Мораль часто сприймається у суспільстві як табуїзація певних
«природних», «прогресивних» чи «економічно ефективних» нуртів людського
духовно-тілесного чи суспільного організмів. Насправді ж мораль є
природним, властивим людині і народові станом, який, засвідчуючи про
здоров’я її людськості, веде до справжньої особової і
суспільно-економічної зрілості та правдивої ефективності.
Визнання матеріального багатства
метою економічної діяльності можна назвати
первородним гріхом політичної економії.
В. Соловйов
Для людини, яка стоїть на моральній точці зору … неможливо брати
участь в … соціально-економічній ворожнечі, так само як і у ворожнечі
між націями і племенами. І разом з тим для неї неможливо залишатись
байдужою до матеріального стану ближніх. … Сам факт економічних бід є
свідченням того, що економічні відносини не пов’язані як слід з началом
добра, морально не організовані.
… Визнавати в людині лише економічного діяча – виробника, власника і
споживача матеріальних благ – є хибною і аморальною точкою зору. Згадані
функції самі по собі не мають значення для людини і жодним чином не
виражають її сутності й гідності. Продуктивна праця, володіння і
користування її результатами представляють одну з сторін у житті людини
чи одну із сфер її діяльності, але правдиво людське зацікавлення тут
викликає лише те, як і для чого людина діє в цій ділянці.
Як
довільна гра хімічних процесів може відбуватися лише в трупі, а в живому
тілі ці процеси пов’язані і визначені органічними цілями, так само й
довільна гра економічних факторів і законів можлива лише в мертвому
суспільстві, яке розкладається, а в живому, яке має своє майбутнє,
господарські елементи пов’язані і визначені моральними цілями, і
проголошувати тут вседозволеність – означає говорити суспільству: вмирай
і розкладайся!
… Я відстоюю лише ту очевидну істину, що при
достатній силі моральних спонукань у даної особи ‑ приватної і, тим
більше, урядової ‑ ніяка гадана економічна необхідність не завадить їй
підпорядкувати матеріальні міркування моральним в тій чи іншій справі, а
звідси логічно випливає, що ніяких природних законів, які діють
незалежно від якості волі осіб, у цій ділянці не існує. … Ніяких
самостійних економічних законів, ніякої економічної необхідності немає і
не може бути, тому що явища господарського порядку мислимі лише як
діяльність людини – моральної істоти, здатної підпорядовувати всі свої
дії мотивам чистого добра. Самостійний і безумовний закон для людини, як
такої, один – моральний, і необхідність одна – моральна. Особливість і
самостійність відносин у господарській сфері полягає не в тому, що вона
має свої фатальні закони, а в тому, що вона за суттю своїх відносин є
особливим, своєрідним тереном для застосування єдиного морального
закону. Так земля відрізняється від інших планет не тим, що має якесь
своє самобутнє джерело світла (чого в неї в дійсності немає), а лише
тим, що завдяки своєму місцю у сонячній системі вона особливим,
своєрідним чином приймає і відбиває єдине спільне світло Сонця. …
Сфера
матеріальних відносин (особливо економічних) має право на те, щоб стати
предметом моральної дії людини, має право на здійснення чи втілення в
ній вищого, духовного начала, матерія має право на своє одухотворення –
ось перший сенс цього принципу, сенс абсолютно істинний і найвищою мірою
важливий. …
Суспільна аморальність полягає не в індивідуальній і
спадковій власності, не у розділенні праці й капіталу, не в майновій
нерівності, а саме у плутократії, яка є спотворенням належного
суспільного порядку, піднесенням нижчої і службової за сутністю сфери ‑
економічної ‑ до ступеня вищої і пануючої і зведення всього решта до
значення засобу та знаряддя матеріальної вигоди. …
Соціалізм від
початку – навіть у своїх найбільш ідеалістичних виявах – ставить
моральну досконалість суспільства у пряму і повну залежність від його
господарського устрою і хоче досягнути морального перетворення чи
переродження виключно лише шляхом економічного перевороту, і це ясно
показує, що він, по суті, стоїть на тих самих основах, що й вороже йому
міщанське царство – на основах панування матеріального інтересу. В
обидвох один і той самий девіз: „Хлібом єдиним буде жити людина” (пор.:
Мт. 4, 4; Лк. 4, 4). … І тут, і там людину трактують як економічного
діяча, абстрагуючись від інших сторін її сутності. І тут, і там кінцевою
метою і найвищим благом визнається економічний добробут, і боротьба між
двома ворожими станами ‑ не принципова, тобто не через суть принципу, а
лише через обсяг його здійснення: одних турбує матеріальний інтерес
капіталістичної меншості, а інших ‑ теж матеріальний інтерес робочої
більшості. … Послідовний соціалізм, який хоче остаточно обмежити життя
людства виключно цими нижчими інтересами, жодною мірою не є антитезою, а
лише крайнім виявом, останнім завершенням односторонньої буржуазної
цивілізації. … Соціалізм, в кінцевому рахунку, визнає в людині лише (чи,
у будь-якому разі, більш і перш за все) економічного діяча. …
Обидві
ворожі сторони взаємно обумовлюють одна одну і не можуть вийти з
хибного кола, допоки не визнають і не приймуть на ділі простого і
безсумнівного, але ними забутого положення, що значення людини, а
відповідно й людського суспільства у своїй суті не визначається
економічними відносинами, що людина не є перш за все виробником
матеріальних благ чи ринкових цінностей, а ‑ чимось набагато важливішим,
і суспільство, відповідно, також є чимось більшим, аніж господарський
союз. …
Для правильного вирішення так званого «соціального
питання» насамперед потрібно визнати, що норма економічних відносин
лежить не в них самих, а що вони підлягають загальній моральній нормі,
як особлива область її застосування. Триєдине моральне начало, що
визначає нашу належну позицію щодо Бога, людей і матеріальної природи,
знаходить своє повне і нероздільне застосування в економічній області. …
…
Людина є моральною істотою, а тому природна солідарність для неї
недостатня: вона повинна не лише трудитися для всіх, брати участь у
спільній справі, але ще й знати і хотіти такої участі. Хто відмовляється
визнати цю істину в принципі, той відчує її фактичну силу у фінансових
крахах і господарських кризах. Адже і винуватці, і жертви цих аномалій ‑
саме такі люди, які трудяться для себе. …
Виходить, для того щоб
кожний, хто трудиться для себе, трудився водночас і для всіх,
недостатньо природного зв’язку економічних відносин, а необхідне свідоме
спрямування їх до спільного блага.
… Якщо з морального погляду
будь-яка людина – землероб, письменник чи банкір – повинна трудитися з
усвідомленням і бажанням загальнокорисності своєї праці, якщо вона
повинна дивитись на працю як на обов’язок виконання Божої волі й
служіння загальному добробуту ближніх, то цей обов’язок, саме як
загальний, передбачає, що всі так само повинні ставитися до цієї людини,
тобто сприймати її не як знаряддя лише, але й як предмет або мету
загальної діяльності, що суспільство має обов’язок визнавати і
забезпечувати право кожного самостійно користуватися – для себе і для
своїх – гідним людським існуванням. Гідне існування можливе при
добровільній убогості – тій, яку проповідував св. Франциск і в якій
живуть наші мандрівні богомольці; але воно стає неможливим при такій
роботі, коли все значення людини зводиться до ролі звичайного знаряддя
для виробництва чи переміщення речових багатств. …
Безумовне
значення людини базується, як ми знаємо, на можливості безконечного
вдосконалення, яка лежить у її розумі та волі, чи, за висловом Отців
Церкви, ‑ можливості обоження (theosis).
Ця можливість
не переходить у нас в дійсність безпосередньо, одним повним актом, тому
що тоді людина була б уже рівна Богові, що противне істині, – ця
внутрішня потенція стає дедалі більше і більше дійсністю, для чого
потрібні певні реальні умови. …
Моральне впорядкування економічних відносин було б разом з тим і економічним прогресом. …
Ми
вже знаємо дві умови, за яких суспільні відносини у сфері матеріальної
праці стають моральними. Перша, загальна умова полягає у тому, щоб сфера
економічної діяльності не відокремлювалася і не утверджувалася як
самостійна, самоцільна. Друга умова, більш спеціальна, полягає у тому,
щоб виробництво здійснювалось не за рахунок людської гідності
виробників, щоб жоден з них не ставав лише знаряддям виробництва, щоб
кожному було забезпечено матеріальні засоби для гідного існування і
розвитку. Перша вимога має характер релігійний: не ставити мамони на
місце Бога, не вважати матеріальне багатство самостійним добром і
кінцевою метою людської діяльності, навіть у сфері господарській; друга є
вимогою чоловіколюбства: жаліти струджених і обтяжених і не цінити їх
нижче від бездушних речей. …
З погляду морального, праця – це
взаємодія людей в матеріальній сфері, яка, у згоді з моральними
вимогами, повинна забезпечувати всім і кожному необхідні засоби до
гідного існування і всебічного вдосконалення, а за своїм остаточним
призначенням повинна переобразити і одухотворити матеріальну природу. …
Корінь
зла тут [у сфері обміну], як і у всій економічній сфері, один і той
самий: перетворення матеріального інтересу із службового у панівний, із
залежного в самостійний, із засобу в ціль. З цього отруйного кореня у
сфері обміну виходять три дуже шкідливі стовбури: фальсифікація,
спекуляція і лихварство. …
Торгівля і, взагалі, обмін може бути
знаряддям для отримання приватного прибутку лише за необхідної умови
бути перше суспільним служінням, або виконанням суспільної функції для
блага всіх. …
Нормальне суспільство може і повинно рішуче
протидіяти зовнішніми, реальними заходами такому буйному росту
безмірного користолюбства, як торговельна фальсифікація, спекуляція і
лихварство. …
Єдиний вірний шлях до знищення лихварства – це,
очевидно, повсюдний розвиток нормального кредиту як інституції
благодійної, а не своєкорисливої.
Володимир СОЛОВЙОВ
(1853-1900),
відомий російський філософ, поет,
публіцист, літературний критик
* Уривки з праці «Виправдання добра», Див.: В.С.Соловьев. Собрание
сочинений. – Брюссель: Жизнь с Богом, 1966. – Т.8: Оправдание добра. –
С. 361-398
www.livingrosary.org.ua