За
офіційною статистикою, в Україні діє понад 30 тисяч релігійних
організацій. Українське законодавство дозволяє створювати їх на
будь-який смак. Єдине, статут громади має відповідати Закону "Про
свободу совісті та релігійні організації" й не містити антисоціальних
постулатів.
Андрій Стець, вчитель християнської етики однієї з
Тернопільських шкіл вважає, що в Україні діє чимало деструктивних
релігійних організацій, які завдають шкоди здоров’ю людини, руйнують
соціальні зв’язки: родинні, дружні. У вільний від роботи час Стець
займається своєрідною релігійною психотерапією - відвертає людей від
таких структур. У його «доробку» - двадцять, як каже Стець, врятованих
душ. У більшості випадків – це адепти Свідків Єгови (далі – СЄ), -
офіційно зареєстрована релігійна громада. СЄ – противники переливання
крові та проходження військової служби у Збройних Силах.
- Андрію, з яких причин ти вирішив відвертати людей від деструктивних релігійних організацій?
-
Раніше я відвідував їхні зібрання. З цікавості. Це було на початку
90-х, одразу після розвалу Радянського Союзу, коли в Україні почали
масово з’являтися різні нетрадиційні релігійні організації. Під час
відвідування їхніх зібрань, побачив, що їхня наука – дуже правдоподібна
та проста. За ширмою простоти втрачається правдиве знання про Бога і
Його наміри щодо людини. Чим простіше й правдоподібніше вчення, тим
воно небезпечніше.
- Тобто ти теж був адептом нетрадиційних релігійних організацій?
-
Ні, я цікавився релігійною тематикою, в тому числі нетрадиційних
релігійних організацій. Одного разу я навіть засумнівався у своїй вірі
(Стець - парафіянин греко-католицької церкви – ред.), настільки
аргументовано вони все пояснювали. На кожне моє запитання у них була
готова відповідь. Здається, комар носа не підточить. Але я побачив, що
адепти таких віровчень студіюють власну Біблію, а не ту, яку можна
придбати у книжкових магазинах, приміром. Крім того, вони нав’язують
своє розуміння Святого Письма через тонкі психологічні маніпуляції.
Людина цього не помічає і думає, що це її власне розуміння.
Прикриваючись благими намірами, з людей просто викачують гроші, роблять
їх рабами культу.
- Чи має твій метод якусь назву?
-
Ні. Я добре знаю вчення Христової церкви. У своїй роботі я намагаюся
подивитися на світ очима адептів деструктивних релігійних організацій,
стати на їхнє місце. Тобто я спілкуюся з ними на їхній мові. Дуже
важливо прийняти їх віровчення без жорсткої критики. Логічними
аргументами я показую слабкі місця вчення. Приміром, що у Біблії не
сказано про відмову від переливання крові, самоактуалізпції,
професійної кар’єри, одруження. Наприклад, СЄ радять своїм адептам
обирати просту професію, щоб було більше часу для проповідей.
- А чи не здається тобі, що в такий спосіб ти нав’язуєш людям свої думки?
-
Ні, йдеться про свободу людини, що є цінністю. Адепту деструктивної
релігійної організації здається, що він приймає рішення самостійно,
живе самостійно, але насправді це – ілюзія.
- Але ж
у традиційних конфесіях (православ’я, католицизм) теж є лідер –
священик, який під час проповіді розповідає людям, як треба жити…
-
Звісно, але прихожани роблять вибір – чинити їм так, як каже священик,
чи ні. Вони прийшли в храм, послухали літургію, помолилися, поставили
свічку й пішли. Там ніхто не записує прізвищ, адреси проживання, не
застосовують покарань, не контролює повсякденне життя, побут. Матір,
син якої потрапив до однієї тоталітарної секти, розповіла таку історію:
приходить вона додому, а двері і вікна відчинені навстіж. Виявилося,
син боявся втратити довіру й прихильність своїх братів і сестер. Щоб
вони не запідозрили його поганих намірів щодо дівчини, яку він привів.
Мовляв, приходьте будь-коли й дивіться, чим я займаюся. То перед ким
така людина відчуває відповідальність - перед Богом чи людьми? Ось цим
і характерні тоталітарні секти, - вони тримають своїх адептів у
постійному страху. Як це ще назвати, як не зомбування? Контроль за
усім, навіть за особистим життям!
- Хто до тебе звертається частіше – самі адепти чи їхні родичі?
- В основному, близькі адептів.
- Скільки по часу триває твоє «лікування»?
- По-різному буває. Залежить від того, на скільки людина зберегла
здатність критично мислити, а також від терміну перебування у
середовищі. Буває, що вистачить дві бесіди, буває – місяцями доводиться
зустрічатися.
- А люди якого соціального статусу до тебе більше звертаються?
-
Переважно молодь, люди, які знаходяться в пошуку. Здебільшого, - 60%, -
це – жінки. Чому вони? Жінки потребують підтримки, особливо, якщо вони
– розлучені, виховують дітей без батька. Чоловіки теж бувають
невпевнені в собі. Людина з комплексом меншовартості завжди буде
жертвою релігійних культів. Останні служать підпорою для таких людей.
Забери цю опору, адепти впадуть.
- Андрію, ти розповідав, що на цю діяльність тебе благословив сам кардинал Любомир Гузар. Священики побачили в тебе хист?
-
Спочатку вони ставилися до мого захоплення скептично. Втім, побачивши,
що люди почали приходити на сповідь й каялися в єресі, зрозуміли, що я
цим займаюся серйозно. Згодом, у 1995 р. на реколекціях у Львові
благословення на цю діяльність дав наш патріарх Любомир Гузар. А двома
роками пізніше - покійний владика Михайло Сабрига.
- Андрію, у тебе траплялися конфлікті ситуації з очільниками тоталітарних сект?
-
Вони постійно погрожують мені судами, правоохоронними органами.
Особливо, після моїх виступів на Тернопільському радіо і телебаченні.
Проте юристи не знаходили підстав для початку судової справи.
- Ти працюєш лише зі СЄ, чи й адептами інших релігійних організацій?
-
Я працював з прибічниками церкви Муна, Білого Братства, мармонами,
кришнаїтами, сатаністами. В Україні заборонена церква сатани Лавея.
Їхні прибічники були й у Тернополі, один з них спілкувався з моєю
ученицею. З її слів, цей 18-річний хлопець прийняв посвячення, й
відтоді почав неадекватно себе вести: грубіянив, часом видавав тваринні
звуки: гавкав, квакав, кричав. Очевидно, проявляються усі ознаки
біснуватості. Я працював з цим хлопцем півроку й згодом він перестав
ходити до сатаністів.
- Психіатри вважають, що
біснуватість це – прояв психозу, а одержимість явно не пов’язана з
присутністю бісівської істоти всередині людини…
-
Деякі психічні хвороби з’являються через травми мозку, як реакція на
важкі соціальні потрясіння та важку психологічну травму (горе, переляк
тощо). А біснуватість містить духовну причину, вона з’являється на
духовному рівні. Так, людина поводиться, як божевільна, але не тому, що
це – прояв симптомів хвороби, а тому, що у неї вселився злий дух.
- Ти хочеш сказати, що, на твою думку, частина людей, які хворіють психічними недугами – біснуваті?
- Так.
- Мені відомо, що психологи також працюють з адептами релігійних організацій. Ти співпрацюєш з ними?
-
Ні. Неможливо на основі психологічних знань відвернути людей з
деструктивних релігійних культів. Тут потрібна робота богослова,
священика. Хоча я позитивно ставлюся до психологів й часом спілкуюся з
ними, щоб зрозуміти мотиви поведінки адепта, що їх тягне в деструктивну
релігійну організацію, на основі чого діє зомбування людини.
- Але ж ти не богослов й не священик…
-
Я маю достатню богословську підготовку, закінчив у Львові 5-річні
катехитичні курси і маю практичний досвід роботи з тоталітарними
сектами.
- Скільки у Тернополі налічується прибічників Свідків Єгови?
- Майже 2 тисячі осіб. Осередків – близько 15.
- Для Тернополя це – багато?
-
Тернопіль має найменшу кількість адептів СЄ по Україні й найменший
їхній приріст. При Тернопільській греко-католицькій парафії діє група
спеціалістів, які вміють працювати зі СЄ. Група з’явилася у 1992 р. ,
це було об’єднання ентузіастів, які бажали допомогти людям, яких
обманули СЄ, захистити себе. Зауважу, що у сусідній Івано-Франківській
обл. СЄ значно більше, хоча це теж західний регіон й церква
(православ’я, греко-католицизм) там сильна. А все тому, що немає людей,
які б вміли професійно працювати зі СЄ.
- Андрію, на твою думку, чому люди йдуть до нетрадиційних релігійних організацій? Можливо, традиційна церква дала маху?
-
Тут багато причин, звичайно є недоліки у роботі традиційних церков.
Окрім цього, соціальні чинники – важке життя, невпевненість людей у
майбутньому, руйнування комуністичних ідеалів і багато іншого.
Ольга ЖИЛА, спеціально для УНІАН