З історії Маївок
Серед
практик на честь Непорочної Діви однією з наймиліших її Серцю і
найдорожчих для тих, котрі люблять Марію, є, без сумніву, травневе
набо-женство. Увесь місяць травень - це одне велике свято Матері Божої,
а разом з тим, як показує досвід, це також період зливання обильних
ласк як на душі грішників, так і для тих, що духовно вдосконалюються і
є палкими в службі Богові. Для кожної людини, в якому б стані душі вона
не перебувала, добре розуміння і практикування травневого набоженства є
бездонною криницею безцінних ласк. Ніколи упродовж року Непорочна Діва
не виявляє так Свого Милосердя, солодості і любові, як у травні. Таке
твердження не є перебільшенням - про це добре знають апостоли грішних
душ і ті, що ведуть глибоке внутрішнє життя.
Чимало авторів через незнання називають травневе
набоженство новим, таким, що виникло у XVIII столітті. Тимчасом
дослідження маріологів (Е. Кампана, Ферріні, Манганотті, П. Ваннуччі,
Г. Рошіні та інших) засвідчили, що воно сягає корінням значно раніших
часів. Перш ніж стати знаним на Заході, це набоженство вже
практикувалося на Сході. Серед інших коптійці (копти) увесь місяць
Kiahc, який припадає на час нашого грудня, але щодо флори (рослинного
світу) відповідає нашому травневі, присвятили Непорочній Діві. Kiahc
був освячений цілим рядом спеціальних літургічних церемоній. Вірні
збиралися щоденно біля стіп фігури Непорочної Діви, прикрашеної квітами
і свічками, поділялися на два хори і співали спеціальні пісні на честь
Марії. Кожної суботи набоженство було більш урочистим і на нього були
зобов'язані прийти всі вірні, котрі не могли брати участі щодня. Ця
практика була поширеною вже в 430-450 роках. її апостолом, як дехто
припускає, є святий Кирило Олександрійський, палкий оборонець Божого
Материнства Марії перед Нестором. Місяць, присвячений Марії, поширився
пізніше тут і всюди на Святій Землі, в Сирії. У Малій Азії та Греції це
набоженство було відоме вже від VII століття. Особливого розквіту воно
набрало у XII - XIV століттях. Святковим місяцем був серпень, спочатку
обраний згідно зі звичаєм, а згодом усталений навіть світськими
правами. Наприклад, імператор Андронік II (1282 -1328) поручив
якнайурочистіше святкувати серпень як місяць Марії.
У Західній Церкві у першому тисячолітті місяць
Марії святкували лише спорадично, особливо у грецьких колоніях у
Південній Італії.
Почитателі Діви Марії, які найбільше переживали,
бачачи, як сатана користає з краси весни і відновлення (пробудження)
фізичних сил людини, постановили спрямувати піднесення, яке на весну
опановує людей, до благородної мети, зробити його красивим і чистим.
Замість вигадки фантазії - Флори вони вказали на справжню Царицю Весни
- Марію, найдовершеніший витвір рук Всемогутнього, найпрекраснішу з
усіх квітів.
Першим, хто подав таку думку, а власне поширив
започаткований звичай, настільки нині відомо, був король Іспанії
Альфонс X (1239 - 1284). Серед його чудових поетичних творів - Cantegas
de S. Maria - знаходимо поему Benn vennas, Mayo. Король-поет
благословив у цій поемі прихід місяця травня, який своєю привабливістю
запрошує нас до молитви і співу на честь Марії перед її вівтарями, щоб
вирвати нас із ночі оман, помилок і безумства, охоронити від нападів
сатани, вберегти від різних збурень почуттів і нещастя. Завдяки
королеві Альфонсові X в Іспанії поширився звичай збиратися щодня у
травні перед вівтарями Богородиці. Іншим палким пропагандистом
травневого набоженства на Заході був блаженний Генріх Зузо (11365).
Поряд з багатьма практиками, які він голосив на честь Непорочної Діви в
особливіший спосіб, як вияв своєї любові до Марії, з запалом він
поширював прославляння Марії у найпрекраснішому місяці року наших
географічних широт. Історія зберегла свідчення про блаженного Г. Зузо,
що він сплітав у травні з найпрекрасніших квітів вінки і прикрашав ними
щодня вівтар Марії або її фігуру у своєму монашому згромадженні, а на
голову Найсвятішої Діви накладав корону з троянд. Потім з покорою
припадав до стіп Марії. Вона ж неодноразово у дивний спосіб
засвідчувала йому свою любов взамін за ці вияви синівської шани. Одного
разу йому було дано бачити хори ангелів, які співали на честь Марії.
Відтоді він старався відтворити почуті мелодії. Іншим разом він почув у
травні, як у небі чисті духи співали своїй Цариці її улюблений гімн
Магніфікат У XV і XVI століттях травневе набоженство було практиковане
в Іспанії, Португалії, Центральній, а потім і в Південній Америці, а
також над Рейном і в деяких регіонах Італії. У 1549 році Вольфганг
Зайдль видав у Мюнхені на захист травневого набоженства працю Духовний травень. Він
поділяє у ній травневе набоженство на 4 частини (тижні) з відповідними
актами почитання Ісуса і Марії. У другій половині XVI століття
пропагував серед молоді травневе набоженство святий Філіпп Нереуш
(11595). Звідси дехто вважає його за засновника цієї практики. На
початку XVII століття це набоженство прийнялося в італійських
домініканців, особливо у Фесоле (новіціят). Палким його апостолом був
отець А. Домінік Гуньї. За його намовою в 1676 р. виникло згромадження
"Comunella", метою якого було віддавання спеціальної шани Богородиці у
травні. На початок набоженства збиралися 1 травня біля ясел, побіч яких
стояли чудові фігури Богородиці і святого Йосифа та співали гимни і
Марійні пісні. Вдруге збиралися на закінчення травня і відспівували
Лоретанську літанію; при словах "Царице ангелів" голову фігури
Непорочної Діви вінчали короною з пахучих троянд. Однак в інші дні
травня набоженств не відправляли. Молилися окремо упродовж усього
травня, а лише в останній день складали в дар серця зі срібла, на яких
часто різьбили прізвища світських людей, що брали участь у цих
набоженствах (наприклад граф О. де Медічі). Наступного 1677 року
травневі урочистості відбувалися кожної неділі, і так тривало у Фесоле
до 1701 року, в якому їх відправляли вже упродовж усього місяця.
Одночасно серед новиків прийнялася практика складання щоденно на честь
Непорочної Діви Марії певних умервтлень упродовж усього травня. Також і
в Неаполі від 1674 року обходили щоденно увечері в урочистий спосіб
травень у королівській святині святої Клари. Набоженство тривало
годину. Співали пречудові мелодійні Марійні гимни. На закінчення
священик благословляв зібраних Найсвятішими Тайнами.
Поряд із Неаполем і Фесоле третім осередком
травневого культу в Італії була Мантуа. Від 1680 року у церкві святого
Миколая і в церкві Матері Божої Милостивої за мурами обходили у травні
урочисто на честь Непорочної Діви Марії всі неділі і свята. У 1692 році
отець Лаврентій Шнойффіс, капуцин, видав збірку пісень і гимнів на
травень.
У XVIII ст травневе набоженство робить усе більший
поступ, головним чином завдяки праці отця Ганнібала Діонізія, яка була
видана у Вероні 1725 року під назвою Il Mese di Maria, ossia il mese di Maggio, consacrato a maria coll'esercizio di vari fiori di virtu. Ця
праця упродовж 70 років видавалася 18 разів. Автор зібрав усі
різноманітні вияви культу Непорочної Діви у травні, чітко і
систематично їх уклав. Від рекомендує як основоположні речі:
1. Оздоблення гірляндами квітів і зелені, освітленням і т. д. вівтаря або образу Найяснішої Діви.
2. Збиратися перед ним щоденно увечері, починаючи
від 30 квітня, з метою відмовляння частини Вервиці або Літанії чи інших
молитов до Найяснішої Діви.
3. Пожертвування Найяснішій Діві якогось духовного цвіту кожного дня травня.
4. Відчитувати три пункти розважань про Марію, над
якими кожен повинен застановитися наступного дня. Ці розважання о.
Діонізій уклав із позиції мораліста. Вони мали на меті ушляхетнювати
поведінку почитателів Марії.
Від початку XVIII століття щоразу більше церков
почали урочисто святкувати травень. Наскільки до цього травневе
набоженство було швидше приватним актом Марійного культу, настільки
відтоді воно поволі входить до складу публічних (прилюдних) виявів
почитання Марії.
Головним і найбільшим апостолом травневого
набоженства був отець Альфонс Муццареллі, який діяв у XVIII столітті.
Народжений у Ферразі 1749 року, він упродовж усього свого життя плекав
гаряче набоженство до Марії. Помер у травні, який так полюбив (25
травня 1813 р.), цілуючи з любов'ю образ Непорочної Діви і промовивши:
"Матінко моя, поможи мені!". Упродовж усього життя невтомно поширював
травневе набоженство. За дорученням папи Пія VII отець А. Муццареллі
запровадив у 1803 році травневе набоженство у Каплиці Каравітів у Римі.
У 1805 р. вже двадцять римських церков прилюдно
відзначали його. 25 березня 1815 року Пій VII після свого повернення до
Рима видав буллу про травневе набоженство, збагативши його повним
відпустом. Від того часу розпочинається нечувано стрімкий розвій
травневого набоженства в усьому світі. Крім Італії, Іспанії, Португалії
і Франції, воно охоплює Швейцарію, Німеччину, Австрію, Угорщину,
Польщу, Чехію, Ірландію, Сполучені Штати, Мексику, Китай і Австралію.
У Польщі травневе набоженство вперше публічно було
відправлене 1837 році у церкві св. Хреста у Варшаві, дещо пізніше у
Кракові, на Ясній Горі і в кількох інших церквах. За неповних 30 років
воно поширилося по всій польській землі.
У 1859 році Папа Пій IX обсипав травневе
набо-женство новими відпустами. Воно було вже поширене в усій Церкві.
Нині немає святині, де б його не відправляли. Сьогодні до кожного дня
травневого набоженства, яке публічно відправляється, прив'язаний
відпуст 7 років. За участь принаймні 10 днів у травневому набоженстві,
що прилюдно відправляється, можна отримати під звичайними умовами
повний відпуст. Той, хто не має можливості брати участь у прилюдному
набоженстві, може отримати відпуст 5 років за кожен день і повний
відпуст за весь місяць, якщо відправляє його приватно.
Травневе набоженство цінне для всіх, але особливо
для грішників і душ, які ведуть поглиблене внутрішнє духовне життя.
Перші мають можливість отримати велике милосердя, другі - ласку поступу
в любові і в поєднанні з Богом та Непорочною Дівою. Марія прихиляється
тоді до людських душ, і вони разом здіймаються до Тієї, яка омиває
розкошами. Благословен той, кому буде дано пережити у своєму земному
житті хоч раз травень із Дівою Марією.
Стаття з'явилася у травневому номері журналу "Pod opieka sw. Josefa" 1950 р.
Передрук: "Zawsze wierni", № З (34), травень-червень 2000 року.
www.saintjosaphat.org.ua