3. Зовнішній вигляд, тілесний склад і властивості занепалих духів.
Святий Макарій Великий говорить{6}, що ангели мають образ і вигляд,
подібно як душа має свій образ і вигляд, і що цей образ, зовнішній
вигляд, як ангела, так і душі, є образ і вигляд зовнішньої людини в
його телі. Той же догідник Божий помічає, що ангели і душі, хоча і дуже
тонкі по суті своєму, проте при всій тонкості своїй, все ж тіла. За
даними св. Ігнатія Брянчанінова{6}: «.они тіла тонкі, ефірні, оскільки
навпроти, наші земні тіла дуже речові і грубі.Ангели, подібно до душі,
мають: члени, голову, очі, вуста, перси, руки, ноги, волосся - словом,
повна подібність видимої людини в телі. Краса доброчесності і Божія
благодать сяють на лицях святих Ангелів; відчайдушна злість складає
характер занепалих ангелів; обличчя їх схожі на потворні обличчя
лиходіїв і злочинців між людьми». Демони спотворили себе знищенням в
собі добра, народженням і розвитком в собі зла. Це відбилося і на їх
зовнішньому вигляді. З цієї причини Писання називає їх звірами, а
головного з них змієм [Апок, 12, 9]. «Не предаждь звіром душу що
сповідається Тобі»[Пс. 73, 19]. «Природний вигляд їх жахливо страшний і
неблаголіпний, так бачив Іов диавола потворним чудовиськом, і змалював
його страшним живописом слова» [Іов. 39-42].
Св. Писання вказує, що демони мають ті ж відчуття, які має чоловік:
зір, слух, нюх; воно приписує їм здатність говорити; занепалим духам
приписує недоліки занепалого людства, німоту і глухоту. Сам Господь
назвав одного з демонів глухим і німим. «Дух глухий і німий, - сказав
йому Господь, - Я тобі повеліваю» [Марк. 9, 25], і глухий дух, що не
чув голосу св. Апостолів і що не підкорявся їх велінню, почув голос
Бога, і негайно, страшно мучившись і мукаючи, виконав веління Божий.
При іншому зціленні людини, одержимої бісом, Євангеліє говорить, що цей
біс був йому [Лук. 11, 14].
Речовина, з якої складаються духи, набагато тонша, ніж речовина тіла
людського, саме з цієї причини, на думку св. Ігнатія Брянчанінова{8},
«духи в своїх діях набагато вільніші, в здібностях набагато развитее,
ніж люди»{8}. У діянні Святих Апостолів вказано, що Ангел Господній
«захопив Філіппа» і відніс його в Азот [Деян. 8, 39-40]. У книзі
пророка Данила ми читаємо про те, що Ангел приніс пророка Авакума з
далекого місця, аби той нагодував пророка Данила, що тужить в рву з
левами [Данило. 14, 31-39].
Здатність швидко долати простір мають не лише Ангели, але і демони.
Мають біси і можливість переносити з місця на місце, як грубу земну
речовину, так і людей {9}. У Евангелії від Матвія ми читаємо, що
диавол, спокушаючи Господа Ісуса Христа, узяв Його в святе місто і
поставив на крівлі храму, потім узяв Його на дуже високу гору [Мф. 4,
1-11]. У житії св. Іоана, архієпископа Новгородського{10}, написано про
подорож, виконану їм верхи на бісові з Новгорода до Єрусалиму і назад.
Причому вся подорож здійснилася в другу половину ночі, тобто зайняло
близько 2-3 годин. Це свідчить про те, що швидкість пересування
занепалих духів, хоч і дуже велика, але далеко не безмежна.
Демони, подібно до Ангелів, також мають здатність виробляти вражаючі
зміни у видимій природі. У книзі Іова ми читаємо про те, як під дією
диавола вогонь, що представлявся людським поглядам обрушеним з
піднебіння, пожег належні Іову стада овець вшити з пастухами. Тут же ми
дізнаємося про те, як в результаті маніпуляцій нечистого духу почався
ураган, який зруйнував будинок, де зібралися діти Іова, і вони загинули
[Іов. 1, 9]. У книзі Товіту написано про демона Асмодєє, що убив семеро
мужів, за яких по черзі була выдаваема Сарра, дочка Рагуїла [Тов. 3,
8]. Дія духів на речовину за допомогою речовини нам невідомого, так
само як і багато інших властивостей ангелів, змальовані в наступній
повісті Священного Писання. Ангел з’явився майбутньому ізраїльському
судді Гедеону і коли той приготував жертвопринесення, «Ангел Господній
простягнув кінець жезла, який був в руці його, доторкнувся до м’яса і
опреснокам; і вийшов вогонь з каменя і поїв м’ясо і опресноки; і Ангел
Господній сховався від очей його» [Суд. 6, 21].
Як ми бачимо з цього наведеного вище, безтілесні духи, створені з
тоншої речовини, ніж людина, спочатку наділені силами, що дозволяють їм
робити потужний вплив на матеріальний світ; крім того, вони мають
незрівнянно великі знання про те, що влаштувало і законах всесвіту;
володіють засобами, що дозволяють долати закони видимого світу.