У наших роздумах про медитацію робимо наступний крок. Молитва
простоти також є відкриттям, що наша молитва має бути невпинна. Що це
означає? Першу вказівку знаходимо у словах Господа Ісуса, що «треба
молитись завжди й не падати духом»(Лк 18,1), а другу – в повчанні
св.Павла: «Моліться без перерви» (1 Сол 5,17).
Уже перше покоління християн було заінтриговане цими словами. Як
поєднати християнське життя з невпинною молитвою? У традиції
християнської молитви можемо знайти конкретну вказівку в «Розмовах
Отців» Йоана Касіана. Цей монах, який жив на межі ІІІ і IV століть,
показує вчення Отців пустелі, що його можна викласти в одному простому
ствердженні. Потрібно у своїй молитві триматися однієї простої
молитовної формули. Для Касіана то був вірш із Псалма 69 (70),2: «О
Боже, рятуй мене, о Господи, мені на допомогу поспішися!» Ця молитовна
формула має гарантувати постійну пам’ять про Бога, а також є шляхом, що
провадить до чистоти серця. Згідно з євангельським благословенням, саме
люди чистого серця побачать Бога (пор. Мт 5,8).
Касіан перейняв у спадок від Євагрія (345-399) переконання, що чиста
молитва є невпинною, відбувається без уяви, образів та слів. Вона також є
дієвою допомогою в боротьбі зі спокусами: Євагрій визначав цю молитву
як «антиретичну» («полемічну»), називаючи 487 уривків зі Святого Письма
для боротьби з 487 спокусами. Монах Касіан пропонує один вірш, аби
подолати всі спокуси. З погляду методики, він радить молитву монологічну
(тобто буквально – «однослівну»).
Класична форма монологічної християнської молитви постала у пізніші часи
– у V столітті, в Палестині. Це була так звана «Ісусова молитва»:
невпинне повторювання імені Ісус, часто разом із благаннями про
милосердя. Для Касіана ця молитовна формула є не остаточною метою, а
фундаментом, який служить для подальшого сходження до Бога. Ця молитва
відбувається без слів, її неможливо виразити яким завгодно голосом чи
словами. Вона не тільки «невисловлювана»; вона переносить людину, що
молиться, у стан вищої свідомості:
«У цій молитві розум не творить жодних образів, язик не вимовляє слів, а
тільки душа палає вогнем невимовного захвату, серце ж – ненаситимою
ревністю. В такому стані дух підноситься понад усі почуття й видимі
речі, і в невимовних зойках та зітханнях возносить молитву до Бога»
(Розмови 10,11,6).
Метою нашого життя має бути Бог, тому також для Касіана найважливішим є
те, щоб ми відкрили, що людина не просто собі промовляє молитву; що вона
не молиться у нутрі своїм у чистий, зосереджений спосіб; що молитва не
полягає в періодичних осяяннях, блаженних моментах полум’яного екстазу;
що остаточно людина сама стає молитвою, її людське існування тоді є
молитвою і молінням. У цьому й полягає обоження: коли все, чим ми є,
може «бути Богом».
Маріуш Возняк ОР
Натхнення до молитви
О Боже, рятуй мене, о Господи, мені на допомогу поспішися!
Псалом 69 (70),2
Це вже перевірено, що незнання наук нікого взагалі не втримує перед
досконалістю серця, і що брак освіти не є перешкодою для здобуття
чистоти серця й душі; бо існує для цього засіб коротесенький, а, власне,
отой віршик, який, однак, потрібно використовувати зі справжньою і
нероздільною побожністю, роздумуючи про нього і невпинно єднаючись через
нього з Богом.
Йоан Касіан (бл.365 – бл.435), Розмови, 10, 14,3
А отже, якщо хочете завжди пам’ятати про Бога, повторюйте неустанно оцей
заклик: Боже, прийди мені на допомогу; Господи, поспіши мені на
порятунок. Не без причини із цілої скарбниці Святого Письма вибрано саме
це одне, бо ж містяться в ньому всі почуття, які зроджуються в людині, й
їх можна дуже добре застосувати в будь-якому стані душі і за будь-якої
спокуси. Міститься в ньому волання до Бога у небезпеці, акт покори у
смиренному визнанні немочі, чуйність душі, повна турботи й остраху,
усвідомлення власної слабкості, надія бути вислуханим і уповання на
близьку допомогу. Бо кожен, хто постійно взиває до свого захисника, має
бути переконаний у Його постійній присутності. Є в ньому любов і
полум’яна прив’язаність, а також усвідомлення небезпек і страх перед
неприятелями – ми ж, бачивши, як удень і вночі оточують нас, єдиний
порятунок вбачаємо в Господі. Він є неподоланним муром, міцним панциром і
силою для всіх, хто захищається від нападок сатани (…).
Розмови, 10, 10,2
Аби так сталося, Господь Бог має бути єдиною метою нашої любові, суттю
кожного прагнення, зусилля, слова, дихання життя, а спільність, яка
єднає Отця і Сина, має пронизувати наші серця й уми. А знаючи, що Бог
любить нас любов’ю щирою, чистою і нерозривною, ми повинні відповісти
таким само почуттям і так тісно старатися з Ним з’єднатись, аби у
кожному подихові, думці та слові був тільки Він один.
Розмови, 10, 7,2
Маріуш Возняк ОР
credo