Набоженство Хресної дороги завжди БОГОВІ миле, а нам дуже помічне. Цей духовний скарб переносить нас думкою у ту сиву давнину, коли Пилат засудив Ісуса Христа на смерть. Розважаючи про Христові страсті, Його терпіння і муки, ми йдемо за Ісусом, крок за кроком аж на гору Голгофу, де було виконано вирок смерті - розп'яття. Хресна дорога - це свідоцтво вічної незгасаючої любові Ісуса Христа до нас, яка освячена невинною Кров'ю, нечуваними стражданнями та незліченними Ранами Святого Тіла нашого Спасителя.Тож розпалімо свої серця вдячністю і гарячою любов'ю до Ісуса через духовну співучасть в цьому набоженстві до Божого Сина за відкуплення людського роду від гріха і вічної загибелі.
Подаємо до ваших рук це набоженство і прихиляємо ваші серця в покорі та любові до нашого Спасителя, Ісуса Христа і
даємо можливість кожному пізнати себе, знайти своє місце у цій Хресній
дорозі та запитати: "хто я?" - Вероніка, киринейчик, сотник чи Лонгин...
Ви покликані, бо й Христос страждав за вас також, лишивши вам приклад, щоб ви йшли його слідами. (ІПт. 2, 21) В
скарбниці молитовних практик Вселенської Церкви, особливе місце займає
Хресна дорога. Ісус Христос почав Свою Хресну дорогу від Преторії
римського намісника Пилата, де засуджено Його на хресну смерть, а
закінчив на горі Голгофті, куди заніс хрест, на котрому й помер. Тому ця
дорога називається Хресною. Молитовна практика Хресної дороги походить з
розважань і контемпляції страждань Спасителя, бере свій початок зі
Сходу, але поширилася і знана в цілому християнському світі. Хто перший
пішов слідами Ісуса, коли Він вознісся на небо? Хто першим започаткував
Хресну дорогу? Як говорять християнські перекази, це була Пречиста Діва
Марія, Яка часто з побожними невістами йшла дорогою, по якій ішов її Син
Ісус Христос. Цей приклад Діви Марії наслідували Апостоли, а відтак і
християни відбували численні паломництва з Палестини та інших близьких і
дальших країн, як свідчить св. Єронім, котрий жив в IVст. Чому
християнський світ так цінив св. Землю, а особливо місто Єрусалим? - Бо в
ньому страждав, помер і був похований Ісус Христос: "Що полюбив нас і
обмив нас від гріхів наших кров 'ю своєю, і зробив нас царством
священиків Богові й Отцеві Своєму" (Од 1, 5-6). Хресна дорога - це
не тільки смерть Месії, а й найважливіші плоди цих терпінь: "Ми маємо
заступника перед Отцем, - Ісуса Христа праведного. Він - примирення за
наші гріхі, і не лише за наші, а й за гріхи світу" (1 Йо 2, 1-2). Багато
людей кажуть, що то було давно. Це вже історія 2000 - літньої давности.
Чи варто знову повертатися до неї? Дорога християнина - це стислий
аналог із життя Ісуса. Ісус бере хрест добровільно, і нас взиває,
заохочує брати свій хрест — з любові і доброї волі. І що людина може
знайти в хресті, окрім терпіння, сліз, муки, біди і нещастя? Це загальна
думка модерної людини, яка боїться хреста, втікає від нього, скидає зі
своїх рамен. Любити хрест, нести його, допомогти іншій особі в двиганні
того тягара, терпеливо нести свій хрест, - для багатьох це щось нереальне. Запитаймо Святих, яке значення має для них святий хрест: "В
хресті — спасіння, в хресті - життя, в хресті - покров від ворогів! В
хресті - джерело небесної благодати, в хресті - сила розуму, в хресті -
радість духа" (св. Тома). "Зрозумій, грішнику, -
каже св. Августин, - що бог є Твоїм лікарем, а терпіння є Твоїм ліком
для Твого спасіння, а не карою для Твоєї погибелі". В
набоженстві Хресної дороги людина зустрічається з Христом, зі своїми
батьками, ближніми, добродіями і, навіть, з неприятелями і ворогами, має
можливість, за допомогою ласки Божої, побачити духовний стан своєї
душі. Бог дає можливість знайти себе, своє місце, свою роль,
зрозуміти, хто ти: Вероніка, киринейчик, сотник, Лонгин? Хрест домінує
над цілим людським життям. І в тому повсякденному житті, через Хресну
дорогу Спасителя, людина пізнає справжню вартість хреста і терпіння.
Як треба відбувати Хресну дорогу? Хресну дорогу можемо відбувати публічно - з участю парафії і священика, або приватно в церкві чи вдома. Хресна
дорога - це розважання про страсті Христові біля кожної стації, яку
можна закінчити молитвою "Отче наш", "Богородице Діво", " Слава Отцю..."
або "Претерпівий за нас страсти...". Ідучи від стації до стації, можемо
переплітати наші розважання і молитви з побожними піснями. Перед
початком Хресної дороги робимо намірення: за що жертвуємо цю молитву
(прощення гріхів, за спокій в родині, за здоров 'я дітей, за народ, за
церкву, за душі в чистилищі чи інше).
Хворі і Хресна дорога Хворі
і всі ті, які не можуть брати участи в спільній Хресній дорозі в
церкві, можуть отримати всі відпусти Хресної дороги, якщо помоляться 20
разів "Отче наш", 20 "Богородице Діво" і 20 "Слава Отцю..." або
"Претерпівий за нас страсти... "; 14 раз за 14 стацій Хресної дороги, 5
раз на честь п 'яти Христових ран і 1 - в наміренні Святішого Отця. При
цьому треба тримати в руках хрестик. Якщо не можуть тримати хрестика в
руках через немочі, то можуть отримати ці відпусти, якщо з любові
поцілують хрест або споглянуть на нього з розкаяним серцем, жалем і
любов 'ю.
Відпусти Хресної дороги На світанку
християнства нарід прив'язаний серцем і душею до відвідин св. Землі і
міста Єрусалиму. Св. Єлена віднаходить реліквії Св. Хреста в 326році, а в
348р св. Кирило Єрусалимський розділяє Св. Хрест і роздає для почитания
християнами в цілому світі. На місці, де був розп'ятий Спаситель,
св.Константин Великий збудував храм Господнього Воскресіння, посвячення
якого відбулося дуже урочисто 13 вересня 335 р. єпископом Єрусалимським.
1071 р. Палестина разом з Єрусалимом потрапляють в руки завзятих
мусульман і суворих турків-сельджуків, які не дозволяли паломникам
Заходу йти молитись до Св. Гробу. На заклик папи Урбана II: "Люди
Божі, вибрані мужі і благословенні з-поміж усіх, об'єднайте свої сили!
Підіть до Св. Гробу, певні непроминаючої слави, яка вас чекає в Царстві
Божім. Кожний нехай відречеться себе і візьме Хрест!" Хрестоносці йшли в
похід, як на святу війну, бо вірили, що Бог того хоче. Йшли з надією на
прощення своїх гріхів, а як загинуть, то заслужать собі небо - через
своє мучеництво. Коли християни втратили св. Землю, а паломництва для
багатьох були неможливі, для того, щоб вірні користали з відпустів,
котрі можна отримати, відбуваючи паломництва до св. Землі, св. Церква в
1689 році установила, що кожний християнин може взискати відпусти
Єрусалимські, коли відбуде Хресну дорогу. Ці відпусти уділили:
Папа Павло V, дня 5 листопада 1606р.; Інокентій XI, дня 1 жовтня 1688р.; Інокентій XII, дня 24 грудня 1692р.; Венедикт XIII, дня 3 березня 1726р.; Клименты XII, дня 16 січня 1731 р.; Венедикт XIV, дня ЗО серпня 1741 р.
Папа Лев XIII, з метою поширення Хресної дороги, затвердив у 1879 р. Братство Живої Хресної дороги. Папа Пій XI дав 1931 р. дозвіл хворим і в'язням на відправлення Хресної
дороги перед хрестиком, який спеціально для того посвячений. Щоб отримати повний відпуст з Хресної дороги,
треба бути в стані ласки Божої освячаючої. За кожне відбуття Хресної
дороги можемо отримати відпуст повний, якщо в кінці зробимо акт
досконалого жалю і любові до Господа Бога. Якщо того дня прийняли Св.
Причастя, то можемо отримати другий повний відпуст. За кожну стацію отримуємо 10 років відпусту, якщо з якоїсь поважної причини немає можливості бути на Хресній дорозі до кінця. Для відправлення Хресної дороги і, щоб отримати повний відпуст, потрібно:
1. Відправити набоженство перед стаціями Хресної дороги.
2. На кожній стації має бути хрест і образ, який представляє стації Єрусалимські.
3. Згідно з традицією Церкви, Хресна дорога має 14 стацій, кожна має
своє розважання, яке закінчується молитвою. Для відправлення Хресної
дороги вимагається тільки побожне розважання страстей і смерті Христової
(загалом про терпіння і муки Христові), і не є конечно розважати про
те, що представляє кожна стація.
4. Переходимо від одної стації
до другої, але коли цей перехід є причиною замішань, тоді переходить
лише той, хто провадить Хресну дорогу, інші ж можуть стояти на своєму
місці.
5. Ті, які з незалежних від них причин не можуть
відправити Хресної дороги в звичайний, загальноприйнятий спосіб, можуть
отримати такий самий відпуст, коли, принаймні, півгодини будуть побожно
читати і розважати про терпіння і смерть нашого Спасителя Ісуса Христа
Відпусти
з Хресної дороги можна жертвувати за себе, або за душі, які терплять в
чистилищі, бо: "Хрест -воскресіння померлих. Хрест - надія християн.
Хрест - палиця калік. Хрест - потіха вбогих. Хрест - вуздечка для
багатих, упокорення гордих. Хрест - надія безнадійних" (Св. Єфрем
Сирійський).
Усі права застережено. Повне або часткове використання матерiалiв www.traducionalist.at.ua дозволяється за умови посилання (для iнтернет-видань — гiперпосилання) на www.traducionalist.at.ua. Увесь матеріал, представлений на сайті www.traducionalist.at.ua, взятий з відкритих джерел. Відповідальність за достовірність фактів, цитат, власних імен та інших відомостей несуть автори публікацій.