки
лушпайка – ті душі, що відкинули Бога, непотрібні і самому сатані.
Для Церкви гоніння - благо, для гонителів - загибель
Слава Богові за все: за солодке - тому що солодко, і за гірке - тому що корисно.
Коли в часи гонінь церковні люди страждають, це очищає їхні душі
від гріха, якщо вони несуть свій хрест без нарікання, або - ще краще - з
подякою. Адже не тимчасові страждання, а гріхи прирікають нас на вічні
муки, тому гоніння згубні для самих гонителів, якщо вони не покаються.
Світ завжди ворожий до Церкви. Жене Її - бісівська злоба, пестить -
бісівська спокуса. Але скільки б з Церквою не ворогували і как би її ні
спокушали, зашкодити їй не зможуть, тому що і гоніння, і припинення
гонінь Церква приймає від Бога з любов'ю і за все Йому дякує. Погано
буває народу, що відкидає Церкву, - такий народ не устоїть, а Церква
буде стояти до кінця століття, і врата пекла не здолають її (Мф. 16,
18).
svitlo.orthodox.lviv.ua