Школа-садок
№ 7 чи не єдиний навчальний заклад на Прикарпатті, де не святкують
Новий рік. Чому? Здивуєтеся ви. Проте, гадаю, немало з тих, які
прочитають наше інтерв`ю з його директором п. Марією Ільків, знайдуть
відповідь на це запитання. Ба більше, змінять своє ставлення до
звичного для нас святкування Нового року з його незмінними дійовими
особами – Снігурочкою і Дідом Морозом.- Чому у школі-садку №7, де ви є керівником, не святкують
Новий рік, адже, погодьтеся, це дивує багатьох? Як поставився
педагогічний колектив до такої Вашої ідеї?
- Тому, що радянська окупаційна влада поставила «віз перед конем»
Тому, що Новий рік є «празник, безцельная жизнь, ничегонеделаниє».
Тому, що поняття «новий рік» є абстрактне, а діти дошкільного та
молодшого шкільного віку - реалісти.
Тому, що у ті далекі 90-ті роки це була не тільки моя ідея, не
тільки я прозрівала, але, як мені здавалося на той час, прозрівали і
багато свідомих людей, відмовлялися від радянського традиційного
«святкування» Нового року 1 січня. Оскільки в душах християн
пробуджувалися почуття і розуміння того, що є тільки один ідеал
довершеності, перед яким схиляються всі народності – це ідеал, що дає
нам його християнство, котре дає життя і вказує вищу мету всякому
вихованню. Адже, відкривалися роками зачинені церкви, каплички,
відбудовувалися зруйновані і споруджувалися нові через те, що старі не
вміщали усіх бажаючих. І хочу вам сказати, що я дуже дивуюся, чому
дотепер багато хто з наших «християн» не може розлучитися з цим
«праздником». Можливо тому, що українці не скільки поважають чуже,
скільки добре вміють віками нехтувати своїм. Тому звістка про те, що у
колишній столиці України – місті Харкові сьогодні встановлено чотири
«матрьошки» висотою по 8 метрів кожна і самовар, мене переконали
–«відволікальники» не сплять. А головне, що ніхто не рахує, скільки ж
цей непотріб коштує у час кризи, так як рахують дотепер вартість
Меморіалу пам’яті жертв Голодомору.
Найперше, дякую Богові, що живемо в демократичній державі, незалежній
Україні. Як директор, у своїй роботі, звичайно, керуюся чинною
нормативно-правовою базою. Тому, за згодою батьків, рішенням
педагогічної ради, бо більшість педагогів цю ідею сприйняли з великим
захопленням, у 1991р. ми провели перше Свято Миколая. Діти, батьки і
педагоги з великим піднесенням готувалися до свята. Батьки витягали з
бабусиних скринь вишиванки, купували, дехто вишивав сам. Зала була
переповнена, багато людей плакали з радості, виплеск позитивних емоцій
дітей пам’ятаємо дотепер. І за ці роки ми бачимо з якою радістю і
дошкільники, і учні звертаються до Святого Миколая, як вони пишуть
листи (правда, нам гірко, що в цих листах є прохання, щоб Святий
допоміг їхнім батькам залишити погані звички), розповідають вірші,
співають пісні про нього як про Святого. Це справді Свято, бо від слова
Святий, котре несе з собою дитині не тільки подарунки, але і виховує
високу моральність. Найперше, вчить віри, бути слухняними, поважати
старших, шанувати працю, рости здоровими, милосердними. Поряд з цим,
вчить прощати, забувати зло, бути стриманими, ґречними. Саме ці
моральні якості, котрі притаманні українському народові, котрі,
зрештою, я з дитинства пам’ятаю, були основою виховання дитини в родині
та громаді. Ось тому те, що ми розпочали у 1991 році, дякувати Богові,
продовжуємо і сьогодні.
- А батьки не скаржаться, що у їхніх дітей відбирають свято з Дідом Морозом?
- Ні, дякувати Богові, оскільки, до нас, в основному, приходять діти
з християнських, національно-свідомих і освічених родин. Є випадки, що,
власне, через Діда Мороза з інших дошкільних закладах, батьки
переводять до нас дітей.
- Чи можна вважати святкування Нового року у звичному його
форматі в наших освітніх закладах гальмуванням процесу їхньої
націоналізації?
- Особисто я не сприймаю слово «націоналізація». Чому ми, маючи таку
багату спадщину української нації, в незалежній Україні, в своїй
державі, повинні говорити про «націоналізацію». А хто ж
«націоналізовував» українців по Америках, Австраліях, Європах, а потім
і по Сибірах, що у них це все збереглося дотепер? Ми - батьки, педагоги
- повинні просто пам’ятати слова Костянтина Ушинського, що будь-яка
імперія працює над тим, щоб забрати генетичну, історичну пам’ять у
народу, а народ без пам’яті – це тіло без душі, котрому залишається
піддатися законові розкладу і знищитися в інших тілах, тому, що кожному
народові судилося Богом відігравати в історії свою роль, а коли він
забуває її, то стає більше не потрібний для Всесвіту, тобто
асимілюється. Такі приклади в історії людства є, на жаль, не
поодинокими. Пам’ятаймо про це. І так звані «праздники» з Дідом Морозом
та Снігурочкою, котрі ми бачимо особливо тепер, не несуть моральності і
не виховують християнських чеснот. Особисто я прошу Бога, щоб він
змилостивився над нами, щоб ми як всі християни світу, святкували Новий
рік після Різдва Христового, а не навпаки. І того «воза перед конем»,
котрого нам залишила радянська ідеологія, позбулися назавжди.
- Чи не робили ви спроби донести свої міркування з приводу відзначення Нового року у ширші освітянські кола?
- Протягом 20 років робимо це системно і послідовно. Друкуємося в
освітянських фахових виданнях, виступаємо в ЗМІ. Цього року ми видали
збірник «Софія Русова і сьогодення», який я упорядкувала. У ньому
зібрана праця 20-ти педагогів нашого закладу з питань виховання і
навчання свідомого громадянина України і передано, до речі, безоплатно
у кожен дошкільний заклад м. Івано-Франківська.
- Чому, на ваш погляд, донині культивуються образи Діда
Мороза і Снігурочки в дитячій художній літературі, ЗМІ і т.д., а церква
мовчить з приводу применшення значення Святого Миколая?
- Тому, що, як зазначає Іван Ольховський у своїй статті «Дід Мороз –
термінатор» (17-23.01.2008, «Українська газета»), «коли Україна
стогнала від небаченого у світі голодомору, нечуваних репресій, Сталін
виголосив неперевершену цинічну фразу: «Жити стало краще, жити стало
веселіше», радянський народ треба було чимось відволікти від жахливої
дійсності та важкої праці, дати можливість відчути принади комунізму.
Роль таких «відволікальників» виконували Дід Мороз і Снігурочка.У 1935
році після заборони дозволили ставити ялинки, але виникла проблема:
партійні працівники не мали права співати біля ялинки різдвяні колядки,
а їхні діти наряджатися ангеликами. Негайно до Сталіна скликали всіх
відомих дитячих письменників: Агнію Барто, Самуїла Маршака, Корнія
Чуковского. Агнія Барто запропонувала: «Нехай діти наряджаються не
ангелами, а звірами: вовками, лисицями, ведмедями, зайцями». «Це
добре», - сказав Сталін. Потім промовив Самуїл Маршак: «В Америці дає
дітям подарунки Санта Клаус, добре було б, якби нашим дітям давав
подарунки наш червоний Дід Мороз, а з одягом нічого придумувати не
треба». «Це дуже добре», - сказав Сталін. І очікувально подивився на
Чуковського. Той знітився, почервонів і сказав: «Погано, що Дід Мороз
буде приходити до дітей один. А як же наші радянські жінки? У нас є
Робітник і Селянка, Свинарка і Пастух, хай буде Дід Мороз і дівчина
Снігуронька». «Це дуже, дуже добре», - вигукнув Сталін, поцілував
Корнія Чуковського і дав йому Ленінську премію». Отже, наділені
неприродними функціями Дід Мороз і Снігуронька так в’їлися у свідомість
радянського суспільства, що воно і сьогодні не уявляє свого життя без
них. Але найстрашніше те, що це вони хочуть передати в спадок своїм
внукам і правнукам. Думаю, що мої коментарі зайві, інакше, ті батьки,
чиї діти вчилися за читанкою О. Я. Савченко (3 кл. ІІ частина,
оповідання Алли Коваль «Скільки років Діду Морозу», С.8), з такого
навчання могли б подивуватися: «Потрапивши до нас, північний казковий
персонаж Водан і релігійний персонаж Святий Миколай злилися з нашими
казковими персонажами – Морозом Морозовичем у росіян,
Морозом-Морозенком у нас, українців. Поступово з цих кількох казкових
персонажів витворився ще один – Дід Мороз.» А чому церква мовчить щодо
применшення значення Святого Миколая, (я би назвала це святотатством ),
не в моїй компетенції.
- Коли ви особисто перестали відзначати це свято і у зв’язку з чим?
- 21 рік тому, коли відкрито пішла до церкви. Хоча новий рік і для
мене є календарною подією у житті. А найкращим її відзначенням, вважаю,
– молитву Богові за щасливий наступний рік, що, до речі, у наших
церквах і роблять.
- А Ваші рідні святкують Новий рік?
- Вони молоді, і, звичайно, відзначають цю подію в родинному колі.
На завершення хочу привітати всіх читачів з різдвяно-новорічними
святами, побажати їм ласки від Бога, опіки від Матері Божої і зіслання
Духа Святого на всіх людей України.
Розмову вела Оксана ПРОЦЮК
www.spilka.pt