Ісус Христос порівнює Церкву з гірчичним зерном, з якого виростає
велике дерево (Мат. 13, 31).
Основу Церкви заложив Ісус Христос, зібравши навколо Себе
певну кількість
учнів, вибравши з-поміж них дванадцять Апостолів і призначивши
головним над
ними Петра.
Церковна громада тоді складалася з Ісуса Христа, 12
Апостолів, 72 учнів,
мужів і невіст, які спілкувалися з Христом.
Своє суспільне життя Церква розпочинає від Зелених Свят, коли
прийняло хрещення
3. 000 людей.
Отже,
Зелені свята — це день народження Церкви.
Незадовго після зіслання Св. Духа Апостоли за наказом Христа
(Мар. 15, 16)
розійшлися по світу з метою проголошення Євангелія й утворення
християнських
громад.
Найревнішим проповідником Євангелія був св. Павло (І Кор. 15,
8). Він як
місіонер обійшов усю Малу Азію, Південну Європу й острови
Середземного моря.
Багато зробив для поширення християнства св. Петро. Церковними
громадами в Малій
Азії керував з Ефезу св. Йоан. Його брат, Яків Старший,
апостолував у Іспанії,
Яків Молодший — в Єрусалимі. Андрій проповідував Євангеліє в
землях пониззя
Дунаю, Тома і Бартоломей — над Євфратом і Тигром, а пізніше в
обох Індіях; Симон
— в Єгипті і Північній Африці.
Апостоли засновували християнські громади таким чином:
навернувши і охрестивши
в певній місцевості і охрестивши певну кількість людей,
вибирали собі співробітника
і передавали йому частину своїх уповноважень; покидаючи цю
місцевість, залишали
свого наступника (Діян. Ап. 14, 22).
Співробітники Апостолів називалися дияконами, а ті, що були
наділені більшими
уповноваженнями, називалися старшими або священиками, а
заступники Апостолів
називалися єпископами. Право вибирати наступників Апостоли
отримали від Ісуса
Христа (Йоан 20, 21).
Особливе місце серед християнських громад займала
християнська громада в
Римі, ба нею керував св. Петро, глава Апостолів.
Усі християнські громади, які виникали, мали одну і ту саму
віру, одні і
ті ж засоби ласки, і всіх їх очолював Папа римський. Тому усі
вони творили єдину
велику християнську громаду — католицьку Церкву.
Під час великих переслідувань християн Церква не занепала,
а, навпаки, зміцніла
і зросла.
Протягом перших трьох століть нараховуємо 10 великих
переслідувань християн.
Найстрашнішими були переслідування Нерона (54-68 pp.) і
Діоклеціана (284 - 305
pp.). За час правління Діоклеціана загинуло протягом 10 років 2
млн. християн.
Для християн вигадували найстрашніші тортури їм стинали
голови, їх розпинали
на хресті, каменували, кидали хижим звірам, пекли на
розжарених жорнах, топили
у воді, з них здирали шкіру, скидали зі скель, спалювали на
вогнищі, живцем
закопували в землю і т. п. Християни не боялися смерті. На
місце страчених приходили
інші, навернені або промовами Мучеників під час суду, або
безстрашністю, з якою
вони ішли на смерть, або їх безмірним терпінням чи великою
любов'ю до ворогів,
яку вони проявляли під час тортур. Причиною навернень були і
чуда (св. Полікарп
вийшов неушкодженим з вогню, св. Йоан — з киплячої олії). Добу
переслідувань
християн можна назвати добою розквіту Церкви. З цього часу
походить найбільше
святих. Вірні, ризикуючи життям, збиралися на Богослужения,
які відправлялися
під землею, в катакомбах.
У 313 р. імператор Костянтин Великий дозволив своїм підданим
приймати і публічно
визнавати християнство, а у 324 р. оголосив християнську
релігію державною.
Наверненню імператора Костянтина сприяла поява на небі
сяючого хреста і вплив
його побожної матері св. Олени. Костянтин наказав святкувати
неділі і свята,
віддав християнському духовенсту поганські святині, заборонив
бої гладіаторів
і смертну кару через розп'яття на хресті, збудував багато
нових церков (лише
в Палестині ЗО).
У середні віки перейшли до Церкви майже всі поганські народи
Європи.
В Австрії голосив Євангеліє св. Северин; в Англії працював 41
місіонер; навернення
Німеччини завершив св. Боніфатій; серед слов'ян поширювали
християнство два
грецькі монахи св. Кирило і Мефодій; в Угорщині запровадив
християнство св.
Стефан; в Данії, Швеції, Норвегії, Ісландії, Польщі та Росії
християнство поширилося
біля 1000 р. Україна прийняла християнську віру в 988 р. за
часів київського
князя св. Володимира Великого.
У середні віки Церква немало витерпіла від ісламу.
Іслам — це релігія Магомета. Магомет походив з Мекки. Він
проголосив себе
пророком правдивого Бога, обіцяв після смерті чуттєві розкоші,
дозволяв багатоженство,
вимагав поширення свого вчення вогнем і мечем. Основи вчення
Магомета вміщені
у Корані. Прибічники цього вчення святкують п'ятницю і
моляться 5 разів на день,
обертаючись обличчям у сторону Мекки. Входячи до своїх
святинь, скидають взуття
(це символізує чистоту серця, з якою слід молитися до Бога).
Наступники Магомета
(каліфи) вели загарбницькі війни і нищили християнську
культуру. Вони захопили
частину Азії, Північну Африку, Іспанію й острови Середземного
моря.
У той же час багато вірних втратила св. Церква через грецьку
схизму, а пізніше
через схизму на Русі.
У новітні часи завершено навернення багатьох народів на
нововідкритих землях.
Але, разом з тим, Церква втрачає багато членів через
лютеранську і англіканську
схизму.
Д-р Мартин Лютер був монахом чину августинів у Ерфурті, а
пізніше викладачем
у Вітенберзькому університеті. У 1510 р. перебував у Римі, де
був досить холодно
прийнятий. Тоді саме Папа Лев X з нагоди будівництва Собору
св. Петра оголосив
відпуст для тих, хто висповідається і зробить якийсь грошовий
внесок на будівництво.
Для оголошення цих відпустів і збирання внесків Папа розіслав
проповідників.
Коли один з них прийшов до Вітенбергу, Лютер написав 95 тез
(тверджень) проти
відпустів і публічно прибив їх на дверях замкової церкви. У
цих тезах Лютер
виступив проти вчення Церкви про відпусти. У 1520 р. Лютер був
відлучений від
Церкви. Його ересь поширилася по всій Німеччині і була
причиною кривавих релігійних
війн. Прихильників Лютера названо протестантами (на сеймі в
Спірі у 1529 р.
вони протестували проти рівноправ'я католиків).
Основи лютеранської єресі: Церква не може мати найвищого
учительського уряду;
найвища церковна влада належить главі держави; не потрібний
сан священика —
коли ж громада вибере собі проповідника, то він виконує свої
обов'язки з волі
громади; заперечувалася традиція (усне Передання), за Лютером,
уся християнська
віра міститься в св. Письмі; св. Письмо може тлумачити кожен,
як хоче; віра
є спасінням сама по собі, добрі вчинки зайві; заперечувалися
християнська жертва,
сповідь, чистилище, Святі.