8. Образи дії людей на злих духів.
Спілкування з Христом звільняє віруючих від влади диавола, але це
лише при досконалій вірі; а так само досконалість досягається не всіма,
то влада диавола в світі продовжується над незавершеними у міру їх
пристрасності, а рівно і над невіруючими в Христа. Таким чином, лише
віруючим дарувала можливість звільнення від влади диавола, в результаті
хресних заслуг Рятівника. Можливість ця здійснюється по мірі і мірі
віри і етичного удосконалення людини. Ось чому хоча перемога Христа над
князем світу і здійснилася фактично смертю і воскресінням Христа,
Церква Хрістова, в тимчасовому і поступовому розвитку її в світі, є ще
Церква Войовнича, і буде такою до кончини світу і Страшного суду.
Через спокутні заслуги Ісуса Христа ми можемо перемагати диавола. Вплив
його на людей ослаблений, особливо на тих, хто розпинається Христу «с
своїми страстьми і похотьми». Лише по засобах гріха і пристрастей біси
тулитимуться до душі, і вона, поки в гріху, буває засліплена ними. Св.
Григорій Нісський говорить{26}: «.когда єство наше впало в гріх, наше
падіння Бог не залишив Своїм Промислом, але в допомозі життю кожного
приставляє деякого Ангела, з приявших безтілесне єство, але з
осоружного боку, розтлитель єства ухитряється на те ж за допомогою
деякого лукавого і злотворного демона, який би шкодив людському життю.
Людина ж, знаходячись серед Ангела і демона, сам собою робить одного
сильніше за інше, вільною волею вибираючи вчителя з двох. Добрий Ангел
предуказывает помислам блага доброчесності, а інший показує речові
задоволення, від яких немає жодної надії на благо».
Як ми бачимо з вислову Святого батька, кінцевий вибір добра і зла
завжди залишається за самою людиною. І в разі прийняття сторони Ангела
світла, християнин за допомогою благодаті легко перемагає занепалого
духу. Святі отцы і вчителі Церкви вказують нам наступні засоби для
боротьби з диаволом: Веру, слово Божий, заклик імені Христа Рятівника
нашого, страх Божий, упокорювання, трезвение, молитву, Хресне знамення.
Ці засоби кожен християнин може безпосередньо вживати в боротьбі з
демонами; існують же ще і такі, якими можна скористатися через
священнослужителів: це покаяння з Причащанням св. Христових таємниць і
заклинання, що читаються над страждущими від нечистих духів. «Коли
молитвеники (християни, що моляться) мужньо переносять спокуси, каються
в своїх гріхах, благодушно терплять образи, перебувають в молитвах, -
свідчить преп. Іоан Карнафський{27}, - те біси мучаться, мучаться і
плачуть, але людям це не дано бачити, аби не надмились». Молитва,
сприяюча виявленню благодаті Святого Духу на людину і що пов’язує його
з Богом, палить бісів і, не терплячи вогню благодаті, з криками вони
відбігають від того, що молиться. Ось чому при будь-якій спокусі
необхідно вставати на молитву, допомогу Божію, що дає нам, з якою ми
непереможні.
Так само як і духи мають вплив на речовину, так і речовина має вплив на
духів. Так, знедолені духи вічно мучитимуться у вогні пекельному, у
вогні речовому. У книзі Товіту ми знаходимо детальне і виразне
зображення вплив навіть земної речовини на духів. «Він же (Товія)
йдучи, пригадав слова Рафаїла і узяв кадило, і поклав серце і печінку
риби і палив. Демон, відчувши цей запах, втік у верхні країни Єгипту, і
зв’язав його Ангел» [Тов. 8, 2-3]. У церковній практиці відома
відганяюча дія ладану на злих духів. Також відмічена благодатна дія
святих мощів, чудотворних ікон і навіть одягу святих, присутність яких
не виносить злі духи. Все це пов’язаний з благодатию від них витікаючою
і пожигающей демонів.
Відомо, що святі подвижники ще в земному житті отримали владу над
нечистими духами. Так в житиях св. Андрія{28}, мучениці Іуліанії{29} і
Антонія Великого{30} ми читаємо про те, що вони навіть піддавали биттю
злих демонів. У житії Іоана архієпископа Новгородського{31}
розповідається про те, що він змусив демона відвезти його до Єрусалиму
на поклоніння і назад. Житія святих виконані свідоцтв про перемогу
перетвореної людини над нечистими духами.